PDA

View Full Version : Shielding



Pascal_B
19 februari 2007, 22:22
Heey,

Ik wil de cavs van m'n zelfgebouwde gitaar graag shielden, maar ik weet maar een beperkt deel van hoe je dit moet doen. Het volgende heb ik al mee gekregen:

- Koperfolie of Al. folie (liever het eerste dan het tweede)
- Naden waar het overdekt solderen.
- Op de plaatsen waar de schroeven van de slagplaat de body in gaan de koperfolie vanuit de cavity naar die plaatsen laten lopen.

Maar nu wat betreft de aarding en de slagplaat. Hoe kan ik de slagplaat shielden als de elementen, etc. nog bevestigd zitten (het was een zelfbouw kit, dus de slagplaat was al in elkaar gezet), en hoe aard ik het hele zooitje?

Grtz,

Pascal

ernieman
19 februari 2007, 22:58
euhhhm...

pak een schroevendraaier en schroef alle elementen en potmeters, etc eruit. Dan lekker shielden, en dan alles weer erin.

Succes!

Javaca
19 februari 2007, 23:00
Da's inderdaad de beste optie.

Op http://www.guitarnuts.com/ kun je er informatie over vinden.

Als je het eng vindt is het handig aantekeningen te maken en zeer systematisch te werken.

no 1 hops
20 februari 2007, 10:07
zover ik weet hoef je de overlappingen niet nog eens te solderen.
kun je controleren met een multimeter, je raakt een lap aan met pen a en de andere met pen b, geen weerstand?
prima , dan is er geleiding en staan beide delen met elkaar in contact
ook het idee dat de schroeven van de slagplaat contact moeten hebben met de shield lijkt mij overdreven.
je moet zorgen dat er een stukje uit de cavity over de rand komt op de body zodat deze kontakt maakt met de folie van de slagplaat
er staat een pdf je over shielden in de faq
http://home.scarlet.be/~vangeest/shield.pdf

Pascal_B
20 februari 2007, 19:04
Thnx, daar heb ik wat aan! :D

Maar de aarding, dat is nog even een probleem punt. Er staat in die PDF-file iets over een draadje om een schroef in de body. Kan iemand dit toelichten / verhelderen?

madman
20 februari 2007, 20:22
Thnx, daar heb ik wat aan! :D

Maar de aarding, dat is nog even een probleem punt. Er staat in die PDF-file iets over een draadje om een schroef in de body. Kan iemand dit toelichten / verhelderen?
om de aarding van de brug goed te verbinden met die van de rest van de gitaar

no 1 hops
20 februari 2007, 20:27
ergens in de cavity met shield schroef je een draad vast.
je kans solderen?
neem een draad, maak die een mooi stukje blank en maak van dat blanke gedeelte een lusje.
soldeer dit met tin.
je hebt zo een soort van oog, daardoor steek je de schroef en schroeft zo die lus tegen de shield en die gaat naar je centrale /common massa/ground
meestal op de volume pot.

no 1 hops
20 februari 2007, 20:32
om de aarding van de brug goed te verbinden met die van de rest van de gitaarnee die moet ook aan de common ground om de volume pot

madman
20 februari 2007, 20:37
mja, dat bedoelde ik=>, met de aarding van de rest van de gitaar

Pascal_B
21 februari 2007, 14:01
Ok, bedankt dat is duidelijk! :)

Dan nog een vraagje wat betreft het verven van de gitaar. Als ik de gewone houtkleur van de body wil behouden (of wat donkerder, maar iig de houtnerf, etc.), hoe pak ik dit dan aan? Alleen een sealer, dan lakken en dan polishen? En waar kan ik makkelijk een sealer, lak en polish vandaan halen? Ik had wel ergens autozaak gehoord, maar dat is dan ook het enige.

no 1 hops
21 februari 2007, 19:15
Ok, bedankt dat is duidelijk! :)

Dan nog een vraagje wat betreft het verven van de gitaar. Als ik de gewone houtkleur van de body wil behouden (of wat donkerder, maar iig de houtnerf, etc.), hoe pak ik dit dan aan? Alleen een sealer, dan lakken en dan polishen? En waar kan ik makkelijk een sealer, lak en polish vandaan halen? Ik had wel ergens autozaak gehoord, maar dat is dan ook het enige.kun je denk ik beter even hier een nieuwe topic starten

jimihattricks
5 maart 2007, 11:51
kheb ook een vraagje over shielding, dus maar het meest recente shield-topic gebumped;

zo wilde ik te werk gaan:

1) pickguard bekleden met alufolie
vr 1 > folie zo snijden dat de pots de folie wel raken maar de rest (pickups, schroeven) niet?
2) cavities bekleden met alufolie
vr 2 > licht over de rand heen gaan, zodat de schroeven de folie raken?
3) aarde draadje dat naar tremolo gaat afknippen en vastschroeven in cavity

het hele soldeer- en draad- / potmeterafscherm gedeelte wilde ik overslaan.. ik moet dan dus zorgen dat de onderkant van de pots en de switch niet in contact staan met de shielding?

pfff.. ingewikkelder dan ik dacht..

madman
5 maart 2007, 11:58
ik heb het idee dat als je het soldeerwerk enzo overslaat je shielding niet echt veel effect heeft....
maar goed, dat weet ik niet helemaal zeker, het zal iig minder effect hebben...

vr 1: de pups zelf de folie laten raken is niet echt aan te raden idd, maar voor wat betreft de schroeven kan het geen kwaad als die de folie raken
vr 2: voor de schroeven van de slagplaat maakt het niet uit of ze de folie raken of niet, deze doen niet mee in het electrische circuit

jimihattricks
5 maart 2007, 12:05
okey, ja voor iemand die handig is met elektronika is dat waarschijnlijk een a,b,ceetje, maar ik wil me dus niet wagen aan het soldeerwerk..

zijn er mensen die het ook op deze manier hebben gedaan (zonder solderen), en wat was het resultaat daarvan? ik ga niet al die moeite doen als het uiteindelijk zinloos blijkt zonder solderen..

no 1 hops
5 maart 2007, 12:05
je hoeft je niet druk te maken om de slagplaat schroeven (waarmee je de slagplaat vastzet).
als je slagplaat bedekt is met folie zal deze de folie raken die je over de rand van de cavity hebt geplakt en zo contact maken met de common ground.

3) aarde draadje dat naar tremolo gaat afknippen en vastschroeven in cavity

fout! mooi aan de volumepot laten zitten.
wel een schroef met omwikkeld blank draad ergens in de cavity vastschroeven en de andere kant op de common ground op de voulume pot

omdat je dus eigenlijk het kabeltje verhaal wilt overslaan misschien volgende tip.
vind ergens een vlak stevig maar dun stukje plastic, zoals iets van een plastic bakje van ijs of cannister ruiterwisser vloeistof.
shield de slagplaat en leg daar aan de potmeterzijde dat stuk plastic en dan na de gaten te hebben gemaakt plaats je de potmeters, + switch met het plastic tussen shield en componenten
dat plastic is om ervoor te zorgen dat je geen aardlus krijgt.
gebruik zo'n zelfde stuk dun plastic voor de bodem van de cavity.
heb ikzelf nog niet uitgeprobeert maar zal ik waarschijnlijk binnenkort wel doen met hopelijk soundsamples om te vergelijken

jimihattricks
5 maart 2007, 12:14
ok bedankt voor de tips..

met dat aardedraadje bedoelde ik niet dat ik het van het tremolo-plaatje naar de cavity wilde laten lopen, maar wilde loshalen van het tremolo-plaatje en dan in de cavity vast wilde zetten (zo heb ik het van guitarnuts begrepen..?)

no 1 hops
5 maart 2007, 15:08
aarde punt zit aan je volume potmeter.
de draad loopt naar je brug om die te aarden en zo brom te vermijden.
nu moet de shield ook nog op de aarding anders helpt het dus niks dus daarom die extra draad

jimihattricks
5 maart 2007, 15:57
[n00b-alarm]

ok bedankt!

[n00b-alarm]

jaspie
6 maart 2007, 21:24
heeft het eigenlijk ook nut dat deel te doen waar de jack in gaat?

madman
6 maart 2007, 21:27
als je het volgens guitarnuts doet, met een geshielde draad voor naar je jack-cavity, heeft dat niet echt zin....

Markie!
11 juli 2007, 22:49
Omdat ik deze week wat aan het uitzoeken ben wat er allemaal mogelijk is met een gitaar heb ik vandaag besloten mijn gitaar te shielden. Dit is het resultaat:

http://aycu32.webshots.com/image/19751/2000280355125281617_rs.jpg (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2000280355125281617)

Het was binnen een uurtje gebeurt en ik heb gebruik gemaakt van aluminiumtape met aan beide kanten aluminium. Ziet het er goed uit? Waar zou ik nog op moeten letten?

G.G.
11 juli 2007, 23:03
Het was binnen een uurtje gebeurt en ik heb gebruik gemaakt van aluminiumtape met aan beide kanten aluminium. Ziet het er goed uit? Waar zou ik nog op moeten letten?

De overlap, die aansluit op de onderkant van je slagplaat.

Markie!
11 juli 2007, 23:08
Op mijn slagplaat zit en stuk folie geplakt, moet ik dan nog iets laten overlappen op de body in de buurt van de pots, zodat die in contact komt?

Nielsje
11 juli 2007, 23:47
Op mijn slagplaat zit en stuk folie geplakt, moet ik dan nog iets laten overlappen op de body in de buurt van de pots, zodat die in contact komt?

jup... Anders heeft het ding toch geen/slecht contact. Daarom dus een overlapje, zodat je een gesloten kooi van faraday krijgt.

no 1 hops
12 juli 2007, 07:49
de slagplaat moet helemaal beplakt worden aan de onderkant .
dus niet alleen maar dat stukje wat je meestal ziet bij de potmeters, maar ook de rest.
het moet als een deksel zijn op een doos. en de geshielde ruimtes in de gitaar helemaal afdekken.
en door het stukje overlap zorg je ervoor dat al het stoorsignaal dat tegen deze wand aanknalt afgevoerd word via de aarde draad

Fuhgawz
30 augustus 2007, 15:42
Sorry voor het omhoogbutsen van dit redelijk oude topic, maar ik heb toch nog een vraag!
In de FAQ die in een van de eerste posts gepost is staat bij aandachtspunten dit:

2 soms wil het wel eens gebeuren dat er geen geluid is omdat bv een ( 3 of 5 standen schakelaar) schakelaar toch aan de bovenkant van de slagplaat een restant van de folie raakt.

Zoals ik het lees staat hier dat de schakelaar geen contact mag maken met de aarde en ik daarom de slagplaat dus bij de schakelaar niet moet voorzien van alu folie. Aan de andere kant zegt iedereen dat de slagplaat juist helemaal beplakt moet worden aan de onderkant. Kan iemand dit voor mij verhelderen?

G.G.
30 augustus 2007, 15:47
Sorry voor het omhoogbutsen van dit redelijk oude topic, maar ik heb toch nog een vraag!
In de FAQ die in een van de eerste posts gepost is staat bij aandachtspunten dit:

2 soms wil het wel eens gebeuren dat er geen geluid is omdat bv een ( 3 of 5 standen schakelaar) schakelaar toch aan de bovenkant van de slagplaat een restant van de folie raakt.

Zoals ik het lees staat hier dat de schakelaar geen contact mag maken met de aarde en ik daarom de slagplaat dus bij de schakelaar niet moet voorzien van alu folie. Aan de andere kant zegt iedereen dat de slagplaat juist helemaal beplakt moet worden aan de onderkant. Kan iemand dit voor mij verhelderen?

Het hefboompje van de schakelaar maakt contact tussen koperbanen die je signaal doorgeven. Raakt dit hefboompje net een stukje alutape, dan kan er sluiting ontstaan.

Als je onder de slagplaat, rondom de spleet van de switch 1 mm overhoud zit je wel goed

no 1 hops
30 augustus 2007, 20:47
Het hefboompje van de schakelaar maakt contact tussen koperbanen die je signaal doorgeven. Raakt dit hefboompje net een stukje alutape, dan kan er sluiting ontstaan.

Als je onder de slagplaat, rondom de spleet van de switch 1 mm overhoud zit je wel goed
daarbij, niet elke schakelaar heeft dit probleem.
tis gewoon een weetje bij foutzoeken wat er evt mis kan zijn.

Fuhgawz
30 augustus 2007, 21:12
Owkee, dank voor de reacties! Als ik gewoon een kleine ruimte over houd weet ik iig zeker dat het geen probleem gaat worden.

HaroldA
4 maart 2008, 20:57
Ik snap het nog niet helemaal:

Ik wil mijn LP control cavity en humbucker gaten shielden met alu-tape.
* Moeten den HB gaten nu met draad aan de aarde gehangen worden?
* Moeten de tone en volume pots nu niet meer via draad de aarde delen?

Of komt er gewoon een derde lijn bij: plus, min en aarde (ipv plus en aarde)?

no 1 hops
4 maart 2008, 22:02
Ik snap het nog niet helemaal:

Ik wil mijn LP control cavity en humbucker gaten shielden met alu-tape.
* Moeten den HB gaten nu met draad aan de aarde gehangen worden?
* Moeten de tone en volume pots nu niet meer via draad de aarde delen?

Of komt er gewoon een derde lijn bij: plus, min en aarde (ipv plus en aarde)?LP is humbucker of P90?
bij P90 (single coil)zou ik de pickup ruimtes wel doen en kun je een draad trekken vanaf de neckpup tot in de control ruimte waarbij je ervoor zorgt dat je een blank draadeinde goed contact laat maken met de alufolie.
bijv door een lusje van het koperdraad te maken en te vertinnen en dan vast schroeven op de bodem.

een humbucker is op zich wel goed brom/ruis vrij
en zou ik mij alleen druk maken om de control cavity
het kan zijn dat men die al met shield paint heeft behandelt dus eerst checken met een multimeter.

de potmeters mogen/moeten contact maken met de shield.
volgens een bekend pickup bouwer hoef je niet over aardlussen in te zitten

HaroldA
4 maart 2008, 22:59
een humbucker is op zich wel goed brom/ruis vrij
en zou ik mij alleen druk maken om de control cavity
het kan zijn dat men die al met shield paint heeft behandelt dus eerst checken met een multimeter.

de potmeters mogen/moeten contact maken met de shield.
volgens een bekend pickup bouwer hoef je niet over aardlussen in te zitten
Het betreft 2 LP's uit < `75 (zie sig) met beiden 2 humbuckers uit de DiMarzio stal (Tone Zone en Air Norton).

Dus gewoon CC bekleden en voor de zekerheid er een draadje aan bevestigen, indien de pots niet genoeg contact maken?

Nu alleen nog 25m alu-tape halen. En dan maar hopen dat dat genoeg is voor 2 CC's. 8-)

no 1 hops
4 maart 2008, 23:03
Het betreft 2 LP's uit < `75 (zie sig) met beiden 2 humbuckers uit de DiMarzio stal (Tone Zone en Air Norton).

Dus gewoon CC bekleden en voor de zekerheid er een draadje aan bevestigen, indien de pots niet genoeg contact maken?

Nu alleen nog 25m alu-tape halen. En dan maar hopen dat dat genoeg is voor 2 CC's. 8-)
stel je hebt de control ruimte bekleed met een stukje overlap in de rand voor de deksel die je niet vergeet natuurlijk.
en je plaatst de pots erin dan kun je makkelijk met een multimeter meten of er contact is met de folie.
en daar de volume pot ergens ook een common ground heeft is de shield ook direct grounded

GunMetalBlue
6 maart 2008, 23:05
Kan iemand ff zeggen welke delen de folie nu niét mag raken? :P Het is nogal verwarrend allemaal :P

En wat is de 'massa' waar hier in de FAQ over wordt gesproken?

G.G.
7 maart 2008, 08:57
Kan iemand ff zeggen welke delen de folie nu niét mag raken? :P Het is nogal verwarrend allemaal :P

En wat is de 'massa' waar hier in de FAQ over wordt gesproken?

De "+" mag de shielding niet raken. Problemen hierbij kunnen ontstaan bij de input omdat daar de ruimte vaak krap is en bij het hendeltje van een stratswitch (daar zou ik even twee strookje isolatietape langs het sleufje plakken of je alu ietsjes ruimer snijden (2 extra mm's)).

Massa is je verbinding van de aarde draden, je shielding, je draadje naar je brug.

no 1 hops
7 maart 2008, 09:02
Kan iemand ff zeggen welke delen de folie nu niét mag raken? :P Het is nogal verwarrend allemaal :P

En wat is de 'massa' waar hier in de FAQ over wordt gesproken?als je naar deze tekening kijkt zie je wat ground/GND/massa is

http://www.guitarnucleus.com/gitschems/vol-tone-pkup-jk.jpg

je hebt een +/hot en een -/GND draad aan een pickup
de linker potmeter is dus de volume waarop allemaal zwarte ground/massa draden samenkomen, bij een strat ook die vanaf de brugklauw
de shield voert alle ruis die het oppikt af via de massa.
en alles waar een hot signaal aan zit moet geen contact maken met de massa

dus in dit geval, zou de rode/groene draad wat slecht zijn gesoldeert en de shield raken, heb je geen geluid

HaroldA
7 maart 2008, 10:18
Oja, moet ik het 'schakelaarshuisje' op een Les Paul ook bekleden?

Dus:
* Control cavity: ja
* Humbucker gaten: nee
* Ruimte waar pickupschakelaar zit: ?

G.G.
7 maart 2008, 10:41
Oja, moet ik het 'schakelaarshuisje' op een Les Paul ook bekleden?

Dus:
* Control cavity: ja
* Humbucker gaten: nee
* Ruimte waar pickupschakelaar zit: ?

Ik zou alles bekleden.

GunMetalBlue
7 maart 2008, 16:35
als je naar deze tekening kijkt zie je wat ground/GND/massa is

http://www.guitarnucleus.com/gitschems/vol-tone-pkup-jk.jpg

je hebt een +/hot en een -/GND draad aan een pickup
de linker potmeter is dus de volume waarop allemaal zwarte ground/massa draden samenkomen, bij een strat ook die vanaf de brugklauw
de shield voert alle ruis die het oppikt af via de massa.
en alles waar een hot signaal aan zit moet geen contact maken met de massa

dus in dit geval, zou de rode/groene draad wat slecht zijn gesoldeert en de shield raken, heb je geen geluid

Ik denk dat ik het snap! Na die tekening te hebben gezien snap ik GG ook, bedankt!

--> Ik ga dus gewoon heel de slagplaat bekleden, en langs de sleuf van de switch een beetje iso-tape plakken

jimihattricks
7 maart 2008, 17:10
verwacht bij de meeste humbuckers overigens geen drastische veranderingen..

voor recording zul je het misschien merken als je het goed doet, maar voor andere dingen is het toch wel minimaal

singlecoils is een heel ander verhaal.. vind shielding daarbij net zo effectief als het installeren van een humbucker