PDA

View Full Version : Pedalenbord



Damage Inc.
17 februari 2007, 16:06
Hallo,

ik heb dus een soort van pedalenbord nodig.
Voor nu nog even geen hele gedetailleerde uitgebouwde, zoals je in de winkel kan kopen of zelf helemaal kan gaan bouwen (wat ik wel van plan ben).
Maar iets simpels dat ik tijdelijk kan gebruiken om mijn pedalen bij elkaar te houden en ook in z'n geheel te verschuiven.
Daarintegen mogen de pedalen zelf echt niet verschuiven, wat het grootste probleem is.

Ik heb het al een hele tijd op een stuk plastic staan (dat dunne doorschijnende waar ik ff even de naam van kwijt ben), omdat het toevallig ongeveer een goede maat had, maar het schuift natuurlijk verschikkelijk.
In het begin blijven de pedalen nog wel staan als er geen troep tussen het rubber en plastic ligt, wat je ook bijna niet kunt voorkomen die hele fijne stof.
Maar na een tijd verschuift het natuurlijk bij iedere druk op de knop.

Dus weet iemand iets simpels wat ik zo kan vinden, kopen, maken, iets wat niet duur is en simpel is in ieder geval dat ik kan gebruiken?
Ik zat al aan iets zoals een plank of stuk hout te denken, maar het meest wat we hier hebben is dat geplastificeerde hout, dus dat is ook veel te glad.
Zelfs het hout zonder plastic erop is nog glad denk ik.

GreetingZ
- Damage Inc.

lifespan
25 februari 2007, 12:34
halo Damage (leuke naam trouwens!)
Ik heb voor mezelf en voor mijn 2e gitarist een pedalenboard (of eigenlijk koffer) gebouwd, gewoon uit multiplex, staat op dempingspootjes voor wasmachines (zwaar rubber), de pedalen staan vast dmv volgringen, bouwtjes en moeren. Ook de ontvanger van mijn draadloos is ingebouwd, er zit een stroomvoorziening in en de schakelaar voor m'n amp (clean/distortion, reverb on/off). geheel wordt aangestuurd door bij Maas Electronics gekochte kabel: 220 V + randaarde en 2 x afgeschermde kabel, dus er gaat doorheen: stroom, gitaarsignaal, schakelaar amp. Ik heb het geheel geflightcased, werkt echt geweldig. Oh ja, mijn microfoonstandaard is ook geintegreerd in deze kist. Het is flink klussen, maar dan heb je ook wat. Als je je e-mailadres vermeld zal ik je wat foto's sturen.
Groetjes, Pep

Azaruc
25 februari 2007, 12:44
zelf nog nooit een pedalboard gemaakt, maar misschien dat je hier wat ideeën kan wegkapen?
klik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=42511)

boss
25 februari 2007, 22:55
Als je je e-mailadres vermeld zal ik je wat foto's sturen.
Groetjes, PepKan je die foto's hier niet plaatsen Pep? Dan kunnen we allemaal meegenieten ;)

Damage Inc.
26 februari 2007, 08:50
Maar het gaat er juist om dat het heel simpel is.
Ik heb dan een paar pedalen, heel verschillende types en groottes.
Alleen ik moet er nog een tijd mee spelen, maar dit is nog niet de setup die ik nodig heb, wat uiteindelijk iets van 10 pedalen word.
Dus als ik nu iets om deze pedalen heen ga bouwen heb ik er binnenkort niks meer aan, door de maat enzo.

Dus echt iets waar ik ze op kan zetten, maakt niet uit of het gewoon een of ander open platvorm is, en dat het allemaal niet verschuift door normaal gebruik, maar dat ik het toch rond de kamer kan schuiven zeg maar.
Want ja, optillen is best zwaar met deze bepaalde pedalen.
Misschien heb ik ondertussen al wel iets gevonden wat minimaal geknutsel vereist :P , maar als iemand al zoiets heeft is dat misschien beter.

En ik heb inderdaad ook al door die Pedalboard-topic gekeken, er zitten wel simpele dingen bij, sommige lijken met dan nog wel te glad omdat ik dan op een tapijt sta waar ik speel.
Die pedaalborden die je zo kan kopen, die hele simpele zwarte zeg maar, die zouden ook wel handig zijn als het niet te duur is, maar de meeste van die zijn toch al te klein.
Ik heb namelijk een aan/uit-pedaaltje, zo'n Line 6 4-knops stompbox pedaal, een "medium-sized" effects-processor met een aantal knoppen en expressie-pedaal, nog een dikke wah-pedaal en dan nog een TU-2, om maar even de grootte aan te geven.
De helft hiervan word straks dan ook vervangen door meerdere verschillende en betere pedalen.

- Damage Inc.

lifespan
27 februari 2007, 21:46
ehhh...tuurlijk, wil ik graag doen, weet alleen niet hoe dat in zijn werk gaat (tsja, junior member, wat wil je, voor jullie ben ik ondanks mijn 47 jaar nog nat achter de oren.......)
Pep

bert k
27 februari 2007, 21:49
Foto ergens op Internet zetten, vervolgens URL van je plaatje (En geen spaties)

lifespan
28 februari 2007, 21:06
Lijkt me een goed idee, maar hoe zet je je fotos's "ergens op internet", zijn daar bepaalde "open sites" voor of zo?? :???: :???:

bert k
28 februari 2007, 21:51
Ja hoor, deze bijvoorbeeld: http://photobucket.com/

Mitch
28 februari 2007, 23:10
Plenty mogelijkheden. Om verschuiven te voorkomen kun je heel simpel een stuk schoonloopmat (van de rol) kopen en omgekeerd vasttimmeren, dan heb je een goeie antislip, door de rubber ondergrond. Eigenlijk heb je maar twee strips nodig, schuift je plank echt totaal niet meer, of je nou op tapijt (oefenruimte) speelt of op een glad podium.

Damage Inc.
1 maart 2007, 12:30
Plenty mogelijkheden. Om verschuiven te voorkomen kun je heel simpel een stuk schoonloopmat (van de rol) kopen en omgekeerd vasttimmeren, dan heb je een goeie antislip, door de rubber ondergrond. Eigenlijk heb je maar twee strips nodig, schuift je plank echt totaal niet meer, of je nou op tapijt (oefenruimte) speelt of op een glad podium.

Oja, goed idee.

Even een vraag over dat klitteband speciaal voor pedalen en borden/kisten:
Ik begrijp dat pedalen echt niet loskomen, maar het is toch wel mogelijk om het los te maken en ergens anders te plaatsen?

En dan het klitteband zelf op de pedalen of het bord, kun je dat nog erafhalen of trek je de onderkant van het pedaal (rubber etc.) dan kapot?

Wat is het best om op het bord en op de pedalen te plakken, het zachte of het harde spul?

En moet heel de onderkant van een pedaal bedekt zijn met dat klitteband spul of is de randen ofzo al genoeg?

- Damage Inc.

Mitch
1 maart 2007, 12:50
Hangt van de kwaliteit af. Persoonlijk vind ik het meeste mannetje/vrouwtje klitteband (dus twee verschillendesoorten stof) niet supersterk, kun je beter wat meer van gebruiken. Ook erg goed is DuoTec, van Conrad, of het Bevestigingsband van de Hema. Dat is twee keer hetzelfde soort stof (nou ja, kunststof) en is veel sterker. Ik denk dat je beter nog een keer het grote topic dat al eerder gelinkt werd, Post je zelfgebouwde pedalboard, nog eens moet lezen, want het staat er allemaal in.

Damage Inc.
1 maart 2007, 18:19
Hangt van de kwaliteit af. Persoonlijk vind ik het meeste mannetje/vrouwtje klitteband (dus twee verschillendesoorten stof) niet supersterk, kun je beter wat meer van gebruiken. Ook erg goed is DuoTec, van Conrad, of het Bevestigingsband van de Hema. Dat is twee keer hetzelfde soort stof (nou ja, kunststof) en is veel sterker. Ik denk dat je beter nog een keer het grote topic dat al eerder gelinkt werd, Post je zelfgebouwde pedalboard, nog eens moet lezen, want het staat er allemaal in.

Ok, maar waar.
Daar zitten iets van 3 miljoen paginas in, en je kan maar met stappen van 2-3 paginas verder bladeren en weet je nog niet waar je heen gaat :P .

E-J
4 maart 2007, 15:09
Dus weet iemand iets simpels wat ik zo kan vinden, kopen, maken, iets wat niet duur is en simpel is in ieder geval dat ik kan gebruiken?
Ik zat al aan iets zoals een plank of stuk hout te denken, maar het meest wat we hier hebben is dat geplastificeerde hout, dus dat is ook veel te glad.
Zelfs het hout zonder plastic erop is nog glad denk ik.

GreetingZ
- Damage Inc.

Weet je wat je doet? Je kijkt hoeveel ruimte je pedalen bij elkaar (incl. kabels) opslokt. Daarna koop je gewoon wat multiplex of ander vergelijkbaar hout bij de plaatselijke bouwmarkt (ik vond toevallig wat in de garage).

Ik heb vervolgens de bodem en 4 zijkanten eruit gezaagd, de boel met houtlijm aan elkaar geplakt, dat vast laten houden door houtklemmen, boel in de grondverf gezet, zwarte verf erover heen, simpel matje gevonden, juiste maat van gemaakt, wat dubbelzijdig plakband eronder en voila ;)

http://img91.imageshack.us/img91/8076/boardce7.jpg

Al moet ik wel erbij zeggen dat er nu weer wat andere pedalen opstaan. Toevallig had ik alles in huis...heeft me dus niets gekost :) Behalve wat tijd dan...

De pedalen verschuiven nu nauwelijks...als je ervoor wil zorgen dat het echt niet meer kan bewegen moet je gewoon wat klitteband gebruiken!

madman
4 maart 2007, 17:02
ik weet niet wat jullie je pedaaltjes allemaal aandoen hoor, maar ik heb mijn gt-6 in een koffer ingebouwd, en hij zit daarin van met 2 stripjes mannetje/vrouwtjes klitteband van 1,5x30, is in 3 jaar tijd nog niet eens verschoven

ik zou gewoon die plank die je al hebt gebruiken, daar een paar rubber nopjes onder lijmen of schroeven, en je pedaaltjes zelf daar met dubbelzijdig plakband of klitteband op vastzetten...

glasbier
4 maart 2007, 20:53
zeg EJ NL,
gebruik je die Boss BD als booster?

E-J
4 maart 2007, 20:57
zeg EJ NL,
gebruik je die Boss BD als booster?

Jep! Hij staat nu echter (met dezelfde instellingen) achter de Big Muff. Zo wordt die een stukje smoother i.p.v. agressiever als je hem ervoor zet.

lifespan
4 maart 2007, 22:39
Hallo lui, heeft ff geduurd, maar als het goed is kan je met de link de foto's van mijn pedalenkoffer openen. Let op, hij begint rechtsonder!

groet, Pep

http://s153.photobucket.com/albums/s229/pep59/

rhcp_schipper
4 maart 2007, 23:01
Weet je wat je doet? Je kijkt hoeveel ruimte je pedalen bij elkaar (incl. kabels) opslokt. Daarna koop je gewoon wat multiplex of ander vergelijkbaar hout bij de plaatselijke bouwmarkt (ik vond toevallig wat in de garage).

Ik heb vervolgens de bodem en 4 zijkanten eruit gezaagd, de boel met houtlijm aan elkaar geplakt, dat vast laten houden door houtklemmen, boel in de grondverf gezet, zwarte verf erover heen, simpel matje gevonden, juiste maat van gemaakt, wat dubbelzijdig plakband eronder en voila ;)

http://img91.imageshack.us/img91/8076/boardce7.jpg

Al moet ik wel erbij zeggen dat er nu weer wat andere pedalen opstaan. Toevallig had ik alles in huis...heeft me dus niets gekost :) Behalve wat tijd dan...

De pedalen verschuiven nu nauwelijks...als je ervoor wil zorgen dat het echt niet meer kan bewegen moet je gewoon wat klitteband gebruiken!

hallo ej,

wat is de volgorde van jou pedalen gitaar --> ??pedalen?? --> amp? Hier ben ik wel heel erg benieuwd naar.

Groeten Tim

Damage Inc.
5 maart 2007, 00:15
Jaah, die koffer (van lifespan) gaat al wat mijn kant op, van wat ik uitdeindelijk moet hebben dan.
Nu nog ff iets simpels, maar als ik al die andere pedalen heb moet ik toch echt een goeie kist hebben.
Hij word dan ook vrij apart, en groot ook denk ik :S ... maar het moet wel zo worden dat ik 'm nog kan dichtgemaakt kan verplaatsen aan een handvat ofzo zoals die op de fotos bijv.

Maar ze hebben me bij een betrouwbare muziekwinkel verteld dat die klitteband echt niet loskomt.
En kan je de kant die plakt ook weer normaal los krijgen of zit het dan echt vast?

- Damage Inc.

madman
5 maart 2007, 09:04
is wat prutsen, maar best los te krijgen

lifespan
8 maart 2007, 19:33
dat ben ik dus vergeten te vermelden, mijn stemapparaat zit met klittenband in de koffer vast, is nog nooit vanzelf losgeraakt, maar als ik met alleen acoustisch spul naar een gig ga kan ik hem er zo uit trekken.
Klittenband is meestal zelfklevend, als je het van je apparatuur verwijderd laat het meestal lijmsporen achter, en dat kan je het beste met een doekje met doodgewone wasbenzine verwijderen. Pas op met dingen als terpentine (vettig, is zwaar klo... als het in je apparatuur komt) en aceton (tast je laklaag en je kunststof aan!), zelfs officiele "stickerverwijderaar" haalt het niet bij wasbenzine! Nog een puntje van aandacht bij het bouwen van een koffer is dat je ingangspluggen goed afschermd, dat kan dmv een metalen behuizing maar je kan ze ook eerst met een laag isolatietape inpakken, dan een laag aluminiumfolie die je aan de aarde soldeert, en vervolgens weer isolatietape. En wat de stroom betreft, op de foto van EJ wordt een verdeelblok gebruikt, het goede hieraan is dat hij randgeaard is, maar ik raad een ieder aan om als je met zo'n open board werkt het stroomblok te kantelen met de openingen naar je toe; als je op een podium staat en iemand is zo "grappig" om een glas bier te gooien (en dat doen ze dus echt niet alleen als je slecht speelt of zo!!) voorkom je korstluiting en electrocutatie doordat de vloeistof niet direct het stroomblok in kan lopen. Maar het alleberste blijft het om dat deel ook nog eens te overkappen.
Pep :rockon:

Damage Inc.
9 maart 2007, 13:19
Goeie tip, maar is het niet beter om, als het kan, zo'n voedings-blok the gebruiken in plaats van een stekkerdoos met een boel adapters?
Ik bedoel, dan heb je geen last van een boel stroom in- en uitgangen enzo.

lifespan
11 maart 2007, 20:38
ja en nee......ja, scheelt stopcontacten en nee, omdat die apparaten nogal gevoelig zijn voor storingen. Ik heb vroeger ooit nog eens een "multivoeding" van Realistic gehad, die was toen (ca. 1982) al rond de 150 gulden, maar wel superstabiel, storingsvrij en je kon er ca. 10 effecten aan hangen. Maar ja, je weet hoe dat gaat, ooit begeeft zo'n ding het en daarna nooit meer dit model :rockon: gevonden. Ik heb verder altijd minimaal 2 voedingen gebruikt; als tijdens een gig één van beide het begeeeft ben je niet meteen al je effecten "kwijt"; paranoide? misschien wel, maar heb dat soort dingen net iets teveel meegemaakt om te kunnen zeggen dat zoiets "toch bijna nooit gebeurd".
Maar wellicht zijn er nu wel betrouwbare, stabiele ne storingsvrije voedingen op de markt.

Damage Inc.
13 maart 2007, 04:36
ja en nee......ja, scheelt stopcontacten en nee, omdat die apparaten nogal gevoelig zijn voor storingen. Ik heb vroeger ooit nog eens een "multivoeding" van Realistic gehad, die was toen (ca. 1982) al rond de 150 gulden, maar wel superstabiel, storingsvrij en je kon er ca. 10 effecten aan hangen. Maar ja, je weet hoe dat gaat, ooit begeeft zo'n ding het en daarna nooit meer dit model :rockon: gevonden. Ik heb verder altijd minimaal 2 voedingen gebruikt; als tijdens een gig één van beide het begeeeft ben je niet meteen al je effecten "kwijt"; paranoide? misschien wel, maar heb dat soort dingen net iets teveel meegemaakt om te kunnen zeggen dat zoiets "toch bijna nooit gebeurd".
Maar wellicht zijn er nu wel betrouwbare, stabiele ne storingsvrije voedingen op de markt.

Volgens mij is een van de beste (en meest gebruikte) die Voodoo Lab 2 ofzoiets en ook een van Jim Dunlop.
Ze zijn allebij beveiligd tegen korstsluiting enzo, dat zal echt geen probleem zijn.
En tegenwoordig denken ze ook wel aan storingen enzo.
Als ik wat meer pedalen heb dan neem ik ook die Voodoo Lab 2 dinges, die kan zelfs 1 of 2 van die grote 4-knops Line 6 stompboxen aan.
Want ik heb nu al een grote stekkerdoos vol aan adapters enzo wat een zooi is :P .

- Damage Inc.

heavy-metal-thunder
16 maart 2007, 12:53
gebruik gewoon een houten plankje/plaatje, en bevestig hierop je pedalen met velcro (klitteband). Voor het transport kan je vb. een oude aktentas (attaché case) of zoiets gebruiken. Dit vind je voor een paar euro of mss wel gratis op het containerpark.

lifespan
19 maart 2007, 10:13
Halo lui, hier de Pep weer.
Heb er twee pedalen bij dus de hele koffer weer overhoop gehaald. Ergerde me ook al lang aan verbindingssnoertjes tussen de pedalen onderling, komt dan veel te veel "vrije" ruimte tussen. Heb voor m'n Tonelok pedalen van die "goud"kleurige dubbele pluggen, die zijn wel aardig, maar ik heb voor de andere verbindingen (Digitech, Boss) ouwe monojacks gesloopt: "blikken" aarde grotendeels afgeknipt en met overgebleven stukje (3 a 4 mm) twee puggen met de achterkanten aan elkaar, signaal met draadje aan elkaar verbonden, met tape afgeschermd, dan van schroefdraad naar schroefdraad een dunn reep (dubbelgevouwen) alu folie er meerdere keren omheengewikkeld, tape er omheen en voila, een 100% custommade verbinding, 100% storingsvrij en vrije ruimte tussen pedalen kan ik varieren (vanaf ca. 15 mm), ik kan hem helemaal recht maken maar ook in de bekende "S" vorm, en natuurlijk spotgoedkoop. Let op, het gaat dus gewoon om de gewone goedkope monojackpluggen. Ik moet er binnenkort nog een paar maken, zal er wat foto's van maken en dan op het forum gooien.
En dan nog ff wat 9V power betreft, ik werk voor mijn pedalen + stemapparaat (totaal 9 aansluitingen) met 2 trafo's van Ibanez (goedkoop en uitermate betrouwbaar), de ontvanger heeft eigen powersupply, is ook 9V, dus mocht er met één van de trafo's iets fout gaan, kan ik makkelijk verdelen naar overige (heb dan ook altijd verdeler bij me!)

Pep
:D