PDA

View Full Version : Wil je het 'geluid' van Ritchie Blackmore?



California Jam
18 februari 2007, 12:53
Ieder fan van Ritchie Blackmore kent het wel; het zo karakteristieke geluid van z'n Stratocaster en dan met name als je luistert naar live opnames zoals bijvoorbeeld Made in Japan.
Wat blijkt nu? Zijn geluid is ontwikkeld door z'n gitaartechnieker destijds, John 'Dawk' Stillwell. Deze man was verantwoordelijk voor de hele gear van Blackmore in de periode '70 - '76. Blackmore heeft hem ooit gevraagd om iets te doen aan het geluid van de pu's omdat hij deze te dun vond. Bekend is dat hij z'n middelste pu helemaal naar beneden draaide en zelfs later verwijderde en de driestanden switch aanpaste.
'Dawk' is met een oplossing gekomen om z'n geluid wat meer 'boost' te geven zonder dat het overstuurd zou worden. Als je luistert naar latere live opnames van Rainbow en dan met name de rustigere passages kun je heel goed horen welk geluid het is.
Deze 'Dawk' is nu op verzoek van klanten z'n 'uitvinding', de Master Tone Circuit na te bouwen en te verkopen. Kijk maar eens op http://www.fjamods.com/Dawk.html en scroll naar beneden om de clips te beluisteren. Ik zou zweren dat het Blackmore is die daar speelt!
Er is nog een heel informatief forum (http://dawkmods.proboards34.com/index.cgi?board=RitchieBlackmore) waar deze MTC besproken wordt.

Dus wil je klinken als Blackmore? Voor USD 325,- ben je de Man in Black!

The Underdog
18 februari 2007, 13:55
Haha, Dawk is ook de man achter het geluid van Manowar. :rockon:

Negative K3 fan
18 februari 2007, 14:41
maar fja mods is niet dawk, maar dat is van een kerel die ook bekend staat als jerryP, een tijdje terug begonnen met 5150 mods en van daar heeft ie zn bedrijfje uitgebreid

Anders Destium
18 februari 2007, 14:48
Een strat die te dun klinkt? Daar heb ik nog nooit van gehoord!

Maurice_732
13 april 2007, 21:59
Zal wel vet zijn voor als ik smoke on the water en since you've been gone speel.
Maar USD 325,- is mij wel iets te duur :sneaky: