PDA

View Full Version : ECHTE strats, les pauls, teles bestaan niet meer....



The Underdog
19 februari 2007, 21:53
Nope. Het zijn tegenwoordig allemaal kopieën van de legendarische gitaren uit de jaren '50 en '60. Het zijn ook vaak nog slechte imitaties ervan die op heel veel punten verschillen van het origineel. Daarom vind ik dat b.v. een American series Strat evenzeer een kopie is als een London City of Richwood. Wie spreekt mij tegen?

JeroenZ
19 februari 2007, 21:55
Daarom alleen modellen uit de custom shop kopen die komen nog het meeste in de buurt....

The Underdog
19 februari 2007, 21:57
Dat zijn ook slechts imitaties.

vulvasonic
19 februari 2007, 21:57
Er zijn talloze reissues. Die zijn net zo echt als de ouwe originelen. Ik kan me er niet druk om maken verder. :)

Ic3gl0vE
19 februari 2007, 21:59
Wat is 'echt' in jouw opinie dan? Een 70's strat is toch ook al anders dan een 60's strat? Zelfs lada's ondergaan metamorfoses dan mogen gitaren het toch ook wel?

Tho
19 februari 2007, 22:02
Ik snap je geloof ik niet helemaal, maar een gitaar is een gitaar, en wees blij dat men nog steeds nieuwe maakt, anders viel er weinig te bespelen ;)

The Underdog
19 februari 2007, 22:05
Er zijn talloze reissues. Die zijn net zo echt als de ouwe originelen. Ik kan me er niet druk om maken verder. :)
Die reissues zijn ook maar kopieën. Ik bedoel alleen, voor mij is een customshop fender niet 'meer' strat dan een zelfbouwgitaar met dezelfde kenmerken en kwaliteit. Als men van een over een bepaald merk zegt dat het Les Paul kopieën maakt, moet men beseffen dat de Gibsons van nu eigenlijk ook kopieën zijn. Dat bedoel ik. Het onderscheid echt-kopie is niet meer houdbaar omdat het allemaal kopieën zijn, en daar verandert een decal niets aan.

Tho
19 februari 2007, 22:07
Die reissues zijn ook maar kopieën. Ik bedoel alleen, voor mij is een customshop fender niet 'meer' strat dan een zelfbouwgitaar met dezelfde kenmerken en kwaliteit. Als men van een over een bepaald merk zegt dat het Les Paul kopieën maakt, moet men beseffen dat de Gibsons van nu eigenlijk ook kopieën zijn. Dat bedoel ik. Het onderscheid echt-kopie is niet meer houdbaar omdat het allemaal kopieën zijn, en daar verandert een decal niets aan.

Ik kan het niet met je eens zijn. Als je het zo ziet is inderdaad alles een 'kopie'. Goh! Er bestaat niet iets dergelijks als een wonderbaarlijke kloonmachine. Naar mijn idee is een Jackson Rhoads (usa dan) een echte onvervalste gitaar.

The Underdog
19 februari 2007, 22:09
Ik snap je geloof ik niet helemaal, maar een gitaar is een gitaar, en wees blij dat men nog steeds nieuwe maakt, anders viel er weinig te bespelen ;)
Tuurlijk ben ik blij dat er nieuwe gitaren zijn en die zijn per definitie niet slechter. Ik verkies b.v. medium jumbo frets boven de fintage frets op '50s en '60s strats. Maar ik bedoel dat een fender strat niet 'echter' is dan een vdHaar strat. Zelfs de naam 'Fender' is zeer misleidend.

robert-gitarist
19 februari 2007, 22:09
Er zijn talloze reissues. Die zijn net zo echt als de ouwe originelen. Ik kan me er niet druk om maken verder. :)

Precies.
Bovendien,goed=goed.
Kwestie van smaak.

Tho
19 februari 2007, 22:11
Tuurlijk ben ik blij dat er nieuwe gitaren zijn en die zijn per definitie niet slechter. Ik verkies b.v. medium jumbo frets boven de fintage frets op '50s en '60s strats. Maar ik bedoel dat een fender strat niet 'echter' is dan een vdHaar strat. Zelfs de naam 'Fender' is zeer misleidend.

Nou ik dacht dat Fender de uitvinder van de Stratocaster was, dus die vind ik wat 'echter' dan een Haar-strat. Gewoon omdat het fender is. Verder vind ik Haarstrats, of welke dan ook, óók echte strats, maar ze zijn van Fender afgeleid.

The Underdog
19 februari 2007, 22:12
Bovendien,goed=goed.

Dat bedoel ik juist.

Tho
19 februari 2007, 22:13
Zeg eens Underdog.. maak je je er ook echt druk om? ;)

zeppo
19 februari 2007, 22:14
Precies de reden waarom ik onder 'Post je les Paul' mijn Hagstrom Superswede hebt geplaatst ...

The Underdog
19 februari 2007, 22:15
Nou ik dacht dat Fender de uitvinder van de Stratocaster was, dus die vind ik wat 'echter' dan een Haar-strat.
Maar Leo Fender is dood en bovendien verkocht hij zijn bedrijf in 1965.

Tho
19 februari 2007, 22:16
Maar Leo Fender is dood en bovendien verkocht hij zijn bedrijf in 1965.

Maakt dat verschil dan?

The Underdog
19 februari 2007, 22:17
Maakt dat verschil dan?
Natuurlijk. Dat bewijst dat de 'Fenders' vanaf toen niets meer met de uitvinder ervan te maken hebben.

Duff
19 februari 2007, 22:21
Maar is dat niet gewoon normaal, een model veranderd dat zie je bij vanalles en nogwat

Tho
19 februari 2007, 22:21
Natuurlijk. Dat bewijst dat de 'Fenders' vanaf toen niets meer met de uitvinder ervan te maken hebben.

Dat slaat nergens op. De gitaren zijn door de jaren heen alleen 'geëvolueerd' naar een nieuwer product. Het is eigenlijk net zo als een kind dat uitgroeid tot een volwassen man

robert-gitarist
19 februari 2007, 22:23
Natuurlijk. Dat bewijst dat de 'Fenders' vanaf toen niets meer met de uitvinder ervan te maken hebben.

DUH..
Auto's zijn toch ook goed terwijl de uitvinder van de auto al tig jaar dood is?
Boeie :chicken:

sinneD
19 februari 2007, 22:25
/insert sarcasme
Na de allereerste Les Paul of Stratocaster of Tele ooit heel lang geleden geproduceerd zijn alle andere gitaren van dat zelfde type copys, en waarom, omdat ze niet meer de allereerste gitaren zijn die ooit gemaakt zijn van dat type.
/end sarcasme

Kon het niet laten :D

The Underdog
19 februari 2007, 22:25
DUH..
Auto's zijn toch ook goed terwijl de uitvinder van de auto al tig jaar dood is?
Boeie :chicken:
Ik heb nooit gezegd dat de gitaren van nu slecht zijn. Ik bedoel dat als men van een Squier meent dat het geen echte strat is, men dat ook moet beseffen dat een strat usa van nu ook geen echte strat is.

robert-gitarist
19 februari 2007, 22:32
Je vergelijkenis klopt ergens niet.
Niemand zegt dat gitaren van nu slecht zijn of kopiën zijn etc bovendien is een squier anders dan een strat usa etc..Een strat is een strat,les paul is een les paul en een tele is een tele.Of het nu goed is of niet.het gaat om het idee...Alles word gekopieerd.Alles.
Ik vind det echt een topic van 0,0 :stop:

hoofd
19 februari 2007, 23:11
Ik snap er ook geen reet van.. Wat wil je nou eigenlijk zeggen man?

Tupelo
19 februari 2007, 23:13
Pffffff. Gelukkig is mijn Telesonic uniek. :satisfie:

GuitarMaster
19 februari 2007, 23:18
Ik heb nooit gezegd dat de gitaren van nu slecht zijn. Ik bedoel dat als men van een Squier meent dat het geen echte strat is, men dat ook moet beseffen dat een strat usa van nu ook geen echte strat is.

Wat maakt een strat een strat? Ik denk niet dat een 50-ties strat meer strat is dan een huidige Fender USA. De naam strat geeft alleen maar een bepaalde vorm van een gitaar aan, en elk denkbaar gitaarmerk heeft dit model ontwikkeld tot het voor hun een ideale gitaar was. Het zijn dus allemaal geen kopieen van de oude modellen, maar doorontwikkelde ontwerpen.

Dirkdewaard
19 februari 2007, 23:18
O O hier gaan we weer,
ik ben het met je eens dat er wel heel erg veel gitaren worden nagemaakt, maar door "hetzelfde" bedrijf dat ze oorspronkelijk maakte. Gibson en Fender leven voor een groot deel van de gitaren die ze in hun top jaren maakten. Is dit slecht? Waarom het wiel opnieuw uitvinden?
De vraag is blijkbaar groot.
Het oude spul is simple maar goed, niets meer aan doen, dat zeg ik. :)

Johannes
20 februari 2007, 00:59
......dus alleen de aller aller aller aller eerste prototype fender strat is DE echte...... (persoonlijk door Leo zelf meerdere malen op afgerukt en Leo's zeik zit in de lak verwerkt. Met snaren van de darmen van zn hondje en verlijmd met beenderlijm van de botten van zn dochtertje?)




Gaaf man, je zou m maar hebben :)

Joey Handsome
20 februari 2007, 01:05
En als je er dan bij stil gaat staan dat het er eigenlijk alleen maar om draait wat je met het ding doet...

Orpheo
20 februari 2007, 01:10
Nope. Het zijn tegenwoordig allemaal kopieën van de legendarische gitaren uit de jaren '50 en '60. Het zijn ook vaak nog slechte imitaties ervan die op heel veel punten verschillen van het origineel. Daarom vind ik dat b.v. een American series Strat evenzeer een kopie is als een London City of Richwood. Wie spreekt mij tegen?

de porsche 911 van nu is ook heel anders dan de porsche van 50 jaar geleden. Deze porsches zijn ook kopieen. absoluut. en nog slechte ook! Vriend, ik ben t met je eens!

Negative K3 fan
20 februari 2007, 01:19
ik vind het eigenlijk best een interessante vraagstelling, een soort van filosofisch vraagstuk: Wat is nou echt??

ik ben het trouwens wel voor een deel met je eens dat een american series strat net zo echt (of nep) is als een london city. Maar waar ligt dan de grens? Is het puur het naamplaatje op de headstock (ook al antwoord op gegeven, fender is in '65 verkocht). Dus alles van voor voor '65 is écht in dit geval?

en is een uitgegroeide volwassen man minder echt dan het kind dat hij ooit was? of meer echt? of gewoon anders?

of maakt echtheid eigenlijk helemaal geen fuck uit en zijn wij gewoon consumentistische kuddedieren die geilen op namen die bepaalde asociaties opwekken, maar ondertussen bruut commercieel worden uitgebuit?

Liefhebber
20 februari 2007, 02:47
Nope. Het zijn tegenwoordig allemaal kopieën van de legendarische gitaren uit de jaren '50 en '60. Het zijn ook vaak nog slechte imitaties ervan die op heel veel punten verschillen van het origineel. Daarom vind ik dat b.v. een American series Strat evenzeer een kopie is als een London City of Richwood. Wie spreekt mij tegen?
Een Strat is een Strat! Een Tele is een Tele! Een Strat moet klinken als een Strat. Een Tele moet klinken als een Tele! Als er dan bij een goeie Strat of Tele 'Fender' op de kop staat is dat mooi meegenomen! Om te weten wat dan de originele klank is, moet je veel luisteren naar muziek uit de jaren 50 en 60! Het gaat heel erg om de klank!!! Maar het gaat ook om het model: het is een fantastisch ontwerp zo'n Strat . Ligt lekker op je heup! Is mooi en altijd herkenbaar. Hij zit perfect in elkaar. Het is een legendarisch model. Als het om de klank gaat dan zal het nooit een humbucker geluid zijn en dat maakt hem zo herkenbaar ! Het is een werkpaard. Je kunt je niet verbergen achter een echte Stratocaster. Het doet er niet toe welke single coil elementen erop zitten of welk circuit erop zit! Je moet met je billen bloot als je hem clean bespeelt.
Kortom je moet behoorlijk kunnen spelen om er een mooi geluid uit te halen.
Het ontwerp klopt helemaal en dat is de verdienste van Leo Fender.
En het gaat om het ontwerp! Leo Fender is zelf ook op een gegeven moment uit de Fender fabriek gestapt om elders nieuwe ontwerpen te maken!

The Underdog
20 februari 2007, 02:59
Ik wil eigenlijk zeggen dat het merk dat op de headstock staat puur op zichzelf niets uitmaakt. Een nieuwe strat is niet 'vals', maar dat is een Tokai voor mij ook niet. Dat bedoel ik. Als ze tegen mij zeggen: "Ik heb een echte strat en jij niet," dan vind ik dat onzin. De strat is legendarisch, misschien wel DE oergitaar en is voor bijna iedereen herkenbaar. Dat is voormij iets als DE gitaar, zoals men massieve gitaren onderscheidt van semi-akoestische of klassieke, het is een categorie op zich geworden. Een fender en een richwood zijn voor mij beide strats, de een misschien beter dan de ander, maar beiden zijn kopieën van het concept DE strat.
Ik bedoel helemaal niet dat '50s en '60s starts beter of slechter zijn dan de huidige modellen, dat is een kwestie van smaak. De evolutie vind ik ook belangrijk: ik speel b.v. veel liever op de medium jumbo frets van de nieuwe modellen dan op de vintage frets op de oude usa strats. Ik bedoel ook niet dat de strats vanaf een bepaalde periode 'vals' zijn. Maar ik vind ook dat je dat niet mag zeggen van een Tokai, London City, Richwood, Squier, Fame, G&L, etc. puur omdat er geen 'Fender' op staat. Als je zegt dat deze merken geen echte strats maken, maar kopieën, moet je beseffen dat dat bij Fender eigenlijk ook zo is.

Hector_Tsolodimos
20 februari 2007, 03:40
Nope. Het zijn tegenwoordig allemaal kopieën van de legendarische gitaren uit de jaren '50 en '60. Het zijn ook vaak nog slechte imitaties ervan die op heel veel punten verschillen van het origineel. Daarom vind ik dat b.v. een American series Strat evenzeer een kopie is als een London City of Richwood. Wie spreekt mij tegen?
ik spreek je tegen
wát een onzin zeg, vele gitaren zijn alleen maar beter geworden
mijn leraar zei zo bijv. tegen me, dat het niet voor niks zo is dat een moderne standard strat en wat anders uit ziet dan een oude (stemmechanieken, zadels etc)
op sommige punten zijn ze toch echt beter geworden, en je kunt gitaren ook veel veelzijdiger maken dan vroeger
het klopt wel dat sommige oude gitaren anders (het is maar of dat dan ook persee beter moet zijn) klinkken dan de huidige instrumenten, maar het is onzin om te zeggen dat het 'slechte imitaties' zijn, ik bedoel, het zijn geen imitaties.. het zijn gewoon nog de zelfde gitaren, maar dan wat anders
en wil je ze toch zo hebben zoals vroeger, nja, de oplossing is simpel..

De Peppers van nu zijn toch ook geen imitaties van de Peppers 20 jaar terug?
Nou dan. :)

fred dons
20 februari 2007, 07:41
hij legt zijn stelling niet goed uit maar het klopt wel een beetje, FMIC is de licentiehouder van de merknaam Fender, dat heeft men gekocht van CBS die het weer gekocht had van CBS net zoals Henry J. de Gibson licentie gekocht heeft van Norlin die dit weer van een groep venture capitalists gekocht had die de naam Gibson gekocht heeft van Orville Gibson.

Stelling is dus eigenlijk dat heden ten dage er 2 bedrijven zijn die het recht gekocht hebben Fenders en Gibsons te maken maar niet de "originele" Gibson en Fender zijn, dit heeft overigens niets te maken met eventuele kwaliteitsdiscussies, beide merken hebben onder verschillende eigenaren en in verschillende periodes hele goed en ook zeer matige gitaren gemaakt.

Het zou misschien duidelijker zijn als morgen een Japans bedrijf de aandelen Fender opkoopt en besluit de productie te verplaatsen naar Japan, is fender dan nog steeds "fender" indien niet waarom niet ? (het huidige "Fender" heeft de productie ook verplaatst weliswaar binnen amerika maar het zijn niet de originele Fender fabrieken)
Indien het antwoord "wel" luidt dan onderschrijf je dus dat een ieder die de rechten op de naam koopt de het "origineel" is (zie discussie Bill Lawrence pickups en Ed Roman die de rechten op de Baker naam gekocht heeft)

Michael AE
20 februari 2007, 09:37
Wat is een goede 50's of 60's strat/gibson dan precies? Die exemplaren verschilde onderling zo ontzettend, dat er geen twee identiek zijn. Het belangrijkste is de de CS modellen over het algemeen goede gitaren zijn. Of ze historisch correct zijn, zal me worst wezen.

fred dons
20 februari 2007, 10:02
ja dit zijn ook 2 aparte discussies, die los staan van het feit dat beiden over het algemeen goede gitaren maken, dit gaat meer over het feit of een Fender stratocaster tegenwoordig nog een "echte" stratocaster is.
Vergelijkbaar bijvoorbeeld met BMW die Mini's maakt(e? ); is het nog een echte mini los van het feit dat het een hele goede en leuke auto is

Kim Wilson
20 februari 2007, 10:12
ja dit zijn ook 2 aparte discussies, die los staan van het feit dat beiden over het algemeen goede gitaren maken, dit gaat meer over het feit of een Fender stratocaster tegenwoordig nog een "echte" stratocaster is.
Vergelijkbaar bijvoorbeeld met BMW die Mini's maakt(e? ); is het nog een echte mini los van het feit dat het een hele goede en leuke auto is
De nieuwe Mini is ook een heel andere auto geworden. BMW heeft Mini opgekocht, dat is heel wat anders...

In bijna alle bedrijven wordt het directeurschap vroeg of laat overgedragen. Dan wordt de oprichter opgevolgd. Dat wil niet zeggen dat het product verandert. De meeste Porsches zijn ook niet door Ferdinand in elkaar geschroefd, Enzo Ferrari doet ook niet alles zelf, maar dat wil IMO niet zeggen dat het geen echte Porsches of Ferrari's zijn.

GunMetalBlue
20 februari 2007, 10:20
Nope. Het zijn tegenwoordig allemaal kopieën van de legendarische gitaren uit de jaren '50 en '60. Het zijn ook vaak nog slechte imitaties ervan die op heel veel punten verschillen van het origineel. Daarom vind ik dat b.v. een American series Strat evenzeer een kopie is als een London City of Richwood. Wie spreekt mij tegen?

Klopt!

Nog zoiets: de bakker bakt geen brood meer man, het is een slechte imitatie :angry:


Kerel :p Times Change, So Do Guitars :D

fred dons
20 februari 2007, 10:31
het is wat anders als het eigendom van een merk/fabriek door natuurlijk verloop over gaat in andere handen maar bij Fender en Gibson zijn de fabrieken op een x moment (meerdere keren) verkocht en waarbij niet
slechts het merknaam van eigenaar wisselde maar ook de productie werd verplaatst. (Gibson van Kalamazoo naar Nashville hoewel dat geleidelijk ging)en FMIC moest zelf compleet een nieuwe fabriek brouwen omdat dat niet mee was gekomen met het kopen van de fender naam

fred dons
20 februari 2007, 10:33
@ Kim
als BMW nu een perfecte kopie van de Morris Mini bouwt, is het dan een echte Mini (ze hebben de rechten op de naam en het model dus dat mag het probleem niet zijn)

Michael AE
20 februari 2007, 10:34
ja dit zijn ook 2 aparte discussies, die los staan van het feit dat beiden over het algemeen goede gitaren maken, dit gaat meer over het feit of een Fender stratocaster tegenwoordig nog een "echte" stratocaster is.
Vergelijkbaar bijvoorbeeld met BMW die Mini's maakt(e? ); is het nog een echte mini los van het feit dat het een hele goede en leuke auto is

Goed, ik had ook niet het hele topic doorgelezen...

Deze vergelijking vind ik een beetje krom, want dan zou je ook kunnen stellen dat een huidige BMW 3-serie ook geen echte BMW meer is...en zo kan ik nog 20 voorbeelden opnoemen.

Een Fender strat is een Fender strat als dat er af fabriek op is gezet. "Verbeteringen" aan het ontwerp kom je in elke sector tegen, maar dat maakt een product niet heel veel minder authentiek.

Kim Wilson
20 februari 2007, 10:37
@ Kim
als BMW nu een perfecte kopie van de Morris Mini bouwt, is het dan een echte Mini (ze hebben de rechten op de naam en het model dus dat mag het probleem niet zijn)
Dan vind ik het wel een echte Mini, omdat ie naar de exacte specs is gebouwd. En dat vind ik ook met gitaren. Als je de rechten en de juiste afmetingen e.d. hebt, vind ik het een echte strat.

Rutger
20 februari 2007, 10:38
Nope. Het zijn tegenwoordig allemaal kopieën van de legendarische gitaren uit de jaren '50 en '60. Het zijn ook vaak nog slechte imitaties ervan die op heel veel punten verschillen van het origineel. Daarom vind ik dat b.v. een American series Strat evenzeer een kopie is als een London City of Richwood. Wie spreekt mij tegen?
Als je t zo speelt, dan is alleen de allereerst in elkaar gezette gitaar de echte, en zijn àlle daaropvolgende gitaren kopieen.

fred dons
20 februari 2007, 11:05
@ Kim
op zich niets mis met die conclusie alleen kan ik weer wel de discussie voorstellen dat mensen het niet niet mee eens zijn, bijvoorbeeld in Bill Lawrence discussie vinden heel veel mensen dat Willi Stich aka Bill Lawrence de echte BL's maakt maar de rechten liggen toch echt bij Bill Lawrence USA (wat dus weer niets zegt over wie betere pickups maakt)

Fender Japan (Fuji Gen Gakki eigenlijk) heeft ook een licentie om Fenders te maken en is in staat een volledig vintage correcte strat te maken echter door veel mensen (ik niet) wordt een dergelijk strat als een kopie bestempeld

fred dons
20 februari 2007, 11:07
@Michael
BMW is nog steeds de zelfde BMW als 100 jaar geleden dus die vergelijking gaat niet op (is niet bijvoorbeeld overgenomen door General Motors)

Opel is een beter voorbeeld, dat is dus wel GM, is het dan nog een echte Opel of is het een GM met een Opel label ?

Fenndangoband
20 februari 2007, 11:08
ik spreek je tegen
wát een onzin zeg, vele gitaren zijn alleen maar beter geworden
mijn leraar zei zo bijv. tegen me, dat het niet voor niks zo is dat een moderne standard strat en wat anders uit ziet dan een oude (stemmechanieken, zadels etc)
op sommige punten zijn ze toch echt beter geworden, en je kunt gitaren ook veel veelzijdiger maken dan vroeger
het klopt wel dat sommige oude gitaren anders (het is maar of dat dan ook persee beter moet zijn) klinkken dan de huidige instrumenten, maar het is onzin om te zeggen dat het 'slechte imitaties' zijn, ik bedoel, het zijn geen imitaties.. het zijn gewoon nog de zelfde gitaren, maar dan wat anders
en wil je ze toch zo hebben zoals vroeger, nja, de oplossing is simpel..

De Peppers van nu zijn toch ook geen imitaties van de Peppers 20 jaar terug?
Nou dan. :)

Symfwnw apolyta mazi sou! Exeis 100% dikio (Tsolodimos moet toch Grieks zijn ... niet???)

Mijn Gibson LP uit '93 beschouw ik maar al te goed als een echte... dat hij niet dezelfde sound meer heeft dan de jaren 50 en/of 60 LP's kan ik goed inkomen... maar persoonlijk... I don't give a shit. Mijn gitaartje klinkt en speelt maar al te zalig... daar gaat het nu eenmaal om. "Evolutie" lijkt me het verklarende begrip hier.

Wat de Peppers betreft vind ik het verdomd jammer dat ze niet meer klinken zoals 20 jaar geleden... Peppers zijn gestorven na BloodSugarSexMagic, sorry voor de late Pepper fans :D Ze hebben nog wel aantal goede nummers gehad maar ik mis die rauwe funk-rock en slapping beast Flea.

Hector_Tsolodimos
20 februari 2007, 11:21
Klopt!

Nog zoiets: de bakker bakt geen brood meer man, het is een slechte imitatie :angry:


Kerel :p Times Change, So Do Guitars :D
+1
en jij hebt een Mexicaanse Strat
dat zou dan al helemaaaaaaaaaaal geen 'echte' strat moeten zijn..
onzin, jouw strat is net zo stratterig als andere strat's
al hoewel.. misschien is de mijne nog net íets strateriger, maar dan heb je het over het verschil Mex strat, USA strat..

ik heb ook eens een filmpje gezien van Seymour Duncan, over de pickup booster, daarin heeft de gitarist een Fender USA Standard Strat, zoals ik
hij zegt ook:
'dit klinkt zo strat als maar mogelijk'
Leuk voor iedereen om dat filmpje ook eens te bekijken:
http://www.seymourduncan.com/products/effectsdescr.shtml
klik op 'Play hi-bandwidth video (40 MB)'

Ik heb dit pedaal ook (ik dwaal een beetje af), leuk ding :)

sjoerd5
20 februari 2007, 11:22
Ik kan het ook niet helemaal volgen.

Dus volgens jou was er ooit één strat en alles wat daarna kwam is gekopieerd??

Een product blijven maken omdat het zo goed is, is iets heel anders dan kopieeren.

Hector_Tsolodimos
20 februari 2007, 11:25
Symfwnw apolyta mazi sou! Exeis 100% dikio (Tsolodimos moet toch Grieks zijn ... niet???)

Mijn Gibson LP uit '93 beschouw ik maar al te goed als een echte... dat hij niet dezelfde sound meer heeft dan de jaren 50 en/of 60 LP's kan ik goed inkomen... maar persoonlijk... I don't give a shit. Mijn gitaartje klinkt en speelt maar al te zalig... daar gaat het nu eenmaal om. "Evolutie" lijkt me het verklarende begrip hier.

Wat de Peppers betreft vind ik het verdomd jammer dat ze niet meer klinken zoals 20 jaar geleden... Peppers zijn gestorven na BloodSugarSexMagic, sorry voor de late Pepper fans :D Ze hebben nog wel aantal goede nummers gehad maar ik mis die rauwe funk-rock en slapping beast Flea.
je zegt hierboven ongeveer, (in het Grieks), wij zijn samen ofzo, en ik heb 100% gelijk (altijd een beetje moeilijk om in Westerse tekens Grieks te lezen en te begrijpen, én te typen) en hoe komt het dat je Grieks kunt spreken? Of komt dit rechtstreeks uit een of andere woordenboek(denk het niet)?
en over de Evolutie, dat zeg je mooi, dat woord wilde ik gister ook al gebruiken, maar dat werd me misschien iets té, aangezien ik nét terug was van het stappen :D

fred dons
20 februari 2007, 11:28
als de thread opener dat inderdaad bedoeld is het inderdaad onzin maar ik las het meer als zijnde dat de huidige licentie houder slechts een corporatie is die "Fenders" in "licentie" maakt
btw mijn prs sas klinkt meer strat dan mijn strats :D

Zino Z
20 februari 2007, 11:36
nou wat mij betreft is een gitaar een gitaar en als ie 50 jaar oud is is dat alleen maar leuk. Als ie als een strat klinkt dan is het toch gewoon een strat?
Ik bedoel je koopt een strat toch om het strat geluid en de strat looks? En tja als het strat geluid van 50 jaar terug je meer bevalt is dat natuurlijk je eigen mening.
Maar goed ik laat in ieder geval mn nostalgische gevoel niet over een gitaar meebeslissen, dat kost je alleen maar geld ;)

Squier4ever
20 februari 2007, 11:39
was er al gezegd dat topic nergens op slaat? :D:D
ja heb het helemaal doorgelezen....

Rutger
20 februari 2007, 11:40
Ofwel:

WHO GIVES THE FUCK!!

Hector_Tsolodimos
20 februari 2007, 11:44
idd, een onzin stelling..

Juup
20 februari 2007, 11:48
Geinig topic over wat echt is of wat niet. Je kan een type beoordelen of dit echt is of niet adhv de zgn blauwdruk. Alles wat overeenkomt met de blauwdruk is origineel.....Wat wel discutabel is, is de leeftijd en het prijskaartje wat daar aan vast kleeft.
Eergisteren Cuby & the Blizzards gezien met Erwin Java op gitaar, dan praten we toch over een legende, en hij speelde niet op een "echte" Fender, maar op een stratocaster........
Shine on.......
Greetzzz Juup :soul:

fred dons
20 februari 2007, 11:58
6 pagina's al, blijkbaar geven er toch een heleboel de fuck :D :D

Squier4ever
20 februari 2007, 12:20
mja toch vind ik het grote onzin wat er beweerd wordt, een fender van nu is ook een fender, jammer dattie niet meer van de originele eigenaar is maar dat boeit me geen zak.

hansies
20 februari 2007, 12:21
Ik heb nooit gezegd dat de gitaren van nu slecht zijn. Ik bedoel dat als men van een Squier meent dat het geen echte strat is, men dat ook moet beseffen dat een strat usa van nu ook geen echte strat is.
Volledig met je eens, wat je verteld klopt voor 100%
greetz,
Hansies

Casseman
20 februari 2007, 14:08
Dus in principe is alleen de allereerste fender strat een originele en de rest allemaal kopieen? Waarom zou dat zo zijn?

LP_CL
20 februari 2007, 14:15
wat een f*cking non-topic :chicken:

Rick trodat
20 februari 2007, 14:17
John Frusciante zei in the making of ''Can't stop" dat hij alleen maar op oude gitaren speelt. Een oude gitaar is anders dan andere omdat deze er anders uitziet. Je hebt iets unieks, omdat jij een gitaar hebt die niemand anders heeft. In ieder geval niet veel mensen hebben zo een gitaar.


Maar is deze kwalitatief beter nee, niet echt. Ja je hebt ouder hout en sommige zeggen dat de kracht van de elementen afneemt waardoor deze warmer gaat klinken en oude gitaren hadden nitro lak. Maar dit kan je op hedendaagse gitaren ook allemaal krijgen.

Je koopt een highway strat. Deze heeft nitro lak. Vervangt de elementen voor CS fat 50. Veranderd de potmeters en input. Deze zijn meen ik standaard mexicaans. En als de de nek lelijk vindt vervang je deze.

Dan is het voor veel mensen moeilijk om te zeggen dat dit een slechte gitaar is. En wat ben je kwijt: €700,- gitaar
€300,- pickups
€40,- potmeters en input. Hooguit.
---------------
€1040,- geweldige gitaar.

Originele 54 strat. €30.000,-

G.G.
20 februari 2007, 14:24
Je koopt een highway strat. Deze heeft nitro lak. Vervangt de elementen voor CS fat 50. Veranderd de potmeters en input. Deze zijn meen ik standaard mexicaans. En als de de nek lelijk vindt vervang je deze.

Dan is het voor veel mensen moeilijk om te zeggen dat dit een slechte gitaar is. En wat ben je kwijt: €700,- gitaar
€300,- pickups
€40,- potmeters en input. Hooguit.
---------------
€1040,- geweldige gitaar.

Originele 54 strat. €30.000,-

Hé iemand met dezelfde instelling als ik heb: Koop een goeie basis en maak hem beter, voor veel minder geld dan ze in de winkel hangen.

Rutger
20 februari 2007, 14:32
Hé iemand met dezelfde instelling als ik heb: Koop een goeie basis en maak hem beter, voor veel minder geld dan ze in de winkel hangen.
Hier nog een :)

Fenndangoband
20 februari 2007, 14:44
je zegt hierboven ongeveer, (in het Grieks), wij zijn samen ofzo, en ik heb 100% gelijk (altijd een beetje moeilijk om in Westerse tekens Grieks te lezen en te begrijpen, én te typen) en hoe komt het dat je Grieks kunt spreken? Of komt dit rechtstreeks uit een of andere woordenboek(denk het niet)?
en over de Evolutie, dat zeg je mooi, dat woord wilde ik gister ook al gebruiken, maar dat werd me misschien iets té, aangezien ik nét terug was van het stappen :D

"We zijn samen zo"... OK... fair enough... ik had eerder in gedachten " Ik ben het met je eens"... soit... het is dan ook een zeer moeilijke taal hé... Mijn vriendin is een rasechte Griekse uit Alexandroupoli :D Na bijna 3 jaartjes samenwonen begin je automatisch wat Grieks te kennen hé (toegegeven... ik volg ook Griekse les) en ook omdat ik waarschijnlijk iedere gestrande Griek hier in Gent ken leer ik je taal spreken. Prachtige taal (en land) maar wat moeilijk man... en al die uurtjes dat ik Grieks studeer kan ik ook besteden aan gitaar spelen... het is soms om te janken :seriousf: .... maar ja... no pain, no gain.

fred dons
20 februari 2007, 14:45
leest iemand hier uberhaupt de eerdere reakties voordat men reageert ?

Dirkdewaard
20 februari 2007, 14:46
(........)

Maar is deze kwalitatief beter nee, niet echt. Ja je hebt ouder hout en sommige zeggen dat de kracht van de elementen afneemt waardoor deze warmer gaat klinken en oude gitaren hadden nitro lak. Maar dit kan je op hedendaagse gitaren ook allemaal krijgen.

Je koopt een highway strat. Deze heeft nitro lak. Vervangt de elementen voor CS fat 50. Veranderd de potmeters en input. Deze zijn meen ik standaard mexicaans. En als de de nek lelijk vindt vervang je deze.

Dan is het voor veel mensen moeilijk om te zeggen dat dit een slechte gitaar is. En wat ben je kwijt: €700,- gitaar
€300,- pickups
€40,- potmeters en input. Hooguit.
---------------
€1040,- geweldige gitaar.

Originele 54 strat. €30.000,-

Tja zo kan je het zien, maar als je een originele '54 strat bezit is het toch een ander gevoel dan een Highway strat met goed pickups.

Het nare is, het blijft een Fender! :)

Fenndangoband
20 februari 2007, 14:47
leest iemand hier uberhaupt de eerdere reakties voordat men reageert ?
We hebben niet de hele dag de tijd... we zitten op het werk hoor :seriousf:

Dirkdewaard
20 februari 2007, 14:48
Het doet me een beetje denken aan die jonge mannen met een verlaagde Golf en een sticker met "porsche killer"......

Braindead
20 februari 2007, 14:49
De topicstarter heeft wel degelijk een punt. Vooral als je zoals bij fender al lang niet meer in dezelfde fabriek bouwt. De centrale vraag blijft: wat is een echte fender? Eigenlijk zou je dan de eerste fenders moeten nemen. Alleen die door Leo Fender gemaakt zijn? Daar begint de moeilijkheid al. Iemand anders die exact hetzelfde hout heeft gebruikt, en dezeflde afmetingen en machines zou dan toch ook een orignele fender kunnen maken?

Als je echt door wilt redeneren: (zie quote hieronder) dan is niet alleen het hout ouder. OKay het is wat ver gezocht, maar hout is vast ook heel anders dan 50 jaar geleden. Denk alleen al aan de milieuvervuiling na de industrialisering. De bomen nemen allerlei stoffen op vanuit de lucht en bodem. Je zult het misschien niet horen, maar het is wel degelijk anders dan imo.

Als je dan de fender strat neemt van een bouwer die zich qua specs en afmetingen aan het fender concept houdt dan denk ik dat je nagenoeg net zoveel echtheid in handen hebt als bij een fender usa die nu in de winkel staat. Mits de vakkundigheid (werkwijze en machines) overeenkomt met die van de orignele en de tijd en zorg die erin gestoken is.



John Frusciante zei in the making of ''Can't stop" dat hij alleen maar op oude gitaren speelt. Een oude gitaar is anders dan andere omdat deze er anders uitziet. Je hebt iets unieks, omdat jij een gitaar hebt die niemand anders heeft. In ieder geval niet veel mensen hebben zo een gitaar.


Maar is deze kwalitatief beter nee, niet echt. Ja je hebt ouder hout en sommige zeggen dat de kracht van de elementen afneemt waardoor deze warmer gaat klinken en oude gitaren hadden nitro lak. Maar dit kan je op hedendaagse gitaren ook allemaal krijgen.

Je koopt een highway strat. Deze heeft nitro lak. Vervangt de elementen voor CS fat 50. Veranderd de potmeters en input. Deze zijn meen ik standaard mexicaans. En als de de nek lelijk vindt vervang je deze.

Dan is het voor veel mensen moeilijk om te zeggen dat dit een slechte gitaar is. En wat ben je kwijt: €700,- gitaar
€300,- pickups
€40,- potmeters en input. Hooguit.
---------------
€1040,- geweldige gitaar.

Originele 54 strat. €30.000,-

fred dons
20 februari 2007, 15:17
werken ???? wat is dat nou weer voor gek concept :D :D

maar duidelijk reaktie braindead

marc_o
20 februari 2007, 15:25
Nope. Het zijn tegenwoordig allemaal kopieën van de legendarische gitaren uit de jaren '50 en '60. Het zijn ook vaak nog slechte imitaties ervan die op heel veel punten verschillen van het origineel. Daarom vind ik dat b.v. een American series Strat evenzeer een kopie is als een London City of Richwood. Wie spreekt mij tegen?


Omdat wij ze nu, zoals je zegt "legendarisch" vinden, wil het niet zeggen dat ook die gitaren niets anders zijn dat kopietjes.
Als je het stelt zoals jij zegt is er maar 1 strat en dat is de eerste goedgekeurde versie van het prototype wat als zodanig in productie werd genomen in 1954....dam'n , er is maar 1 strat, 1 les paul en 1 tele.....gelukkig was er ook nog 1 broadcaster en 1 nocaster, anders zouden er wel heel weinig gitaren zijn.

Hector_Tsolodimos
20 februari 2007, 15:29
"We zijn samen zo"... OK... fair enough... ik had eerder in gedachten " Ik ben het met je eens"... soit... het is dan ook een zeer moeilijke taal hé... Mijn vriendin is een rasechte Griekse uit Alexandroupoli :D Na bijna 3 jaartjes samenwonen begin je automatisch wat Grieks te kennen hé (toegegeven... ik volg ook Griekse les) en ook omdat ik waarschijnlijk iedere gestrande Griek hier in Gent ken leer ik je taal spreken. Prachtige taal (en land) maar wat moeilijk man... en al die uurtjes dat ik Grieks studeer kan ik ook besteden aan gitaar spelen... het is soms om te janken :seriousf: .... maar ja... no pain, no gain.
cool man :D


even back on topic:

wtd? ik kon me steeds al niet voorstellen dat een Highway nitro lak heeft, maar het is echt zo!!?!!?!??!
klotezooi, waarom heeft mijn 300 euro duurdere Standard Strat dat niet!?!??!??!?!
verdorie!!! jaloezie!!

johns
20 februari 2007, 15:32
Hier nog een :)

En hier nog een :) 't Viel me bij m'n laatste aanschaf (epiphone les paul standard) op. Zoeken naar iets wat goed aanvoelt en onversterkt goed klinkt en dan op termijn maar een keer elementen, electronica en stemmechanieken vervangen of nakijken.

FruscianteFan
20 februari 2007, 15:49
"We zijn samen zo"... OK... fair enough... ik had eerder in gedachten " Ik ben het met je eens"... soit... het is dan ook een zeer moeilijke taal hé... Mijn vriendin is een rasechte Griekse uit Alexandroupoli :D Na bijna 3 jaartjes samenwonen begin je automatisch wat Grieks te kennen hé (toegegeven... ik volg ook Griekse les) en ook omdat ik waarschijnlijk iedere gestrande Griek hier in Gent ken leer ik je taal spreken. Prachtige taal (en land) maar wat moeilijk man... en al die uurtjes dat ik Grieks studeer kan ik ook besteden aan gitaar spelen... het is soms om te janken :seriousf: .... maar ja... no pain, no gain.Denk dat het eerder "Ik ben het met je eens" is, dan "wij zijn samen zo". Ik heb mijn woordenboek hier niet bij de hand, maar wat grammatica betreft klopt het wel :p

Grieks is een van de weinige vakken van school die ik echt leuk vind :)

artnaz
20 februari 2007, 16:20
Beetje vaag af en toe, maar het onderwerp is ook abstract. Ik vind de topic starter ook vaag en ben het niet echt met hem eens, maar Fred geeft de juist draai eraan.

Het is een eindeloze discussie. Mijn mening is dat (om het voorbeeld van de Strat te nemen) als de Strat in dezelfde "spirit" wordt gebouwd als het originele bedrijf/bouwer, is het een echte Strat voor mij. Dus stel dat een compleet ander bedrijf Fender koopt en alles zelf opnieuw gaat doen, maar de "spirit" is nog steeds van dé Fender, is het een Strat voor mij...

Misschien niet een supergoed voorbeeld, want ik heb ze noch bereden, noch gezien: Rolls Roys is ook door BMW opgekocht, met totaal nieuwe fabrieken, nieuwe mensen. Toch is het wel degelijk een echte RR...(voor veel mensen)

Maar het is en blijft moeilijk om de grens te trekken...

FruscianteFan
20 februari 2007, 16:28
Beetje vaag af en toe, maar het onderwerp is ook abstract. Ik vind de topic starter ook vaag en ben het niet echt met hem eens, maar Fred geeft de juist draai eraan.

Het is een eindeloze discussie. Mijn mening is dat (om het voorbeeld van de Strat te nemen) als de Strat in dezelfde "spirit" wordt gebouwd als het originele bedrijf/bouwer, is het een echte Strat voor mij. Dus stel dat een compleet ander bedrijf Fender koopt en alles zelf opnieuw gaat doen, maar de "spirit" is nog steeds van dé Fender, is het een Strat voor mij...

Misschien niet een supergoed voorbeeld, want ik heb ze noch bereden, noch gezien: Rolls Roys is ook door BMW opgekocht, met totaal nieuwe fabrieken, nieuwe mensen. Toch is het wel degelijk een echte RR...(voor veel mensen)

Maar het is en blijft moeilijk om de grens te trekken...Maar moet dat bedrijf dan per se de rechten van Fender hebben gekocht om gitaren te kunnen bouwen met de juiste spirit? Of moet dat bedrijf dan de fabriek overnemen, zelfs als dit niet meer de originele fabriek is waar de eerste Fenders werden gebouwd?

fred dons
20 februari 2007, 16:30
en oh ja de high heeft wel een laquer paint maar dat is niet automatisch celullose, in dit geval is de lak ook "zachter" als cellulose
op zich geen waarde oordeel over de lak (en het scheelt ook niet in de kostprijs van de lak) maar cellulose lakken is bewerkelijker dan poly omdat de lak langer nodigt heeft om uit te harden (weken tov poly wat binnen een half uur chemisch is uitgehard) En omdat de laquer op de op de Highway verder geen bewerking meer ondergaat (wordt niet geplijst bijvoorbeeld) is hij goedkoper in fabricage

fred dons
20 februari 2007, 16:33
@ Frusciante
dat is dan weer een beetje de Heritage-Gibson discussie, Heritage maakt in de originele gibson fabriek met de originele ex gibson medewerkers Gibson achtige gitaren (dus in de correcte spirit) maar het wordt niet als "origineel" Gibson beschouwt

artnaz
20 februari 2007, 16:36
Maar moet dat bedrijf dan per se de rechten van Fender hebben gekocht om gitaren te kunnen bouwen met de juiste spirit? Of moet dat bedrijf dan de fabriek overnemen, zelfs als dit niet meer de originele fabriek is waar de eerste Fenders werden gebouwd?

Goede vraag. Maar voor mij is het "Fender Stratocaster", dus ze moeten wel de naam hebben. Fabriek is minder van belang, mits ze met de zelfde spirit verdergaan... Maar dat is mijn bescheiden mening...

drap
20 februari 2007, 16:52
en oh ja de high heeft wel een laquer paint maar dat is niet automatisch celullose, in dit geval is de lak ook "zachter" als cellulose
op zich geen waarde oordeel over de lak (en het scheelt ook niet in de kostprijs van de lak) maar cellulose lakken is bewerkelijker dan poly omdat de lak langer nodigt heeft om uit te harden (weken tov poly wat binnen een half uur chemisch is uitgehard) En omdat de laquer op de op de Highway verder geen bewerking meer ondergaat (wordt niet geplijst bijvoorbeeld) is hij goedkoper in fabricage

Niet helemaal, de Highway 1 heeft wel degelijk een nitro cellulose laag, alleen veel dunner dan op ouwe Fenders of reissues. Volgens mij heeft het te maken met de hoeveelheid lagen dat ze er op spuiten, maar dat weet ik ook niet helemaal zeker.

Maar kijk hier maar eens. Dit heb ik van de Fender site:


Highway One™ Stratocaster® (Upgrade)
0111160

The Highway One series is upgraded for '06! Super-size frets, '70s styling, new alnico pickups and new colors take this amazing guitar to the next level.

The new pickups on the Highway One Stratocaster guitar produce a more round tone that can sound glassy and great with high gain. The thin nitrocellulose lacquer finish lets the body wood's natural tone shine through, making for one of the most exciting new instruments in the Fender family!

fred dons
20 februari 2007, 16:56
Hi Drap

ik had het gezien alleen op de highway die ik heb gehad (eerste serie) heb ik getest of er cellulose op zat door een stukje met nail polish remover te behandelen en de lak bleef netjes zitten (wat met cellulose niet mogelijk is, dat lost op)
(nu kan het zijn dat het er inmiddels wel opzit hoor)

but eniewee de kosten zitten in het nabehandelen en niet het lakken dus zo vreemd is het niet

Chris Winsemius
20 februari 2007, 17:34
de nieuwe HighWays hebben cellulitus :) lak op de body volgens 'n test in 'n engels blad

fred dons
20 februari 2007, 17:39
los van het feit dat ik testen in bladen niet geloof, geloof ik wel dat er cellulose op zit ;)

Hector_Tsolodimos
20 februari 2007, 17:49
en oh ja de high heeft wel een laquer paint maar dat is niet automatisch celullose, in dit geval is de lak ook "zachter" als cellulose
op zich geen waarde oordeel over de lak (en het scheelt ook niet in de kostprijs van de lak) maar cellulose lakken is bewerkelijker dan poly omdat de lak langer nodigt heeft om uit te harden (weken tov poly wat binnen een half uur chemisch is uitgehard) En omdat de laquer op de op de Highway verder geen bewerking meer ondergaat (wordt niet geplijst bijvoorbeeld) is hij goedkoper in fabricage
maar deze lak 'vervaagt' dus ook snel!?
geil!
zo een wil ik ook!

Hector_Tsolodimos
20 februari 2007, 17:50
los van het feit dat ik testen in bladen niet geloof, geloof ik wel dat er cellulose op zit ;)
iig iets in die richting..

fred dons
20 februari 2007, 17:51
wat betreft "vervagen"

dat doen ze zeker, veel beter als poly wat uiteindelijk in grote stukken uit elkaar valt

mm80
20 februari 2007, 18:03
Hi Drap

ik had het gezien alleen op de highway die ik heb gehad (eerste serie) heb ik getest of er cellulose op zat door een stukje met nail polish remover te behandelen en de lak bleef netjes zitten (wat met cellulose niet mogelijk is, dat lost op)
(nu kan het zijn dat het er inmiddels wel opzit hoor)

but eniewee de kosten zitten in het nabehandelen en niet het lakken dus zo vreemd is het niet


volgens de 'Gitarist' van jan 2003 heeft de Highway 1 Stratocaster een '' dun, mat laagje acryl.

Hector_Tsolodimos
20 februari 2007, 18:06
wat betreft "vervagen"

dat doen ze zeker, veel beter als poly wat uiteindelijk in grote stukken uit elkaar valt
klopt, ik op mij poly-lak Fender USA Standard Strat uit 2005 'al' één lakstukje verloren, maar vervagen schijnen ze amper te doen.. en dat vind ik nou net juist mooi! Ik heb niet graag dat hij over 5 jaar nog net zo glanst als hij nu doet.. maar voor de rest, leuke gitaar zo'n Standard Strat
ik GAS opeens, uit het niets, op een zwarte Fender Highway One, met een maple fretboard.. DAMN

(en dan wil ik er nog een humpje in doen, in de brug)

Neals
20 februari 2007, 23:41
Tis heel simpel.

Fender is de merknaam van de fabrikant. Fender heeft de type Stratocaster.
Alles wat door Fender op de markt gezet onder deze naam is in principe een ECHTE FENDER, en dit geld voor zowel jappen als koreanen. Ook geld dit voor gitaren die als boom in een productielijn beginnen en er als gitaar uitkomen.

FruscianteFan
20 februari 2007, 23:55
Goede vraag. Maar voor mij is het "Fender Stratocaster", dus ze moeten wel de naam hebben. Fabriek is minder van belang, mits ze met de zelfde spirit verdergaan... Maar dat is mijn bescheiden mening...Stel, een matige Nederlandse gitaarbouwer wint een loterij en besluit de naam Fender te kopen. Is zijn Fender Stratocaster, die hij met het goede hout en elkaar zet, dan evenveel een echte Fender Stratocaster als bijvoorbeeld de '62-er van John Frusciante of de '59-er van Mike McCready?

Neals
20 februari 2007, 23:58
Jazeker, het is de Fender merknaam wat deze man mag voeren, en DUS een echte Fender.

vulvasonic
21 februari 2007, 00:09
Jazeker, het is de Fender merknaam wat deze man mag voeren, en DUS een echte Fender.

Officieel dus wel ja. Maar ook nu zijn er mensen die een CBS Fender al geen Fender meer vinden, hoewel er in de eerste jaren van die overname maar verrekt weinig is veranderd aan de gitaren. Bovendien werkte Leo Fender in de eerste 5 jaren nog steeds bij CBS. Niet dat hij echt een duidelijk beeld had van wat CBS allemaal deed.
Hij bleek tijdens een interview in 1982 zich helemaal NIETS te kunnen herinneren van verschillende nieuwe gitaren die Fender in die tijd uit bracht. Zo heeft Leo Fender NOOIT geweten dat Fender CBS een 5 snarige bas had uitgebracht.

Aan de andere kant; de geniale brug voor Fender's 12-snaar komt weldegelijk van zijn hand. En hij heeft ook de 3 punts bevestiging bedacht. Leo had zelfs een heel systeem in elkaar geknutseld voor acoustische gitaren, waarbij je de spanning van het bovenblad kon regelen.
Voor een hoop mensen is het vertrek van Leo bij Fender CBS HET punt dat Fender geen Fender meer is.

En het gaat uiteindelijk NERGENS om, behalve dat die man, Leo Fender, een ongelofelijke grote bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van de electrische gitaar, de versterker, de basgitaar en talloze kleine slimmigheidjes. Je mag zelfs concluderen dat Leo Fender's invloed op de hedendaagse muziek vele malen groter is dan men zou vermoeden. Hij was het die de 4 mans formatie een platform gaf.'

We moeten die man eeuwig dankbaar zijn.

Maar een strat blijft een strat.

schizo910
21 februari 2007, 00:18
heb je een gitaar die gemaakt is in en Fender fabriek of onder licentie van Fender, dan heb je een echte Fender. Of dat een Fender is waar je zelf nostalgisch blij van wordt is een tweede. Puur wettelijk gezien is het gewoon een echte Fender. En dat geldt uiteindelijk voor ieder gitaarmerk...

Gevoelsmatig geldt voor idereen iets anders, maar als er een echt antwoord moet worden gegeven. Dan is er geen twijfel mogelijk. Fender maakt gewoon echte Fenders...

marc_o
21 februari 2007, 10:22
Mooi is ook altijd om te lezen wanneer een gitarist schrijft dat zijn gitaar van merk X nog meer als een Fender klinkt dan een Fender, nou, dat kan dus niet. Je kunt 'm beter of slechter vinden klinken, maar daar houdt het op. Vai zei dat ook over zijn signature Ibanez destijds.

FruscianteFan
21 februari 2007, 12:26
Mooi is ook altijd om te lezen wanneer een gitarist schrijft dat zijn gitaar van merk X nog meer als een Fender klinkt dan een Fender, nou, dat kan dus niet. Je kunt 'm beter of slechter vinden klinken, maar daar houdt het op. Vai zei dat ook over zijn signature Ibanez destijds.Dan wordt dan ook bedoeld "merk X klinkt meer als mijn ideaalbeeld van Fender dan die Fender".

marc_o
21 februari 2007, 12:40
Dan wordt dan ook bedoeld "merk X klinkt meer als mijn ideaalbeeld van Fender dan die Fender".

Dat begrijp ik wel, maar ergens kan het niet.

FruscianteFan
21 februari 2007, 12:42
Ik ben het ook met je eens.

fred dons
21 februari 2007, 13:03
ach er zijn periodes geweest dat de strat (en met name The Strat) dusdanig qua constructie afweek van wat gemiddeld als strat wordt gezien dat je in die periode kon zeggen dat je tokai meer "fender" klonk dan wat fender op dat moment uitbracht (maar natuurlijk hoe je het ook went of keert, tis pas fender als er fender op staat :D )

worst
21 februari 2007, 13:11
ik vindt het echt onzin eigenlijk.

een gibson is een echte gibson en een fender is een echte fender...

Hector_Tsolodimos
21 februari 2007, 13:12
Officieel dus wel ja. Maar ook nu zijn er mensen die een CBS Fender al geen Fender meer vinden, hoewel er in de eerste jaren van die overname maar verrekt weinig is veranderd aan de gitaren. Bovendien werkte Leo Fender in de eerste 5 jaren nog steeds bij CBS. Niet dat hij echt een duidelijk beeld had van wat CBS allemaal deed.
Hij bleek tijdens een interview in 1982 zich helemaal NIETS te kunnen herinneren van verschillende nieuwe gitaren die Fender in die tijd uit bracht. Zo heeft Leo Fender NOOIT geweten dat Fender CBS een 5 snarige bas had uitgebracht.

Aan de andere kant; de geniale brug voor Fender's 12-snaar komt weldegelijk van zijn hand. En hij heeft ook de 3 punts bevestiging bedacht. Leo had zelfs een heel systeem in elkaar geknutseld voor acoustische gitaren, waarbij je de spanning van het bovenblad kon regelen.
Voor een hoop mensen is het vertrek van Leo bij Fender CBS HET punt dat Fender geen Fender meer is.

En het gaat uiteindelijk NERGENS om, behalve dat die man, Leo Fender, een ongelofelijke grote bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van de electrische gitaar, de versterker, de basgitaar en talloze kleine slimmigheidjes. Je mag zelfs concluderen dat Leo Fender's invloed op de hedendaagse muziek vele malen groter is dan men zou vermoeden. Hij was het die de 4 mans formatie een platform gaf.'

We moeten die man eeuwig dankbaar zijn.

Maar een strat blijft een strat.
ik vind dat jij dit heel mooi zegt, en je kunt hier weinig tegenin brengen (wanneer je van mening bent dat alle hedendaagse Fenders namaak zijn en bla bla bla)
ps:
ben je soms dichter?

marc_o
21 februari 2007, 13:32
ik vind dat jij dit heel mooi zegt, en je kunt hier weinig tegenin brengen (wanneer je van mening bent dat alle hedendaagse Fenders namaak zijn en bla bla bla)
ps:
ben je soms dichter?


De laatste tijd is hij juist opener...

hendrix_appendix
21 februari 2007, 14:06
Slecht voor je gebit, of bilnaad, net hoe je het doet.

Verder is het denk ik wel zo dat we gaandeweg steeds meer een verschuiving zullen gaan zien van iig starters en semi-gevorderden die uitwijken naar kopieen van andere merken dan de gerenomeerde namen als Gibson en Fender, logisch aangezien je bij deze merken toch een groot deel "naam" betaald en je alsnog kans hebt een relatief minder exemplaar te kopen.

Flatroc
21 februari 2007, 14:43
Nope. Het zijn tegenwoordig allemaal kopieën van de legendarische gitaren uit de jaren '50 en '60. Het zijn ook vaak nog slechte imitaties ervan die op heel veel punten verschillen van het origineel. Daarom vind ik dat b.v. een American series Strat evenzeer een kopie is als een London City of Richwood. Wie spreekt mij tegen?

wat een onzin, alsof elke auto na de T-Ford een kopie is, nou,nou! Wees blij dat er zoveel verschillende soorten en typen gitaren zijn.

Stratman70
21 februari 2007, 19:07
Zowel bij Fender als Gibson is er ooit een prototype van een model gemaakt en alle gitaren die daarna kwamen zijn kopieën daarvan. Dus in 1954 begon Fender zelf al de Strat te kopiëren.

Ik denk dat de topicstarter gelijk heeft.

Daarom geef ik de voorkeur aan een Stratkopie waar op de headstock eerlijk te lezen valt:
"This is the exact replica of the good old Strat", oftewel: een originele (...) Tokai Springy Sound.

amon
21 februari 2007, 19:23
Is dit (VW T5):
http://images.mercateo.com/images/products/fahrzeugausruestung_de/gr_26101098.jpg

dan ook een kopie van dit (VW T1):
http://pictures.topspeed.com/IMG/crop-405x269/VW_Type2_T1c_Kombi_ew.jpg


En is dit:
http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2004/0527/kaigai01.jpg

een kopie van dit:
http://www.cyberiapc.com/vgg/pics/nintendo_gameboy2.jpg


Ik vind van niet........

dml
21 februari 2007, 19:46
De tweede Strat die gebouwd is na de, jawel, eerste, is al een kopie van de eerste, dus die telt eigenlijk ook al niet meer mee. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de tweede LP, tweede Tele, enz. Dus al dat geneuzel van "Pre CBS", "Post Kalamazoo", 50's, enz. doet niet terzake......

Me wants VW T5, maar dan wel met een extra schuifdeur aan de linker zijde.

fred dons
21 februari 2007, 20:52
@ Amon
in het geval van de Volkswagen en de nintendo hebben beide producten een andere naam en type dus de vergelijking gaat totaal niet op
beter is een porsche 911 nu in vergelijking met een oudere 911 (beide zijn overigens door de zelfde fabriek gemaakt onder de zelfde eigenaar dus wat mij betreft zeker geen kopie)

en de vergelijking dat iedere strat na de allereerste een kopie zou zijn is natuurlijk onzin, het is altijd de bedoeling geweest die gitaren in serie te maken, een 54 reissue van fender die ook nog eens gereliced is (en dus door Fender onder een nieuwe eigenaar in een ander fabriek is gemaakt) ja dat is een kopie (of netjes gezegt een replica)

glasbier
25 februari 2007, 15:54
fender kwam als eerste met het telecaster en stratocaster model op de markt.
de oer,-originele fender gitaar.
vanwege het verkoopsucces zijn er vele imitaties door anderen gemaakt die ook een graantje wilden meepikken.
maar een fender blijft voor mij de oergitaar! :blast:

Dirkdewaard
25 februari 2007, 16:18
(...................)
dan ook een kopie van dit (VW T1):
http://pictures.topspeed.com/IMG/crop-405x269/VW_Type2_T1c_Kombi_ew.jpg


(................)

een kopie van dit:
http://www.cyberiapc.com/vgg/pics/nintendo_gameboy2.jpg


Ik vind van niet........

Zo zie je maar weer, vroeger was alles beter..... :hippie:

up-guitarman
25 februari 2007, 17:03
Zowel bij Fender als Gibson is er ooit een prototype van een model gemaakt en alle gitaren die daarna kwamen zijn kopieën daarvan. Dus in 1954 begon Fender zelf al de Strat te kopiëren.


Idd, zo ver kunnen we het drijven nu we toch bezig zijn.
Mijn computer is ook een kopie van de computer die vroeger een hele kamer in beslag nam en 2 uur nodig had voor een som op te tellen. So what, ik ben blij dat diezelfde computer geëvolueerd is naar wat ik hier nu voor mijn neus heb staan...

Ik wil maar zeggen: In hoeverre heeft dit topic nut? Wat is er slechter aan een USA strat van nu tegenover ééntje van '54 ??? Niks imo, ze zijn anders. En dan nog, zet 2 strats uit 62 naast mekaar en ze zullen ongetwijfeld ook anders zijn.

Ik vind dit echt een belachelijk bullshit topic.

LP_CL
25 februari 2007, 17:10
Ik vind dit echt een belachelijk bullshit topic.
Dit vat zowat de vorige 11 paginas samen. Een discussieren over een punt waar geen discussie over bestaat is gewoon interessant willen doen. Hou er toch gewoon over op.
Voor mijn part mag deze hier dicht. :hippie:

hubert
26 februari 2007, 08:33
Nope. Het zijn tegenwoordig allemaal kopieën van de legendarische gitaren uit de jaren '50 en '60. Het zijn ook vaak nog slechte imitaties ervan die op heel veel punten verschillen van het origineel. Daarom vind ik dat b.v. een American series Strat evenzeer een kopie is als een London City of Richwood. Wie spreekt mij tegen?

Plato gelezen?

Johannes
26 februari 2007, 08:46
Dit vat zowat de vorige 11 paginas samen. Een discussieren over een punt waar geen discussie over bestaat is gewoon interessant willen doen. Hou er toch gewoon over op.
Voor mijn part mag deze hier dicht. :hippie:

Maar je moet bekennen dat je groen en geel ergeren aan mensen die tegendraads (<-- understatement) zijn en dit forum voorzien van controversiële topics toch wel lache is :D niet?

Jorikjet
26 februari 2007, 20:15
gewoon spelen!!!!!!!!!!! niet zeuren!!!!!!!!!!