PDA

View Full Version : Waar kun je CTS potmeters kopen of bestellen?



Kees_bouwman
16 februari 2007, 23:58
Heeyzz,

Ik ben op zoek naar een nieuw setje potmeters voor mijn gibson. Het is een les paul model. Dr zitten nu gibson potmeters in van slechte kwaliteit, het kraakt en ik krijg een vervelende zoem bij het terugdraaien van de volume-potmeters. Ik wil kwalitatief betere potmeters aanschaffen en dan kom ik denk ik bij CTS. (RS kan, maar volgens mij zijn die nog moeilijker te bestellen en CTS 'schijnt' standaard te zijn...)
Ik wil een setje 500K voor zowel toon als volume, CTS'jes.

Ik ben bij meerdere gitarenzaken geweest, maar ze kenden dit merk niet en het kon niet besteld worden. Vreemd he? Weet iemand waar je ze makkelijk aan kan krijgen? En wat is de prijs?

Jullie hulp kan ik erg waarderen!
Alvast bedankt!!!

zeppo
17 februari 2007, 00:28
Vox humana

Google is your friend!

Kees_bouwman
17 februari 2007, 02:22
Vox Humana ligt wel erg van Noord-Brabant vandaan...aan de andere kant van Nederland, daar kom ik nooit helaas. Ik zoek dus een gitarenzaak dichterbij en waar ze CTS op voorraad hebben of kunnen bestellen.

Punt
17 februari 2007, 02:52
Vox Humana heeft een online shop....

Ik heb nog wel een RS kit liggen PM me als je belangstelling hebt.
De historic set..

Kees_bouwman
17 februari 2007, 16:17
Vox Humana heeft een online shop....

Ik heb nog wel een RS kit liggen PM me als je belangstelling hebt.
De historic set..

Bedankt in ieder geval, maar zijn CTS potmeters dan ZO moeilijk te krijgen?

Waarom zijn die niet op voorraad bij gewone muziekzaken?

Kees_bouwman
17 februari 2007, 22:43
Ik heb nog geen echte reacties gekregen...omgeving Noord-Brabant/Utrecht. Gitarenzaken daar die CTS potmeters voor me kunnen bestellen?

Ik heb een tijdje terug deze besteld, maar toen kreeg ik dus gewoon gibson potmeters met 'Gibson' erop..slechte kwaliteit...ze beweerden daar dat het CTS was en hadden er nog nooit eerder van gehoord bij Klundert Muziek in Oosterwijk. Grote en bekende gitarenzaak trouwens. Vandaar dat ik dus echt mn twijfels heb of deze dingen uberhaupt ergens anders te bestellen zijn dan alleen in Noord-Holland.
Ik heb ze dringend nodig omdat mn gibson potmeters 'defect' zijn, dus als iemand ff serieus kan uitleggen of die dingen overal gewoon te bestellen moeten zijn of dat het ECHT moeilijk is om dat voor elkaar te krijgen....je zal mij er flink op weg mee helpen!!

Heel veel dank alvast!!!

JvD.
17 februari 2007, 22:54
gibson potmeters gaat over het algemeen wel 10 jaar mee, zijn echt wel goede pot's

Kees_bouwman
17 februari 2007, 23:07
gibson potmeters gaat over het algemeen wel 10 jaar mee, zijn echt wel goede pot's

Dat zou ik zo niet kunnen bepalen hoelang ze normaal gesproken meegaan, want ik heb ze nog maar een maand. De volume-potmeters maken een 'zoemend' geluid wanneer je ze terugdraaid en hebben een slechte wrijving. Bij echte kwalitatieve potmeters gaat het draaien aan de volume-toon knoppen niet zo soepel. Er moet dan altijd een bepaalde vastheid in zitten. Het ligt dus zeker aan deze potmeters. Echt goede potmeters moeten wel 30 tot 40 jaar meekunnen zonder problemen toch? Het lijkt me niet echt dat je ze om de 10 jaar moet vervangen... :)
Vooralsnog ben ik geen gitarenzaak in mn omgeving tegengekomen die CTS uberhaupt kent, tsja ut is appart.
Misschien dat iemand hier nog een goede gitarenzaak kent uit Noord-Brabant/Utrecht die CTS wel kan bestellen?

Kees_bouwman
17 februari 2007, 23:48
Pff nou weet je....laat maar, krijgt hier toch nooit een fatsoenlijk antwoord :stop:

Punt
17 februari 2007, 23:51
Man wat zeur je nou?
Je hebt al antwoord gehad, maar je vraagt maar door.
Ze staan bij Vox Humana voor 10 euro te koop.
Gewoon bestellen en op laten sturen.
Als je het niet vertrouwd bel je ze ff.

Ik heb ook de RS kit voor je zoals ik al zei.

Allemachtig!

Kees_bouwman
17 februari 2007, 23:56
Man wat zeur je nou?
Je hebt al antwoord gehad, maar je vraagt maar door.
Ze staan bij Vox Humana voor 10 euro te koop.
Gewoon bestellen en op laten sturen.
Als je het niet vertrouwd bel je ze ff.

Ik heb ook de RS kit voor je zoals ik al zei.

Allemachtig!

Punt, ik heb nog geen antwoord gehad, behalve Vox Humana. Ik vroeg om gitarenzaken in Noord-Brabant/Utrecht die CTS wel naar alle waarschijnlijkheid kunnen bestellen, geen gitarenzaak in de middle of nowhere.
Niet om bot over te komen, maar het moet toch veel makkelijker kunnen allemaal?!

Kees_bouwman
18 februari 2007, 00:04
Nou oke, ik heb op de site van Vox Humana gekeken en zie 500K tone en 500K volume van CTS. Die moet ik dus hebben, maar er staat niet bij of ze voor een les paul zijn en ook niet of het long shaft is of short shaft....dat is de reden waarom ik er niet uitkom. Kun je me hierin begeleiden? Hoe kom ik erachter wat de 'goede' zijn die ik moet bestellen?

Chris Winsemius
18 februari 2007, 00:08
Voor doorsnee gitaarzaken is dat geen handel waar ze iets of regelmatig iets mee kunnen verdienen. Kijk anders naar 'n gitaarbouwer met shop (iemand die bouwt, modificeert en/of repareert) in jouw omgeving.

In de omgeving Utrecht kun je mij emailen/pm-men maar ik moet ff m'n voorraad CTS-potjes checken.

EDIT: heb je nu long- of shortshafts in jouw LP?

Punt
18 februari 2007, 00:13
Vox Humana is een bekende gitaarparts zaak.
Dat noem ik niet in the middle of nowhere.

In nieuwere LP's zit zo'n plaatje in de cavity in oude LP's of Historics zit dat er niet. In het laatste geval heb je shorshafts nodig.

Ik zou Vox Humana gewoon ff bellen en vertellen welk jaar je LP is en of er zo'n plaat in zit. Dan weten zij wel wat je nodig hebt.

Edit: Ah wellicht heeft Chris iets voor je :)

Kees_bouwman
18 februari 2007, 00:14
Voor doorsnee gitaarzaken is dat geen handel waar ze iets of regelmatig iets mee kunnen verdienen. Kijk anders naar 'n gitaarbouwer met shop (iemand die bouwt, modificeert en/of repareert) in jouw omgeving.

In de omgeving Utrecht kun je mij emailen/pm-men maar ik moet ff m'n voorraad CTS-potjes checken.

EDIT: heb je nu long- of shortshafts in jouw LP?

Thanks! Ik heb nu long shafts erin zitten, dus dat is waar ik naar op zoek ben. Net ook ff op de site gekeken van Vox Humana en zie de Pot 500K/XL Les Paul CTS/USA....duidelijk voor een les paul dus. Maar weer niet of het volume of toon is.. :sneaky:
Weet jij hoe dat in elkaar steekt?

Mocht ook jij hier niet uitkomen, dan lijkt het me maar beter inderdaad om een gitaarbouwer in de omgeving hierover te bellen...

bert k
18 februari 2007, 00:16
Kees, je zit geweldig te zeuren, het moet allemaal makkelijk kunnen, maar dan wel makkelijk voor jou, en de andere gebruikers moeten maar met spoed antwoorden ophoesten. Dat is niet een prettige binnenkomer op dit forum.

De mensen doen hun best, als je je toon niet wat aanpast ga je je heil maar ergens anders zoeken.

Bert K, mod

Punt
18 februari 2007, 00:16
Je zou eens op het Lespaulforum kunnen neuzen. Daar is een schat aan kennis voorhanden. Ook over pots.

Oja volgens mij gebruikt Gibson ook CTS, maar dat kun je op het lespaulforum wel lezen.

Kees_bouwman
18 februari 2007, 00:22
Kees, je zit geweldig te zeuren, het moet allemaal makkelijk kunnen, maar dan wel makkelijk voor jou, en de andere gebruikers moeten maar met spoed antwoorden ophoesten. Dat is niet een prettige binnenkomer op dit forum.

De mensen doen hun best, als je je toon niet wat aanpast ga je je heil maar ergens anders zoeken.

Bert K, mod

Sorry, was niet mijn bedoeling!
Ik zal het rustiger aan doen, I promise.

Kees_bouwman
18 februari 2007, 00:27
Ik verontschuldig me voor met name Punt, het was niet de bedoeling dat ik zo overkwam!! Sorry. Je hebt me uiteindelijk toch een eind op weg geholpen, dat zeker.

Maar ik ga nu pitten, bedankt mannen!!

Chris Winsemius
18 februari 2007, 00:35
IN LPs:

Ik heb zelf de beste ervaringen met allemaal 500k A/log pots en dan bedraad zoals 'n 50s LP.

Punt
18 februari 2007, 00:39
IN LPs:

Ik heb zelf de beste ervaringen met allemaal 500k A/log pots en dan bedraad zoals 'n 50s LP.

Hey Chris, dat is mijn ervaring ook. Het gekke is dat ik de 50's wiring in m'n R9 niet heb toegepast en het werkt prima zo. Zeker de uitzondering die de regel bevestigd. Ga ik toch maar eens uittesten :)

Agent_Smith
18 februari 2007, 10:20
Hey Chris, dat is mijn ervaring ook. Het gekke is dat ik de 50's wiring in m'n R9 niet heb toegepast en het werkt prima zo. Zeker de uitzondering die de regel bevestigd. Ga ik toch maar eens uittesten :)

Het scheelt bij mij ook per LP dat ik het beter of minder vind. Vooral echt nieuwe (<15 jr) LPs vind ik echt opknappen met andere wiring en vooral andere pots/caps.

@ die topicstarter:
Als een zaak nog nooit van CTS heeft gehoord hebben ze duidelijk geen verstand van dat soort zaken. CTS voorziet volgens mij al een eeuwigheigheid Gibson van pots.
Ik had ook problemen met die 'Gibson'-bedrukte potmeters. Slechte kwaliteit. Gewoon bij Vox H. op de site gekeken en klaar. Niks moeilijks aan. Slaat er allemaal duidelijk. Vol en Tone pots zijn gewoon dezelfde.

Kees_bouwman
18 februari 2007, 18:43
Het scheelt bij mij ook per LP dat ik het beter of minder vind. Vooral echt nieuwe (<15 jr) LPs vind ik echt opknappen met andere wiring en vooral andere pots/caps.

@ die topicstarter:
Als een zaak nog nooit van CTS heeft gehoord hebben ze duidelijk geen verstand van dat soort zaken. CTS voorziet volgens mij al een eeuwigheigheid Gibson van pots.
Ik had ook problemen met die 'Gibson'-bedrukte potmeters. Slechte kwaliteit. Gewoon bij Vox H. op de site gekeken en klaar. Niks moeilijks aan. Slaat er allemaal duidelijk. Vol en Tone pots zijn gewoon dezelfde.

Wel vreemd idd, want ze verkopen er Gibsons en weten niet wat CTS is.
Bedankt voor je tips dat de vol/tone gewoon hetzelfde zijn, dat maakt het voor mij wat makkelijker om ze te bestellen. Er zitten nu 2x 500K en 2x 300K gibson potmeters in. Ik ben niet echt tevreden over de sound (naast de slechte werking van de potmeters), van mij mag het wel wat helderder clean vooral en met meer 'hoog'. De CTS ga ik zowieso bestellen, maar zal het geluid daarop ook verbeteren? Hoe zal het verschil zijn tussen CTS 500K en Gibson 300/500K?

d'oh
18 februari 2007, 18:57
In utrecht zou je eens bij Dirk Witte langs kunnen lopen, die heeft vast wel CTS potmeters voor je, en in Amersfoort zit Kees Dee die heeft ze ook wel

volgens mij kan elke gitaarshop wel CTS potmeters voor je bestellen
en anders doe je het toch via vox humana, werkt perfect

Punt
18 februari 2007, 20:38
Als je het geluid wilt verbeteren zou ik ook de capacitors vervangen en idd de 50's wiring toepassen. Gaat in 1 moeite door als je toch bezig bent.

Kees_bouwman
18 februari 2007, 21:17
Als je het geluid wilt verbeteren zou ik ook de capacitors vervangen en idd de 50's wiring toepassen. Gaat in 1 moeite door als je toch bezig bent.

Kun je aangeven welke capacitors het precies zijn? Model etc?
Dank je alvast.

Punt
18 februari 2007, 21:20
Kun je aangeven welke capacitors het precies zijn? Model etc?
Dank je alvast.

Niet echt, hangt van je gitaar af en wat je er voor over hebt.
Verdiep je er eens in zou ik zeggen, er zit een wereld achter :)
Ik heb bijvoorbeeld van de week een set NOS uit de 60's gekocht op ebay.
Die vind je niet in de winkel ...

Kees_bouwman
18 februari 2007, 22:25
Niet echt, hangt van je gitaar af en wat je er voor over hebt.
Verdiep je er eens in zou ik zeggen, er zit een wereld achter :)
Ik heb bijvoorbeeld van de week een set NOS uit de 60's gekocht op ebay.
Die vind je niet in de winkel ...

Oke, bedankt. Ik overleg het met een gitaarbouwer verder welke 'kleine' onderdelen nog in de gitaar gemonteerd moeten worden. De CTS potmeters gaan er in ieder geval aan komen, dat is denk ik voor mij al een hele verbetering...alleen al omdat het dan allemaal 500K's worden i.p.v 2x 300K en 2x500K. Ik denk dat het dan wat 'helderder' wordt en minder dof :)

Kees_bouwman
19 februari 2007, 08:24
Als je het geluid wilt verbeteren zou ik ook de capacitors vervangen en idd de 50's wiring toepassen. Gaat in 1 moeite door als je toch bezig bent.

Hey Punt, kun je me uitleggen wat de 50's wiring is? Mocht het moeilijk zo uit te leggen zijn; heb je een site hierover? Liefst in het Nederlands?
Ik ben echt geinteresseerd in wat experimenteren op die manier. Ik heb wel 2 humbuckers met 2 conductor, dus geen 4 draden per hummy....ik weet niet of dit uitmaakt voor de 50's wiring?
Thanks.

ponq
19 februari 2007, 08:48
mss heb je hier wat aan:

http://www.guitarnuts.com/wiring/stockgibson.php

Agent_Smith
19 februari 2007, 09:45
Hey Punt, kun je me uitleggen wat de 50's wiring is? Mocht het moeilijk zo uit te leggen zijn; heb je een site hierover? Liefst in het Nederlands?
Ik ben echt geinteresseerd in wat experimenteren op die manier. Ik heb wel 2 humbuckers met 2 conductor, dus geen 4 draden per hummy....ik weet niet of dit uitmaakt voor de 50's wiring?
Thanks.

Nee dat maakt niet uit. Std en 50s wiring (welke je beiden ook weer in verschillende versies hebt) zijn gebaseerd op non-coilsplitting.
Zoek anders eens op het LPF, daar staat heel veel info over de verschillende wirings. Wellicht dat je met google ook ver komt.

Chris Winsemius
19 februari 2007, 11:25
Ik heb die 50s wiring op 'n Gibson LP Special v/e paar jaar oud met P90s zitten.

Met alle regelaars op tien is het verschil nihil.
Bij het terugdraaien v/d volume-regelaars blijft het geluid vrij helder. De toonregelaars zijn veel effektiever, "interaktief" met de volumeregelaars en de wah-effekten (draaien aan de toonregelaar tijdens het spelen) zijn sterker.

Punt
19 februari 2007, 20:30
Wel Engels maar met plaatjes:

http://www.lespaulforum.com/forum/showthread.php?t=88796&highlight=wiring+library

Kees_bouwman
22 februari 2007, 13:16
Nog even een vraag voor AGENT SMITH:

Die potmeters van Gibson met 'Gibson' erop, zijn die nou niet van CTS of wel?
Volgens mij zijn de onderdeeltjes van de (Gibson) potmeters al anders dan de echte CTS (op vox humana te zien....oranje gekleurd onderdeel...bij Gibson is dit volgens mij helemaal metaalachtig, slechtere kwaliteit)
Ik heb die Gibson dingen bij een gitarenzaak besteld en ik werd ervan overtuigd dat het CTS was...terwijl het er totaal niet uitzag als CTS. Gewoon van de 'Gibson Pure' series...vandaag ff gebeld of ze alsnog CTS voor me konden bestellen en weer werd ik erop gewezen dat het wel CTS was....ik ben wat dat betreft eigenwijs en weet dat dit geen CTS kan zijn....

Dit is CTS:

http://cgi.ebay.com/CTS-500K-LONG-SHAFT-POT-FOR-GIBSON-LES-PAUL-GUITAR_W0QQitemZ300077500758QQihZ020QQcategoryZ380 86QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem?hash=item3 00077500758

Dit zijn de Gibson potmeters die ik nu heb (die zogenaamd als CTS werd voorgeschoteld)

http://cgi.ebay.com/GENUINE-GIBSON-LONG-SHAFT-500K-AUDIO-VOLUME-CONTROL-POT_W0QQitemZ250086998021QQihZ015QQcategoryZ47073Q QssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem?hash=item2500 86998021

Dat zijn echt twee verschillende toch? Omdat ik weet dat jij verstand van zaken hebt, vraag ik hierover jouw Agent.

Bedankt alvast!!!

Agent_Smith
22 februari 2007, 18:53
Kees, (maar ik begrijp dat je tevens yamhammer bent)
Ik weet niet of ik 'verstand van zaken' heb, maar ik heb het toevallig zelf bij de hand gehad. Puur uit ervaring dus.
Vrijwel alle LPs die ik heb (of heb gehad) waren wat ouder (voornamelijk vroege jaren 70) en die hadden allemaal CTS pots. Naar 35+ jaar hebben ze bij mij nog nooit een krimp gegeven. Koop ik één keer een nieuwere LP (2005, gekocht in 2006), zitten er twee kapotte potmeters in! Dat waren dus die met het Gibson logo erop.
Langs Vox Humana gereden (is vlakbij voor mij) en vervangen door CTS-en. Nou herken ik echt niet blindelings verschillende potmeters, maar ze zijn gewoon anders en dus concludeer ik dat de originele pots van nu geen CTS-en zijn. Zijn zijn ook heel anders van karakter.
Dus het is puur dit ene geval waarbij ik met die 'nieuwe'pots te maken heb gehad en in mijn geval waren de stock pots gewoon crap.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)

Yamhammer_71
22 februari 2007, 20:35
Kees, (maar ik begrijp dat je tevens yamhammer bent)
Ik weet niet of ik 'verstand van zaken' heb, maar ik heb het toevallig zelf bij de hand gehad. Puur uit ervaring dus.
Vrijwel alle LPs die ik heb (of heb gehad) waren wat ouder (voornamelijk vroege jaren 70) en die hadden allemaal CTS pots. Naar 35+ jaar hebben ze bij mij nog nooit een krimp gegeven. Koop ik één keer een nieuwere LP (2005, gekocht in 2006), zitten er twee kapotte potmeters in! Dat waren dus die met het Gibson logo erop.
Langs Vox Humana gereden (is vlakbij voor mij) en vervangen door CTS-en. Nou herken ik echt niet blindelings verschillende potmeters, maar ze zijn gewoon anders en dus concludeer ik dat de originele pots van nu geen CTS-en zijn. Zijn zijn ook heel anders van karakter.
Dus het is puur dit ene geval waarbij ik met die 'nieuwe'pots te maken heb gehad en in mijn geval waren de stock pots gewoon crap.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)

Hey Agent,

Bedankt voor je reactie. Ik heb er zeker wel iets aan!!
Morgen maar weer eens naar de gitarenzaak en dan zal ik het ff aan de kaak stellen. Zij hebben namelijk Vox Humana als leverancier, dus waarom het mis is gegaan is me nog steeds een raadsel...ze hebben waarschijnlijk een of andere Gibson-dealer gevraagd voor potmeters. Waarschijnlijk zijn de CTS'jes precies wat ik zoek en denk dat ze wel van invloed zijn op de toon, zeker omdat ik van 300K naar 500K volume ga...verwacht een iets helderdere toon met iets meer hoog....het zal minimaal zijn, maar toch een verbetering voor mij. En trouwens....bij mijn gitaar zitten er ook precies 2 'foute' potmeters in van die Gibsons.....heel toevallig..... :stop:

hoofd
23 februari 2007, 10:30
Yamhammer_71, je hebt een privébericht, te zien via 'Gebruiker CP' bovenaan.