PDA

View Full Version : fijnstemmen ibanez met floyd rose



wizzie1982
17 februari 2007, 15:22
Hoi,

ik speel al tijden op ibanez gitaren met floyd rose licenced trems. Ik heb nu een RG1527 (7string) welke me erg goed bevalt.

er zit alleen 1 nadeel aan:

iedere keer als ik met mijn fijnstem knoppen niet verder omhoog kan stemmen moet de topkam los om ze grof weer te stemmen. Meestal draai ik dan de fijnstemmers weer helemaal los zodat ik weer even vooruit kan. Daarna stem ik hem met de stemmechanieken op de kop loepzuiver. Als ik dan de topkam weer vast schroef, moet ik de fijnstemmers weer half in draaien om hem daarna weer zuiver te krijgen. Weet iemand waar dit aan ligt en hoe ik dat kan verhelpen?

alvast bedankt!

groet, Sander

a darker shade of grey
17 februari 2007, 15:44
Heb ik ook last van, geen idee wat het is, maar wen er maar aan ;)

Gitaro
17 februari 2007, 17:38
Wordt het geluid hoger of lager als je de nuts vastdraait? Ik heb mijn cheapo met floyd maar één keer in m'n leven gestemd, en als ik het me goed herinner klemt die nut de snaren flink vast; net alsof je een fret heel hard indrukt. En als je dat doet wordt de snaar iets hoger.

iwamoto
17 februari 2007, 17:58
ik weet niet of het aan de 7 snaar ligt, of miss. gewoon aan de snaardikte, ikzelf heb er 0.09 op liggen, en als ik de boel stem en dan vastklem, hoef ik nog maar een klein beetje aandraaien, maar als je al weet dat je veel "in" moet draaien, draai ze dan bij het grofstemmen bijna helemaal uit, dan zitten ze daarna goed, welke dikte speel je?

vulvasonic
17 februari 2007, 18:37
Snaardikte maakt maar een heel klein beetje uit, vanwege de rekbaarheid.


Maar volgens mij ligt het aan het feit dat de snaren over de topkam heen vrij lopen zolang ze nog los zitten. Zodra je ze vast klemt druk je de snaar achter de topkam iets in, waardoor de snaar iets hoger klinkt.

Soulflyhigh
17 februari 2007, 18:47
Ik heb ook een 7string met licensed floyd. De truc die ik altijd toepas is om de snaar ietsje lager en dan draai ik de nutlocks weer vast en dan hoef ik maar een klein beetje bij (fijn) te stemmen.

Anders Destium
17 februari 2007, 21:28
Mijn ervaring met de betere Ibanez floyds is dat je de toplocks niet eens dicht hoeft te doen, hij blijft toch wel goed gestemd zolang de omstandigheden niet veel veranderen (qua luchtvochtigheid/temperatuur). Wat ik zelf altijd doe is stemmen met de tuners, en met de finetuners regel ik de actie.

De Beer
17 februari 2007, 23:07
Ik heb er weinig last van op m'n 1527, inderdaad heeft het vast draaien van locknut iets invloed op de snaarspanning, door dat het V vormige sleuven zijn druk je met het aan draaien de snaar wat verder naar beneden. + Wat Vulva zegt eigenlijk.
doet m'n RG470 ook. dus het ligt niet aan de 1527

Ik vind het wel vreemd dat je zo veel moet finetunen tot dat je "slack" in de finetuners op is.
Zorg ervoor dat je snaren goed voor gerekt zijn voor dat je de lock nuts vast zet, dan rekken ze daarna minder/niet.

ik heb er niet veel last van, heb bij nieuwe snaren de finetuners altijd op de helft staan. en als de snaren aan vervanging toe zijn op een enkeling na nog steeds. erg stemvast.

wizzie1982
18 februari 2007, 20:33
ik hoor hier overwegend reacties over dat hij hoger is dan voordat hij vastgezet was, maar hij is bij mij na het vastklemmen juist te laag, daarom moet ik de finetuners nog indraaien om de toon omhoog te krijgen.

Ik speel op .009 snaren en draai de topnut altijd erg strak vast. Ben altijd bang dat ie te los zit ;) zou dat nog verschil maken?

Anders Destium
18 februari 2007, 21:43
De spanning bij een floyd hangt van van alles en nog wat af, dus het is niet raar dat hij bij jou meestal te laag staat.

Wat je het beste kunt doen (als je de toplocks vastzet) is de gitaar stemmen nadat je de snaren hebt opgerekt. Dan zet je je finetuners op "midden" en stem je goed met de tuners op je headstock. Daarna kun je je toplocks vastdraaien en heb je voldoende speling en voorkom je dat je steeds weer de toplocks moet opendraaien. Zelf ben ik op een gegeven moment ermee opgehouden om de toplocks dicht te draaien (zoals ik al zei), en ik heb geen moment teruggekeken :)

wizzie1982
19 februari 2007, 09:41
gebruik je je brug veel dan? ik speel er regelmatig mee en ook wel deep dives... ik kan me niet voorstellen dat hij dan perfect zuiver blijft...

Ik trek altijd eerst even flink aan de snaren voordat ik de toplock vast zet (en dan ook echt flink, meer dan dat ik de snaren mishandel als ik ze bend) Daarna stem ik hem weer zuiver en dan zet ik de toplock vast met de finetuners zo laag mogelijk, en dan nog moet ik ze tot halverwege draaien om hem weer opnieuw zuiver te krijgen. Als ik ze al halverwege zet vrees ik dat ik niet eens genoeg ruimte heb om hem na het vastzetten weer zuiver te krijgen ;) :mad:

Anders Destium
19 februari 2007, 11:06
Wat ik vooral veel doe is flutteren en niet al te veel grof geweld, maar vroeger deed ik dat wel en ik had eigenlijk geen problemen met stemming. Je kunt het allicht een keer proberen ;)

Ik denk als ik dit zo lees dat de spanning te laag is als je de snaren eraf haalt (de brug zakt te ver in de body) zodat de brug weer "op spanning" moet komen. Dat kun je oplossen door bijvoorbeeld bierviltjes onder je brug te proppen als je de snaren vervangt. Met je tremolo-arm duw je de brug flink omhoog, waarna je de bierviltjes eronder propt. Zo kun je heel makkelijk snaren vervangen en blijven je veren op spanning.


Hier zijn wat tips (http://www.ibanezrules.com/tech/setup/tuning.htm)

wizzie1982
20 februari 2007, 23:15
hey dat is wel een goeie tip... dat zal ik de volgende keer eens proberen als de snaren er weer af moeten.

bedankt!