PDA

View Full Version : fantoom voeding



JvD.
18 februari 2007, 12:01
Mijn microfoon neemt heel zacht op. Mijn amp moet altijd op honderd staan om geluid te krijgen.

Is het zo dat een mic via een mengpaneel naar je pc altijd zacht klink als dat mengpaneel geen fantoom voeding heeft?

Is fantoom voeding dan niets anders dan een cleane boost? Of werkt dat anders?

Gear:
sm57 > behringer mixer > linein(pc)

grt
JvD.

Debaser
18 februari 2007, 12:27
enkel bij condesator mics heb je phantom nodig, die moeten spanning hebben om te werken,ik o.a. dacht om het membraam op strak te zetten en voor de pre-amp in de mic., weet eigenlijk niet of je een dynamiche mic er mee kan beschadigen.. ?

ik zou je een tube-mic-amplifier aanbevelen.

http://www.behringer.com/MIC200/index.cfm?lang=ENG
of
http://www.behringer.com/MIC100/index.cfm?lang=ENG


of duurder.

piezo
18 februari 2007, 12:40
Fantoom voeding is nodig voor condensatormicrofoons, niet voor een SM57 oid. Heeft die Behringer geen signaalindicatie? Als die 0 dB aangeeft heb je echt meer dan genoeg signaal om een geluidskaart te voeden.

Het probleem zal dan eerder bij je geluidskaart of PC-instellingen liggen. Ik heb zojuist even wat zang uit een SM58 via een klein Behringer mixertje (speciaal hiervoor uitgepakt, was nog niet gebruikt) naar mijn PC gestuurd en ik krijg gemakkelijk een volle uitsturing.

bert k
18 februari 2007, 12:40
Condensatormics hebben fantoomvoeding nodig, maar als die er niet is doet de mic helemaal niets, dus ook niet heel zacht. In een condensatormic zit een velletje folie gespannen wat onder stromm gezet word. Geen stroom, geen geluid. Het is dus geen booster of zo. Bij jou is duidelijk iets anders aan de hand.

Dynamische mics heben geen last van fatoomspanning.

Heb je al je snoeren nagekeken?

armageddon
18 februari 2007, 12:43
Niet om 't een of ander, maar je gebruikt wel de gain op je Behringer?

JvD.
18 februari 2007, 12:58
Niet om 't een of ander, maar je gebruikt wel de gain op je Behringer?
dat moet? want dat is namelijk ook meteen "hiss". ik heb gain op 12 staan.
ik haal alleen 0 db als me mixer gain heel hoog staat.

Azrael
18 februari 2007, 13:00
LOL, eerst klagen over een te zacht volume, maar wel alles terugdraaien omdat je anders ruis krijgt?

Oplossing : Gain en volume schuiven OMHOOG knallen totdat je op die 0 db zit of goed in die buurt. Dat je ruis krijgt is logisch want je werk met goedkope apparatuur en dat ruist nu eenmaal. Des te harder je volume, des te meer ruis....goh...ook gek zeg. hehe
Phantoom voeding maakt bij jou mic ook niet uit, want dat geld alleen voor een condensator. En phantoom op een normale dynamische mic kan ook prima, doe ik thuis ook.

piezo
18 februari 2007, 13:02
En wat neem je op? En op welke afstand?
Als je met een SM57 een akoestische gitaar opneemt op een meter afstand zul je niet veel signaal krijgen.

hugo123
18 februari 2007, 13:04
wat vreemd, ik heb ook een goedkoop behringer mixertje maar bij mij komt ie heel snel in het 0db "gebied". Heb je de trim wel omhoog staan, misschein is dat de gain maar goed. toch vreemd.
en van ruis heb ik helemaal GEEN last.

hugo

DeiDRagonas
19 februari 2007, 07:05
Ik ben over het algemeen geen fan van Behringer, maar soms zitten er hele leuke (en goed klinkende) spullen tussen. En ik garandeer je dat die Behringer mixertjes niet meer ruisen dan elk gemiddeld ander mengtafel.
Zoals anderen ook al zeiden is de fantoom gewoon simpelweg de voeding voor je mic. En een dynamische mic heeft geen voeding nodig, maar als je de fantoomvoeding per ongeluk aan laat staan kan het geen kwaad.

Wat je doet: Zet de masterfader(s) en fader van het gebruikte kanaal op exact 0db. Speel op het op te nemen instrument en draai de trim knop (helemaal bovenaan waarschijnlijk) zover open dat je signaal een maximaal volume heeft van 0db. Bij opname naar de computer NOOIT hoger!!! Stel nu vervolgens met de kanaalfader het gewenste volume in en blijft van de trim en master af!! Heb je nu een erg slecht geluid, dan is er wat anders aan de hand... Mic defect? Kabelbreuk? Een EQ pot per ongeluk heel ver open laten staan? Defect in mixertje?? Ingangsvolume van pc niet goed ingesteld?? enz...

Hopelijk heb je wat aan mn verhaal. Groeten Roy.

skanky
19 februari 2007, 10:38
En een dynamische mic heeft geen voeding nodig, maar als je de fantoomvoeding per ongeluk aan laat staan kan het geen kwaad. Dit klopt, maar gebruik wel een gebalanceerde kabel, anders krijg je een schokje als je de mic aanraakt.



.....en draai de trim knop (helemaal bovenaan waarschijnlijk) zover open dat je signaal een maximaal volume heeft van 0db. Bij opname naar de computer NOOIT hoger!!! Er is een verschil tussen de 0dB van een mixer en de digitale 0dBFS. Op je mixer mag ie best boven de 0dB uitkomen als ie maar het opname level op je comp maar niet boven de 0dB probeert te komen, dan clipt het signaal.

DeiDRagonas
20 februari 2007, 13:47
HAHA... Dat van dat schokje was bekend... Heb ooit eens tot drie keer aan toe een schok in mn lippen gehad door een verkeerd gesoldeerde kabel! Lol...

Je hebt helemaal gelijk wat betreft die opmerking over het verschil tussen 0db op je mixer ledjes en 0db ingangssignaal. Bij mij in de studio is t zo afgeregeld dat 0db op mn mixer precies 0db ingangsniveau is. Vandaar... maar je hebt gelijk.... Het INGANGSNIVEAU van de recorder mag nooit boven 0db uitkomen.

bert k
20 februari 2007, 13:49
Dat schokje is meestal vanwege slechte aarding, niet door de fantoomvoeding.

Han S
20 februari 2007, 13:57
Ik heb de presentatie gedaan van de eerste plaat van Wolter Kroes, jawel! En Carolien Tensen deed het lulverhaal.

Anyway, daar speelde een band waarvan de gitarist een enorme zeikstraal was, liep alleen maar te janken over alles.

Hij gaat op een gegeven moment spelen en gaat ook zingen, waarbij hij mijn microfoon aanraakt met zijn lipjes en een enorme optater krijgt.

Maar mijn PA was goed geaard en ik had er ook een aardlekschakelaar in.

Ik pak de voltmeter en meet tussen de microfoon en zijn gitaar 227 volt, een lekspanningkje.

Ga ik naar zijn stroomvoorziening kijken, heeft hij alles op een ongeaard tafeldoosje staan, dus niet mijn microfoon stond onder spanning maar hijzelf.

Draadje van een paar meter met krokodillenbekjes is dan de oplossing.

Aarding dus, zoals Bert al zei.

Azrael
20 februari 2007, 14:02
Ja Hans. Uh...als ik een ongeaard stopcontact hebt en daar veilig op wil spelen (zo veilig mogelijk) , waar zou ik dan precies dat krokobekje moeten plakken?

Fumi SG
20 februari 2007, 14:03
Draadje van een paar meter met krokodillenbekjes is dan de oplossing.


Wat doe je met dit draadje dan waardoor je het probleem oplost?

bert k
20 februari 2007, 14:08
Ja Hans. Uh...als ik een ongeaard stopcontact hebt en daar veilig op wil spelen (zo veilig mogelijk) , waar zou ik dan precies dat krokobekje moeten plakken?
Van de randaarde van je stekker naar een buis van de centrale verwarming is een goeie noodoplossing. Maar het blijft prutswek, ik zou eens een randaardestopcontact laten aanleggen.

Han S
20 februari 2007, 14:22
Wat doe je met dit draadje dan waardoor je het probleem oplost?

Een kant aan zijn gitaaramp en de andere kant aan een geaard deel van de PA, dan loopt zijn lekstroom weg door mijn aarding en niet via zijn mooie lipjes.

Dit is de meest snelle oplossing tijdens een gig. Beter is om voordat je begint de boel eens goed te bekijken en door te meten.

Als je PA doet is het misschien ook handig om een lang en dik (10 mm2) stuk kabel bij je te hebben met twee goede klemmen. Daarmee kun je direct naar de aardleiding in de meterkast en de andere aan een aardpunt van je PA.

Als je in een tent komt waar je de boel niet vertrouwt is dit de oplossing.

Azrael
20 februari 2007, 14:57
Van de randaarde van je stekker naar een buis van de centrale verwarming is een goeie noodoplossing. Maar het blijft prutswek, ik zou eens een randaardestopcontact laten aanleggen.

Ik heb thuis gewoon randaard hoor. Don't worry. Alles is hier geaard plus ik heb een stopcontact met een overspanning en ruis filter. Ik werk ook met draaitafels en als je die zooi niet aard heb je veel plezier. Het was voor mij een puur theoretische vraag hoe je zoiets zou kunnen oplossen en dan met name in een live situatie waar dat wel eens wil schorten.

bert k
20 februari 2007, 15:02
Randaarde heeft twee functies. Ten eeste voert het de brom af, dat lukt wel met een dun draadje. Maar als je een echte sluiting krijgt voert het de volle 230 volt af naar aarde, en dan wil je echt wel meer dan een dun draadje, tenzij je van vuurwerk houdt.

Azrael
20 februari 2007, 15:16
Randaarde heeft twee functies. Ten eeste voert het de brom af, dat lukt wel met een dun draadje. Maar als je een echte sluiting krijgt voert het de volle 230 volt af naar aarde, en dan wil je echt wel meer dan een dun draadje, tenzij je van vuurwerk houdt.

Ik hou best van vuurwerk........maar dan niet op een onbedoeld op een podium. ;)