PDA

View Full Version : expander in mijn tascam 2488



Misery Signals
20 februari 2007, 16:34
Hallo,

Ik heb een Tascam 2488 recorder.
Als ik een drum opneem (8 kanalen tegelijk) geven de microfoons wel hard overspraak bij elkaar. Als ik elke mic solo hoor, dan hoor ik er nog een hoop andere mics in.
Nu heb ik een expander functie die ik op mijn totaalmix kan zetten. Kan ik dat gebruiken als gate om bij elke mic enkel het geluid van die mic binnen te krijgen en niet van de andere mics? Is die expander eigenlijk een gate of doet dat nog iets anders? Bij de zoekfunctie vond ik niets dus lui ben ik niet geweest :)
Dank bij voorbaat,

Bart

bert k
20 februari 2007, 17:28
Als je alle acht kanalen tegelijk hoort, is er niets meer van de overspraak over. Het wordt pas lastig als je bepaalde trommels niet zacht genoeg kan krijgen door de overspraak.

Het probleem met een gate is dat trommels (of hihat of overhead) anders gaan klinken als de gate (van bv de kick) opeens open gaat. Dat wil je ook niet.

harrie-beton
20 februari 2007, 22:41
je kunt overspraak verminderen door iets beter te mikken met de microfoons maar het is onvermijdelijk. Een drumstel is eigenlijk een akoestisch instrument uit 20 delen.

Anders een electronisch drumstel gebruiken, persoonlijk vind ik een drumstel zonder overspraak (met strakke noise gates) vaak zo dood als een pier.