PDA

View Full Version : Mesa boogie Dual rec + GT8....



jorisvd
17 februari 2007, 08:24
Ok hier is het dan, ik bezit de dual en die staat op een goedkope marshallcase, het geluid is hierdoor niet echt optimaal en ben daarom gaan zien naar een betere case, het gekke is dat ik die amp gebruik voor thuis en kan die dan ook niet overdreven luid zetten en daardoor ook niet het beste geluid horen.... nu heb ik geen betere case gekocht omdat het geluid stil hetzelfde weergeeft....dus heb ik zo'n GT8 getest en die klonk gwn stiller goed, mja tis digitaal maar mss het beste voor thuis niet?......

e!
17 februari 2007, 12:05
Je zinsbouw is dermate warrig dat ik maar moet raden naar de precieze betekenis. Wat ik eruit begrijp is dat je thuis, op laag volume, een goed geluid wilt hebben. Een 100+ Watt buizentop is dan niet de handigste keuze.

- Als je een andere amp hebt die je nu dus niet voor thuis gebruikt zou je misschien eens kunnen overwegen die situatie om te draaien.

- Ik heb geen eigen ervaring met de GT-8, maar hij schijnt goed te klinken. Als je 'em op je recto aansluit en thuis je geluiden instelt zul daar best goeie sounds uithalen, denk ik zo, maar hou er rekening mee dat die totaal anders klinken als je de boel in een live situatie op hoger volume gaat zetten. Dan gaan je poweramp en speakers nl. een grotere rol spelen in de sound shaping. Waarschijnlijk wordt het er dan niet mooier op.

- De vraag is verder in hoeverre je geluid door je amp en hoeverre door je speaker wordt gemaakt. Ik neem even aan dat je met "case" eigenlijk "cab" bedoelt. De vraag is welke speakers er in je cab zitten. Ik maak gebruik van Marshall 1936 2x12" cabs waarin eerder alleen 2 Celestion G12T-75's zaten. Die klinken lekker, maar eigenlijk pas echt als je op hoog volume speelt. Daar zijn ze gewoon voor gemaakt, om op hoog volume nog clean te blijven. Doordat zo'n cab 150 Watt aankan zul je die speakers pas echt op hun donder geven als je je amp echt hard zet. Daarom heb ik sinds kort in elke cab 1x G12H-30 en 1x G12T-75 zitten. Die 30-watters reageren door hun lagere belastbaarheid veel heftiger op zwakker signaal en klinken daarom op lage volumes een stuk levendiger. Ze hebben echter ook een andere klankkleur dan de T75's en daarom heb ik nu een combinatie van de twee. Dat klinkt absoluut fantastisch. Ik wil dus maar zeggen dat je speakers een enorme impact hebben op je sound en als je op laag volume je sound gaat "maken" m.b.v. bv. een speakersim, wordt dat te veel op hoog volume, omdat je speakers dan gaan meewerken. Je hebt dan eigenlijk een dubbele speaker reactance en dat is dus overkill.

Voordat je honderden euro's uitgeeft aan een GT-8 zou ik dus eerst even goed nadenken over wat het is dat je geluid minder maakt en of je je setup ook live zou willen gebruiken. Een van de grootste problemen waar je als gitarist mee zult blijven worstelen is het vinden van de manier om je thuis-/oefenruimtegeluid mee te nemen naar het podium. Daar kun je het best ook zo vroeg mogelijk informatie over verzamelen en over nadenken. Het is nl. niet eenvoudig.