PDA

View Full Version : fretloze bas ?



Amadeeke
19 februari 2007, 10:42
Hallo,
Ik, keyboard speler, zoek een fretless bas om wat meer details in mijn geknutsel te krijgen. ( hobby budget 300-Euro)
opties:
1 koop stagg fretless van 180 euro en een verstekertje 15 - 30wat. Heb bedenkingen over de kwaliteit bas en ook meestal geen lineout op zulke versterkers.

2 Squier vintage fretless bas voor 260-270 euro en sluit deze aan op mijn mengpaneel, moet kunnen via microfooningang metXLR verloop denk ik, met aux naar effect en aux naar JBL monitor (30cm luidspreker en hoorn). En later (1-2jaar) dan een versteker met groter vermogen aanschaffen. Speel meestal 's avonds met hoofdtelefoon (slapende kinderen)

reacties of andere voorstellen welkom

sickpunk
19 februari 2007, 11:14
de squier! heb er eigenlijk alleen maar goede dingen overgehoord, en als je hem toch aan kan sluiten op je mengpaneel, vind ik dat je dta geld wat je daarmee uitspaart beter kan gebruiken om een wta fatsoenlijkere bass te kopen(de squier dus)

piezo
19 februari 2007, 11:40
Ik heb pasgeleden op zo'n Stagg gespeeld. Waardeloos dus.
Ik heb ook die fretloze Squier Jazzbass bespeeld. Kost iets van 300 euro en is best goed. Maar er zijn ook behoorlijke alternatieven, van Cort en Dean bijvoorbeeld. Denk er aan dat je een passieve bas (zoals die Squier) niet zomaar op een mengtafel kunt aansluiten, een actieve (zoals de meeste Deans en Corts) wel.

Valentijn
19 februari 2007, 12:01
Ik zou ook voor de squier gaan. Maar het ligt ook aan t geluid dat je wilt hebben. Er zijn wel meer bassen die kwalitatief niet alles zijn, maar wel t geluid hebben dat jij zoekt.

En verder over versterker.. je kan m makkelijk nu over je mengtafel spelen, want aan en line out heb je ook niet heel veel, eigenlijk wil je dan een ingebouwde DI, en voordat die een beetje degelijk zijn zijn ze meteen heel duur (of je gebruikt natuurlijk externe DI die je voor je keyboard gebruikt?)

Er zijn trouwens best wat bassisten die over zanginstallatie spelen (ook professioneel). Die vinden ze door de veelzijdigheid beter.

Valentijn

Amadeeke
20 februari 2007, 00:46
nog wat info
- DI heb ik niet, PC en synths gaan rechtstreeks naar mixer met vrij korte kabels. Behringer heeft wel enkel passieve of actieve in budget klasse vanaf 30Euro ofzo mocht blijken dat... maar ik dacht dat een pick up van een gitaar een soort microfoon was met snaar ipv membraan.

- Cort en Dean: heb eens gekeken naar benelux dealers en hun prijzen,zie niet direct een fretless voor 300 euro. Je mag altijd een link posten of mailen voor een type of adres mocht ik er over hebben gekeken.

- de sound: warm , wollig met wat effect, glides en vibrato ... rustige instrumentale muziek voorzien van melodisch baslijn. 'k zie me niet direct gaan rocken , maar wie weet ...als 't beestje bijt.

piezo
20 februari 2007, 01:10
Een gewoon passief (bas-)gitaarelement heeft een veel hogere impedantie dan een microfoon en heeft dus ook een hoge afsluitimpedantie nodig. De ingang van een (bas-)gitaar versterker is doorgaans 1 MegaOhm, de lijningang van een mengtafel meestal maar 10 à 20 kOhm. Als je daar een passieve bas op aansluit verlies je veel signaal en vooral de hoge frequenties. De microfooningang heeft een nòg lagere ingangsimpedantie en is ook nog eens véél te gevoelig.

Bassen worden daarom meestal via een DI box op een mengtafel aangesloten.

Ik weet ook niet meer wat de prijzen waren van de fretloze Deans die ik een tijdje terug bij Feedback in handen heb gehad. Je zou ze eens kunnen bellen.

Valentijn
20 februari 2007, 16:42
Met je omschrijving van t geluid dat je wilt zou ik je bijna mijn eerste bas willen aanraden (al doe ik m zelf niet weg)

Ik heb een Vantage (niet te verwarren met Vintage)

Kwaliteit is neit super, maar zolang je er geen andere bas naast hoort en je lekkere instellingen hebt is t niet slecht.. En hij heeft dat lekkere wollige geluid. Bovendien speel ik op mijn fretloze bassen met LaBella zwarte nylon flatwound snaren wat dat wollige wat extra benadrukt (doet ie natuurlijk ook bij andere bassen, maar snaren maken dus ook wel wat uit)
Nadeel is alleen wel dat ik niet denk dat je ergens een bas vind waar die snaren er op zitten, dus je kan niet vergelijken.

Succes met zoeken in ieder geval

Marcel2
20 februari 2007, 20:07
Yamaha RBX 270F.
Kost minder dan € 300, zijn hele goede bassen voor het geld.

olaf reijnders
21 februari 2007, 03:02
Ik zou eens kijken naar een 2e hands Cort Artisan B4fl. Deze zijn vaak nog te vinden voor ca. €350,- en deze zijn aktief en Bartolini equipped (pups+electronica). Zéér goede bang for the buck.

http://www.coremusic.co.kr/image/image_1/346056195

EDIT: Check dit (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-bas/73446915-mooie-cort-fretless-bas-artisan-b4fl.html) eens.

Amadeeke
22 februari 2007, 23:52
...tweedehands is niet mijn ding. ( ooit gitaar gekocht waar de snaren tot 1 cm van de fred zaten. Die kon je blijven stemmen want de hals zat los )
Vandaag toch eens binnengesprongen in de muziekshop.
De Squier fretless vintage Jazz bas was vorige week verkocht (snif). Ze bestellen er 1 en geven een seintje als hij binnen is, om eens te testen.
Wel het verschil tussen de Yamaha RBX 270J en een fretted squier jazz bas kunnen horen op 'mark bass' versterker. Die Squier geeft toch die warmere sound.
De Yamaha gaf wel flink wat punch en diep laag, en misschien voor meerdere muziekstijlen bruikbaar maar niet echt wat ik zoek.
En de fretless Yamaha was ook een flink stuk duurder ! ( bijna de prijs van een klein versterkertje duurder )
Afwachten dan maar, ik laat nog wel weten of de zoektocht daar stopt.
Bedankt voor de alle tips en advies. groetjes. :stop:

john5
19 maart 2007, 11:33
Ik ben niet echt een bassist, maar de volgende tip kan ik je wel geven, sluit je basgitaar niet aan op het mengpaneel. Heb dat namelijk ook met de bassist uit mijn band geprobeert, en t gluid is niet helder, en het kraakt. En van de twee bassen zou ik toch gaan voor de squier, je meot er dan alleen nog een versterker voor hebben, 2e hands is dan een optie als je weinig geld uit wilt geven.

Robert H
19 maart 2007, 14:57
Vergeet die versterker, die heb je voor het opnemen van een bas écht niet nodig. Gewoon ergens een passieve DI op de kop tikken voor een tientje (occasion bij verhuurbedrijven o.i.d.) en gáán!

Wat de bas betreft: Binnen je budget is genoeg mogelijk, maar verlies de optie 'tweedehands' alsjeblieft niet uit het oog. Een tweedehands Ibanez, Yamaha of Cort van rond de 250 euro kan je een hoop meer plezier opleveren dan een nieuwe...

olaf reijnders
19 maart 2007, 15:56
Over de Squier Vintage Modified JB hoor ik veel positieve dingen.

B-bass
20 maart 2007, 10:52
heb laatst in haarlem op die squier vintage modified jb gespeeld, en k ben helemaal verliefd :P

en is maar 300 euro geloof k. en er zitten ook nog eens duncan designed pickups in.

Nobrain
20 maart 2007, 17:06
wat klinkt er zo mooi aan een fretloze bass?
Presoonlijk vind ik het helemaal niks.
Ik heb liever een contrabass! :hippie:

Amadeeke
23 maart 2007, 00:01
Jaah. ge hebt er toch altijd die contra zijn heh. :D
Smaken verschillen nu eenmaal in muziek, merken, etc.

maar..(linkje , want ik kan geen bijlages opsturen).. tis toch de squier geworden. 269 euro. nog onder budget.
Speel voorlopig over mengpaneel, hoofdtelefoon of monitor (passief) met 2x120W RMS versterker . In de toekomst dacht ik om enkel een head (zelbouw als ik tijd heb of een merk als Mark, behringer..) aan te schaffen. Is denk ik veelzijdiger dan een combo van dezelfde prijsklasse, maar voorlopig om te oefenen gaat het wel.
Na iets meer dan een week 'bass' oefenen weet ik dat:
-om zonder de fretjes te spelen wat schrik had voor toonvastheid maar dat valt goed mee.
-dat die verdomde rechterhand beter fretjes tussen de snaren zou hebben. kheb regelmatig wat snaren te veel mee.
-Dempen van de snaar is ook niet gemakkelijk.
We blijven gewoon elke dag oefenen
groetjes en bedankt voor tips en reacties.
http://www.squierguitars.com/products/search.php?partno=0326608500

Valentijn
23 maart 2007, 16:58
wat klinkt er zo mooi aan een fretloze bass?
Presoonlijk vind ik het helemaal niks.
Ik heb liever een contrabass! :hippie:

Ik heb liever contrabas dan basgitaar (als speel ik basgitaar een stuk beter)

vind de vergelijking beetje appart...

En de klank moet je van houden, en ligt er ook nog aan hoe je instellingen zijn hoe die precies klinkt.

Amadeeke
25 maart 2007, 13:52
Nu ik zo wat surf en lees door de posts lijkt de Behringer bass v-amp me wel wat. Als een wat luxe alternatief voor DI of goedkoop alternatief voor een head.
Kan rechtstreeks op koptelefoon , verplaatsing zonder veel gesleur om te oefenen waar ik wil en kan op mengpaneel met eigen apparte effecten generator ,compressor ed !

B-bass
27 maart 2007, 13:16
een vriend van me had dat ding ( niet de rack versei ) en k vond het echt totaal ruk klinken dus koop gewoon een beest van een versterker en een sansamp RBI preamp. heb je echt een dijk van een sound :)


gewoon goed

Amadeeke
3 april 2007, 19:20
Zo een sansamp is wel duur. Tis een versterker/toonregeling. zeer goede, dat zal wel, maar of dat bij een beginnende speler zoals ik van tel is ?
ivm met bvb een BOSS ME50B krijg je toon, maar ook effecten, compressor, COSM ... Korg heeft ook enkele instap modellen van effecten en een nieuwe BOSS ME20B komt tegen de zomer uit.
over die Behringer : Ik had een bodje gedaan voor zo'n V amp op ebay, zonder succes, maar nieuw ga ik hem zonder te testen nu niet zeker niet aanschaffen.
Moet trouwens toch eerst wat bijsparen. tijd genoeg

Robert H
4 april 2007, 09:24
een vriend van me had dat ding ( niet de rack versei ) en k vond het echt totaal ruk klinken dus koop gewoon een beest van een versterker en een sansamp RBI preamp. heb je echt een dijk van een sound :)


gewoon goed

Relativeren is ook een vak...

Lees eerst eens goed wat het doel is, voordat je iemand dit soort adviezen geeft. De topicstarter wil eenvoudig en goedkoop met een basje aan de slag en dan kom jij aanzeten met "een beest van een versterker en een Sansamp". Nee daar zal hij (en z'n portemonnee) blij mee zijn!

Ik snap niet helemaal waarom er met alle geweld een amp aan te pas moet komen. Ik speel al jaren zonder (zowel in studio als live) en mis echt niks. Hang er gewoon een DI'tje tussen en klaar is Kees. Die Behringer is overigens prima als hoofdtelefoonversterker hoor, dus wat dat betreft kun je je daar geen buil aan vallen. Zelfs originele hoofdtelefoon-amps zijn duurder ;-)

B-bass
4 april 2007, 11:52
tja k zeg maar zo ieder zn ding, mischien probeer ik wel te over compenseren met met rack en al mn andere spullekes :P

greetz

OJJVZ
9 april 2007, 13:54
k hoor echt alleen maar positiefs over de Vintage Modified Squiers, ze hebben binnenkort ook een Tele-bas :D de 70's uitvoering met humbucker vlakbij de laatste fret en een andere slagplaat, en Fender design hum. awesome :D

Ik zou dus ook voor de vintage mod. squier gaan, en een DI ofzo, hoeft nix te koste

behringer bass v-amp werkt de tuner niet van trouwens, zegt de helft van de reviewers op harmony central, vreemd, maar verder moet wel lijp bakje zijn
ken iemand met de gitaarversie, is wel geinig
maar mijn distortoin zit er niet decht tussen :P (voor gitaar, voor bas gebruik k geen FX)