PDA

View Full Version : moord?



LP_CL
20 februari 2007, 14:18
ik heb een Peavey 6505 buizenamp met marshall cab, en was gisteren zo verstrooid dat ik de amp anderhalf uur heb laten aanstaan zonder dat de cab zat ingeplugd...
Nu weet ik dat dit enorm slecht is voor de amp, maar hij werkt nog altijd. Nu had ik eens willen vragen wat de mogelijke schade kan zijn als je dit doet? Wat kan er fout lopen??

Squier4ever
20 februari 2007, 14:30
trafo's opblazen, duur grapje, verder met een beetje pech de rest van je amp in de fik zetten. zou er mee oppassen volgende keer

Kim Wilson
20 februari 2007, 14:33
Als er nu niks te merken is, heb je geluk gehad. Als er wat stuk gaat, is dat je output trafo. En dat zijn dure grappen (€150-€250 zit je zo aan). Echter, als je geen signaal hebt (hij stond alleen maar aan zei je, geen gitaar eraan?), hoeft de OT niks te doen, dus zal hij ook niet gauw stuk gaan.

D3nnis
20 februari 2007, 14:42
Hoor je dat niet als je de amp onbelast aan zet?
Bij de mijne hoor ik dan een hele hoge pieptoon (denk aan bv. een tv); ik wil ook nog weleens vergeten dat de speakerkabel 2 uiteinden heeft ;-)

bentium
20 februari 2007, 15:59
als de amp op standby stond, gaat ie totaal geen beschadiging hebben

sommige amps hebben een bescherming voor als je geen cab hebt aangesloten, dat er wel een belasting op de ot hangt

je moet eigenlijk weten dat een eindtrap van een buizenamp altijd voluit staat te pompen, dus geen gitaar in of niet, hij zal kapot gaan

vulvasonic
20 februari 2007, 16:12
Domme non-tech vraag waarschijnlijk, maar hebben ze daar niet zekeringetjes voor uitgevonden? :???:

LP_CL
20 februari 2007, 16:32
Hoor je dat niet als je de amp onbelast aan zet?
Bij de mijne hoor ik dan een hele hoge pieptoon (denk aan bv. een tv); ik wil ook nog weleens vergeten dat de speakerkabel 2 uiteinden heeft ;-)
welja, dat was nu net het probleem: ik had de speakerkabel in de cab gestoken en niet in de amp. Dan ben ik ff tv gaan kijken, en toen ik terugkwam, merkte ik dat er niets uit mijn verterker kwam, als ik begon te spelen. Dus ik zoek wat er aan de hand was, en zag het probleem... :chicken:

Chris Winsemius
20 februari 2007, 16:32
Domme non-tech vraag waarschijnlijk, maar hebben ze daar niet zekeringetjes voor uitgevonden? :???:

Die werken alléén bij 'n te hoge stroom, bij transistortversterkers worden ze wel gebruikt.

volledige/100% beveiliging tegen 'n onbelaste uitgang is helaas niet mogelijk maar d'r zijn wel wat dingen mogelijk om de meeste situaties goed te overleven en het worst-case-scenario (wel kabel op uitgang maar geen kast) even.

Negative K3 fan
20 februari 2007, 16:39
als je er niet over hebt gespeeld, maar als hij alleen aan heeft gestaan hoeft er niets aan de hand te zijn!

LordRiffenstein
20 februari 2007, 16:56
je moet eigenlijk weten dat een eindtrap van een buizenamp altijd voluit staat te pompen, dus geen gitaar in of niet, hij zal kapot gaan

Ik denk dat jij de bal hier behoorlijk mis slaat, zolang er geen signaal in die eindtrap komt doet die niks.

NegK3 zei het al, als je er zo niet op speelt dan is er weinig of niets aan de hand.

Lennert
20 februari 2007, 17:06
Maar hij zei dus al dat hij er wél op begon te spelen.. Zijn geluk is ws dat hij de kabel alleen in de cab had geplugd en niet in de amp, en dus niet andersom.

heavy-metal-thunder
20 februari 2007, 17:13
Die werken alléén bij 'n te hoge stroom, bij transistortversterkers worden ze wel gebruikt.

volledige/100% beveiliging tegen 'n onbelaste uitgang is helaas niet mogelijk maar d'r zijn wel wat dingen mogelijk om de meeste situaties goed te overleven en het worst-case-scenario (wel kabel op uitgang maar geen kast) even.

als je met vb. een Mass attentuator zou spelen, die wel ingeplugd is, dan ben je toch wel safe?

Chris Winsemius
20 februari 2007, 17:14
!!!

In mijn posting doelde ik op situaties die mogelijk zijn met/ondanks beveiligingen!!!

Chris Winsemius
20 februari 2007, 17:31
als je met vb. een Mass attentuator zou spelen, die wel ingeplugd is, dan ben je toch wel safe?

Ik ken de exacte circuits van die attennuators niet.

Als het te vergelijken is met 'n zgn. L-pad (had wat Weber-circuits gezien di dat gebruiken) dan zou het geen probleem zijn als de regelaar behoorlijk laag staat zonder speaker er na.