PDA

View Full Version : 21 fretten/ 22 fretten



TiLT
19 februari 2007, 20:33
Beste forummers,

Ik ga misschien een Matom ms500 mastersound kopen alleen dit is de 21 fret versie.
nr.1 waarom hebben ze dit gedaan (speelt dat beter of zo :confused: )?
nr.2 Is dit hinderlijk bij het spelen (wordt de 22e fret veel gebruikt in nummers? (ik speel nog niet zo veel nummers))?

(even wat eyecandy :hippie: )
http://i47.photobucket.com/albums/f169/orangewar/ms500ni.jpg
http://i47.photobucket.com/albums/f169/orangewar/ms500nc.jpg

Ik hoop dat jullie het mij uit kunnen leggen.

mvgr



Jonatan

Keesz
19 februari 2007, 20:41
weet wat je koopt vriend...matoN

de maton is een dure gitaar, onthoud dat, en aan je vragen te zien speel je waarschijnlijk net 3 minuten...

de voornaamste reden (die ik kan bedenken) is dat ze zo meer ruimte hadden om de pickups meer uit elkaar te zetten en zo een groter verschil te krijgen omdat er nog al wat bijzondere schakelingen opzitten..

en ja die ene fret....speel je daar op je epiphone vaak mee? dan kun je het zelf wel invullen of je hem echt die hard nodig hebt of niet...

Axelll
19 februari 2007, 20:43
Hmm, hij oogt nogal cheap als je het mij vraagt...

TiLT
19 februari 2007, 20:53
weet wat je koopt vriend...matoN

de maton is een dure gitaar, onthoud dat, en aan je vragen te zien speel je waarschijnlijk net 3 minuten...
eeeeeen bedankt


...de voornaamste reden (die ik kan bedenken) is dat ze zo meer ruimte hadden om de pickups meer uit elkaar te zetten en zo een groter verschil te krijgen omdat er nog al wat bijzondere schakelingen opzitten..

en ja die ene fret....speel je daar op je epiphone vaak mee? dan kun je het zelf wel invullen of je hem echt die hard nodig hebt of niet...

Kijk daar heb ik wat aan. Ik wist niet dat ze het deden om de pickups verder uit elkaar te zetten. En nee gebruik de 222 fret niet vaak.

Noid
19 februari 2007, 21:01
Ik zou Maton mailen: zij kunnen je het 't beste uitleggen dunkt mij.

Leuke gitaar trouwens!

TiLT
19 februari 2007, 21:05
Ik zou Maton mailen: zij kunnen je het 't beste uitleggen dunkt mij.

Leuke gitaar trouwens!

das idd een goed idee.

Luke-wannabe
19 februari 2007, 21:39
Sommige gitaren hebben 21 frets, sommige 22, sommige 24. Wat maakt dat nou uit :p

hassent
19 februari 2007, 21:56
Als het zo'n duur ding is, waarom kiert de hals/body aansluiting dan zo :???:

Kaïn
19 februari 2007, 22:05
Nou inderdaad...dat is geen beste frezing. Daar zit gewoon 3 mm speling man!

almarvk
20 februari 2007, 08:02
Wat moet dat gedrocht (IMHO) kosten?

sjoerd5
20 februari 2007, 09:03
FF gesurfd:

Hij moet zo'n 350 euro gaan kosten.

(zo'n 655 Australische dollars)

GunMetalBlue
20 februari 2007, 10:25
Wat moet dat gedrocht (IMHO) kosten?

ff iets anders: imo lees ik altijd als 'in mijn ogen'

imho lees ik dus altijd maar als 'in mijn heilige ogen'


Iets zegt me dat dit bepaald niet accuraat is...

?

almarvk
20 februari 2007, 10:25
In my humble opinion

Fenndangoband
20 februari 2007, 10:53
Persoonlijk vind ik dit wel een zeer sexy gitaar (Josh Hommes ook 8-) )... of je nu 21 of 22 of 24 frets wil dat bepaal je zelf.... sommigen willen 2 volledige octaven, anderen vinden dit niet noodzakelijk (de Stevie Ray Vaughan Stratocaster heeft ook 21 frets... dus als hij dit niet erg vond.... :p )...

zoon van Piet
20 februari 2007, 11:13
Ik wist niet dat ze het deden om de pickups verder uit elkaar te zetten. En nee gebruik de 222 fret niet vaak.

Effe met het lineaaltje langs het plaatje maakt duidelijk dat de nekpikkup gewoon op de goede plaats zit: met de pooltjes op de plek van de 24e fret. Daar zal ie ook zitten bij een 22 fretsuitvoering, zoals ie daar zit bij je Epi. Zoals ie bij vrijwel alle gitaren zit, behalve bij die kloterige 24frets-gitaren, natuurlijk.


Sommige gitaren hebben 21 frets, sommige 22, sommige 24. Wat maakt dat nou uit :p

Want dat maakt dus wel uit: je nekpikkup verliest zijn zingende kwaliteiten als ie ergens anders zit. dat hoeft niet erg te zijn, als je het ding nooit gebruikt bijvoorbeeld- maar vrijwel alle klassieke nekpu-gitaarsounds zijn gemaakt met de pu op die plek- en dat is te horen.

21 frets waren standaard op alle fender stratocasters tot in de jaren 80. Een hele generatie fenderspelers heeft die 22e nooit gemist. Ik heb strats met 21 en met 22, maar als dit niet ter sprake was gekomen, had ik het verschil niet eens opgemerkt..

Maar wel effe ook nog mn bezorgdheid uitspreken over die spleet.... Da's nie best. Een keer wild springen op het podium en je lage e loopt langs de hals...