PDA

View Full Version : House of the Rising Sun



Br@mbo
31 december 2002, 12:10
Hallo ,
ik ben dus een beginner en ben begonnen aan het liedje House of the Rising Sun ( van the Animals ) djeez , die is niet simpel. 'k Ken nu de 5 akkoorden afzonderlijk maar het wisselen lukt echt niet , heeft iemand een tip ?

Eneuh , ik speel zonder plectrum , hoe sla ik de noten het best aan ? ( Tirando, Vallende Wisselslag , Met de duim , .... )

M'n vingers (linkerhand ) doen enorm veel pijn , 'k kan niets meer aanraken bijna :razz: Bestaan hier ook tips voor ?

Sorry voor m'n vragen-vloed , maar iedereen is zo begonnen , niet ?

BvD , Bram

Jesus_etc.
31 december 2002, 12:27
Speel je dat nummer net als het origineel? Je kan beter beginnen met het aanslaan van hele akkoorden, is een stuk makkelijker!

Arbz
31 december 2002, 14:56
Vallende wisselslag aanslaan kan niet met deze arpeggio's - je bedoelt de vallende aanslag (ipv wisselslag) = appoyando.

De algemene regel is: alleen de melodielijn appoyando spelen - bijnootjes etc tirando.

Dit nummer zou ik aanslaan: eerste 2 of 3 snaren met mn duim, die zeg maar 2 (of3 keer) vallend aanslaat, de laatste 3 snaren met je vingers (i, m, a).

Vergt in het begin wat oefening om het soepel te krijgen - als je later ooit wat nummers van Villa-lobos wilt spelen ofzo komt het nog goed van pas :wink:

dirkw83
2 januari 2003, 08:54
ten eerste, dat nummer is NIET moeilijk. Jij bent gewoon een überbeginner :wink:

Serieus, als je een jaartje speelt krijg je wel door dat het een makkelijk nummer is. Het picken kan ietwat snel gaan in het begin maar zoals hierboven gezegd: zorg eerst dat je de akkoorden goed kent en ga daarna pas picken. Ik speel ook zonder plectrum en dat gaat zeer goed; kwestie van gewoon krachtig picken. Welke methode je gebruikt moet je zelf weten. Ik gebruik mijn duim, middelvinger en wijsvinger (duim voor bas, wijsvinger en middelvinger variëren wat) maar sommigen gebruiken daarnaast ook nog een pink.

Br@mbo
2 januari 2003, 12:02
Ik kan het nu al behoorlijk spelen met gewone akkoorden , maar die @!$#-se F krijg ik der nie in :razz:
Dat zal wel een kwestie van oefenen zijn :smile:

Arbz
2 januari 2003, 13:40
Als ik me niet vergis speel je die F in dat nummer zonder barre, en dat akkoord zou je toch snel onder de knie moeten kunnen hebben :smile:

e 0
B 1
G 2
D 3
A x
E x

Br@mbo
2 januari 2003, 14:46
Ow , in m'n boek stond er met Barrée , 'k zal zo eens proberen , thnx Arbz !!!

Jesus_etc.
2 januari 2003, 14:58
Uhmmm... Is de kleine F niet als volgt?

e 1
b 1
g 2
d 3
a 0
e x

Arbz
2 januari 2003, 15:24
Zag gister toevallig nog de clip, en daar speelt hij hem volgens mij zo, maar heb even geen gitaar bij de hand om het te checken :smile:

Zou absoluut kunnen, met een klein barretje over de B-en E-snaar.

dirkw83
2 januari 2003, 16:08
Op 2003-01-02 14:58, schreef Jesus_etc.:
Uhmmm... Is de kleine F niet als volgt?

e 1
b 1
g 2
d 3
a 0
e x


Nee; als je dan pickt heb je de A als bassnaar en speel je een F/A (in het beste geval) Bij strummen maakt dat echter niet veel uit.
En xx3210 is een soort Fmaj7.

dirkw83
2 januari 2003, 16:09
Op 2003-01-02 16:08, schreef dirkw83:


Op 2003-01-02 14:58, schreef Jesus_etc.:
Uhmmm... Is de kleine F niet als volgt?

e 1
b 1
g 2
d 3
a 0
e x


Nee; als je dan pickt heb je de A als bassnaar en speel je een F/A (in het beste geval) Bij strummen maakt dat echter niet veel uit.
En xx3210 is een soort Fmaj7 waarbij je zonder al teveel moeite nog een C op A aan toe kunt voegen als je het akkoord aanslaat (dus niet als je pickt)

Thought Alive
5 januari 2003, 14:38
Ik heb hem een tijdje geleden ook met les gekregen, en de f moest ik zo spelen:

e: 1
b: 1
g: 2
d: 3
a: x
e: x

Dit is dus gewoon een simpelere versie van het "echte" f-akkoord, de laagste 2 snaren gebruik je gewoon niet. Als ik hem nu speel probeer ik gewoon het echte f-akkoord te gebruiken, want die kan wel wat oefening gebruiken...

Murphy
5 januari 2003, 15:06
Gewoon die barrees leren, niet zeiken over zere klauwe (badje soda doet wonderen) en kramp in je vingertjes, maar DOORGAAN!

Fratema
7 januari 2003, 06:55
Iedere dag meer dan een uur flink oefenen, dan krijg je van die mooie eeltplekjes op je vingertoppen. Koester ze, ga er niet aan peuteren en neem je gitaar mee op vakantie! Anders moet je na 4 weken weer helemaal opnieuw eelt gaan kweken :sad:

dirkw83
7 januari 2003, 09:53
Op 2003-01-05 14:38, schreef Thought Alive:
Ik heb hem een tijdje geleden ook met les gekregen, en de f moest ik zo spelen:

e: 1
b: 1
g: 2
d: 3
a: x
e: x

Dit is dus gewoon een simpelere versie van het "echte" f-akkoord, de laagste 2 snaren gebruik je gewoon niet. Als ik hem nu speel probeer ik gewoon het echte f-akkoord te gebruiken, want die kan wel wat oefening gebruiken...


En zolang je hem zo speelt zal je niemand op dit forum horen klagen, tenzij dan over minder vol geluid.

Zeg, ik wil niet vervelend doen hoor, maar Murphy heeft echt wel gelijk: die bar chords zul je toch een kéér moeten kennen.

moretel
7 januari 2003, 12:42
Bij accoord wissel de vingers heel langzaam en vooral ontspannen naar de juiste positie plaatsen, over en over soms wel een uur achtereen. Probeer het zo economisch mogelijk te doen, kijk goed wat je doet na verloop van tijd weten je vingers wat ze moeten doen en in die tusssen tijd groeit het eelt, maar altijd je toon maken ondanks wat ongemak.

Ik gebruik trouwens steeds minder barre accoorden en pak bij de meeste accoorden alleen de drieklanken, geeft samen met andere instrumenten leuke mogelijkheden.

dirkw83
7 januari 2003, 21:47
Op 2003-01-07 12:42, schreef moretel:
Bij accoord wissel de vingers heel langzaam en vooral ontspannen naar de juiste positie plaatsen, over en over soms wel een uur achtereen. Probeer het zo economisch mogelijk te doen, kijk goed wat je doet na verloop van tijd weten je vingers wat ze moeten doen en in die tusssen tijd groeit het eelt, maar altijd je toon maken ondanks wat ongemak.

Ik gebruik trouwens steeds minder barre accoorden en pak bij de meeste accoorden alleen de drieklanken, geeft samen met andere instrumenten leuke mogelijkheden.


Jah, die neiging heb ik ook al een beetje. Ik vind die 2 B/e tonen altijd zo hoog!

Rw
1 juni 2004, 19:03
gwoon veel spelu !!!!! leer je et vanzelf!!! :-D
veel succes!!

RaMMeR

SBloke
1 juni 2004, 21:47
Tsja, wat kan ik nog toevoegen...

Oefening baart kunst ( en zere vingertoppen, en Eelt, en snelle vingers en.. en.. )

Als je nou dat boek van Ralph Denyer "De gitaar"( zo heet hij geloof ik) leent bij de bieb, daar ergens halverwegen staat een pagina met een 15tal acoorden... leer die tot je ze allemaal vloeiend kunt spelen. Dan ben je al een heel eind...

(Zo ben ik ook begonnen....)

Lion
1 juni 2004, 23:07
...en niet met je duim op de hals knijpen, dan speel je lichter en houd je het langer vol met minder kramp... :D
En dat gezeur over gewoon doorgaan ondanks de pijn? Ze hebben gelijk...

piezo
2 juni 2004, 10:30
Als je een accordenschema net goed genoeg kunt spelen zonder te hoeven kijken: blijven herhalen terwijl je TV kijkt of de krant leest.

Hempo
2 juni 2004, 15:15
Geplaatst: 02 Jan 2003 14:46 Onderwerp:

Voidhead
2 juni 2004, 18:24
gwoon veel spelu !!!!! leer je et vanzelf!!! :-D
veel succes!!

RaMMeR
omfg dude haal je nou een topic van een jaar oud naar boven :-?