PDA

View Full Version : Akoestiek



Han S
20 februari 2007, 13:39
http://www.youtube.com/watch?v=pj66XgK3NvE

Beetje extreem, maar wel leuk.

bert k
20 februari 2007, 13:48
Leuk! Leert je veel over galmtijd en klank. En dit is dus helemaal kunstmatig. Alle galm en achtergrondgeluid is later toegevoegd. Je hoort wel af en toe foutjes, in de kathedraal klopt het niet, daar heb je toch wel een veel langere pre-delay. En in de bibliotheek hoor ik te veel hoog, die boeken absorberen dat als de pest. Maar toch knap gedaan.

Azrael
20 februari 2007, 13:49
Zou het ook echt in die ruimtes opgenomen zijn? Het klinkt erg realistisch. Zo niet, dan spreek je over erg goede ruimte simulatie. Maarja, zal men wel centen voor hebben dan ;)

edit: Lees net bovenstaande opmerking. Ik vind het knap gedaan!

bert k
20 februari 2007, 13:51
Zie mijn vorige post. Maar dit kan je zelf, hoor. Gewoon in Audition, met de galmen expirimenteren. Clipje laat je filmen door je schoonmoeder, klaar. Maar wel een heleboel werk... :)

Azrael
20 februari 2007, 13:52
Zie mijn vorige post. Maar dit kan je zelf, hoor. Gewoon in Audition, met de galmen expirimenteren. Clipje laat je filmen door je schoonmoeder, klaar. Maar wel een heleboel werk... :)

Mjah, maar een dergelijke kwaliteit reverb krijg ik niet zo een twee drie met elk programma. Hoewel ik moet zeggen dat ik de GlaceVerb erg prettig vind qua freeware reverb.
Los daarvan zit er ook aardig wat EQ in deze opname wat toch wat know how en tijd vergt.

bert k
20 februari 2007, 13:55
De galmen van Audition klinken helemaal niet slecht, uitgezonderd de Quickverb. En uiteraard wordt er heel veel met eq gedaan, dat is deel van het spelletje. Dat is ook precies wat een ruimte met geluid doet; sommige frequenties worden geabsorbeerd en andere teruggekaatst.

Azrael
20 februari 2007, 14:00
Agh, ik bezit Cubase LE en Ableton Live 6 gebruik ik veel. Dus de galmen van Audition ken ik niet. Maar ik vind het zowieso een vreselijk pakket. Doe mij maar Cubase (goed liever geen LE maarja het was gratis he) voor audio en Ableton voor elektronisch werk. Zal er ook mee te maken hebben dat ik gewoon Cubase gewent ben.

Han S
20 februari 2007, 14:00
De volumes verschillen ook sterk en ik heb de indruk dat de grotere ruimten wel meedoen in de opname, die kennelijk met een omni zijn gemaakt.

In een Lexicon PCM90/91 kom je dit soort galmen wel tegen.

bert k
20 februari 2007, 14:06
Geloof ik niks van. De gitaarpartij is iig één track, er zitten geen knippen in. (Of dat jong is een geniale gitarist en dat valt ook wel mee.)Ik hou het op een digitale exercitie.

Het grote verschil in kwaliteit van galmen kan zijn of het een real-time galm is, of een offline galm. In het laatste geval moet hij het helemaal doorrekenen en rendert hij het in de track, zodat de galm mooi klinkt. Moet het realtime (QuickVerb van Audition) dan is de galm veel simpeler, dus ook minder mooi.

bass blom
20 februari 2007, 14:10
geweldig :D

boeken in een studio en andere planken vol zooi :p

Azrael
20 februari 2007, 15:21
Kan wel in dit topic vind ik.....

Ik heb inmiddels wel wat leuks gevonden. http://www.knufinke.de/sir/index_en.html
Een GRATIS Impuls Reverb. Geeft volgens mij best leuke resultaten afhankelijk van wat je erin gooit. 'k Ga er nog even mee experimenteren. Het is in mijn ogen tot nu toe een van de beste manieren van reverb die ik heb gehoord. 't Is alleen niet realtime maarja, das geen enkel punt want ik hoef niet te monitoren met reverb aan. Mooie is dat er ook een 8 punt filter voor de reverb bij zit waar je makkelijk de reverb bij kunt equalizen.

Hmmz , waar die convolution zooi vooral leuk voor is, is voor rare effecten. Een PA-speaker in een fabriekshal bijvoorbeeld. Geeft hele leuke effecten. Komt op mij allemaal erg realistisch over. Denk dat het convolution gebeuren een blijvertje is voor mij. :)

Roman
8 maart 2007, 17:47
ha, geinige video.

Is gewoon studio opname, laat je niet misleiden.
Omgevingsgeluid, amplitude- en (impuls)reverb aanpassingen... Verder nog wat met EQ klooien op de juiste momenten.

Het beoordelen van een "goede" reverberation middels een compressed streaming video is uiteraard b.s.

Wel leuk materiaal om inzicht in galm te krijgen. :)

amon
10 maart 2007, 12:45
Let ook op de achtergrondgeluiden, dat zijn echt typische filmcliche geluidjes:
Bij het havendorpje hoor je meeuwen, muntjes bij de jackpot, omroep in de supermarkt, sirene in de stad, etc.