PDA

View Full Version : Linkshandig Semi-Acoustisch



ozzyos545
20 februari 2007, 12:06
Hey, :speed:

Ik ben opzoek naar een linkshandige semi-acoustische gitaar ;p
Prijsklasse 200-300 euro.
Iemand suggesties?

woutB
20 februari 2007, 20:07
je heb mail

ozzyos545
7 maart 2007, 20:05
Ik kan nergens een mooie niet-zwarte semi-acoustische gitaar vinden. In deze prijsklasse :(
Iemand wel?

Tristan
7 maart 2007, 20:44
Kijk eens op www.leftyguitars.be, misschien dat daar wat bij zit, leuke winkel...

Yanniick
8 maart 2007, 20:53
Ik ben van plan de Dean performer E te kopen, die is 279 euro ongeveer.

1 Gitaar die er erg op lijkt is zo'n semi akoestische van Ibanez, ben de naam kwijt maar die is ongeveer 330 euro.

Het is wel vervelend, ben zelf ook linkshandig... Ik heb altijd ontzettend weinig keuze als ik een nieuwe gitaar zou kopen.
Ik heb toen gevraagd of ze de Dean performer E ook linkshandig in zouden kunnen kopen, ik wacht nu nog steeds op een brief dat die binnen is :P.

LaurentB
8 maart 2007, 23:29
Ik vraag mij nu ineens af: wat is de afweging om linkshandig te gaan spelen als je linkshandig bent? Er zijn ook linkshandigen die rechtshandig spelen, namelijk. Het geeft inderdaad veel problemen bij het zoeken van een gitaar, begrijp ik.

Liefhebber
9 maart 2007, 01:03
Ik vraag mij nu ineens af: wat is de afweging om linkshandig te gaan spelen als je linkshandig bent? Er zijn ook linkshandigen die rechtshandig spelen, namelijk. Het geeft inderdaad veel problemen bij het zoeken van een gitaar, begrijp ik.
Als linkshandige is het inderdaad een probleem om een gitaar te vinden! In je brein omschakelen naar het spelen op een rechtshandige gitaar is een grote stap. Dat ga je absoluut niet snel doen en waarom zou je ook? Omdat er meer rechtshandigen dan linkshandigen zijn? Als je een gitaar wilt dan heb je veel minder keus.
Als je een nijlonsnarige klassieke gitaar wilt hebben dan heb je geen groot probleem. Deze gitaren zijn in het algemeen symetrisch gebouwd, dwz. de twee helften zijn een spiegelbeeld. Met name de zangbalkjes op het klankbord zijn vaak spiegelbeeldig aangebracht en je hebt niet te maken met compensatie van het brugzadel. Het is een kwestie van alleen de snaren anders zetten(hoge E zetten op de plek van de lage E, etc.)
Als je een steelstring wilt dan kom je al meteen in de problemen. Zij zijn voor rechtshandigen gebouwd. Je kunt niet de snaren even omzetten en "thats it".
Een akoestische steelstring kun je vrijwel nooit ombouwen. Het zangbalkjes patroon van het bovenblad is niet symetrisch. Aan de baskant(lage E) is het anders dan aan de hoge kant. Bovendien heb je ook te maken met compensatie op het brugzadel. En we praten nog niet eens over een cutaway en dat stomme slagplaatje!
Als het om elektrische gitaren gaat dan kom je ook allerlei problemen tegen omdat zij niet symetrisch zijn. Gelukkig kun je bij de gerenomeerde merken meestal wel een linkshandige krijgen! Maar in het goedkopere segment is het echt moeilijk om een linkshandige gitaar te kopen en dus is er echt een probleem voor startende linkshandige gitaristen!
Een handbouwer heeft er ook moeite mee. Hij moet linkshandig gaan denken!

Yanniick
9 maart 2007, 15:38
Toen ik begon met spelen liet me vader me inderdaad eerst rechtshandig proberen. Maar na een hele korte tijd kwamen we al tot een conclusie dat het geen nut had. Ben daarom gewoon links gaan spelen.


Ik zie trouwens dat op marktplaats onder de catogorie Gitaren/acoustisch.

Als je daar bij zoek "Linkshandig" in typt, krijg je ook aardig wat gitaren in de prijsklassen die je zoekt.

m0oppiejj
4 april 2008, 16:58
heey,
ik ben zelf ook linkshandig..
en ik geef je 1 tip..
ga naar culemborg daar zit een hele grote zaak..
daar verkoopt men niet alleen gitaren maar ook piano's etc.
eigenlijk alles..!!!
en toen begon had ik daar mijn gitaar gekocht..
en ze proberen echt alles voor je uit..
en ik moet zeggen..
ik heb daar nu een hele mooie gitaar vandaan..
voor niet te veel geld..
ik moet er zelf wel half uurtje driekwartier voor rijden..
maar heb het er graag voor over..
want dan heb je ook wat..!!!

groetjes,
moosje

Don Capo
4 april 2008, 16:59
Hoi Moosje,

Wat fijn dat je reageert. Het topic is helaas al wel ruim een jaar oud...