PDA

View Full Version : H&K Edition Silver met kuren



JoVe
17 februari 2007, 18:00
Hallo,

een vriend van me heeft een Hughes and Kettner Edition Silver gitaarversterker die sinds een tijdje af en toe geen geluid weergeeft. Vaak gebeurt het bij het aanzetten, maar soms valt het geluid ook ineens tijdens spelen weg. Het kan zowel bij het clean als distortion kanaal gebeuren. Aangezien de lampjes blijven branden zal het niet de stroomvoorziening zijn.

Om het te verhelpen zet hij de volumepots helemaal open, haalt de jackplug uit de gitaar en slaat een paar keer met een vinger op de tip. Meestal komt het geluid dan weer terug en doet de versterker het weer prima, ook op lagere volumes. Of het specifiek door deze handeling komt dat de versterker weer geluid geeft is, niet geheel te zeggen. Als het niet wordt gedaan springt de versterker na een paar minuten ook wel weer aan.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Zelf gingen we er van uit dat er ergens een contactje los zat. Vandaag hebben we de versterker uit elkaar gedraaid om de printbanen en soldeerverbindingen na te kijken. Met extra aandacht voor de input jackplugbus en de masterpot. Beiden zien er echter nog wel prima uit. Verder zijn er ook geen rare dingen te zien.

Het is een beetje een frustrende kwaal omdat er geen pijl op te trekken is wanneer het geluid wegvalt.

Nogmaals: heeft iemand enig idee?

Joost.

Heynis
31 januari 2009, 17:33
Even grafschennis plegen hoor:p.

Ik heb dezelfde versterker, hetzelfde probleem. Het enige verschil is dat bij mij er inmiddels helemaal geen geluid meer uit komt, ongeacht wat je erin stopt. Als je de CD ingang aansluit komt er wel geluid uit trouwens, en het volume daarvan is te regelen met de master. De eindtrap is dus blijkbaar wel in orde.

Onder het motto 'hij doet het toch al niet meer' heb ik vandaag de schroevendraaier erin gezet, en alle spanningen op de pootjes van de transistoren en opamps gemeten. Nou strekt m'n kennis van elektrotechniek niet zo ver dat ik er wat zinnigs uit kan opmaken, dus bij dezen mijn nederig verzoek of iemand het eens zou willen bekijken:).

Alle waarden zijn gerefereerd aan de massa (tevens aarde) van de versterker. De opamps zijn gemeten beginnende bij het pootje aan de gemarkeerde zijde en dan linksom. De transistoren vanaf de bedrukte zijde (met type, merk en zo) van links naar rechts. De nummering van de componenten komt overeen met die van de printplaat (zie tweede linkje).

Klik (http://files.filefront.com/Voltagestxt/;13154500;/fileinfo.html)

Als bonus heb ik een paar foto's gemaakt van het binnenwerk en de printplaat. Deze zijn hier (http://files.filefront.com/090131zip/;13154501;/fileinfo.html) te downloaden in een zip bestandje. Ze leken me wat te groot om hier te posten.

Overigens viel het me op dat de twee groene weerstanden direct links van de koelribben meteen na het aanzetten behoorlijk warm worden. Op beiden staat een spanning van zo'n 14V, dus heel gek is het niet. Ik vraag me af of het zo hoort?

Groet,

Michiel