PDA

View Full Version : Synthesizer over Vox Ac-15



scholier
17 februari 2007, 19:18
Goedendag allen,

Binnenkort schaf ik mijzelf hoogstwaarschijnlijk een Siel Cruise Synthesizer aan, nu vroeg ik mij af of mijn vox ac-15 de tonen van deze synthesizer kunnen houden. Is het gewoon te doen met speaker/buizen in het oog houdend?

Gegroet

Mitch
17 februari 2007, 19:42
Uit je synth komt een line-signaal, dat zal zéker niet je AC15 opblazen, integendeel: ampje zal harder moeten dan je gewend bent om er een beetje volume uit te persen. Ideaal is het zeker niet, de kleuring die bij gitaarversterking juist gewenst is zal nadelig werken op je synth, die meer baat heeft bij een full range versterking. Het zllamaal een beetje neuzig en dof kunnen klinken

Micro-e
17 februari 2007, 19:55
Ik weet niet zo veel van synths, maar je kan er toch extreem lage tonen uit halen. Ik denk niet dat dat een gitaarversterker aankan

skabouter
17 februari 2007, 20:00
het lijkt mij ook niet goed voor de speaker. synths bevatten inderdaad behoorlijke bastonen, en met een basgitaar kan je ook beter niet over je gitaaramp spelen. synths moeten een fullrange versterkingssysteem hebben, monitoren bijvoorbeeld.

Mitch
17 februari 2007, 20:11
Ik weet niet zo veel van synths, maar je kan er toch extreem lage tonen uit halen. Ik denk niet dat dat een gitaarversterker aankan

Het komt er niet mee tot zijn recht. Maar voor je met je syth door de lage tonen de speaker op wil blazen moet je wel héél ver gaan hoor.

Chris Winsemius
17 februari 2007, 21:23
Meestal heeft 'n synth/keyboard MEER output-signaal dan 'n gitaar.
Ook zijn er natuurlijk veel meer lage frequenties/tonen die de speaker niet aankan en de versterker zelf veel of lelijk doen vervormen.

Dit was zuiver technisch.... gewoon ff voorzichtig proberen hoe het klinkt.

Rinze
17 februari 2007, 23:01
Correct me if I'm wrong, maar een line-ingang is minder gevoelig dan een gitaaringang en dus levert een line-out meer dan een gitaar. Verder kan een synth in het laag dingen doen waarvoor je bij een gitaar hele rare effecten toe moet passen, wat dacht je van blokgolven die voor een deel weer door de synth worden teruggevoerd, dat loopt bij mij in Cubasis soms al de spuigaten uit (zit je ineens van -5 op + 10 db). Ik zou in ieder geval voorzichtig zijn met het volume en uitkijken als je van preset verandert. Je kunt er wel mooi mee scheuren natuurlijk...

scholier
17 februari 2007, 23:06
bedankt voor de reacties allemaal, ik denk dat het dus slimmer is om een speciaal synthesizer versterkertje te kopen?

piezo
17 februari 2007, 23:29
Als je zo'n goedkoop mixertje koopt, kun je de synth gewoon op de HiFi aansluiten. Behringer 1002-FX of zo iets, heb je meteen effecten voor je synth.

skabouter
18 februari 2007, 14:05
precies, HIFI of monitoren gebruiken oid! via mixertje, werkt prima. goedkoopste telg: http://82.150.137.74/dynamo/catalog/images/UB-502_big.jpg kost je 39 nieuw. 2e hands wsl nog minder. geen effecten, maar denk dat je die met een aardige synth niet zal misse ;)

scholier
18 februari 2007, 20:22
een beetje een noob vraag, maar wat houd Hifi precies in?

Negative K3 fan
18 februari 2007, 20:25
High Fidelity

http://nl.wikipedia.org/wiki/High_fidelity_(techniek)

wikipedia en google zijn je vrienden

piezo
18 februari 2007, 20:32
Dat is misschien niet helemaal het geschikte antwoord hier, NK3.

Wat we bedoelen, scholier, is een huiskamer geluids installatie, waarover je ook CD's, radio, cassettebandjes etc. afspeelt.

Met een verloopkabeltje kun je daar zelfs je synth rechtstreeks op aansluiten, zonder mixertje ertussen.

Joey Handsome
19 februari 2007, 14:53
Mijn bandmaat speelt ook met zijn synth's over hifi. We hebben hier dan wel een redelijk goede hifi staan. Als je met een of ander klein alles in een componenten ding gaat zitten kloten zal het geluid tegenvallen denk ik.
Hij heeft ook wel eens met zijn synths over mijn Twin Reverb gespeeld. Ligt er dan heel erg aan wat voor synth je gebruikt. Die synth die jij opnoemt ken ik niet. Maar bijvoorbeeld een monofone synth als een MS20 klinkt er nog best lekker over. Dat ding kan ook extreem lage tonen maken, maar daar hebben we eigenlijk geen problemen mee gehad. Misschien wel dat sommigen er simpelweg gewoon niet uitkwamen, maar niet dat er speakers kapot gingen. Een hifi gaat over het algemeen trouwens ook niet laag genoeg voor zo'n ding.
Zijn Juno klinkt er dan weer totaal niet over. Zowieso denk ik dat polyfoon en een gitaarversterker niet echt goed samen gaan.

lcvanderhelm
19 februari 2007, 21:15
Ik speel gitaarsynth over een AC30cc head en 2 celestion V30"s.Zolang je niet te extreme geluiden neemt,maakt de versterker het geluid een stuk warmer.Thuis is het voorlopig best te doen met je AC15.Je moet er alleen niet mee gaan optreden.

Joey Handsome
19 februari 2007, 21:18
Is een gitaarsynth niet iets anders dan een 'gewone' synth?

dePerik
19 februari 2007, 22:59
Hij heeft ook wel eens met zijn synths over mijn Twin Reverb gespeeld. Ligt er dan heel erg aan wat voor synth je gebruikt. Die synth die jij opnoemt ken ik niet. Maar bijvoorbeeld een monofone synth als een MS20 klinkt er nog best lekker over. Dat ding kan ook extreem lage tonen maken, maar daar hebben we eigenlijk geen problemen mee gehad.
Vroehàh had ik ook een Twin en een bekende heeft daar wel eens zijn synth op aangesloten in de repetitie. Ze speelden behoorlijk hard. Ik zag die speakers bij hits op de lage tonen meer dan twee centimeter uitslaan (écht!). Toen heb ik toch rapjes aangegeven dat ik mijn Twin nog wel wat langer hebben wilde.
Bovendien ben ik er ook niet van overtuigd dat het allemaal zo goed is voor de rest van de amp, buizen incluis!
Als het allemaal op huiskamerniveau gaat kan het nog wel, maar harder lijkt mij funest

Joey Handsome
19 februari 2007, 23:25
Tja, mijn Twin stond op tien. Dat was met oud en nieuw. Gewoon ff gieren. De speakers kan ik niet zo goed zien door het doek heen. Duurde maar een minuutje of vijf.

dePerik
20 februari 2007, 22:35
:nervous:
dePerik denkt dat je erg veel geluk gehad hebt.
En dat jouw amp een kneiter is :rockon:

Joey Handsome
20 februari 2007, 22:46
:nervous:
dePerik denkt dat je erg veel geluk gehad hebt.
En dat jouw amp een kneiter is :rockon:

Ik denk dat dePerik daar gelijk in heeft. Het is dan ook niet voor herhaling vatbaar.

dePerik
20 februari 2007, 22:57
:cooler: respect 8-)