PDA

View Full Version : kooptip ? kolomboormachine



zonniewiw
18 februari 2007, 08:47
Hoi ,

geef het maar even mee ,

gisteren in bauwhaus in aken geweest

kolomboormachine tafelmodel gekocht van alpha tools

40 euro en een sjiek

loodzwaar , geen elektriche snelheidsregeling maar nog met 2 polies en een v-riem

tafeltje met graden verstelbaar

boorkop tot 13 , diepte stop enz (kortom alles erop en eraan)

zeer stevige uitvoering

en 5 jaar garantie

alles was met vetpapier ingepakt en overdreven ingevet , ik hing vol vet na de assemblage .

vind het niet direct terug op hun site maar hier wordt dezelfde aangeboden op ebay

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=130078844683&ih=003&category=74186&rd=1

jan jansen
18 februari 2007, 09:51
Lijkt me geen geld voor zo`n machine :rockon: :rockon:

jj

piezo
18 februari 2007, 10:21
Ik zoek al tijden een tafelmodel kolomboor, maar waar ik altijd tegenaan loop is de beperkte uitlading van die dingen. Om string-through-body gaten te kunnen boren heb je toch iets van 15 cm nodig.
Hoe lossen jullie kolomboorbezitters dat op?

G.G.
18 februari 2007, 11:08
Ik zoek al tijden een tafelmodel kolomboor, maar waar ik altijd tegenaan loop is de beperkte uitlading van die dingen. Om string-through-body gaten te kunnen boren heb je toch iets van 15 cm nodig.
Hoe lossen jullie kolomboorbezitters dat op?

Tjsa, ik heb in de werkplaats een hele grote staan die het wel red. Anderen boren vaak een los blokje met 6 gaatjes en leggen die op de body en dan vanuit de lossen hand.

zonniewiw
18 februari 2007, 11:31
Ik zoek al tijden een tafelmodel kolomboor, maar waar ik altijd tegenaan loop is de beperkte uitlading van die dingen. Om string-through-body gaten te kunnen boren heb je toch iets van 15 cm nodig.
Hoe lossen jullie kolomboorbezitters dat op?


Ik ga op den technische dienst van het bedrijf waar ik werk vragen om de schacht van men grotere boren te laten afdraaien op de draaibank

probleem opgelost

piezo
18 februari 2007, 11:46
Misschien is er een taal-misverstand. Wij bedoelen met de uitlading de afstand tussen de kolom en het hart van de boor.

Van de snaardoorvoer van een Telecaster naar zijn kont is bijna 14 cm, van de brugsteunen van een LP naar zijn kont is meer, bij een ES-335 is het iets van 19 cm.

Hoe boor je zo ver van de rand van de gitaar?

G.G.
18 februari 2007, 12:17
Misschien is er een taal-misverstand. Wij bedoelen met de uitlading de afstand tussen de kolom en het hart van de boor.

Van de snaardoorvoer van een Telecaster naar zijn kont is bijna 14 cm, van de brugsteunen van een LP naar zijn kont is meer, bij een ES-335 is het iets van 19 cm.

Hoe boor je zo ver van de rand van de gitaar?Zo dus:


Tjsa, ik heb in de werkplaats een hele grote staan die het wel red. Anderen boren vaak een los blokje met 6 gaatjes en leggen die op de body en dan vanuit de lossen hand.

Of boren voor het verlijmen van de delen, maar dat blijft lastig.

piezo
18 februari 2007, 12:58
Hee, GiGi, maken ze dan een houten of een stalen geleidingsblokje? En loop je dan niet veel risico dat de gaten niet helemaal op de goede plek komen? Je hebt toch weer een extra uitzetting.

G.G.
18 februari 2007, 13:02
Hee, GiGi, maken ze dan een houten of een stalen geleidingsblokje? En loop je dan niet veel risico dat de gaten niet helemaal op de goede plek komen? Je hebt toch weer een extra uitzetting.

Heb hier een paar keer gelezen dat ze het met hout doen, zelf alleen slechte ervaringen met gewoon los uit de hand zonder blokje, dat werkt dus niet. Met een blokje nog nooit zelf geprobeerd.

piezo
18 februari 2007, 13:07
Ik denk dat ik dan maar een kleinere kolomboor koop en gewoon een keertje bij je langs kom, als ik snaargaten te boren heb.
Wat is je biermerk? :)

zonniewiw
18 februari 2007, 13:20
kheb juist naar het type nagekeken

tis ietsje anders dan op ebay tis ne

alpha tools sb 401/1

jan jansen
18 februari 2007, 13:34
Hoe boor je zo ver van de rand van de gitaar?[/QUOTE]

Bij een telecaster is het simpel:Kijk waar de brug komt en schroef hem vast.Boor het linker en rechter gat helemaal door(klein boortje),de rest halverwege.Draai de body om en herhaal dit(zonder vastgeschroefde brug uiteraard) en 9 van de 10 keer heb je de snaar busjes goed uitgelijnd....

JJ

Orpheo
18 februari 2007, 18:22
Hoe boor je zo ver van de rand van de gitaar?

Bij een telecaster is het simpel:Kijk waar de brug komt en schroef hem vast.Boor het linker en rechter gat helemaal door(klein boortje),de rest halverwege.Draai de body om en herhaal dit(zonder vastgeschroefde brug uiteraard) en 9 van de 10 keer heb je de snaar busjes goed uitgelijnd....

JJ[/QUOTE]

dat is het punt niet. het gaat om de afstand van het midden/hart van de boor tot de achterkant. past body wel onder de boor? is ie wel diep genoeg? dat is het punt.

jan jansen
19 februari 2007, 15:45
JJ[/QUOTE]

dat is het punt niet. het gaat om de afstand van het midden/hart van de boor tot de achterkant. past body wel onder de boor? is ie wel diep genoeg? dat is het punt.[/QUOTE]


Dat begreep ik.Maar ik bedoel boor los uit de hand.Of gebruik anders een frees die staat zo stevig als een rots en perfect recht....

JJ

Mattia
19 februari 2007, 16:08
JJ

dat is het punt niet. het gaat om de afstand van het midden/hart van de boor tot de achterkant. past body wel onder de boor? is ie wel diep genoeg? dat is het punt.[/QUOTE]


Dat begreep ik.Maar ik bedoel boor los uit de hand.Of gebruik anders een frees die staat zo stevig als een rots en perfect recht....

JJ[/QUOTE]

Eh?

Een string-through gat met een frees boren? Dacht 't niet. Verder moet je never, ever, nooit een boor in een freesmachine doen.

Ik heb momenteel een goedkope/simpele kolomboor, wil 'm eigenlijk vervangen voor een waarbij ik wel brug posts en string-through gaten kan boren, want eigenlijk is deze alleen goed om stemmechaniek gaten op te boren. En zo nu en dan wat te doen met een schuurrol. Maarja, da's ook niet alles.

Mattia

G.G.
19 februari 2007, 16:34
Verder moet je never, ever, nooit een boor in een freesmachine doen.


Precies! je kan bij de gamma freesjes kopen voor een boormachine, gebruik die ook nooit voor een freesmachine. Een freesmachine heeft een veel hoger toerental dan een boormachine, en dat is vragen om problemen.

Mattia, verstandig dat je het hier ff noemt.

jan jansen
21 februari 2007, 15:34
Precies! je kan bij de gamma freesjes kopen voor een boormachine, gebruik die ook nooit voor een freesmachine. Een freesmachine heeft een veel hoger toerental dan een boormachine, en dat is vragen om problemen.

Mattia, verstandig dat je het hier ff noemt.

De frees die ik heb ,net als een boormachine,is gewoon regelbaar quo toerental.Zit zo`n 10 stappen knop in het handvat.Soms moet je improviseren en mischien kan de een het beter dan de ander....,en het is een kwestie van uitproberen op een stuk afvalhout maar das ook zo met alle houtbewerkingen....,
Gebruik ook vooral een bril,gehoorbescherming en een stofmasker...,

JJ

Mattia
21 februari 2007, 20:03
De frees die ik heb ,net als een boormachine,is gewoon regelbaar quo toerental.Zit zo`n 10 stappen knop in het handvat.Soms moet je improviseren en mischien kan de een het beter dan de ander....,en het is een kwestie van uitproberen op een stuk afvalhout maar das ook zo met alle houtbewerkingen....,
Gebruik ook vooral een bril,gehoorbescherming en een stofmasker...,

JJ

En toch moet je het NOOIT doen. Een boormachine, electrisch, beetje standard, heeft een maximum toerental van 2800rpm. Een kolomboor vaak nog langzamer. Een stationare bovenfrees voor metaal (dus: traag) is zo'n 100-2500 rpm, dus die zou je wel met een gewone boor kunnen gebruiken.

Maar kijk eens in de documentatie van je bovenfrees. Mijn Bosch en Porter Cable bovenfresen hebben beiden een max rpm van 27,500, en een minimum van resp. 10,000 en 12,000 rpm. Dus op z'n traagst, ruim drie keer sneller dan een boor. Resultaat: de boel kan het hout branden, in het beste geval, en in het ergste ontploft de boor door de absurde haakse snelheid die wordt ontwikkeld. Een frees bitje moet perfect gebalanceerd zijn, goed afgewerkt, en bestendig tegen een zeer hoog toerental.

G.G.
21 februari 2007, 20:33
en in het ergste ontploft de boor door de absurde haakse snelheid die wordt ontwikkeld. Een frees bitje moet perfect gebalanceerd zijn, goed afgewerkt, en bestendig tegen een zeer hoog toerental.

Precies, een dodelijke mini granaat.