PDA

View Full Version : Ibanez aanpassen



bart_g
17 februari 2007, 11:37
Hallo allemaal, ik zit erover te denken om het volgende te gaan doen. Ik kan voor weinig geld een ibanez GRG270 kopen. Nu zou ik deze gitaar graag wat aan gaan passen voor het zwaadere werk. Omdat de gitaar nogal beschadigd is aan de bovenkant wil ik er een nieuw topje opzetten. Hiervoor zou ik het liefste spalted maple gebruiken (is dit aan te raden??) en dit blank willen lakken. Gewoon omdat ik het mooi vind.

Daarnaast zou ik graag nieuwe pickups plaatsen in de gitaar. Het zou dan een dubbele humbucker configuratie worden. Het is de bedoeling de gitaar voor het wat zwaadere werk (metal/ hard rock) te gaan gebruiken. Ook wil ik wat proberen met lagere stemmingen. Welke pickups zouden jullie mij aanraden? Budget is maximaal E 150,- voor twee humbuckers.

Ik wil verder de originele onderdelen van de gitaar gaan gebruiken (tremolo etc.). Volgens mij zijn deze allemaal van redelijke kwaliteit en kan ik ze dus gerust laten zitten.


Edit: alle verdere tips, op en aanmerkingen zijn welkom!!!

The_W85
17 februari 2007, 12:13
Pickups van GFS zijn niet al te prijzig, misschien een idee?

bart_g
17 februari 2007, 12:15
Pickups van GFS zijn niet al te prijzig, misschien een idee?

Heb ik al gekeken, maar dat zijn nagenoeg allemaal pickups met een vintage karakter als ik het zo lees. En dat is nou net niet de bedoeling. Ik vind zelf bijvoorbeeld de sound van EMG's erg vet, maar die zijn wel aan de prijzige kant. Daarnaast zijn ze vanwege het actieve gebeuren weer lastiger om in te bouwen. (ivm plaatsen batterij etc.)

The_W85
17 februari 2007, 12:22
EMG heeft ook passieve pickups, maar daar weet ik verder niks van af, anders zul je misschien 2e hands Dimarzio's of Seymour Duncan's ergens weg kunnen scharrelen

Malle Eppie
17 februari 2007, 13:01
Als je toch voornamelijk metal wilt spelen heb je in principe aan 1 humbucker al genoeg. Ik zou dan voor een goeie brug humbucker gaan, iets van Seymour Duncan, Dimarzio, Bill Lawrence, Rockfield of EMG (passief). Als neck PU kun je dan met iets minder genoegen nemen.

The Mess
17 februari 2007, 13:32
http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Pickups:_Guitar,_electric/EMG_Pickups.ssc

Ik weet er verder niets vanaf?
(Echt helemaal niets! Ook niet van het bedrijf zelf ofzo.)
Maar zie maar wat je er mee kunt :D

no 1 hops
17 februari 2007, 15:18
zou eens bij back en forth kijken
http://www.backandforth.nl/index.html
eenmalige aanbiedingen.
ultrasonic ref5, twee voor 60 euro, super stil, de meest veelzijdige van de serie met serie/parallel mogelijkheid.
weinig stringpull.
sommigen noemen ze karakterloos/steriel, maar daardoor kun je juist via effects en amps alle kanten uit

bart_g
17 februari 2007, 18:20
zou eens bij back en forth kijken
http://www.backandforth.nl/index.html
eenmalige aanbiedingen.
ultrasonic ref5, twee voor 60 euro, super stil, de meest veelzijdige van de serie met serie/parallel mogelijkheid.
weinig stringpull.
sommigen noemen ze karakterloos/steriel, maar daardoor kun je juist via effects en amps alle kanten uit

De prijs is zeker niet gek, maar hoe verhouden deze zich tot bijvoorbeeld EMG's of Dimarzio's? Het mag best wat meer kosten als het dan ook echt beter is. Belangrijk is in elk geval dat ze flink scheuren. Clean is minder belangrijk. Daarvoor heb ik m'n Epiphone Dot.

Wat vinden jullie trouwens van de combinatie van de spalted maple top en de basswood body? Is dat een goede combinatie?

no 1 hops
17 februari 2007, 21:15
heb het wel eens eerder gezegd.
bepaalde pups hebben een bepaald dominant karakter.
Bill Lawrence, die deze pups ontwikkeld heeft, werkt meestal met een flakke freq en je past aan met effecten en amp.
dominant, dus een bepaalde sound die erin zit en dus niet meer uit krijgt.
neutraal, een goede basis om alle kanten op te kunnen, veelzijdigheid dus.

en ik heb zelf de ref 6 gehad en die was super strak met high gain.
maar ' you hate them ore love them' en gebruik nu de l500 en l450 (humbucker size single coil voiced) serie

oknarb180
17 februari 2007, 23:44
Wat vinden jullie trouwens van de combinatie van de spalted maple top en de basswood body? Is dat een goede combinatie?

Hey,

Spalted is wel heel erg mooi, maar het is in principe aan plank die aangetast is om zoŽn look te krijgen. Er zitten echt zachte aangetaste en/of verrotte plekken in het hout. Ik zou zelf eerder denken aan een mooie quilt of tigerstripe maple. Voor weinig is al een mooie fineer te krijgen die de looks van de gitaar al snel verbeteren. Maar da's mijn mening. Invloed op je geluid zal een fineer niet hebben.

vr.gr.

Branko

DarknessAwaits
18 februari 2007, 01:55
Bij de Duitse webshops kun je wel een setje SD's scoren voor onder de 150 euro.

The_W85
18 februari 2007, 02:14
Op eBay betaal je voor een JB/Jazz set nog geen 100 euro 8-)

bart_g
18 februari 2007, 08:50
Hey,

Spalted is wel heel erg mooi, maar het is in principe aan plank die aangetast is om zoŽn look te krijgen. Er zitten echt zachte aangetaste en/of verrotte plekken in het hout. Ik zou zelf eerder denken aan een mooie quilt of tigerstripe maple. Voor weinig is al een mooie fineer te krijgen die de looks van de gitaar al snel verbeteren. Maar da's mijn mening. Invloed op je geluid zal een fineer niet hebben.

vr.gr.

Branko

Dat gaat hem dus niet worden. Ik zat er ook al aan te denken om de single coil holte op te vullen met een klosje en de gitaar gewoon dekkend over te spuiten. Maar een tigerstripe is ook weer erg mooi...

Kan iemand mij nog vertellen hoe de hardware van die GRG270 is? Is die tremolo bijvoorbeeld in orde en zou ik deze later eventueel zonder al te veel freeswerk kunnen upgraden?

Edit:

ik zit qua elementen te denken aan de volgende mogelijkheden:
http://www.musicstorekoeln.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSBShVSfZObRg000000000000srF0nJyy?Pr oductUUID=ry7VqHzmKEEAAAEQh6FQqhVy&CatalogCategoryID=jL3VqHzlE38AAAEOWG8xe6fF&JumpTo=OfferList

Hierover lees ik overal goede verhalen. Zou een logische keuze zijn.

Of de SD Invader op zowel de nek als brugpositie.
http://www.musicstorekoeln.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSBShVSfZObRg000000000000srF0nJyy?UU IDBreadcrumb=1&ProductUUID=9t7VqHzmmrUAAAEQgEhQqhVu&JumpTo=BrowseStandardCatalog

Deze is echt gemaakt om te scheuren. De gitaar is ook bedoeld om te scheuren. Zou dus ook een logische keuze zijn.

De vraag is nu of ik de gitaar toch wat meer allround wil houden of om hem puur voor het scheuren te houden. Wat zouden jullie doen?

G.G.
18 februari 2007, 11:15
De vraag is nu of ik de gitaar toch wat meer allround wil houden of om hem puur voor het scheuren te houden. Wat zouden jullie doen?

Hangt van je muziekvoorkeur af en of je meerdere instrumenten hebt. Ik vind het fijn om een stratje te hebben voor SC rock, voor SC blues, voor humbucker rock, en eentje met een beetje jazzy geluid, en eentje die een beetje SRV achtig klinkt, en eentje met een lekkere heldere hendrixsound.

Een hele collectie dus, en dan kan je je per instrument wat betperkingen opleggen. Is die ibanez je main instrument, dan zou ik hem lekker allround houden, misschien zelfs H-S-H of H-S-S. Of H-H met splitmogelijkheden.

bart_g
18 februari 2007, 18:28
Nou ik heb hem vandaag opgehaald. Hij was erg smerig, dus ben ik de hele middag al aan het poetsen geweest. Hij is nu vrij schoon. Hij moet minimaal een nieuwe lakbeurt hebben. Er zitten nogal wat krassen op. Verder werkt alles wel. Pots kraken wat, maar die worden sowieso vervangen.

Ik ben er nog steeds niet uit over de elementen. Ik zal ook eens tweedehands zoeken.

Wat ik wel zeker weet is dat ik er geen nieuwe top op ga zetten. Ik ga de gitaar overspuiten. De vraag is alleen hoe ik het gat van de middenpickup dicht ga maken?? Kan ik daar gewoon een klosje van een andere houtsoort inzetten (vuren???) of moet dit perse dezelfde houtsoort als de pickup zijn?

Qua kleur zit ik te denken aan wit of zwart met een paar mooie strepen erover. Al vind ik fel oranje of groen ook wel leuk... Daar moet ik nog maar eens over denken...

G.G.
18 februari 2007, 23:40
Nou ik heb hem vandaag opgehaald. Hij was erg smerig, dus ben ik de hele middag al aan het poetsen geweest. Hij is nu vrij schoon. Hij moet minimaal een nieuwe lakbeurt hebben. Er zitten nogal wat krassen op. Verder werkt alles wel. Pots kraken wat, maar die worden sowieso vervangen.

Ik ben er nog steeds niet uit over de elementen. Ik zal ook eens tweedehands zoeken.

Wat ik wel zeker weet is dat ik er geen nieuwe top op ga zetten. Ik ga de gitaar overspuiten. De vraag is alleen hoe ik het gat van de middenpickup dicht ga maken?? Kan ik daar gewoon een klosje van een andere houtsoort inzetten (vuren???) of moet dit perse dezelfde houtsoort als de pickup zijn?

Qua kleur zit ik te denken aan wit of zwart met een paar mooie strepen erover. Al vind ik fel oranje of groen ook wel leuk... Daar moet ik nog maar eens over denken...Zoekt en gij zult vinden:

http://www.projectguitar.com/tut/tht1.htm

(scheelt natuurlijk wel dat ik toevallig al weet waar ik moet zoeken)

bart_g
19 februari 2007, 08:42
Zoekt en gij zult vinden:

http://www.projectguitar.com/tut/tht1.htm

(scheelt natuurlijk wel dat ik toevallig al weet waar ik moet zoeken)

Dat is een interessante site. Bedankt voor de link! Daar kan ik wat mee.

almarvk
19 februari 2007, 09:03
Ben je niet bang dat je heel veel geld in een budget gitaar gaat stoppen? De hardware en de basswood body zijn niet echt geweldig en zullen dat ook nooit worden. Betere elementen kunnen natuurlijk altijd helpen, maar ik ben bang dat je er weer snel op bent uitgekeken.

Kim Wilson
19 februari 2007, 09:08
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar met basswood op zich is niks mis...

bart_g
19 februari 2007, 09:20
Ben je niet bang dat je heel veel geld in een budget gitaar gaat stoppen? De hardware en de basswood body zijn niet echt geweldig en zullen dat ook nooit worden. Betere elementen kunnen natuurlijk altijd helpen, maar ik ben bang dat je er weer snel op bent uitgekeken.


Ik moet zeggen dat ik eerst veel wildere plannen had. Het topje vervangen gaat al niet door en ik denk dat ik de single coil uitsparing ook niet ga opvullen. Dan blijft het bij het vervangen van wat electronica en het overspuiten. Elementen ga ik denk ik tweedehands zoeken.

Mijn budget voor de elementen is het dubbele van wat de gitaar gekost heeft. Dat is inderdaad wel veel in verhouding. Misschien verkoop ik hem straks wel door als hij weer wat is opgeknapt. Ik zie het allemaal nog wel...

Ik moet er trouwens bij zeggen dat dit allemaal een probeersel is. Dit is de eerste keer dat ik een dergelijk project doe. Het geld voor de elementen en electronica is natuurlijk nooit weggegooid en is eventueel te gebruiken voor een later project.

G.G.
19 februari 2007, 10:55
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar met basswood op zich is niks mis...

Ik was nooit een voorstander van basswood. Maar denk nu te weten waardoor dat komt:

Basswood is goodkoop, en wordt daarom vaak bij goedkopere gitaren gebruikt, die vervolgens afgemonteerd worden met slechte hardware en slechte pups, en dat geeft een slechte gitaar.

Zelf heb ik zo'n "slechte" basswood strat staan. Nadat ik alle hardware en pups had vervangen bleek het een heerlijke strat te zijn.

conclusie: het lag niet aan het hout. Ik denk dat basswood (linde) een beetje leidt aan een rot imago omdat het op teveel rommel gebruikt wordt.

Kim Wilson
19 februari 2007, 11:00
Dat denk ik ook. Hoewel ik ook denk dat een goeie strat van alder of ash lekkerder klinkt dan mijn toch ook erg goeie Jap strat van basswood. Het kan aan verschillende dingen liggen natuurlijk, maar mijn gitaar is vrij wollig op de dikke snaren, ondanks een maple nek. Hij klinkt zeker niet slecht hoor, enkel iets minder gedefinieerd. En ik vermoed dat dat door de basswood body komt.

G.G.
19 februari 2007, 11:05
maar mijn gitaar is vrij wollig op de dikke snaren, ondanks een maple nek. Hij klinkt zeker niet slecht hoor, enkel iets minder gedefinieerd. En ik vermoed dat dat door de basswood body komt.

Precies, het basswood lijkt iets minder dynamisch, het geeft iets minder pieken. Ik heb voor $30 een heel lekker actief boostertje erin gezet waarbij ik met een potmeter van laag naar hoog kan boosten. Verder heb ik een graphtech topkam en een mooi helder klinkende tremelo gebruikt. De brug staat zo dat de zadeltjes lekker hoog en ver naar achteren staan zodat daar eenscherpe knik in de snaren zit, dit lijkt ook iets meer sprankelend geluid te geven.

Basswood is niets mis mee, alleen je moet je elementkeuze er een beetje op aanpassen (is niet anders dan bij een volledig mahonie, of volledig esdoorn body. Dat zijn ook extremen in geluid, en daar past ook niet zomaar ieder element bij).

bart_g
19 februari 2007, 15:47
Ik maak me eerlijk gezegd niet zo druk om het hout. Wat ik eerder al zei, de electronica is niet aan een gitaar gebonden en als het me niet bevalt dan zet ik er de oude elementen in en dan verkoop ik hem door. Verlies zal ik er niet op maken.

Heb hem trouwens vandaag opnieuw in de lak gezet. Heb door alle drukte geen foto's kunnen maken. Op zich is er ook weinig te zien aan een geschuurde gitaar die opnieuw zwart wordt gespoten.