PDA

View Full Version : lak slijt weg op hals



lcvanderhelm
18 februari 2007, 16:12
Ik heb sinds 5 jaar een gibson les paul classic,die al een jaar een slijtplek op de hals heeft ter hoogte van de 5de fret,waar meestal mijn duim op rust. De lak is hier een stuk lichter.Sinds 3 maanden heb ik een les paul faded,die ook al deze kuren gaat vertonen.Kan dit op den duur problemen geven[rottend hout bijvoorbeeld]en hoe kan ik dit het beste behandelen.Ze staan trouwens beide in een rek waar de uitgesleten plek geen kontakt heeft met een steun van het rek

sickpunk
18 februari 2007, 16:31
bij een faded is het juist de bedoeling dat dit gebeurd, maatje van me heeft erook 1, aan de voorkant is er al erg veel lak al weg, dit komt omdat er alleen een kleur opzit, geen beschermende lak... dit is dus de bedoeling dat bij een faded.

bij je andere is het gewoon standaard slijtage en ik kan me haast niet voorstellen de het gaat wegrotten... maar mocht je het echt een probleem vinden, dan kan je het wel opnieuw laten lakken denk ik...

Orpheo
18 februari 2007, 17:36
op mijn favo LP mist de hals ook echt n boel lak, en daar is ook niks mis mee :) wegrotten doet t niet, vanwege de filler, maar als t je echt niet lekker zit, kan je 't altijd laten herlakken.

Samder
18 februari 2007, 18:18
niks aan de hand joh

Enra
18 februari 2007, 18:23
.Kan dit op den duur problemen geven[rottend hout bijvoorbeeld]en hoe kan ik dit het beste behandelen.

Als er een geur van bedorven halshout tevoorschijn komt, dan is er sprake van 'halsgangreen'. Let ook goed of je geen maden ziet kruipen. Maar maak je verder geen zorgen, je kunt altijd de hals amputeren. Deden ze vroeger ook bij gangreen.

Squier4ever
18 februari 2007, 20:20
is echt niet nodig... ik heb juist moedwillig de lak eraf geschuurd, niet helemaal maar wel een stuk, dit speelt nl. veel lekkerder dan hoogglans nek

lcvanderhelm
18 februari 2007, 20:21
Hartelijk dank voor de reakties en dan vooral die van enra.Het woord wegrotten was inderdaad niet zo taktisch gekozen,maar ja ongelakt hout wat in aanraking komt met zweet en een blijkbaar hele ruwe duim*Ik ben gewoon bang dat het hout op die plek zachter gaat worden stom he

Noid
18 februari 2007, 22:48
Hartelijk dank voor de reakties en dan vooral die van enra.Het woord wegrotten was inderdaad niet zo taktisch gekozen,maar ja ongelakt hout wat in aanraking komt met zweet en een blijkbaar hele ruwe duim*Ik ben gewoon bang dat het hout op die plek zachter gaat worden stom he
Waarschijnlijk gaat hij er juist beter van spelen, omdat die plek lekker gepolijst is door die ruwe duim en de lak niet meer plakkerig kan worden als je duim daar rust.

B_2_the_a
18 februari 2007, 23:08
k matteeer altijd de halzen als ze niet mat zijn..

m'n jazzbas heb ik ook alweer 8 of 9x moeten matteren (je polijst het al spelende)

Enra
19 februari 2007, 09:59
Hartelijk dank voor de reakties en dan vooral die van enra.Het woord wegrotten was inderdaad niet zo taktisch gekozen,maar ja ongelakt hout wat in aanraking komt met zweet en een blijkbaar hele ruwe duim*Ik ben gewoon bang dat het hout op die plek zachter gaat worden stom he

Mijn excuses voor mijn flauwe opmerking over gangreen en maden!!! De keerzijde is uiteindelijk inderdaad dat onbewerkt, kaal hout wel degelijk te lijden heeft van de zuurgraad van je vingers. De kans dat je daar concreet een probleem mee krijgt is echter minimaal.

hanzeman
19 februari 2007, 23:43
Door het vocht in je handen heb je meer kans op torderen van de hals, werd mij pasgeleden door een gitaarbouwer uitgelegd. Als er een goede filling is gebruikt zal dit wellicht minder zijn.