PDA

View Full Version : Jazzgitaar +/- 1000 euro



GuitarMaster
16 februari 2007, 23:02
Ik zoek een Jazzgitaar voor +/- 1000 euro, heb zelf alleen nog maar weinig gitaren rond dit bedrag gezien. De meeste Epi's en Ibanezzen lopen tot de 700 euro (en die zijn het voor mij net niet) en dan begint het pas weer een beetje bij de 1500 euro met goedkope Gibsons, Yamaha's enz...

Ik ben op zoek naar een dikke archtop, beetje ES175 model het liefst, geen semi-hollowbody als ES335 iig. Iemand een idee waar ik het beste naar kan gaan kijken?

vulvasonic
16 februari 2007, 23:05
Je hebt gelijk. Er ligt wat dat betreft wel een gat in het aanbod van dit soort gitaren. Ik denk met je mee, maar ik kan er ook zo 1,2,3 niet op komen.


Wat een vreemd verschijnsel eigenlijk...... :nervous:

zeppo
17 februari 2007, 00:39
tres simple,
je gaat naar musictore.de en klikt voor het gemak op het Duitse vlaggetje.
Dan kies je 'Gitarren' uit het linker-menu, en vervolgens op Jazz.

Maar ik moet inderdaad toegeven dat er een gat zit tussen de pakweg 800 euro en de 1300 Euro ....
Tweedehands mischien? Een mooie Yamaha of een oude Ibanez?

rickert
17 februari 2007, 01:07
Zeker gelijk, ik ben aan het kijken voor een lekker gitaarke voor o.a. rocknroll, en ben helemaal weg van Gretsches. Maar ik ben 18 en ga nog naar school en nog wel eens weg met vrienden, dus is het lastig de 2000 bij elkaar te krijgen. Maar voor de helft ervan is er gewoon niet veel te vinden!! Errug lastig.

vulvasonic
17 februari 2007, 01:11
Als deze niet voldoen:

http://www.ibanez.co.jp/img2007/eg/l/AF75_BS_13_01.gifhttp://www.ibanez.co.jp/img2007/eg/l/AK95_DVS_12_01.gif

Op het oog toch een twee gitaren waar je naar op zoek bent. Maar je hebt al aangegeven dat deze het toch niet helemaal zijn.

Mag ik (pure nieuwsgierigheid) vragen wat hier (of andere modellen onder de 1000 euro) zoveel minder aan is dan de duurdere Gibson ES 175 (of zomaar een L5'je)?

Het is natuurlijk ook een behoorlijk prijsverschil. Maar uiteindelijk gaat het erom wat nu het verschil maakt en wat jou doet besluiten om toch voor iets duurders te gaan.

Wat ik maar bedoel te zeggen; de duurdere modellen zijn ook niet altijd Hallelujah. Zo hoef je echt niet te verwachten dat de 175 een gestoken bovenblad heeft. Dat is allemaal gebogen multiplex, net als de goedkopere modellen.

De Anniversary serie van Gretsch zijn trouwens ook geweldige jazzbakken. Ze behoren tot de goedkopere dure Gretsches, dus waarschijnlijk toch weer te prijzig.

Mijn vraag: WAT zoek je precies en waarom?
En wat is er mis met de wat goedkopere modellen tov de dure modellen?
Want ik zoek echt actief met je mee en ik kan gewoon niks vinden! :eek:

Tupelo
17 februari 2007, 03:10
Op e.o.a. wijze heb ik ook iets tegen de tegen betaalbare prijs verkrijgbare Ibanez en Epiphone modellen.
Absolute willekeur, want waarschijnlijk is er helemaal niets mis mee, maar juist wanneer het archtops betreft ben ik gewoon ietwat freaky.
Wanneer ik naar mijn Höfner luister durf ik niet te zeggen of het een goede gitaar is voor zijn prijs; zover die prijs überhaubt een beetje te beoordelen is.

Ik ben verknocht aan die gitaar.
Ik vind 'm heerlijk klinken, spelen, bovendien bloedmooi.
Verder duidelijk sporen van handwerk te bekennen aan de gitaar.
Daarom moet die nu juist ietwat opknapt worden :D > Mijn Höffie (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=87487)

Wat ik over hoop te houden zal me circa 1000 euro gekost hebben en een alternatief is voor mij ook niet denkbaar.

Tupelo
17 februari 2007, 03:26
Oh btw.. (zit Nick Cave te luisteren) misschien dat je voor dat geld een Guild kunt scoren.
Goede gitaren, goede merk bekendheid, niettemin, 2e hands vaak in jouw sigment!

episua
17 februari 2007, 09:14
Nou er zijn heus wel goede jazzbakken van Epiphone en Ibanez. Speel er eerst maar eens op en vergelijk ze met duurdere jazzgitaren. Wedden dat de bovengenoemde merken je niet tegen zullen vallen'.
Als ik puur voor jazz op dit moment een keuze moest maken zou ik denk ik voor een Ibanez artcore Custom (af105) of een Epiphone broadway kiezen.

GuitarMaster
17 februari 2007, 09:14
Guilds 2e hands voor rond de 1000 euro? Dat zijn denk ik meer de semi-hollowbody's, die grote jazzbakken (zoals ze bij the string verkopen) zijn meestal toch wel 1500-2500 euro.

Ik zit zelf nogal te geilen op de Ibanez Es175 die op mp staat, die moet alleen 1100 euro opbrengen, vind ik toch best veel geld voor een relatief onbekende gitaar.

Misschien moet ik het toch maar in het lagere segment gaan zoeken, ga binnenkort in ieder geval die ibanezzen testen, hoop ook een winkel te vinden die de HJ600 van Hagstrom verkoopt, lijkt me ook een erg leuke jazzgitaar voor het geld.

zeppo
17 februari 2007, 10:48
Sow, die Hagstrom is wle heel erg mooi zeg. Thomann heeft m zie ik ...
En ik had niet gedacht dattie zo goedkoop zou zijn!

Juup
17 februari 2007, 10:50
Hey Guitarmaster, ik ben in het bezit van een Gibson ES175 en voordat ik haar kocht heb ik vele, vele jazzbakken in mijn handen gehad. Je hoopt altijd een goeie gitaar te kopen voor weinig. Maar voor kwaliteit betaal je, zo simpel is het gewoon. Heb je wel eens op een Gibson ES175 gespeeld??? De kans bestaat dat je daarna niets anders meer wilt. Die ES175 Ibanez op Marktplaats ziet er op eerste blik niet verkeerd uit, en er staat ook nog een Tobacco Jazz Ibanez op Marktplaats. Wat ik wil zeggen is, dat je je niet moet blindstaren op een merk. Als je geen Gibson kan betalen (wat niet zo vreemd is hoor!!) richt je je pijlen op wat anders. Een Ibanez uit de jaren 70 zijn echt!!!!goed. De nieuwe serie Ibanez waar nu over wordt gesproken....niet doen!!! Het ziet er leuk uit, maar haalt het in de verste verte niet waar ze voor bedoelt zijn.
Greetzzz Juup :soul:

GuitarMaster
17 februari 2007, 11:14
Nee heb nog nooit op een echte ES175 gespeeld, vind het vooral een heel mooi model en hou erg van de sound van de meeste gitaristen die erop spelen. Hoop iig dat die Ibanez nog even op mp blijft staan tot ik het geld bij elkaar heb.
Ik zie trouwens ook af en toe wat mooie Hofners voorbij komen, die wil ik ook zeker nog proberen.

new deep
17 februari 2007, 11:23
Zijn die hollow-types van duesenberg niet wat voor je?

http://www.duesenberg.de/

GuitarMaster
17 februari 2007, 11:49
De enige Duesenberg die niet semi-hollow is is de Imperial, en die kost ook >2000 euro.

bert k
17 februari 2007, 12:06
Sow, die Hagstrom is wle heel erg mooi zeg. Thomann heeft m zie ik ...
En ik had niet gedacht dattie zo goedkoop zou zijn!
Ik ken dat model nog wel uit de jaren 70, dat was idd een hele mooie. Maar worden die nieuwe Hastroms niet in hina gemaakt of zo? Niet in Zweden iig.

BLOK182
17 februari 2007, 12:10
Interessant topic! Zelf zoek ik ook nog een leuke (grote) jazzer voor thuis, en zit een beetje te twijfelen tussen de gretsch electromatic/artcore customs (rond de 700), en het 'hogere' segment, maar dan ben je weer snel 1500+ kwijt.

joesman
17 februari 2007, 12:36
Die hagstroms zijn idd wel heel erg mooi! Weet iemand waar die te krijgen zijn?
En in welke prijsklasse liggen die?

Dweezman
17 februari 2007, 12:37
slotje?




ik voel gas...

episua
17 februari 2007, 12:38
Hagstroms worden tegenwoordig inderdaad in china gemaakt. Ik heb laatst nog op zo'n nieuwe hj600 gespeelt, best goed hoor maar zou ik dat toch eerder een artcore custom kopen omdat ik die gewoon mooier vindt klinken.

dimitri
17 februari 2007, 13:44
Tja,

Een gibson is natuurlijk een goede investering. deze kun je later nog voor goed geld verkopen lijkt me. Ik heb zelf een "oude" epiphone regent uit 1994 en deze klinkt super. Het speelcomfort is ook heerlijk. Maar dit is er nog eentje uit de oudere reeks en dat merk je echt. Heb zelf ooit nog een recentere gehad maar die heb ik dan ook weer onmiddelijk verkocht.
Moest je interesse hebben dan kan je er altijd eens op komen spelen. Ik ben wel van België, maar woon kort tegen de nederlandse grens.

Tupelo
17 februari 2007, 13:55
Guilds 2e hands voor rond de 1000 euro? Dat zijn denk ik meer de semi-hollowbody's, die grote jazzbakken (zoals ze bij the string verkopen) zijn meestal toch wel 1500-2500 euro.O.k. ik dacht er toch met bescheiden regelmaat op gitaarmarkt te zien vanaf 900 euro.

vulvasonic
17 februari 2007, 16:51
Het eerste merk waar ik aan dacht na de vraag van de topicstarter was Guild. Maar op de site zie ik alleen maar acoustische gitaren. Hoe zit dat dan?

Is er ook een electrische afdeling met een eigen site, of moet ik nu denken aan oude instrumenten?

Tupelo
17 februari 2007, 17:30
Oude instrumenten. :)

Het fijne weet ik er ook niet van, maar ze zijn ook 1 of meer keer overgenomen begrijp ik; mits ik het goed begrijp. :o

Durf toch te stellen dat ik met enige regelmaat electrische Guid archtops heb gezien op gitaarmarkt varierent van 900 tot dat geval nu van 9500 euro.
Veelal nog oudjes ook '60's & '70's gevallen. Zelf ook lang over nagedacht. Uiteindelijk toch maar besloten de Höfner te pimpen.

Edit: vraag mezelf zelfs af of de verkoper niet gewoon 950 euro bedoelt..
Nogmaals edit: Kolere kennelijk toch! :o

Tupelo
17 februari 2007, 17:42
Misschien hier eens langs gaan..

http://www.palmguitars.nl/page.php?cat_id=11

Zelfde sigment als de voorgestelde nieuwere Ibanez & Epiphone gitaren, alleen een iets hoger fetisj gehalte.

guitartub
17 februari 2007, 20:27
Bij palm guitars staat een Gretsch uit de Koreaanse Synchromatic serie (Historic Collection). Nieuwwaarde naar ik meen €1500,-. Daar staat ie voor €850,- , een toppertje voor die prijs. Ik heb er zelf een uit die serie dus ik kan hem je vet aanraden.

heavy-metal-thunder
17 februari 2007, 22:33
[QUOTE=vulvasonic]Als deze niet voldoen:

http://www.ibanez.co.jp/img2007/eg/l/AF75_BS_13_01.gifhttp://www.ibanez.co.jp/img2007/eg/l/AK95_DVS_12_01.gif

Op het oog toch een twee gitaren waar je naar op zoek bent. Maar je hebt al aangegeven dat deze het toch niet helemaal zijn.

Mag ik (pure nieuwsgierigheid) vragen wat hier (of andere modellen onder de 1000 euro) zoveel minder aan is dan de duurdere Gibson ES 175 (of zomaar een L5'je)?


QUOTE]

wel, onlangs kwam hier iemand met een Gibson super 400 (qua afmetingen kleine cello), met 1958 PAF's in. Op een Marshall 30th anniversary op het 3de kanaal (= véééél gain) op een geluidsniveau vergelijkbaar met repetitie van een rockband, had je geen last van feedback. Ik denk dat de prijs hier toch ergens iets mee te maken heeft.

GuitarMaster
18 februari 2007, 00:43
Bij palm guitars staat een Gretsch uit de Koreaanse Synchromatic serie (Historic Collection). Nieuwwaarde naar ik meen €1500,-. Daar staat ie voor €850,- , een toppertje voor die prijs. Ik heb er zelf een uit die serie dus ik kan hem je vet aanraden.

Zijn inderdaad hele leuke gitaren, maar Gretsch is toch een klasse apart. Voor een echte zwoele, dikke jazztone moet je toch een fullbody archtop hebben (die Gretschen hebben vaak zo'n dunne body).

guitartub
18 februari 2007, 10:43
Zijn inderdaad hele leuke gitaren, maar Gretsch is toch een klasse apart. Voor een echte zwoele, dikke jazztone moet je toch een fullbody archtop hebben (die Gretschen hebben vaak zo'n dunne body).

Zoals ik wel vaker zeg dat je voor het geluid van een Gretsch moet gaan, ik vind ze moooooiii. Maar als ik een iets dikkere toon uit mijn Gretsch wil zet ik er een VS Jekyll&Hyde tussen, is misschien een kunstgreep, maar met een alleszins bevredigend resultaat. (Datzelfde doet die VS J&H voor mijn Gretsch solid body alsmede voor mijn andere gitaren, wat mijn veelzijdigheid in sounds wel vergroot.)

guitartub
18 februari 2007, 10:48
[QUOTE=vulvasonic]Als deze niet voldoen:

http://www.ibanez.co.jp/img2007/eg/l/AF75_BS_13_01.gifhttp://www.ibanez.co.jp/img2007/eg/l/AK95_DVS_12_01.gif

Op het oog toch een twee gitaren waar je naar op zoek bent. Maar je hebt al aangegeven dat deze het toch niet helemaal zijn.

Mag ik (pure nieuwsgierigheid) vragen wat hier (of andere modellen onder de 1000 euro) zoveel minder aan is dan de duurdere Gibson ES 175 (of zomaar een L5'je)?


QUOTE]

wel, onlangs kwam hier iemand met een Gibson super 400 (qua afmetingen kleine cello), met 1958 PAF's in. Op een Marshall 30th anniversary op het 3de kanaal (= véééél gain) op een geluidsniveau vergelijkbaar met repetitie van een rockband, had je geen last van feedback. Ik denk dat de prijs hier toch ergens iets mee te maken heeft.

Je mag die Ibanezzen natuurlijk NOOIT met zo'n dikke vette Super 400 (waarde zo'n €20.000,- tegenover low budget jazzers) vergelijken. Alle waar naar zijn geld.

tomcat
19 februari 2007, 10:53
Zo'n archtop is natuurlijk leuk om op te spelen. Ik kocht mij er een, puur voor het plezier en niet omdat ik geen echte jazzer ben. Ik kan dus zeggen dat ik onbevooroordeeld was. Ik ben een beetje gaan uittesten en heb wat Gibsons, Epi's e.d. uitgeprobeerd. Maar het meest onder de indruk was ik van de Ibanez Artcores (ik kocht mij de AF85 VLS), zeker toen ik het prijskaartje zag (380 euro, nieuw via het net).

Qua afwerking: geen enkele gitaar in m'n handen gehad die zo mooi was afgewerkt (mooie lak, halsinleg, afwerking van de f-gaten), zo perfect bespeelbaar (een driedelige hals, zeer goeie actie). Klank zeker O.K.

Mijn advies is dan ook: als je objectief bent, dan is het prijsverschil tussen de Artcores en de Gibsons (minstens vier maal zo duur) absoluut onverantwoord. Ik ben zeker niet de enige die daar zo over denkt. Kijk er de reviews op Harmony Central maar op na. de Amerikaanse gitaren zijn gewoon heel duur, zeker hier in Europa. En reken maar dat de Chinese modellen zeker niet moeten onderdoen, integendeel. Waarom zou een Chinees slechter z'n werk doen dan een Amerikaan ?

Ik kan mij wel inbeelden dat als je écht professioneel speelt, je een topgitaar wenst en dan kiest voor de topmerken (alhoewel Ibanez dat ook is).

Als je zowiezo 1000 euro wil uitgeven, dan kocht ik er nog een Gretschje bij. Ook hun electromatic reeksen zijn prima.

Tupelo
19 februari 2007, 11:25
Nou, een groot verschil zouden weleens de elementen kunnen zijn, een ebben toets en de omvang van de klankkast. Wanneer ik naar mijn Höfner kijk, ik moet nog een koffer tegenkomen waar die klankkast in kan. Is significant groter dan wat ik aan Ibanez, Epiphone & veel Gibsons tegenkom; uiteraard allemaal met gevolg voor klank.

ReinoutV
19 februari 2007, 12:01
Van Cort is er de Larry Coryell signature (LCS 1 en 2) die (geloof ik) goed binnen je budget vallen. Ik heb zelf de LCS1 gehad, een ongelofelijk dikke toon.

GuitarMaster
19 februari 2007, 22:53
Heb net voor 400 euro deze gitaar op de kop getikt:
http://www.richtonemusic.co.uk/ebay/6ts1.jpg
Alleen dan in Naturel.
Erg goede deal als je het mij vraagt, mooie binding en inlay, klinkt acoustisch erg goed, elektrisch kan iets beter maar wou de pickups sowieso vervangen. Tuners zijn van Grover, dus hij blijft ook super gestemt.

Eigen foto's volgen morgen.

Tupelo
19 februari 2007, 23:04
Mooi hoor! :)
Wat is het?

GuitarMaster
19 februari 2007, 23:09
Dat had ik er wel even bij kunnen vertellen ja :)
Het is een Washburn J6-S (Wes Montgomery model) van +/- 5 jaar oud, zag net dat de list price in de USA toen ze nog gemaakt werden $1100-1200 was, dus heb denk ik echt mazzel gehad.

vulvasonic
19 februari 2007, 23:20
Heb net voor 400 euro deze gitaar op de kop getikt:
http://www.richtonemusic.co.uk/ebay/6ts1.jpg
Alleen dan in Naturel.
Erg goede deal als je het mij vraagt, mooie binding en inlay, klinkt acoustisch erg goed, elektrisch kan iets beter maar wou de pickups sowieso vervangen. Tuners zijn van Grover, dus hij blijft ook super gestemt.

Eigen foto's volgen morgen.

Mooi ding!
Ik ben benieuwd naar je bevindingen (in iets uitgebreidere vorm). En uiteraard de foto's!

Mijn baas heeft een naturelle Gibson L5 en ik moet zeggen dat dat toch iets is hoor, zo'n groot jazzmonster op je buik. geweldig!

GuitarMaster
19 februari 2007, 23:29
Review in nieuw topic.