PDA

View Full Version : Eerste opnames met SP-B1



johantipker
17 februari 2007, 20:38
Hoi,

Dit zijn mijn eerste opnames met de Studio Projects B1 mic:

Ik ben gewoon voor dat ding gaan zitten en gaan spelen, dit zijn 2 ruwe opnamen, zonder eq / fx enzo...

http://onlinerock.com/musicians/guitarfreak777//Johansmuziek/loverman2.mp3

http://onlinerock.com/musicians/guitarfreak777//Johansmuziek/how_insensativ.mp3


De akkoorden van het volgende stukje zijn opgenomen met een el cheapo dynamisch mikrofoontje, de melodie / solo met de B1, op de akkoorden zitten wat fx op de melodie / solo alleen een beetje reverb..


http://onlinerock.com/musicians/guitarfreak777//Johansmuziek/breathe.mp3

Graag comments, adviezen....

meul
17 februari 2007, 21:30
Jo, waarom plaats je niet in sounds? daar word zowel spel als sound bekritiseerd.

Anyway over je spel zal je mij niet gaan horen want ik vind het heel erg goed gespeeld! Ik vind dat je jezelf heel knap beweegt tussen liefelijk en aggressief spel.

sound vind ik persoonlijk nog iets te wollig in het laag en iets te veel op het oor zitten.

Gr
jan

johantipker
17 februari 2007, 21:38
Jo, waarom plaats je niet in sounds? daar word zowel spel als sound bekritiseerd.

Anyway over je spel zal je mij niet gaan horen want ik vind het heel erg goed gespeeld! Ik vind dat je jezelf heel knap beweegt tussen liefelijk en aggressief spel.

sound vind ik persoonlijk nog iets te wollig in het laag en iets te veel op het oor zitten.

Gr
jan

dank je Jan,

t ging me in dit stadium puur om de combinatie B1 mic en akoestische gitaar...

wat bedoel je met ... "op t oor"?

Martien
18 februari 2007, 02:52
tja, klinkt muzikaal erg gaaf iig, maar je vraag is of de b1 okee klinkt,

zelf ben ik gewend met een röde op te nemen, die heeft de eigenschap erg vol en toch scherp te klinken.
Dat is wat ik nu juist hier mis,
Het hoog en het strakke van de microfoon,

verder die microfoon kost 140 euro ofzo?
voor dat geld, perfect!

Han S
18 februari 2007, 11:15
Bij het opnemen van een akoestische gitaar maakt een paar centimeter verschil in plaatsing al een groot verschil in geluid, ga je dichterbij dan zal je vanwege proximity meer boem hebben.

Het is dus moeilijk om een microfoon op deze manier te beoordelen, de B1 is een vrij neutraal klinkende microfoon en als je die met een Rode vergelijkt valt meteen op dat de Rode (en zeker de NT3) veel meer hoge tonen genereert, wat sommigen dan mooi vinden.

Ik heb opnamen gemaakt van akoestische gitaar met de SP B1 die hardstikke goed klinken. Vorige week heb ik hem nog voor een akoestische bas gezet, met de hele jazzband in dezelfde ruimte en ook dat lukt prima.

johantipker
18 februari 2007, 11:24
Ja maar Han,

hoe vindt je deze opnamen?

ik ben zelf nog niet tevreden over de sound, kun jij horen of ik iets verkeerd doe, qua mic plaatsing?

nog een sampletje:

een anouk dinges, mic ietwat anders geplaatst, (verder heb ik al geconcludeerd dat ik gigantisch aan een nieuw setje snaren toe ben...)

http://onlinerock.com/musicians/guitarfreak777//Johansmuziek/lost.mp3

Han S
18 februari 2007, 11:40
Ik mis wel een beetje 'sparkle' als ik het zo mag noemen en dat kan een aantal oorzaken hebben: een daarvan kan zijn dat je op oude snaren speelt, mijn PC speakertjes klinken niet geweldig en drie: de plaatsing van de microfoon.

Standaard is gericht op de 12e fret en een centimeter of 30 van de gitaar.
Maar ik doe het ook wel van over de schouder, aan de linker kant van je hoofd om een geluid te krijgen zoals je het zelf ervaart.

Ik heb zoals je weet microfoons die meer dan 40 keer zoveel kosten als de B1 en toch gebruik ik hem vaak. Ik heb een tijdje geleden een contrabas opgenomen in een overdub, met de Neumann M149 en de B1 en de bassist vond het geluid van de B1 mooier.

Dat zegt op zich niets want iemand anders had mogelijk de M149 mooier gevonden, maar het zegt wel iets over de kwaliteit van de B1, die in mijn opinie de beste microfoon is welke je voor dit budget kunt kopen.

Geef eens wat info over je mic plaatsing in deze.

Edit: ik heb nog een keer geluisterd en eigenlijk vind ik het best een mooi geluid, alleen wat meer glans zou mooi zij, hoewel het er wel een paar keer even is.

johantipker
18 februari 2007, 11:56
mic stond 30 cm bij de gitaar vandaan, wat meer gericht op het gebied tussen klankgat en brug, ik zat er wat schuin voor..... dat klonk het mooiste door mijn koptelefoon...

snaren klinken erg dood, ook al zonder die mic, ik weet dat als ik die vervang het al veel helderder zal zijn.. ik heb expres nog geen eq toegevoegd, ik wou uitsluitend dmv plaatsing een zo goed mogelijk eindresultaat krijgen.

In de regel sla ik vrij zachtjes aan, wat een vrij mellow klinkt, haal ik echter ff flink uit, hoor je wel de glans er wat meer inkomen, ik probeer met dynamiek te spelen

Ook mij valt het op dat de B1 heel neutraal en heel eerlijk klinkt, dwz alle freq worden vrij recht en even sterk opgepikt... ik kan me voorstellen dat veel mensen juist kicken op een mic met een sparkle of precence piek, maar dan lijkt het mij juist weer snel over the top te gaan..