PDA

View Full Version : Welk compressorpedaal?



Toon DW
20 februari 2007, 01:07
Hoi iedereen

Een queeste naar het compressorpedaaltje met de beste prijs-kwaliteit-verhouding?

Ik ben dus op zoek naar een compressor (en eventueel ook een noise reducer/suppressor) dat niet te duur is maar wel kwaliteit biedt. (Ik weet dat kwaliteit meestal geld kost)

Ik hoorde dat de Rocktron Big Crush erg goed moet zijn. Enige suggesties?

Greets,
Toon.

rscalex
20 februari 2007, 11:13
MXR Dynacomp?

a darker shade of grey
20 februari 2007, 12:16
Marshall ED?

E-J
20 februari 2007, 12:24
Hoi Toon!

Kijk ook eerst wat voor compressor je zoekt, en heb je er wel één nodig?

De MXR Dynacomp is wel oke, maar verschilt behoorlijk van bijvoorbeeld Boss compressors! Kijk eerst of je er wel eentje nodig hebt, misschien dat je 'gitaarhelden' een bepaalde gebruiken?

Toon DW
20 februari 2007, 12:32
Hoi EJ

Mijn 2 grote gitaarhelden zijn Mark Knopfler en Eric Clapton. Deze gebruiken allebei compressie. Knopfler voor zijn cleane leads en Clapton gebruikt ook compressie (Layla, Badge, ...) om volumeverschillen te verkleinen en meer sustain te verkrijgen.

Uiteraard wil ik dit ook: volumeverschillen verkleinen, meer sustain, wat squash bij clean leadspel en dit alles met zo weinig mogelijk noise.

Ik hoor nu veel over de MXR dynacomp, de Boss-pedalen. Heeft iemand ervaring met deze pedalen en weten jullie wat de voor- maar vooral ook de nadelen van die pedalen zijn?

Is er iemand die iets meer weet over de Big Crush van Rocktron, want de weinige reviews die ik daarvan kon terugvinden waren uitgesproken positief. Deze zou geen tonesucker zijn.

Ook de route 66 van visual sound heeft een compressor die erg goed is (die heb ik zelf al kunnen horen). Maar aangezien ik al een Jekyll en Hyde heb lijkt me dat een beetje idioot....

Joey Handsome
20 februari 2007, 12:40
Heel even hier op inbreken, dan hoef ik geen nieuwe aan te maken.

Ik heb nu een EHX Soul Preacher, nogal een oud ding en hij hapert af en toe. Daarom ben ik van plan eens een nieuwe compressor te kopen. Ik wil het signaal helemaal plat compressen, zodat er geen dynamiek meer overblijft. Welke compressors zouden dan in aanmerking komen?

Rutger
20 februari 2007, 12:42
De rocktron ken ik niet, maar +1 voor de...

Marshall ED?

E-J
20 februari 2007, 12:50
Knopfler heeft o.a. de Boss CS-2 (wordt niet meer gemaakt) gebruikt, net zoals overigens die dude van Red Hot Chili Peppers en de gitarist van Pink Floyd.

Ik heb het pedaal zelf ook, erg handig voor net een beetje meer sustain. Het is een Boss pedaal, dus stuk gaat 'ie zeker niet, enorm stevig. Prijzen gaan de laatste tijd wel behoorlijk omhoog. Heel veel ruis geeft 'ie niet en is behoorlijk transparant vergeleken met andere compressors.

De MXR Dynacomp heb ik gehad, deze is minder transparant dan de Boss, klinkt daarom wat meer 'vintage' en wat warmer, al was dat echt een kreng van jewelste, heel veel ruis i.c.m. een distortionpedaal haha. Ook heel veel tonesuck. Maargoed, het was een oudje uit de jaren '70. Misschien dat die nieuwe daar minder last van hebben. Maar wel een erg karakteristiek geluid. Zoals bij elk compressorpedaal moet je van het geluid houden. De één is wat transparanter en geeft minder ruis (vooral de nieuwere boutique dingen van Barber, Demeter, Keeley etc.). De wat meer klassiekere compressors zijn een stuk minder transparant.

Let wel op. 99% van alle compressors zijn over het algemeen gewoon pedalen die best wel wat ruis produceren. Het is maar wat je leuk vindt ;) Duurdere compressors, zoals die van hierboven, zijn wat veelzijdiger maar daarom ook duurder...

robert-gitarist
20 februari 2007, 12:52
Hmm niet echt goedkoop maar wel een aanrader,een oude MXR DynaComp.Die heb ik zelf en dat is echt bijna de enigste comp. die ik goed vind en ook daad werkelijk doet wat ie moet doen.Ik heb eerder een Boss CS-3 gehad en dat ding liet niks van je signaal heel.Sommige mensen zweren bij een CS-3 maar ik vond het echt niks.Poos geleden kon ik een MXR DynaComp aanschaffen uit 1978 en dat ding is echt super goed.Mijne ziet er afgetrapt uit maar werkt als de beste.CS-2 en CS-1 van Boss heb ik wel weer goeie verhalen overgehoord maar ook die zijn nieuw niet meer te koop.De huidige DynaComps verschillen behoorlijk veel onder mekaar en ja,dan zou je er dus meerder uit kunnen testen in de winkel en daaruit een goeie pakken die volgens jou okee is.Wat is overgens je budget?
Als je een goeie noise gate/reducer zoekt kan ik je de Boss NS-2 aanschaffen.Tweedehands wel te vinden voor 4 a 5 tientjes.

robert-gitarist
20 februari 2007, 12:54
EJ,ik heb een DynaComp uit '78 maare geen last van ruis ;) Kan misschien wel verschil in zitten maar ik heb daar echt geen last van.

E-J
20 februari 2007, 12:58
EJ,ik heb een DynaComp uit '78 maare geen last van ruis ;) Kan misschien wel verschil in zitten maar ik heb daar echt geen last van.

Roberto,
Ik bedoel niet het pedaal op zich, maar als je een distortionpedaal ook aanmietert?

Joey Handsome
20 februari 2007, 12:59
Maar is het ook een platstamper?

robert-gitarist
20 februari 2007, 13:02
Roberto,
Ik bedoel niet het pedaal op zich, maar als je een distortionpedaal ook aanmietert?

Ah ok die manier ;)
Yepz dan wel maar komt meer door het distortion pedaal zelf :D Maar goed,ik denk dat de topic starter ook niet voor niets nog op zoek is na een noise suppresor.

Fondant
20 februari 2007, 13:24
Indien je de kans ziet, check dan zeker ook een keer de AYA compressor en de bekende KEELEY compressor.

Zeker de moeite waard om uit te proberen

Toon DW
20 februari 2007, 13:30
Ik kon 2 "tests" vinden ivm de CS-3 en de Dyna Comp:

http://www.gearwire.com/media/boss-cs3.wmv

http://www.gearwire.com/media/mxr-dyna-comp.wmv

Ik hoor eigenlijk niet zoveel verschil, de MXR lijkt alleen iets warmer van toon. Wie kan me helpen?

Overigens lees ik over de CS-3 weinig lovende commentaar. De MXR daar lijkt men iets meer tevreden over te zijn.

Jammer dat er over de Rocktron erg weinig geweten is.

robert-gitarist
20 februari 2007, 13:37
Ga niet meteen af op soundfiles.Word echt vaak mee gekloot.

marc_o
20 februari 2007, 14:14
Heel even hier op inbreken, dan hoef ik geen nieuwe aan te maken.

Ik heb nu een EHX Soul Preacher, nogal een oud ding en hij hapert af en toe. Daarom ben ik van plan eens een nieuwe compressor te kopen. Ik wil het signaal helemaal plat compressen, zodat er geen dynamiek meer overblijft. Welke compressors zouden dan in aanmerking komen?


Probeer de EHX White Finger eens, ik heb 'm al jaren, een groot veelzijdig en onderschat apparaat. Alleskunner. Van totaal platte compressie tot enorme volumeboost, kies maar raak.

Joey Handsome
20 februari 2007, 14:20
Probeer de EHX White Finger eens, ik heb 'm al jaren, een groot veelzijdig en onderschat apparaat. Alleskunner. Van totaal platte compressie tot enorme volumeboost, kies maar raak.

Dank je. Daar heb ik wat aan. Toch weer EHX...

marc_o
20 februari 2007, 14:23
Dank je. Daar heb ik wat aan. Toch weer EHX...


Het blijven coole pedalen hoor, ze hebben uitstraling en klinken ook nog ergens naar.

Joey Handsome
20 februari 2007, 14:26
Het blijven coole pedalen hoor, ze hebben uitstraling en klinken ook nog ergens naar.

Ja ik weet het. Sommigen zeggen dat ze snel kapot gaan, maar daar heb ik zelf niet zoveel last van.
Het punt is meer dat ik er al 8 van EHX heb liggen, zou ook wel eens iets anders willen proberen. Heb ik ook gedaan, maar toch kom ik er steeds weer op terug. Zal wel een combinatie van die uitstraling zijn en het feit dat ze altijd net over het randje kunnen.

vulvasonic
20 februari 2007, 14:28
Zal wel een combinatie van die uitstraling zijn en het feit dat ze altijd net over het randje kunnen.

Op jouw leeftijd mag je toch ook wel verwachten dat je eindelijk een keer over het randje kunt.... :D

Joey Handsome
20 februari 2007, 14:34
Op jouw leeftijd mag je toch ook wel verwachten dat je eindelijk een keer over het randje kunt.... :D

Had je wat ouwe!?

:D

Ga jij nou maar met je kapotte octaver spelen.

Toon DW
23 februari 2007, 00:46
Bedankt voor al jullie hulp!

De EHX white finger vind ik helaas niet en de blackfinger vind ik iets te duur voor een compressiepedaaltje.

Het is dan uiteindelijk toch de rocktron geworden, kwestie van eens iets uit te proberen. Ik laat jullie weten hoe hij klinkt van zodra ik hem heb! (Pedaaltje is helaas nog in bestelling)

texasspecial
23 februari 2007, 09:53
Ik zelf heb de Boss Cs-3, T-Rex Compnova gehad, maar beiden gaven me niet hetgeen ik horen wil.
Nu een Mirage van FX-Engineering bij www.gtrgear.com aangeschaft, erg goed pedaal, laat je eigen geluid intact en klinkt heel open en transparent.

Mitch
23 februari 2007, 10:58
Helaas te laat zie ik. Nou ja, voor een ieder die het horen wil: de Exar compressor is een absolute 'sleeper'. Ontzettend goed voor weinig geld, heel transparant en goed instelbaar. Een serieuze kandidaat mocht mijn Barber er ooit mee ophouden (niet te verwachten, maar het gaat om het idee...)