PDA

View Full Version : Help mijn versterker kraakt



Ben jtm
20 februari 2007, 20:58
Hallo, ik heb een probleempje met mijn versterker de speakers gaan kraken als ik lage tonen speel en het volume wat harder staat. Dit is eigenlijk pas begonnen. De speakers kraken niet altijd alleen bij bepaalde toon hoogtes en met flink wat volume. Kan iemand mij zeggen wat hier de oorzaak van kan zijn en belangrijker nog wat ik er aan moet doen.

Ik heb een Marshall JTM 60 buizen versterker met cabinet.

Little Jay
20 februari 2007, 21:49
Kan volgens mij heel erg veel zijn. Maar zoek het ook eens buiten de versterker. Gebeurt het alleen thuis of overal? Bij mij trilt er regelmatig iets waarvan ik denk wat is dat nou weer: handvat van m'n effecten koffer, ruitje in de deur, dat soort dingen. Het meest bizarre raad je nooit: m'n 3-standen pick-up switch! Echt waar! Bij bepaalde tonen ratelt die soms wat mee met als gevolg (denk ik) minder goed contact. Af en toe gebeurd het en moet ik even een paar keer switchen en dan is het weg, zal wel wat lam geworden zijn. Dat geluid komt dan wel echt uit de speaker natuurlijk, maar die andere geluiden lijken soms ook uit de versterker te komen!

En als het dat allemaal niet is: klinkt als iets dat een beetje los zit en alleen bij bepaalde frequenties en volumes meetrilt (duh!). Brakke buis misschien? (geeft heel vaak rammel!) Losse schroef ergens? Rammelende speakers?

Succes!

Ben jtm
20 februari 2007, 22:05
Ja ik heb wel al gekeken of er iets los zit of mee trilt, dat is volgens mij niet het geval. Ik gebruik de versterker alleen in de oefenruimte verder niet. Het klinkt als of er een speaker stuk is. De versterker kraakt ook met een ander cabinet, dus ik ben bang dat het in de versterker zit. Oja de buizen zijn 2 maanden terug vervangen.

tillens
20 februari 2007, 22:12
Is het een top of een combo met cab?

MarkS
20 februari 2007, 22:18
En als het dat allemaal niet is: klinkt als iets dat een beetje los zit en alleen bij bepaalde frequenties en volumes meetrilt (duh!). Brakke buis misschien? (geeft heel vaak rammel!) Losse schroef ergens? Rammelende speakers?

Succes!
Ik heb ooit wel eens over soortgelijke problemen gelezen bij de JTM60, en daar betrof het de trafo. Don't ask me why.

Ben jtm
20 februari 2007, 22:38
Hoi tillens, ik heb een combo 3 x 10" en een cab 2 x 12"

Ben jtm
25 februari 2007, 14:42
Echt niemand een idee wat de oorzaak van het kraken kan zijn.

ieme
25 februari 2007, 15:10
ik zou zeggen, in de container ermee!

Ben jtm
25 februari 2007, 20:23
Dat zou een oplossing zijn maar dat vind ik toch een beetje zonde.

Unicron
25 februari 2007, 22:14
Wegbrengen en na laten kijken. Wellicht zit er een weerstand of contact o.i.d. los, dat meetrilt op bepaalde frequenties.

gcrosiers
26 februari 2007, 01:59
m'n 100watt super lead van 1974 doet dat ook, maar alleen als je een overdrivepedaaltje ervoor zet om de amp te boosten, als ik de amp gewoon gebruik heb ik er geen last van.

als je het gevonden hebt laat het dan even weten? dan weet ik wat er boven m'n hoofd hangt. :confused:

elerik
26 februari 2007, 12:06
Heb je nog de oude preamp buizen of kan je nog even 4 lenen van een maat voor een middag.
Wissel ze even eens een keer voor de lol om met elkaar, kijk of daar verschill in zit.

Het ken best zijn dat een kapote buis mee trilt tijdens het spelen EN uit ervaring weet ik dat dat echt heel ranzig klinkt.

Andere truk om te testen:

Zet amp aan, zet op stand 1/2, tik tegen alle buizen langzaam aan met een ----plastic--- voorwerp.
Let goed op dat ""plastic voorwerp", in buizen zit een hoge spanning die redelijk dodelijk is/kan zijn.
Pak de achterkant van je tandenborstel, doe ik zelf altijd.

Als je zacht mept tegen een buis wordt de tik versterkt door de versterker.
Is één of meerdere tikken harder en hoor je iets door trillen raad ik je aan om die buis/buizen even te vervangen.

verder ken je een keer proberen om je amp van je cab af te halen, je cab resoneert ook.
Dan weet je te minsten tot het uit je amp, cab, kabels of gitaar komt.

Ik heb/had(laat nu fixen) ook een ratel, bij mij bleek het een potmeter te zijn, dus het ken iets heel kleins zijn.

In iedergeval Succes.

Franc
26 februari 2007, 15:59
Andere truk om te testen:

Zet amp aan, zet op stand 1/2, tik tegen alle buizen langzaam aan met een ----plastic--- voorwerp.
Let goed op dat ""plastic voorwerp", in buizen zit een hoge spanning die redelijk dodelijk is/kan zijn.
Pak de achterkant van je tandenborstel, doe ik zelf altijd.


Voorzichtigheid met buizen en hoge spanningen is goed, maar dit is TE voorzichtig hoor :)

Die spanningen zitten IN de buis en door het aanraken van het glas kun je hooguit je vingers branden ;).

Maar het is inderdaad beter iets van plastic of hout te nemen, al is het maar dat je niet met een metalen eetlepel het glas in stukken slaat.

Ben jtm
2 maart 2007, 00:18
Gaan we doen, ik heb maandag de bekabeling van de speakers vervangen, daar is de versterker wel van op geknapt, het leek ook helemaal over te zijn maar vanavond begon de versterker weer te kraken.

elerik
2 maart 2007, 13:19
Citaat:
Origineel gepost door elerik
Andere truk om te testen:

Zet amp aan, zet op stand 1/2, tik tegen alle buizen langzaam aan met een ----plastic--- voorwerp.
Let goed op dat ""plastic voorwerp", in buizen zit een hoge spanning die redelijk dodelijk is/kan zijn.
Pak de achterkant van je tandenborstel, doe ik zelf altijd.


Voorzichtigheid met buizen en hoge spanningen is goed, maar dit is TE voorzichtig hoor

Die spanningen zitten IN de buis en door het aanraken van het glas kun je hooguit je vingers branden .

Maar het is inderdaad beter iets van plastic of hout te nemen, al is het maar dat je niet met een metalen eetlepel het glas in stukken slaat.

Ben het er niet helemaal mee eens Franc.

Na kijk ik ken het verhaal van een maat van mij tot een vriend van hem met zijn vinger tegen de buis aan ging tikken.
En hij weet niets van techniek of iets dus hij hoorde naar zijn mening een gaaf geluid komen uit zijn amp als je vinger daar tegen aan tikte.
Maar als je dat vaak achter elkaar doet krijg je een groot tempratuur verschill en het glas van de buis sprong dus.
Hij helemaal in paniek bellen naar mijn maat tot hij hulp nodig had want zijn buis was stuk maar de amp speelde nog wel.

Q: Franc zie je al hoe het verhaal gaat of kan aflopen?

De maat van mij gaat er heen en de amp stond nog steeds aan met een open buis.
Je ken wel raden hoe stil mij maat was toen hij dat zag en wat voor knal hij heeft verkocht aan zijn vriend.

Dit verhaal deel ik maar om te laten zien hoe stom/dom/onweten somige mensen kunnen zijn.

Liever te voorzichtig dan met een metaal voorwerp of je vinger maar tegen een buis aan te gaan meppen.

Franc
2 maart 2007, 13:27
:???: Ik kan maar half volgen wat je schrijft, maar volgens mij beweer je dat door te tikken tegen een buis met je vinger er een temperatuurverschil ontstaat waardoor het glas barst?

Sorry hoor, dat gaat er bij mij niet in :)
Broodje aap noemen ze dat.

elerik
2 maart 2007, 16:11
Je mag het testen van mij als je wilt, ik zou het niet doen met een amp maar als volgt.

Stap 1: Pak maar een glas (Pak maar een glas dat stuk mag)
Stap 2: Leg het twee dagen ofzo in de vriezer.
Stap 3: Vul een pan met water, breng het aan de kook.
Stap 4: Ren naar je vriezer en haal je glas er uit
Stap 5: Ren naar je pan met water en leg het glas er maar in.

Tip voor je eigenveiligheid als je het glas er in legt, houdt een handdoek over je handen heen, ik weet niet of het glas ergens heen springt.


Weden tot het breekt?

Daarmee kan je het ongeveer mee vergelijken.

Het zelfde kan gebeuren met een buis en eigenlijk sneller.

jimihattricks
2 maart 2007, 16:32
en die versterker stond in de vriezer..? of had je maat bevroren vingers..? ik volg t ook niet helemaal.. feit blijft natuurlijk wel dat een beetje veiligheid nooit weg is..

mijn peavey kraakte aanvankelijk ook, bleek gewoon een los schroefje te zijn, dus die zou ik ook even nachecken.. dan het speakerdoek, dat zat nl. een keertje los op mijn hartke bass-amp en veroorzaakte ook problemen..
over het algemeen kun je wel als maatstaf nemen dat wanneer het kraken in de bandmix overeind blijft er iets ernstigers aan de hand is, want de geluiden die ik beschrijf hoor je in de mix niet meer..

Ben jtm
3 maart 2007, 22:18
Ik denk dat het opgelost is, er zat in der daad een condensator los.
Deze opnieuw vast gesoldeerd. Verder alle tijfelachtige verbindingen ook gelijk maar te grazen genomen. De versterker klinkt weer als een klok.

Iederen bedankt voor de tips en goede adviesen.

ieme
3 maart 2007, 22:58
mooi verhaal