PDA

View Full Version : Gitaren ophangen...



Mlenssen
19 februari 2007, 13:11
Sinds jaren hang ik mijn gitarenverzameling aan de muur met de speciale haken (rubber-foam protectie). Ik vraag me thans eigenlijk af of dit wel zo goed voor de constructie is. Ik heb ook (bas)gitaren van bijna 5 kilo. Die hangen dan aan de headstock. Al het gewicht komt hierop neer. Bovendien ook nog het body-deel aan de neck-hiel.
Is dit wel goed voor de hals? De neckrod? De headstock? Heeft iemand hier een mening over?

Dekkz0r
19 februari 2007, 13:13
ik denk dat bij een basgitaar van dergelijk gewicht nog wel eens problemen kunnen onstaan ja, maar dit probleem kan je toch tackelen door ze van onder ook te steunen?

Rinze
19 februari 2007, 14:58
Die headstock heeft ook al de volle spanning van de snaren te dragen, ik weet even niet hoeveel tig kilo (70 ofzo?) dat is, dan kan dit er ook nog wel bij. Wanneer ie naar voren getrokken zou worden zou het minder zijn denk ik, maar zo in de lengtrichting van de hals: niet druk om maken.

Fenndangoband
19 februari 2007, 15:15
Er is hier al eens een topic over geweest en ik had dezelfde vraag.... het bleek toen dat het helemaal geen probleem was voor de headstock. Maak je niet ongerust, gitaartjes kunnen er wel tegen.

jplm
19 februari 2007, 20:11
Er is hier al eens een topic over geweest en ik had dezelfde vraag.... het bleek toen dat het helemaal geen probleem was voor de headstock. Maak je niet ongerust, gitaartjes kunnen er wel tegen.

En anders zou het er triest uitzien voor al die nieuwe gitaren die her en der overal ter wereld in de gitaarwinkels hangen :).

Groet, Jan.

johns
19 februari 2007, 20:15
Lijkt me logisch eigenlijk. De snaren trekken al met tig kilo de body naar boven. Dat dat een paar kilo minder wordt vanwege de zwaartekracht lijkt me niet zo gek veel invloed hebben. Waarschijnlijk minder dan de overgang van een 09 setje naar een 11 :)