PDA

View Full Version : Hoge wattages lage volumes



a darker shade of grey
16 februari 2007, 13:52
Ik weet dat dit al eens in een hele hoop topics is besproken, maar nu eens hier een topic dat alleen hier overgaat :)
Wat mij benieuwd is of je echt een vervelend geluid krijgt als je 100 watt buizen op slaapkamervolume speelt, want heel veel leuke versterkers komen nou eenmaal in 100 watt (soms zelfs meer :O). En ik zal zon versterker voorlopig alleen in de slaapkamer gebruiken....
Nou hoef ik geen top of the line geluid, daar heb ik toch geen geld voor, ik wil wel iets dat ram beter klinkt dan mn 15 watt Spider ;)

Zijn er hier mensen met ervaring met 100 watt op een slaapkamer?

Nellyrocks
16 februari 2007, 14:00
Gisteren toevallig met een ac30 (ok, is geen 100 wat maar geet niet minder hard) in een klein kroegje gespeeld terwijl de bovenburen een dag eerder een baby gekregen hadden. Dat klinkt dus voor geen meter. Ik heb echt het idee dat mijn versterker het niet eens doorhad dat er op gespeeld werd.

Wat ik niet snap aan je topic is dat je een "wat leukere" versterker wil maar geen top geluid hoeft en alleen maar op je slaapkamer wil spelen. Dat is zoiets als een porche kopen en daarmee alleen maar je kinderen van school halen en boodschappen doen.

LCH
16 februari 2007, 14:02
Wat mij benieuwd is of je echt een vervelend geluid krijgt als je 100 watt buizen op slaapkamervolume speelt, want heel veel leuke versterkers komen nou eenmaal in 100 watt (soms zelfs meer :O).

Eh, tja. 100 watt op slaapkamervolume is uiteraard geen vervelend geluid. Het klinkt waarschijnlijk beter dan je Spider.

Het punt dat veel mensen hier echter maken (en terecht!) is het volgende. 100 watt is een dusdanige overkill dat de prijs/geluid-verhouding helemaal weg is. Natuurlijk zal een 100 watt op laag volume kunnen, alleen de volle potentie wordt niet benut. Het geluid is niet dramatisch slecht, er zit alleen zoveel méér in.

En als je zo redeneert kun je een 150 watt Engl Invader kopen voor € 2600,- die slechts op een paar procent van z'n mogelijkheden wordt gebruikt. Je kunt ook voor € 260,- een modelling-dingetje kopen die je ten volle kunt benutten. Je kunt ook de middenweg nemen en bv. een Orange Tiny Terror kopen + 1x12" cabje en een paar pedaaltjes. Dan ben je klaar voor een goeie € 1000,- en het zal beter klinken dan die dure Engl (waar overigens dan ook nog een cab bij moet ;)).

Kortom: 100 watt op slaapkamervolume kan, maar het is pure waanzin als je objectief kijkt naar wat je betaalt en wat je daarvan kunt gebruiken. :D

LCH
16 februari 2007, 14:04
Gisteren toevallig met een ac30 (ok, is geen 100 wat maar geet niet minder hard) in een klein kroegje gespeeld terwijl de bovenburen een dag eerder een baby gekregen hadden. Dat klinkt dus voor geen meter. Ik heb echt het idee dat mijn versterker het niet eens doorhad dat er op gespeeld werd.
Laatst heb ik ook op een AC30 zitten spelen (in een muziekzaak, slaapkamervolume). Op hetzelfde volume vond ik de Pathfinder die er naast stond nog beter klinken eigenlijk...

andoni
16 februari 2007, 14:08
Eh, tja. 100 watt op slaapkamervolume is uiteraard geen vervelend geluid. Het klinkt waarschijnlijk beter dan je Spider.

Het punt dat veel mensen hier echter maken (en terecht!) is het volgende. 100 watt is een dusdanige overkill dat de prijs/geluid-verhouding helemaal weg is. Natuurlijk zal een 100 watt op laag volume kunnen, alleen de volle potentie wordt niet benut. Het geluid is niet dramatisch slecht, er zit alleen zoveel méér in.

En als je zo redeneert kun je een 150 watt Engl Invader kopen voor € 2600,- die slechts op een paar procent van z'n mogelijkheden wordt gebruikt. Je kunt ook voor € 260,- een modelling-dingetje kopen die je ten volle kunt benutten. Je kunt ook de middenweg nemen en bv. een Orange Tiny Terror kopen + 1x12" cabje en een paar pedaaltjes. Dan ben je klaar voor een goeie € 1000,- en het zal beter klinken dan die dure Engl (waar overigens dan ook nog een cab bij moet ;)).

Kortom: 100 watt op slaapkamervolume kan, maar het is pure waanzin als je objectief kijkt naar wat je betaalt en wat je daarvan kunt gebruiken. :D

Dit hangt ook af van de stijl die je wil spelen. Een reden waarom high gain bakken zoals Engl's een zware eindtrap hebben is voor het brute en strakke laag, ongeacht of er nu op hoog of laag volume gespeeld wordt. Tuurlijk klinken ze wat opengedraaid beter. Maar zoals het voorbeeld van de Vox AC-30 aangeeft dient een dikke eindtrap echt niet alleen om decibels te produceren.

Jimwoud
16 februari 2007, 14:09
Eh, tja. 100 watt op slaapkamervolume is uiteraard geen vervelend geluid. Het klinkt waarschijnlijk beter dan je Spider.


Hangt helemaal van de versterker af, sommige klinken wel ok, en sommige voor geen meter. Vaak klinkt clean wel aardig maar overstuurd meestal niet.

Ik had een Sovtek Mig 60, die moest ook veel te hard om overstuurd lekker te klinken maar clean en met m'n Jekyll & Hyde(distortion) erbij klonk hij prima op laag volume.

LCH
16 februari 2007, 14:17
Okay, het hangt ook deels af van de versterker + stijl die je speelt. Met die Sovtek + Jekyll/Hyde heb je absoluut een leuk setje. Mooi dat het zo goed klinkt op laag volume. Je zult waarschijnlijk in een band spelen en past derhalve je band-materiaal aan op een laag volume zodat je er thuis wat mee kunt.

Als je echter niet in een band speelt en alléén maar op laag volume speelt, zou er dan niet voor minder geld dan je Sovtek + cab + J&H eenzelfde geluid zijn te prodcueren op slaapkamervolume?

Jimwoud
16 februari 2007, 14:22
Als je inderdaad de wattages niet nodig hebt zijn er zeker wel leuker setjes te krijgen in de vorm van kleinere buizen versterkertjes(< 15watt).

Ik heb overigens de sovtek niet meer, er komt waarschijnlijk vandaag een bedrock 100 watt in huis, nog leuker voor thuis(amsterdam, 3 hoog), hehe

Thom TK
16 februari 2007, 14:33
Hangt helemaal van de versterker af, sommige klinken wel ok, en sommige voor geen meter. Vaak klinkt clean wel aardig maar overstuurd meestal niet.

Ik had een Sovtek Mig 60, die moest ook veel te hard om overstuurd lekker te klinken maar clean en met m'n Jekyll & Hyde(distortion) erbij klonk hij prima op laag volume.

Denk ik ook ja, dat het per versterker verschilt.
Ik heb ooit eens een Engl Savage gehad en die draaide ik ook op huiskamervolume (met een 4*12 G12 T75), en dat klonk erg goed hoor!
Hard klinkt die beter, maar die Engl klonk ook op laag volume mooi (en niet alleen op triode stand ;) )
Andere versterkers zullen dit ongetwijfeld minder hebben.
Ik bedoel, afgezien van high-gain bakken werken de meeste versterkers toch vooral op eindtrap-oversturing?
Die zullen dan ook relatief beter klinken op hogere volumes (als ik het goed beredeneer :) ).

a darker shade of grey
16 februari 2007, 14:43
Nou...waar ik aan zat te denken, want zoveel geld heb ik nou ook weer niet, was een Engl Ritchie Blackmore of een H&K Trilogy of een H&K Switchblade +2x12 cab...

En wat die lage watt heads betreft, die tiny terror os bijvoorbeeld 'wel leuk' maar niet genoeg voor mij...ik trek geen heavy metal uit een tiny terror snappie...
Maar als ik het goed begrijp is het dus zo, dat met name bij die heavy versterkers de eindtrap er voor is om goeie low end te krijgen? Natuurlijk weet ik dat buizenversterkers op hoog volume beter klinken, dat zei ik ook, maar ik wil ook een aangenaam geluid op slaapkamervolume, later als ik groot ben (:P) dan laat ik wel een kamer geluidsdicht maken ofzo :P

Jimwoud
16 februari 2007, 15:26
Nou...waar ik aan zat te denken, want zoveel geld heb ik nou ook weer niet, was een Engl Ritchie Blackmore of een H&K Trilogy of een H&K Switchblade +2x12 cab...


In de eerste post heb je het over niet top of the bill versterkers, maar deze zijn wel zeer ok hoor. Het zijn ook wel wat modernere versterkers die vaak op lagere volumes ook wel goed zullen klinken.

Qua sound ben ik geen Engl fan, maar die Switchblade is een erg gaaf ding, alleen je moet hem niet voor de effecten nemen.

a darker shade of grey
16 februari 2007, 17:00
In de eerste post heb je het over niet top of the bill versterkers, maar deze zijn wel zeer ok hoor. Het zijn ook wel wat modernere versterkers die vaak op lagere volumes ook wel goed zullen klinken.

Qua sound ben ik geen Engl fan, maar die Switchblade is een erg gaaf ding, alleen je moet hem niet voor de effecten nemen.

in het begin wel ff voor die effecten, ik ben geen tonepro dus ik zal zeer goed kunnen leven met die effectjes die erin zitten en wat later als mijn lopende rekening weer is hersteld van die monsterlijke uitgave kan ik es een pedaaltje kopen. Maar ik vind die Trilogy ook heel interessant en hij is zeer modern, althans dat doet H&K geloven.

Punt 2 ik heb soundsamples gehoord van die blackmore op www.rocksolidamps.com en die klinkt toch ook wel mooi in mijn oren :)

Izegrim
16 februari 2007, 17:04
Ik beuk lekker met m'n 60W Fireball op standje 2 (harder is niet goed voor de beglazing) en oordoppen in. De vrouw is even weg. ;)

Negative K3 fan
16 februari 2007, 19:08
buizenamps op laag volumes thuis is inderdaad vaak jammer. Ik heb de nodige buizenbakken (gehad) en ik ben alleen maar naar beneden gegaan wat betreft vermogen. In de tussentijd ben ik ook verhuisd, in eerste instantie woonde ik bij mn ouders in een heel erg vrijstaand huis, met een mooie gitaarzolder waar ik in principe zo hard kon blazen als ik wou en dat ging eigenlijk prima met de 5150 (60 watt) combo die ik toen had. Daar speelde ik thuis mee op standje 4 (ja ik hield van HARD) en dat was eigenlijk prima met de amp alleen misschien wat minder voor mijn gehoor.

Daarop kreeg ik een vox ac30 reissue, zonder master volume en die moest wel heeeel erg hard voordat hij gewoon begon te leven, geen bullshit met preamp vs poweramp distortion, die ac30 was gewoon bedoeld om flink open te draaien, heel erg flink en eigenlijk was dat gewoon te veel van het goede, zelfs zonder buren.

toen kreeg ik het zelfbouwvirus te pakken, ik bouwde mezelf een amp met een enkele 6l6 in de eindtrap, goed voor een watt of 8 (?)... en dat was eigenlijk vrij goed te doen, ik kon de versterker in die zolderkamer op standje 7 zetten voor oefenvolume en dat klonk gewoon goed, maar op tien klonk hij nog beter, maar ook dat was eigenlijk te hard, maar toch deed ik het af en toe....

maargoed, die ac30 kwam absoluut niet meer aan zn trekken en die ging de deur uit.

Daarna verhuisde ik met mn ouders naar een 2 onder 1 kap woning, en daar bleek zelfs mijn 8 watter al te hard, een zeikende moeder bij standje 5 en daarnaast had ik ook nog eens een klein kutkamertje (ik zou als eerste uit huis gaan). Het zelfbouwvirus zat er nog steeds in, dus heb ik maar een 18 watter met dr. z preamp gebouwd... leuke amp, maar net als de ac30 moest hij gewoon hard om goed te klinken, te hard. Ik heb er eigenlijk niet veel mee gedaan en hij staat nu al een hele tijd te verstoffen.

inmiddels ben ik al een paar maandjes uit huis en op kamers waar ik eigenlijk zo hard kan spelen als ik wil, maar ondanks dat komt mijn 8 wattertje niet vaak boven standje 6 terwijl hij toch echt het lekkerst klinkt op standje 10.....


dus wat ik eigenlijk heb geleerd is dat het moeilijk is om te weinig watts te hebben in een thuis situatie.

vergeet trouwens ook niet dat in theorie je het vermogen halveert bij ieder standje dat je de amp lager zet (-3dB per 'standje' dus), een 100 watt amp op standje 5 zou in theorie 100 > 50 > 25 > 12,5 > 6,25 > 3,125 (wattjes!) moeten geven, in de praktijk natuurlijk wel meer, maaar hoe vaak hoor je niet dat mensen hun buizenmonster thuis op standje 1 of zelfs lager moeten zetten voor een acceptabel volume, dan praat je over fracties van watten geluid........

maargoed, ondanks dit horrorverhaal zijn er ook gewoon amps die meer dan goed klinken op slaapkamervolumes en ook mag het fletcher munchen effect niet worden vergeten.

Kim Wilson
16 februari 2007, 19:15
Het ligt er ook aan wat je zoekt. Ik kan thuis prima oefenen met een clean geluid, en anders trap ik mijn bluesdriver er even bij aan. Geen wereldsound, maar goed genoeg om mee te oefenen.

Chris Winsemius
16 februari 2007, 19:55
Klank-kwaliteit op alle volumes is vooral afhankelijk v/h circuit en onderdelen (voornamelijk de trafo's).

Ondanks/naast geluidskwaliteit wordt "sound" op lagere volumes zowiezo anders ervaren dan op hogere volumes.

In de meeste woonsituaties is zelfs 'n 5-15 Watt versterker te luid, in de meeste live/optreed-situaties is minimaal 10 Watt RMS vereist, meestal werkt 20-50 Watt gewoon goed en in Ahoy kun je altijd wat 100 Watt stacks neerzetten :)

a darker shade of grey
17 februari 2007, 10:31
Toch jammer, dus als ik het heel goed begrijp allemaal is het gewoon zonde van de versterker om 100 watt op een zolder te zetten...en die engl blackmore leek me zo leuk :(

Naja, dan moet ik maar es gaan kijken voor versterker met wat minder wat, maar die toch even 'bruut' klinkt. Koch Studiotone gaat niet zo zwaar overstuurd ofwel?

edit: het valt me trouwens wel op, dat sommigen zeggen dat het hoge wattage is voor een beter laag en dat moderne versterkers dus op laag volume zeer goed klinken en anderen zeggen weer dat het zonde is van de versterker en dat je 100 watt in Ahoy wel op zn plaats is ;)
Twee meningen dus....

ijzerbroot1
17 februari 2007, 10:43
Ik kan prima overweg met mijn 100 watter plexi hoor, dankzij een mastervolume. Okee je mist het "echte"maar het klinkt toch zeer acceptabel hoor. Laat ik het zo zeggen, sinds ik dat monster heb staan, gebruik ik mijn oefenampje niet meer (Roland Cube 15, klinkt ook niet slecht).

Chris Winsemius
17 februari 2007, 10:48
edit: het valt me trouwens wel op, dat sommigen zeggen dat het hoge wattage is voor een beter laag en dat moderne versterkers dus op laag volume zeer goed klinken en anderen zeggen weer dat het zonde is van de versterker en dat je 100 watt in Ahoy wel op zn plaats is ;)
Twee meningen dus....

"Beter laag" gaat zeker op bij (bijvoorbeeld) eind jaren 70 Marshalls. Door de andere "voedingsfiltering", hogere voedingsspanning n nog wat dingen heeft de 100 Watt meer laag, ballen, oomph, etc.

Maar (ha ha) 't is absoluut mogelijk 'n 50 Watter te bouwen met 'n vergelijkbaar laag.

robostrat
17 februari 2007, 11:11
Nou...waar ik aan zat te denken, want zoveel geld heb ik nou ook weer niet, was een Engl Ritchie Blackmore of een H&K Trilogy of een H&K Switchblade +2x12 cab...

heb zelf o.a. de switchblade 1*12 (50w), en kan je zeggen dat je lekkere geluidjes op laag volume er uit haald van clean tot scheur.....
heb thuis ook de fender deluxe reverb geprobeerd maar die kan alleen redelijk hard of nog veel harder.... dus geen optie ( voor thuisgebruik )

maargoed, gewoon een paar versterkers proberen is het devies ;)

LCH
17 februari 2007, 11:20
Toch jammer, dus als ik het heel goed begrijp allemaal is het gewoon zonde van de versterker om 100 watt op een zolder te zetten...en die engl blackmore leek me zo leuk :(

Naja, dan moet ik maar es gaan kijken voor versterker met wat minder wat, maar die toch even 'bruut' klinkt. Koch Studiotone gaat niet zo zwaar overstuurd ofwel?
Dat is wel een beetje de strekking van zulke heavy buizentops. Alles kan, alleen rationeel bekeken benut je die Engl Blackmore voor nog geen 10% op zolder. Het verhaal van Kim Wilson illustreert dit:


Het ligt er ook aan wat je zoekt. Ik kan thuis prima oefenen met een clean geluid, en anders trap ik mijn bluesdriver er even bij aan. Geen wereldsound, maar goed genoeg om mee te oefenen.

Het kán, maar als het enkel en alleen om dat geluid te doen is, kun je voor minder geld een zelfde/beter geluid krijgen.

a darker shade of grey
17 februari 2007, 12:14
Okee, maar aan hoe veel (of weinig) watt zit ik dan te denken? Want 8 watt is ook weer zoiets...

Orange Tiny Terror is geen optie, ik moet meerdere kanalen hebben, en op deze manier zit ik toch al gauw weer aan de 50 watt...

Anders Destium
17 februari 2007, 12:50
Ik heb zelf een Powertone (120W) thuis staan en dat gaat prima, ik speel ook niet op rare tijdstippen of extreem hard dus de buren vinden het niet erg.

LCH
17 februari 2007, 13:15
8 watt voor thuisgebruik gaat méér dan hard genoeg. Als je naar een meerkanaals-bak wilt zit je al snel weer aan hogere wattages, dat is zeker.

Maar wat is je drijfveer eigenlijk? Als je een leuk ding voor thuisgebruik zoekt kun je het beste naar een muziekzaak gaan en álles uittesten op het voor jou prettige volume. Bij voorkeur er niet op letten of je met buizen of transistor hebt te maken en dan kom je vanzelf een leuk iets tegen. :)

Zoals gezegd: de Blackmore's en Powertone's van deze wereld kun je heus thuis wel gebruiken, alleen je haalt er nooit uit wat er in zit. Het kan allemaal prima, maar heb jij zin om een bak geld uit te geven aan een Blackmore, terwijl een Vox AD30 VT op hetzelfde volume misschien net zo goed klinkt? :D

andoni
17 februari 2007, 13:23
Ik vind persoonlijk dingen als Engl's en Koch's toch veel voller en dikker klinken op hetzelfde volume dan een kleine modeler oid (voor mijn stijl, stevige rock/metal). Imo heeft dat toch wel te maken met de dikke eindtrap en ook het feit dat deze amps zich in een hoger marktsegment situeren met al de gevolgen voor de geluidskwaliteit van dien. Maar ik kan best mis zijn :)

LCH
17 februari 2007, 13:40
Achja, dat is persoonlijk he. :)

Ik kan me het ook best voorstellen dat het leuk is om op zo'n ding te spelen, maar voor slaapkamervolume vind ik één of ander transistordingetje vaak net zo fijn. :satisfie:

skabouter
17 februari 2007, 13:44
hehe ik heb hier nu op mn kamer een 100watt, 120 watt, en 130 watt buizenhead. JA ze worden niet volledig benut, maar toch klinkt het zooo phat! en live/oefenruimte benut ik het beter, en dan is het nog veel vetter! geen punt van maken dat je wattage overhoud, prima zaak!!
hoewel ik ook nog wel die 15 watt Orange wil, voor de leuk :D

Negative K3 fan
17 februari 2007, 15:06
Ik vind persoonlijk dingen als Engl's en Koch's toch veel voller en dikker klinken op hetzelfde volume dan een kleine modeler oid (voor mijn stijl, stevige rock/metal). Imo heeft dat toch wel te maken met de dikke eindtrap en ook het feit dat deze amps zich in een hoger marktsegment situeren met al de gevolgen voor de geluidskwaliteit van dien. Maar ik kan best mis zijn :)

dat is ook weer zo, als de topicstarter doie blackmore goed vindt klinken dan moet ie hem gewoon kopen...

er zijn trouwens ook wat foefjes om het vermogen wat omlaag te halen, zoals yellowjackets van THD, mitch hier op het forum heeft ze.

a darker shade of grey
17 februari 2007, 15:49
hehe ik heb hier nu op mn kamer een 100watt, 120 watt, en 130 watt buizenhead. JA ze worden niet volledig benut, maar toch klinkt het zooo phat! en live/oefenruimte benut ik het beter, en dan is het nog veel vetter! geen punt van maken dat je wattage overhoud, prima zaak!!
hoewel ik ook nog wel die 15 watt Orange wil, voor de leuk :D

130 watt op je kamer!!!!! : |
Holy shit!!!! Dat is wel absurd weet je dat! Maar goed om te weten dat het mooi klinkt :)

Mijn drijfveer is, LCH, dat ik mn blikkerige Line 6 Spider van 15 watt zat ben, met mijn hoge bass settings begint ie helemaal te kraken en het klinkt alsof ik in een soepblik speel (en dat ligt niet aan mn settings maar de Line6). Dus toen heb ik besloten een nieuwe te kopen en dan kan ik het net zo goed in 1 keer goed doen, want gitaarspelen begint inmiddels wel een zeer serieuze hobby van me te worden.

En ik quote even uit een Guitarplayer uit 2006: "100 watts might be overkill for most guitarists. But on the other hand, since when did any guitarist care about overkill?"

LCH
17 februari 2007, 17:37
Mijn drijfveer is, LCH, dat ik mn blikkerige Line 6 Spider van 15 watt zat ben, met mijn hoge bass settings begint ie helemaal te kraken en het klinkt alsof ik in een soepblik speel (en dat ligt niet aan mn settings maar de Line6). Dus toen heb ik besloten een nieuwe te kopen en dan kan ik het net zo goed in 1 keer goed doen, want gitaarspelen begint inmiddels wel een zeer serieuze hobby van me te worden.

En ik quote even uit een Guitarplayer uit 2006: "100 watts might be overkill for most guitarists. But on the other hand, since when did any guitarist care about overkill?"
Uiteraard, en bij een zeer serieuze hobby hoort zeer serieus materiaal. Dus: gewoon naar de winkel gaan en kopen wat je mooi vind klinken, of dat nu een Roland Cube is, een Vox AC15 Handwired of een Engl Invader. ;)

RouwGrasSlayer
17 februari 2007, 18:24
Uiteraard, en bij een zeer serieuze hobby hoort zeer serieus materiaal. Dus: gewoon naar de winkel gaan en kopen wat je mooi vind klinken, of dat nu een Roland Cube is, een Vox AC15 Handwired of een Engl Invader. ;)

Ik loop een beetje met het zelde probleem als de topic starter.
Zou ook graag wel een goed multi channel high gain amp kopen.
Die dingen zijn vaak vanaf 50 watt en meestal 100 watt.
Als je die niet met goed fatsoen een beetje kunt open draaien dan heb je er ook nix aan en is het weg gegooit geld.

Anders Destium
17 februari 2007, 21:39
Wat is al dan niet fatsoenlijk open kunnen draaien? Als je een auto koopt die 200 km/h kan (wat je praktisch nooit zult rijden) maar die in de stad ook super rijdt dan is dat in mijn boek geen weggegooid geld. Moderne buizenversterkers klinken ook op lagere volumes goed, bij oudere versterkers heb je eerder problemen als je de buren te vriend wilt houden :)

Zelfs op slaapkamervolume klinkt mijn Powertone gigantisch veel beter dan welke transistorversterker of modeler die ik heb gehad. Ik heb niet de intentie om mijn oren en ramen te mollen om maar het maximale uit mijn versterker te halen, en mijn buren zijn het daar mee eens ;) Een Powerball of Powertone vind ik zelf hele prettige versterkers doordat ze niet perse eindbuisoversturing nodig hebben om een dijk van een high gaingeluid neer te zetten. Ze hoeven dus ook niet hard om goed te klinken.

RouwGrasSlayer
17 februari 2007, 22:59
Wat is al dan niet fatsoenlijk open kunnen draaien? Als je een auto koopt die 200 km/h kan (wat je praktisch nooit zult rijden) maar die in de stad ook super rijdt dan is dat in mijn boek geen weggegooid geld. Moderne buizenversterkers klinken ook op lagere volumes goed, bij oudere versterkers heb je eerder problemen als je de buren te vriend wilt houden :)

Zelfs op slaapkamervolume klinkt mijn Powertone gigantisch veel beter dan welke transistorversterker of modeler die ik heb gehad. Ik heb niet de intentie om mijn oren en ramen te mollen om maar het maximale uit mijn versterker te halen, en mijn buren zijn het daar mee eens ;) Een Powerball of Powertone vind ik zelf hele prettige versterkers doordat ze niet perse eindbuisoversturing nodig hebben om een dijk van een high gaingeluid neer te zetten. Ze hoeven dus ook niet hard om goed te klinken.

mischien maar gewoon eens goed testen in de winkel
misschien ben ik iets te bevooroordeelt

Punt
18 februari 2007, 01:01
M'n 80 watt Shiva klinkt op laag volume best lekker hoor in huis, maar is toch wel "aanwezig". Daarom heb ik er een Koch Studiotone bij van 20 watt die ik overigens ook meeneem naar de repetitieruimte. Lekker licht ding.
De ST heeft 2 kanalen en een boost. Als je 3 regelbare kanalen wilt is er wel een mod voor bij Chris :)

a darker shade of grey
18 februari 2007, 10:48
Wat is al dan niet fatsoenlijk open kunnen draaien? Als je een auto koopt die 200 km/h kan (wat je praktisch nooit zult rijden) maar die in de stad ook super rijdt dan is dat in mijn boek geen weggegooid geld. Moderne buizenversterkers klinken ook op lagere volumes goed, bij oudere versterkers heb je eerder problemen als je de buren te vriend wilt houden :)

Dit is een mooie quote, dankjewel :)

Ik ga het inderdaad maar eens proberen. Ik ga deze vakantie naar Keulen denk ik en dan laat ik ze vanalles bij mekaar slepen 8-)

Even voor de goeie orde, goeie(kope) 2x12 is toch die Framus he? Met die vintage 30's. Ik ga ook nog ff een Fame cabinetje testen en misschien een Engl 212.

Amps die ik aan d etand wil voelen zijn op dit moment:
Engl Blackmore
Engl Screamer 50
H&K Trilogy
H&K Switchblade
Orange Rocker 30
Marshall dsl50
Marshall tsl 50

dus dat wordt wel meer dan 1 dagje testen, wil ik de mensen in keulen niet al te veel lastigvallen zonder iets te kopen :)

edit: en een laney gh50l en een laney vh100r edit: en een carvin V3

Mufftin
18 februari 2007, 17:42
ik heb zelf een 50 watt buizen combo van london city en die klinkt ook super op laag volume en nog net iets beter op wat hoger volume. Eerst dacht ik ook overkill toen ik de mensen hoorde praten over 50 watt buizen thuis, maar nu ik hem zelf heb kan ik zeggen dat het super meevalt.

heavy-metal-thunder
18 februari 2007, 21:20
Nou...waar ik aan zat te denken, want zoveel geld heb ik nou ook weer niet, was een Engl Ritchie Blackmore of een H&K Trilogy of een H&K Switchblade +2x12 cab...

En wat die lage watt heads betreft, die tiny terror os bijvoorbeeld 'wel leuk' maar niet genoeg voor mij...ik trek geen heavy metal uit een tiny terror snappie...
Maar als ik het goed begrijp is het dus zo, dat met name bij die heavy versterkers de eindtrap er voor is om goeie low end te krijgen? Natuurlijk weet ik dat buizenversterkers op hoog volume beter klinken, dat zei ik ook, maar ik wil ook een aangenaam geluid op slaapkamervolume, later als ik groot ben (:P) dan laat ik wel een kamer geluidsdicht maken ofzo :P

ik ken de Line 6 spider II. Ik ga niet zeggen dat ik hem geweldig vind, maar als je er geen aangenaam geluid uit krijgt, dan gaat dat ook niet lukken met een zware lampenbak.

Zelf heb ik een vox valvetronix voor thuis. Voor bandgebruik heb ik een vroeg jaren 70 Marshall 50W met 4*12 cab en een oude vox AC30. Maar thuis gebruik ik NOOIT de marshall, soms zet ik de AC30 eens aan, maar enkel als er niemand thuis is, zodat ik wat lawaai mag maken. Voor slaapkamergebruik klinkt die valvetronix beter.

Oké, moderne versterkers hebben wel wat snufjes, om toch enigiszins voor een meter te klinken als ze niet luid zijn. Maar voor thuis? Neen, niet doen. Mijn advies, koop een goeie lampenbak als je in een band terecht kunt.

Anders Destium
18 februari 2007, 21:56
Als je uit een moderne buizenversterker geen fatsoenlijk geluid krijgt op laag volume dan doe je iets echt goed verkeerd IMO. Al die bangmakerij ook altijd... :stop:

Tho
18 februari 2007, 21:59
Laat ik nou net een 100 watt Powerball op m'n kamer hebben staan ;)

Ik heb hem op een volume geprobeerd wat op dit tijdstip verantwoord is als je gereformeerde buren hebt, en het gaat prima!






maar het liefst wat harder ;)

armageddon
18 februari 2007, 22:23
Als je uit een moderne buizenversterker geen fatsoenlijk geluid krijgt op laag volume dan doe je iets echt goed verkeerd IMO. Al die bangmakerij ook altijd... :stop:

Inderdaad, ik hoorde altijd het gezeik dat een 100watt amp zinloos is als je er ook thuis mee wil spelen.
Oude amps misschien, maar een nieuwe amp klinkt gewoon prettig als je wil oefenen. Als je hem snoeihard zet ergens is er natuurlijk sprake van geluidsdruk en meer laag wat wij als prettig, dus mooier, ervaren.
Vroeger (jaar geleden ;) ) zat ik ook altijd te kijken naar powerbreakers enzo totdat ik er daadwerkelijk een hoorde over m'n Powertone. Het ging om een Weber Mass....nou, wat een buizencrunch zeg...woei.

Kim Wilson
19 februari 2007, 08:25
Ook een niet-moderne buizenversterker klinkt heerlijk, hoor. Het voordeel van een beetje dikke amp (nou ja, 45 watt is nou ook weer niet zó dik) is dat je op laag volume ook al een lekker dik geluidje hebt.

Mr.Bluesbreaker
19 februari 2007, 08:55
Ik krijg op 3 maart een Engl Screamer 50 combo binnen, zal dan een review even kort schrijven mocht je tegen die tijd nog geen keuze hebben gemaakt.

Moet zeggen dat een Koch Powertone 2 op huiskamervolume best ok klinkt. Mijn JCM800 is echt helemaal ruk op standje 1/2, er zit dan geen leven in terwijl het vermogen minder is, 50 watts versus 120. De een moet gewoon een stuk harder.

a darker shade of grey
19 februari 2007, 09:27
Ja maar zo'n JCM800 is ook weer een verhaal apart natuurlijk. Zoals je wel zag in mijn 'to do list' ga ik voor de wat modernere buizentop. Al dat vintage gedoe zegt mij niks :)

De meningen zijn wel extreem verdeeld in dit topic, leuk is dat :) Het gaat ook niet gebeuren dat de ene groep de andere gaat overtuigen, denk ik zo.


Als je uit een moderne buizenversterker geen fatsoenlijk geluid krijgt op laag volume dan doe je iets echt goed verkeerd IMO. Al die bangmakerij ook altijd...

Bangmakerij is hetw el een beetje he? Maar goed, wie heeft gelijk en wie niet? Zou dit nou echt puur subjectief zijn? Ik dacht toen ik het topic maakte dat er wel een objectieve technische kant aan zou zitten, maar dat valt dus ook weer mee :)

Anders Destium
19 februari 2007, 11:19
De ene versterker is van zich zelf luider dan de ander, en daarnaast is de ene versterker beter af te regelen dan de ander op lagerer volumes.

Mijn 5150 was luider dan mijn Powertone, maar de 5150 heeft de helft van het vermogen (60 Watt). Thuis was die versterker echter slechter af te stellen doordat je geen regelbaar master volume erop hebt zitten zoals bij een Powertone. Met mijn buren heb ik nooit problemen gehad, en ik heb jaren in een oud studentenhuis gewoond met een buizenamp op mijn kamer :)

heavy-metal-thunder
19 februari 2007, 12:13
Ook een niet-moderne buizenversterker klinkt heerlijk, hoor. Het voordeel van een beetje dikke amp (nou ja, 45 watt is nou ook weer niet zó dik) is dat je op laag volume ook al een lekker dik geluidje hebt.

ik ga niet zeggen dat een ouwe lampenversterker slecht klinkt op laag volume, maar alleen de idee dat hij 10 keer beter kan klinken als ie hard gaat, kan me dan geen bevredigend gevoel geven. Ik vind mijn vox valvetronix veel prettiger dan mijn AC30 om er thuis in mijn klein oefenkamertje zaken mee in te oefenen.

Het zal wel aan mij liggen, of laat ons zeggen dat we een andere smaak hebben, maar het feit dat je een hot rod hebt gekocht, bevestigd deze gedachtengang. Ik vind dat voor disto gewoonweg KUT. Het clean vind ik aangenaam, maar disto... vind IK totaal niets waard.

Kim Wilson
19 februari 2007, 12:17
Ik haal mijn overdrive dan ook uit pedalen. Tegenwoordig heb ik een Bandmaster uit '71, daar zit helemaal geen overdrive of mastervolume op. :)

Negative K3 fan
19 februari 2007, 16:42
Thuis was die versterker echter slechter af te stellen doordat je geen regelbaar master volume erop hebt zitten zoals bij een Powertone.


deze mag je mij even uitleggen eric...

heavy-metal-thunder
19 februari 2007, 17:01
Ik haal mijn overdrive dan ook uit pedalen. Tegenwoordig heb ik een Bandmaster uit '71, daar zit helemaal geen overdrive of mastervolume op. :)

het komt nog goed met je :-)

jonesd
19 februari 2007, 17:45
Ik vraag mij eerlijk gezegd of het echt wel zo belangrijk is om een goed geluid te hebben als je oefent.

Als ik gewoon wat op mezelf tokkel, plug ik eigenlijk altijd gewoon in op de versterker die het dichtst bij staat... Dikwijls zelfs een marshalletje voor akoestische gitaar of een monitor...

Wat ik wil zeggen: uiteindelijk is het oefenen en daarbij vooruitgaan belangrijk en niet de sound die je daar bij produceert. (Da's voor repetities en optredens)

Zie ik het nu allemaal te simpel?

Negative K3 fan
19 februari 2007, 17:56
das natuurlijk heel persoonlijk, ik vind het zelf wel leuk om thuis een goede tone te hebben...

en 99% van het publiek bij een optreden interesseert het toch geen fluit of je nou door een diezel speelt of door een marshall MG met een metalzone ervoor

Mr.Bluesbreaker
19 februari 2007, 18:05
deze mag je mij even uitleggen eric...

Dan moet je kanaal 1 en 2 afzonderlijk instellen qua volume in plaats van in 1 keer beide zachter met een master. Scheelt al gauw 5 seconden.

Anders Destium
19 februari 2007, 18:46
Dat is niet wat ik bedoel, ik heb het trouwens al eens eerder (geprobeerd) uit te leggen. Het heeft helemaal niets met tijdwinst te maken!

Ik heb een rythm en een leadvolume, wat te schakelen is met de footswitch. Het rythmvolume is een manier om het mastervolume te knijpen, je kunt het niveau dmv een potmeter instellen (voor alle kanalen tegelijk). Voor thuis is dat fijn, ik kan ten volle gebruik maken van alle functies zonder ruzie met de buren of mijn oren. Ik gebruik dus altijd alleen het rythmvolume (op slaapkamerniveau), waarna ik per kanaal ook nog op een normale manier het volume kan instellen. Ideaal!

Dat is wat ik bedoel met een regelbaar mastervolume, als andere mensen een betere term kennen dan hoor ik hem graag. Ik vind het zelf een begrijpelijkere term dan rythm/lead volume, als je een Koch probeert dan begrijp je het gelijk. Zelf begrijp ik niet waarom niet elke nieuwe versterker zo'n functie heeft.

PS Ik heet Erik, niet Eric.

Jan-Willem
19 februari 2007, 18:51
Koch heeft van die Loadboxen en daar schijn je het geluid te kunnen reduceren tot slaapkamer volume (volgens de folder) zonder dat je geluid verloren gaat maar ik hoor ook mensen zeggen dat dat niet helemaal waar is.
Kock Loadbox 2 (http://www.stevesmusiccenter.com/KochLoadboxII.html)

In iedergeval ben ik zeker van plan om zo'n ding te proberen bij mijn nieuwe versterker (omdat ik natuurlijk ook op mijn slaapkamer wil oefenen). Dus ik zou zeggen test hem uit

ateng
19 februari 2007, 19:25
das natuurlijk heel persoonlijk, ik vind het zelf wel leuk om thuis een goede tone te hebben...

en 99% van het publiek bij een optreden interesseert het toch geen fluit of je nou door een diezel speelt of door een marshall MG met een metalzone ervoor
Qua gear misschien niet maar toon zeker wel en vooral als er meerdere bandjes op een avond speelt.

artnaz
19 februari 2007, 19:27
Een Spider II vond ik zwaar kut. De moddeling en de mogelijkheden zijn wel leuk, maar het geluid was pijn in mijn oren.

Daarnaast heeft een vriend een Vox Valvetronix AD30VT thuis. En dat ding klinkt echt super! Check dit: http://www.gearwire.com/media/vox-ad30-vt.wmv
En ik kreeg ook er ook soortegelijke sounds uit...:D

Thuis speel ik op een Vox Pathfinder van 10W. Op mijn oude gitaar klonk het voor geen meter, maar met mijn nieuwe klinkt het heerlijk! En hij kan (overstuurd) hard genoeg voor thuis. Nu wil ik een Zoom G2.1u multi-effect, die je op je pc kan aansluiten. Mijn pc is weer aangesloten op mijn audio-installatie, met goddelijke dolby surround boxen...;)

Nu staat mijn geliefde ENGL Blackmore thuis (we hebben de drummer bij wie we repeteerde uit de band gekickt:D). Ik moet wel heel voorzichtig met de master zijn, maar het geluid is zelfs op minimaal niveau fantastisch!!!

Wat ik wil zeggen: Als je echt alleen thuis speelt, kun je uit 10-30 watters zeer degelijke sounds krijgen. Nu ik de Blackmore thuis heb baal ik toch wel dat ik hem niet over het eerste streepje kan zetten. Niet alleen zonde van de het geld, maar omdat je hem maar 5% benut, voel je je niet voldaan...(ik tenminste)...

Ik zou dus bijv. een Vox AD30VT halen. En als je een serieuze band hebt, zeker de Blackmore halen! Zeker als je iets wilt meemaken dat beter is dan seks...:seriousf:...

ateng
19 februari 2007, 19:32
Koch heeft van die Loadboxen en daar schijn je het geluid te kunnen reduceren tot slaapkamer volume (volgens de folder) zonder dat je geluid verloren gaat maar ik hoor ook mensen zeggen dat dat niet helemaal waar is.
Kock Loadbox 2 (http://www.stevesmusiccenter.com/KochLoadboxII.html)

In iedergeval ben ik zeker van plan om zo'n ding te proberen bij mijn nieuwe versterker (omdat ik natuurlijk ook op mijn slaapkamer wil oefenen). Dus ik zou zeggen test hem uit
Een speaker klinkt beter (net als een buizenversterker) als je op redelijk hoog volume speelt. Met een loadbox kun je je versterker wel voluit zetten om die sound te krijgen als op de bühne maar je speakers niet.

Jan-Willem
19 februari 2007, 20:56
Jah zoiets had ik gelezen, maar jah ik moet nog even kijken hoe het klinkt enzo, bovendien heb ik voorlopig geen geld voor alleen staande huizen of geisolleerde ruimtes enz

Lord Abortion
19 februari 2007, 21:16
Op mijn kamer speel ik met een Framus Dragon (100W uit EL34's) over cabs met Celestion Vintage 30 speakers. Gaat prima en klinkt uitstekend! Je moet je volumeknop van de amp wel tegen zijn minimum draaien, maar als je je distortion uit de preamp haalt is dat geen enkel probleem.

Je hoort vaak dat een buizenversterker slecht zou klinken op laag volume, maar dat is niet waar. Ze klinken gewoon nog beter op hoog volume!

Negative K3 fan
19 februari 2007, 21:17
Dat is niet wat ik bedoel, ik heb het trouwens al eens eerder (geprobeerd) uit te leggen. Het heeft helemaal niets met tijdwinst te maken!

Ik heb een rythm en een leadvolume, wat te schakelen is met de footswitch. Het rythmvolume is een manier om het mastervolume te knijpen, je kunt het niveau dmv een potmeter instellen (voor alle kanalen tegelijk). Voor thuis is dat fijn, ik kan ten volle gebruik maken van alle functies zonder ruzie met de buren of mijn oren. Ik gebruik dus altijd alleen het rythmvolume (op slaapkamerniveau), waarna ik per kanaal ook nog op een normale manier het volume kan instellen. Ideaal!

Dat is wat ik bedoel met een regelbaar mastervolume, als andere mensen een betere term kennen dan hoor ik hem graag. Ik vind het zelf een begrijpelijkere term dan rythm/lead volume, als je een Koch probeert dan begrijp je het gelijk. Zelf begrijp ik niet waarom niet elke nieuwe versterker zo'n functie heeft.

PS Ik heet Erik, niet Eric.

Eigenlijk is het enige voordeel dus dat je het bereik van de kanaal-volumepotmeters dusdanig beperkt dat het geen precisiewerk wordt om hem op het juiste (lage) volume in te stellen. Dan kan ik me wel voorstellen waarom dat niet op elke moderne versterker zit :)

sorry van dat eric, ik haalde je voornaam even door de war met mr. bluesbreaker :)

Anders Destium
19 februari 2007, 21:23
Eigenlijk is het enige voordeel dus dat je het volume bereik van een van de volume potmeters dusdanig beperkt dat het geen precisiewerk wordt om hem op het juiste (lage) volume in te stellen. Dan kan ik me wel voorstellen waarom dat niet op elke moderne versterker zit :)



Dat is wat te kort door de bocht. Je kunt via je footswitch schakelen tussen rythm en lead volume, dus je kunt ook net nog wat extra geven bij solo's als je het goed instelt. Je hebt geen booster meer nodig op die manier.

Kim Wilson
19 februari 2007, 21:56
...

en 99% van het publiek bij een optreden interesseert het toch geen fluit of je nou door een diezel speelt of door een marshall MG met een metalzone ervoor
99% van de mensen kunnen de vinger er niet goed op leggen waarom een band zo lekker klinkt. Wij weten dat dat door de juiste amp komt.

armageddon
19 februari 2007, 23:26
99% van de mensen kunnen de vinger er niet goed op leggen waarom een band zo lekker klinkt. Wij weten dat dat door de juiste amp komt.

Juiste amp, slechte PA is ook kut. Juiste amp, slecht spel idem. Juiste amp slechte mic ook ;)
Maar je hebt wel een goed punt.

heavy-metal-thunder
20 februari 2007, 13:40
Een Spider II vond ik zwaar kut. De moddeling en de mogelijkheden zijn wel leuk, maar het geluid was pijn in mijn oren.

Daarnaast heeft een vriend een Vox Valvetronix AD30VT thuis. En dat ding klinkt echt super! Check dit: http://www.gearwire.com/media/vox-ad30-vt.wmv
En ik kreeg ook er ook soortegelijke sounds uit...:D

Thuis speel ik op een Vox Pathfinder van 10W. Op mijn oude gitaar klonk het voor geen meter, maar met mijn nieuwe klinkt het heerlijk! En hij kan (overstuurd) hard genoeg voor thuis. Nu wil ik een Zoom G2.1u multi-effect, die je op je pc kan aansluiten. Mijn pc is weer aangesloten op mijn audio-installatie, met goddelijke dolby surround boxen...;)

Nu staat mijn geliefde ENGL Blackmore thuis (we hebben de drummer bij wie we repeteerde uit de band gekickt:D). Ik moet wel heel voorzichtig met de master zijn, maar het geluid is zelfs op minimaal niveau fantastisch!!!

Wat ik wil zeggen: Als je echt alleen thuis speelt, kun je uit 10-30 watters zeer degelijke sounds krijgen. Nu ik de Blackmore thuis heb baal ik toch wel dat ik hem niet over het eerste streepje kan zetten. Niet alleen zonde van de het geld, maar omdat je hem maar 5% benut, voel je je niet voldaan...(ik tenminste)...

Ik zou dus bijv. een Vox AD30VT halen. En als je een serieuze band hebt, zeker de Blackmore halen! Zeker als je iets wilt meemaken dat beter is dan seks...:seriousf:...

Dit is volledig wat ik bedoel. En ik heb dan enkel oudere versterkers die nog meer schreeuwen naar volume.