PDA

View Full Version : Beginner



JumpingEagle
17 februari 2007, 22:49
Oké, jullie hebben deze vraag waarschijnlijk al weet-ik-niet hoevaak voorbij zien komen, maar ik ga het toch nog een keer vragen ;)

Ik wil graag beginnen met het spelen van elektrische gitaar (heb het nog nooit gedaan, alleen een paar keertjes op een acoustische). Omdat ik geen flauw idee hebt of ik het wel leuk genoeg ga vinden om ermee door te gaan, wil ik een niet al te dure, maximaal 150 euro voor gitaar+versterker? Aan tips als "doorsparen en een betere kopen" heb ik niet zoveel, want ik kán wel meer uitgeven, maar ik wil eerst weten of ik het leuk genoeg vind (en als ik het leuk vind koop ik later alsnog iets beters). Hebben jullie tips?

P.S. Ik wil graag de wat hardere muziekstijl spelen, rock, metal, enz. En ik woon in omgeving Rotterdam, mochten julie winkels kunnen aanraden.

Rude Perception
17 februari 2007, 22:53
en toch ga ik dat aanraden, want als je nu goedkoop spul koopt zal je het minder snel leuk vinden, en als je het wel leuk vindt en je wil iets beters kopen is het niets meer waard.

Als je iets duurders (tweedehands) koopt en je vindt het niet leuk kan je het alsnog zonder (veel) verlies verkopen. Iig met minder verlies dan dat beginnerssetje van 150 euro.

MAAR gitaarspelen is leuk, en je gaat het leuk vinden. Heb je ooit van iemand gehoord die heroine had geprobeerd en het niet prettig vond? Inderdaad.
Het enige wat je voor gitaarspelen wel nodig hebt is een beetje doorzettingsvermogen.

Punt
18 februari 2007, 00:36
Ik sluit me volledig aan bij de vorige spreker.
Koop een London City Comet (Telecaster) of een Vintage V100 (Les Paul).
Nieuw zo rond de 200.

Een Roland cube of zo'n Epiphone Valve Junior (heb je nog buizen ook, maar geen effecten).

Als je dat 2e hands kan vinden val je daar geen buil aan.

vulvasonic
18 februari 2007, 01:23
Ik ga helemaal met punt mee.

London City is goedkoop, maar erg goed. Ook als je na een jaar besluit om door te gaan, omdat het je bevalt (wat hopelijk het geval zal zijn), hoef je dat ding niet te verkopen, want je hebt er gewoon een goede gitaar aan.

Dus voor nčt iets meer geld doe je jezelf een heel groot plezier. Niet alleen om er achter te komen of gitaar spelen iets voor jou is, maar ook omdat je er iets aan hebt in de toekomst. En blijkt dat het toch niks voor jou is, kun je er altijd nog een hele goede prijs voor vragen.

Alles onder de London City is (vrijwel) per definitie slecht. Een gitaar dat niet op stemming te houden is, omdat het gewoon een slechte gitaar is, zal niet bevorderlijk zijn voor je liefde voor het instrument. Of het aanlopen van snaren (tip; laat altijd de gitaar optimaal afstellen door de winkelier!), jij denkt dat je je accoorden niet beheerst omdat er van alles ratelt, terwijl je in feite alles goed doet. En dat WEET JE DAN NIET!
Dat is knap irritant, werken aan je techniek, terwijl er niets aan mankeert!

Andersom, als je weet dat de gitaar okee is, dan WEET je dat je je technieken moet verbeteren om van die ratels af te komen.

Ergo, koop gewoon iets goeds. En wil je iets goeds, maar niet teveel geld uitgeven, dan kom je eigenlijk automatisch uit bij London City. Een goed afgestelde London City neemt het makkelijk op tegen Fenders van 700 of 800 euro. Ik denk zelfs dat ze het winnen. En ik ben BLOEDserieus!

Enne....., heel veel plezier met het leren.
En als ik je raad mag geven, MAAK HET LEUK VOOR JEZELF!
Je kunt een leraar zoeken (geen slecht idee), maar zorg dat je ZELF de uitdaging blijft zoeken door dingen te spelen die je wilt horen. Stukjes die in je hoofd zitten, of stukjes van andere muzikanten. Speel wat je wilt spelen. Dat is een uitdaging. En dat maakt het interessant.
Doe NOOIT alleen maar wat je gitaardocent je opdraagt, want dat werkt niet. Je moet PLEZIER hebben in het gitaarspelen.

Succes en welkom bij het legioen der gitaristen! :cheerup:

bart_g
18 februari 2007, 10:07
Ook ik sluit me volledig aan bij de eerdere posts. Zoek wel een gitaar uit die goed bij je past. Ik heb in eerste instantie ook een verkeerde gitaar gekocht die me eigenlijk niet zo aan stond qua looks. De bespeelbaarheid kon ik toen nog niet beoordelen omdat ik nog nooit een gitaar had aangeraakt.

Ik heb de gitaar toen gekocht vanwege de lage prijs, maar heb er eigenlijk altijd spijt van gehad. Ik heb hem dan ook na een maand of drie al weer verkocht en er toch nog flink op bij moeten leggen.

888_Gerrinezzzz
18 februari 2007, 10:22
Ik sluit me ook helemaal an met de eerdere posts! :satisfie: :)

a darker shade of grey
18 februari 2007, 10:41
Ik eigenlijk ook, maar die jongen zei net dus, dat ie deze tips niet zo leuk vond. En ik ken mensen die gitaar spelen na een keertje proberen écht niet leuk vonden. En daar zit je dan met je gitaartje, en in zo'n geval is ook 200 euro heel veel.

Mijn tip is: leen een gitaar van iemand. Heb ik ook gedaan, mijn oom had een strat kopietje over + een oude marshall solid state versterker. Heb ik 2 jaar op gespeeld, toen voor mijn begrippen zeer dure nieuwe gitaar aangeschaft, maar guess what: ik speel nog steeds redelijk vaak op mn goeie ouwe stratkopie :)

Dus ik zou zeggen, zoek iemand in de buurt, die je kent, familie ofzo die een gitaar plus versterkertje heeft en vraag of je het een maandje mag proberen. Desnoods, als je geen gitaarspelende familie hebt, ga je naar een muziekschool ofzo, neem je de drie gratis proeflessen, neem je een leengitaar mee en proberen maar!

Als je het leuk vindt, dan raad ik je een Ibanez gitaartje aan, zeer geschikt voor de genoemde stijlen en je krijgt veel gitaar voor een beetje geld.

guitartub
18 februari 2007, 11:06
Neem een kenner mee en ga eens testen bij Feedback (makkelijk bereikbaar en goede <gratis> parkeergelegenheid). Feedback heeft in gitaren en versterkers veel budget spul staan. Even in navolging van de andere replies: met €150,- ga je het vermoedelijk niet redden.

Hector_Tsolodimos
18 februari 2007, 11:31
en toch ga ik dat aanraden, want als je nu goedkoop spul koopt zal je het minder snel leuk vinden, en als je het wel leuk vindt en je wil iets beters kopen is het niets meer waard.

Als je iets duurders (tweedehands) koopt en je vindt het niet leuk kan je het alsnog zonder (veel) verlies verkopen. Iig met minder verlies dan dat beginnerssetje van 150 euro.

MAAR gitaarspelen is leuk, en je gaat het leuk vinden. Heb je ooit van iemand gehoord die heroine had geprobeerd en het niet prettig vond? Inderdaad.
Het enige wat je voor gitaarspelen wel nodig hebt is een beetje doorzettingsvermogen.
+1
en we willen je niet overhalen om van 150 naar 450 te gaan..
250 misschien? tweedehands..
succes ermee

JumpingEagle
18 februari 2007, 13:12
Ik eigenlijk ook, maar die jongen zei net dus, dat ie deze tips niet zo leuk vond.
Meisje :P

En gitaars worden vergeleken met heroďne? Vreemd volk hier :P

Maar oké, I get the point. Mijn broertje heeft voor school een keer een akoustische gitaar geleend van m'n neef (verder ken ik ook niemand met een gitaar) en die heb ik toen ook een aantal keer gebruikt, en dat vond ik dus wel leuk. Denken jullie dat dat betekent dat ik de elektrische gitaar ook leuk zal vinden?

Dus het is beter als ik m'n budget wat verhoog.. Hmm, 250 moet te doen zijn denk ik. Maar hoe zit het met starterspakketen? Bijvoorbeeld die van Ibanez (http://www.feedback.nl/?id=55&b=GRX70JUCA) of Squier (http://www.feedback.nl/?id=55&b=280860946) (of deze van Squier (http://www.feedback.nl/?id=55&b=0339260942))? Is dat een optie, of zeggen jullie dat ik dat beter niet kan doen? En ik weet dat iedereen nu gaat zeggen dat de versterkers slecht zijn, maar dat had ik al begrepen. Die kan ik altijd nog los erbij kopen.

En als ik een winkel een gitaar ga kopen, kan ik dan gewoon alleen gaan of is het echt beter iemand mee te nemen die er verstand van heeft?

Punt
18 februari 2007, 13:17
Dat van die starterspakketten is eigenlijk al beantwoord in de voorgaande posts. En ik zou zeker iemand meenemen zodat je behoed wordt voor het kiezen van een bagger gitaar alleen omdat de kleur mooi is :)

a darker shade of grey
18 februari 2007, 13:58
Als je zelf niet zo veel weet van gitaren dan zou ik zeker iemand meenemen. En als je hard rock en metal speelt dan zou ik ook zeker geen Squier nemen. Ik zou eens gaan kijken voor een goedkope Ibanez (desnoods tweedehands) en een aparte goedkope oefenversterker (bijvoorbeeld een tweedehands Line6 Spider van 15 watt ofzo). Daar kun je zeker even mee vooruit. Maar ik blijf erbij, zo gauw je nog niet weet of je het echt leuk gaat vinden, is het het dan wel waard om een gok van bijna 300 piek te nemen?

Speulert
18 februari 2007, 14:30
Tuurlijk wel die gok nemen.Je kan beter erachter komen dat gitaar spelen niet jouw ding is (wat zeer onwaarschijnlijk is) ,dan later spijt hebben dat je nooit er aan begonnen bent

JumpingEagle
18 februari 2007, 15:04
Oké, iemand meenemen, maar dat wordt wel een probleem, moet ik op zoek gaan naar mensen die er verstand van hebben. Zijn er hier toevallig mensen die zich aanbieden met mij mee te gaan? :P

En wat denken jullie van deze:
http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/76309528-te-koop-ibanez-gsa-60-bk.html
http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/73216362-ibanez-grg-270-bk.html
http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/66991265-te-koop-ibanez-grx40-zeer-compleet.html

Punt
18 februari 2007, 15:12
Misschien wel handig even te vermelden waar in het land je woont voordat iemand aanbiedt mee te gaan :)

Ik zie ook een stel Richwood Les Pauls staan. Een verkoper biedt er 2 aan met de opmerking bieden vanaf 140 euro....

JumpingEagle
18 februari 2007, 15:26
En ik woon in omgeving Rotterdam, mochten julie winkels kunnen aanraden.
;)

En waar zie jij die staan dan? Ik zie ze nl niet?

Punt
18 februari 2007, 15:37
Doe een search op marktplaats naar: Les-Paul Richwood.
Ik zie er twee van iemand uit Dordrecht.
Dat ben ik niet hoor! :)

In Rotterdam zit Feedback, dat is een heeeeel grote zaak.
Ga daar eens kijken.

Edit: Pro Music Store heeft ook leuke gitaren Vintage V100 b.v.

Speulert
18 februari 2007, 15:47
Oké, iemand meenemen, maar dat wordt wel een probleem, moet ik op zoek gaan naar mensen die er verstand van hebben. Zijn er hier toevallig mensen die zich aanbieden met mij mee te gaan? :P

En wat denken jullie van deze:
http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/76309528-te-koop-ibanez-gsa-60-bk.html
http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/73216362-ibanez-grg-270-bk.html
http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/66991265-te-koop-ibanez-grx40-zeer-compleet.html


Die gsa 60 in ieder geval niet. Hij vraagt er 200 voor bij feedback in r'dam kost ie nieuw ook 200

JumpingEagle
18 februari 2007, 21:04
Oké... Aangezien ik deze week toch vakantie heb, heb ik tijd genoeg om even te gaan kijken. Dus ik begrijp dat ik moet kijken naar Ibanez en London City?

Nouja, als er dus mensen zijn die mij zouden willen helpen zou dat wel leuk zijn, aangezien ik dus geen flauw idee heb waar ik op moet letten. Dus, als beginner, wat zijn cruciale punten waaraan ik kan herkennen of een gitaar goed is of niet? Of is dat iets wat echt persé aan het type ligt? (En als er iemand is die bereid is mee te gaan is dat natuurlijk ook prettig)

JumpingEagle
19 februari 2007, 21:49
Geen tips waar ik op moet letten?

Ic3gl0vE
19 februari 2007, 22:05
Die RG270 wil je ook niet. Ik zou nóóit iemand aanraden te beginnen op een gitaar met een floyd rose type brug.

hier (http://en.wikipedia.org/wiki/Floyd_Rose) en natuurlijk op dit forum kun je lezen wat een floyd inhoudt. Lijkt me echt verschrikkelijk om daarmee te moeten beginnen. Je kunt 'm dan wel vastzetten, maar als beginner zou ik een gitaar met vaste brug kopen. Tremelo's op goedkope gitaren zijn altijd ellende vanwege ontstemmen.
Een tremelo zoals op een strat zou nog wel kunnen: pookje eruithalen en de veren onder de trem strak zetten zodat 'ie niet meer beweegt dan reageert 'ie ongeveer zoals een vaste brug.

Speulert
19 februari 2007, 22:16
ja daar hebbie gelijk in .maar de tremelo tjes op de goedkopere ibanezen zijn wel ok hoor. ten minste die op de gsa 60 deed zn werk prima, voor et geld wat je er voor neer legt niks te klagen