PDA

View Full Version : Keytone resonator gitaar(electro acoustic)



Liefhebber
17 februari 2007, 23:32
Is er iemand op dit net die er een heeft of er iets over kan zeggen?

Er zit een mooi verhaaltje aan vast.
Ik was onlangs met mijn vriendin in een vintage winkel in Noord Holland Noord(had zij op internet ontdekt) om te kijken naar eettafel stoelen. Die waren echter al verkocht naar Deense klanten! Zie ik in een ver hoekje een resonator gitaar staan!
Natuurlijk dat ding opgepakt! Beetje op pielen, beetje bekijken. Zag er vrijwel onbespeeld uit! Mooi op het eerste gezicht, degelijk maar slordig in elkaar gezet en afgewerkt. Een enorm dik bovenblad van een onbestemde houtsoort, een goede resonator trommel zo te zien. Een afschuwelijk lelijk logo op de kop: Keytone, verder helemaal geen identificatie kenmerken. Speelde opvallend makkelijk en akoestisch een opvallend goede klank! Zo te zien moest het wel een Chinees zijn!
Bij de hals was ook een humbucker gemonteerd!
De winkelier(bleek de vader van de eigenaar te zijn; deze nam de zaken waar omdat zijn zoon spullen was ophalen in Belgie) had geen oog meer voor de andere klanten in de winkel(zijn vrouw was er ook nog). Hij bleek zelf ook wat gitaar te spelen en zijn zoon was er gek van!
Hij nam me mee naar een werkplaats achter de winkel. Onder het stof stonden en lagen er overal oude akoestische en elektrische gitaren uit de 50-er en 60-er jaren(Eko's, Framus, Egmond, dat soort spul.) Stonden ook een paar vintage versterkers. Maar eens in geplugd! Ik wist niet wat ik hoorde! Dit Chinese dingetje klonk als een top archetop! Meenemen! Beetje afgedongen en waarschijnlijk nog teveel betaald!
Thuis even een dagje laten staan!
Volgende dag in geplugd op AER en Fenders.
Het ultieme archetop geluid!
Op internet her en der gekeken wat in hemelsnaam het merk Keytone voorstelt.
Kwam er wel achter dat het een Chinees is en dat deze Chinees hele goedkope gitaartjes levert, vnl. 'silent guitars'. Eigenlijk interesseert het mij ook niet zoveel omdat ik de klank het belangrijkste vind!