PDA

View Full Version : Buizenamp met 6l6 én el34 buizen?



guitarguru
16 februari 2007, 10:36
Kijk es, ik ben natuurlijk nooit tevreden, ben dan ook gitarist :D

Ik heb mijn Sovtek Mig-50 topje laten retuben met 6l6 buizen. Voorheen zaten er el34 buizen in. Met die laatste had ik een lekker vet rock geluid met mijn Tonebone Hot British ervoor maar een duf clean geluid. :mad:

En je raad het al, nu heb ik een heerlijk helder en warm clean geluid maar klinken mijn overdrive (T-Rex Alberta) en de Tonebone wat schel en minder smeuig, het is ook nooit goed.

Bestaan er versterkers die op het cleane kanaal 6l6 buizen gebruiken en voor de scheursounds el34's? Dat zou een machtige combi zijn. Als hij niet bestaat moet ie zeker worden uitgevonden, ik vraag alvast patent aan hoor!! 8-)

:strat:

almarvk
16 februari 2007, 10:40
Of gewoon een pedaal ervoor die gericht is op 6L6 buizen zoals een buizenpreamp van Mesa. Dat heb ik waardoor ik een strak overstuurt geluid heb en een goede clean.

Misschien ook een optie.

En de Mesa Mark IV versterkers hadden toch 2 verschillende eindbuizen??

Squier4ever
16 februari 2007, 10:42
Mesa Road King kan verschillende einbuizen gemixt aan..
is echter niet standaard.

guitarguru
16 februari 2007, 10:52
Ik kan er natuurlijk ook gewoon een Sovtekje bijkopen en daar el34 in zetten en ze dan samen op mijn stereo 2 x 12 kast zetten met een a-b-y kastje te schakelen, vet idee hoor! :rockon:

Squier4ever
16 februari 2007, 11:02
iss goedkoper als een Mark IV of een Road King :D:D

Ikaros
16 februari 2007, 21:12
Randall heeft daar een leuke versterker voor. Iets tussen een normale top en een rack in.
Randall MTS (http://www.randallamplifiers.com/products/amplifiers/mts/index.asp)
Kun je verschillende modules insteken. Er is ook ergens een clipje waar ze hun concept tonen.

Ché
16 februari 2007, 21:40
Bestaan er versterkers die op het cleane kanaal 6l6 buizen gebruiken en voor de scheursounds el34's? Dat zou een machtige combi zijn. Als hij niet bestaat moet ie zeker worden uitgevonden, ik vraag alvast patent aan hoor!! 8-)

:strat:

Kitty hawk supreme, goeie amp en niet te duur als je hem 2dehands nog kan vinden.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=70247

marc_o
16 februari 2007, 22:03
Randall heeft daar een leuke versterker voor. Iets tussen een normale top en een rack in.
Randall MTS (http://www.randallamplifiers.com/products/amplifiers/mts/index.asp)
Kun je verschillende modules insteken. Er is ook ergens een clipje waar ze hun concept tonen.

Je hebt het over iets anders. Het gaat hier om de eindbuizen. Bij de MTS blijven die hetzelfde, je stopt er enkel steeds een andere voorversterker in bij de Randall.

Punt
17 februari 2007, 02:05
Bij de THD bivalve kun je verschillende eindbuizen gebruiken.

sinneD
17 februari 2007, 10:59
Bestaan er versterkers die op het cleane kanaal 6l6 buizen gebruiken en voor de scheursounds el34's? Dat zou een machtige combi zijn. Als hij niet bestaat moet ie zeker worden uitgevonden, ik vraag alvast patent aan hoor!! 8-)
:strat:

Daar moet ik je mee teleurstellen want die bestaan al volgensmij :P

En als dat niet zo is dan heeft mijn amptech er 1tje voor zichzelf gebouwd, gewoon stereoversterker met ene helft 50W 6L6 en andere helft 50W EL34.

Ook met gescheiden pre-amps trouwens, als je genoeg geld hebt en hij tijd kan ie er misschien nog wel 1tje voor je maken ^^

Nocki
17 februari 2007, 12:46
De enige amp die dat zover ik weet kan is de Roadking van Boogie. zowel versie 1 als 2 kunnen het.

je kan daarbij op elk kanaal kiezen welke eindtrap buizen je gebruikt.

6l6 of el34 of beide tegelijk. ook kan je geloof ik kiezen tussen diode en buizen gelijkrichter.

erg leuke opties die absoluut wat doen met je sound. zelf heb ik de 6l6 uit mn Roadster gerukt en er el34 in gedaan.

Mitch
17 februari 2007, 13:28
Héééle grote denkfout. Binnen jouw amp is er een groot verschil als je verschillende eindbuizen gebruikt. Dit zegt echter niets over hoe die eindbuizen klinken in een andere amp. Er zijn zó veel factoren die de sound van een amp bepalen en daar is het type eindbuis er maar één van. Je hebt nu twee goeie sounds gehoord, ga gewoon naar die twee sound zoeken maar redeneer niet teveel vanuit het type eindbuis...
Overigens worden amps met dubbele poweramps ook alleen maar zwaarder, weet waar je aan begint (qua tilwerk).

Punt
17 februari 2007, 13:48
Zijn die Sovtek amps trouwens nog ergens te koop?

guitarguru
17 februari 2007, 14:55
Nee, die worden al lang niet meer gemaakt. Het beginnen nu wel collectors items te worden. Ik kocht de mijne nog voor 300 gulden eind jaren 90 tweede hands. Ik vind het een simpele en geweldig klinkende tonemachine zonder fratsen. Ik zoek nog een tweede Mig-50 voor de scheursounds, die ik laat ombouwen naar el34 buizen. De 6l6 Sovtek gebruik ik dan als cleane amp en dan beiden over mijn 2 x 12 stereo kast. Geinig setje wordt dat. :rockon:


:strat:

jerome
17 februari 2007, 15:06
Kijk es, ik ben natuurlijk nooit tevreden, ben dan ook gitarist :D

Ik heb mijn Sovtek Mig-50 topje laten retuben met 6l6 buizen. Voorheen zaten er el34 buizen in. Met die laatste had ik een lekker vet rock geluid met mijn Tonebone Hot British ervoor maar een duf clean geluid. :mad:

En je raad het al, nu heb ik een heerlijk helder en warm clean geluid maar klinken mijn overdrive (T-Rex Alberta) en de Tonebone wat schel en minder smeuig, het is ook nooit goed.

Bestaan er versterkers die op het cleane kanaal 6l6 buizen gebruiken en voor de scheursounds el34's? Dat zou een machtige combi zijn. Als hij niet bestaat moet ie zeker worden uitgevonden, ik vraag alvast patent aan hoor!! 8-)

:strat:

Je zou ook eens kunnen experimenteren met andere voorbuizen...
Ik weet niet wat je er nu in hebt?

Negative K3 fan
17 februari 2007, 15:09
Héééle grote denkfout. Binnen jouw amp is er een groot verschil als je verschillende eindbuizen gebruikt. Dit zegt echter niets over hoe die eindbuizen klinken in een andere amp. Er zijn zó veel factoren die de sound van een amp bepalen en daar is het type eindbuis er maar één van. Je hebt nu twee goeie sounds gehoord, ga gewoon naar die twee sound zoeken maar redeneer niet teveel vanuit het type eindbuis...

helemaal juist!

focus je niet te veel op type eindbuizen, wat je nu hoort is dat je een el34 amp hebt volgestopt met 6l6jes, geen wonder dat dan de overdrive minder wordt en de cleans beter, maar om dit af te schuiven en te generaliseren richting verschillende types buizen is wat overdreven.

mijn amp scheurt trouwens stukken beter met 6l6jes :D

worst
17 februari 2007, 15:26
mesa boogie lonestar heeft geloof ik ook 6l6 en el34 buizen waar je tussen kan schakelen.

RouwGrasSlayer
17 februari 2007, 15:45
De Randall RT2/50 rack power amp heeft EL34 en 6L6

http://www.randallamplifiers.com/products/amplifiers/mts/mtsrack.asp

guitarguru
17 februari 2007, 15:55
De Randall RT2/50 rack power amp heeft EL34 en 6L6

Jaha.... zoiets lijkt mij wel te gek ja. Gewoon pedalboard in die eindtrap, zou dat kunnen? Of mis je dan toch weer een soort preamp? :confused:


:strat:

Mitch
17 februari 2007, 19:00
Niet "een soort", gewoon elke vorm van pre amp :D

Negative K3 fan
17 februari 2007, 19:54
Niet "een soort", gewoon elke vorm van pre amp :D

een preamp pedaaltje bouwen stelt denk ik niet erg veel voor...

Mitch
17 februari 2007, 20:14
Wat heet, complete koptelefoon-amps in pedaalvorm zijn mogelijk. Het is echter de vraag of dat nog handig is voor de topic starter, het blijft dan hinken op het idee dat die twee types eindbuizen precies zijn wat hij nodig heeft en wij waren nou net de twee die dat idee wilden nuanceren ;)

svdijk
18 februari 2007, 10:01
Bij Eurotubes (www.eurotubes.com) kun je een set van gematched 6L6 en EL34 buizen samen laten stellen, maar dat werkt geloof ik alleen in een 100 watt versterker, dus met 4 einbuizen.
Wel zou de KT66 kunnen proberen (van b.v. TAD), dat is wel een goeie combinatie van het EL34 en 6L6 geluid.

Succes

guitarguru
18 februari 2007, 12:28
Mitch Wat heet, complete koptelefoon-amps in pedaalvorm zijn mogelijk. Het is echter de vraag of dat nog handig is voor de topic starter, het blijft dan hinken op het idee dat die twee types eindbuizen precies zijn wat hij nodig heeft en wij waren nou net de twee die dat idee wilden nuanceren

Kijk, ik heb nu duidelijk het verschil ervaren van 6l6 en el34 in dezelfde amp, het verschil was dramatisch..... zo verschillend dat ik echt die combinatie zoek in mijn set-up. Dus of een topje erbij met el34 buizen of b.v. die Randall RT2/50 Power amp met de goddelijke combinatie.
Waarom kun je trouwens niet je pedalen rechtstreeks inprikken in een power amp? Heeft dat iets met impedantie te maken, een te zwak of sterk signaal? :chicken:

ieme
18 februari 2007, 13:18
Mesa Roadking, Mesa Roadking, Mesa Roadking, Mesa Roadking, Mesa Roadking, Mesa Roadking, Mesa Roadking, Mesa Roadking, Mesa Roadking, Mesa Roadking en Mesa Roadking!

guitarguru
18 februari 2007, 13:24
Of een Mesa Roadking..... :D :D

jacky
18 februari 2007, 13:59
moet je wel mesa centen hebben

RolandT
18 februari 2007, 15:11
Ga eens langs bij Matamp, hun 1224 (http://www.matamp.co.uk/1224IIhead.htm) doet al jaren verschillende buizen en configuraties. "single or dual valve Class A, 2 or 4 valves Push/Pull. Combined with Triode/Pentode and Hi/Lo power switching give a total of 16 possible combinations oif tone and volume"

AART
18 februari 2007, 15:59
Mesa Road King kan verschillende einbuizen gemixt aan..
is echter niet standaard.

Juist niet gemixt.
Die heeft gewoon 22 eindtrappen.
De Mark IV mixt ze(al gebruik ik gewoon 4 6l6's).

maestro_nl
18 februari 2007, 22:30
De Randall TR50 kan idd via midi het 6l6- of EL34-kanaal schakelen, maar er zit amper verschil in de uiteindelijke sound!

De Egnater MOD100 (4 pitter) kun je ook willekeurige paartjes combineren.
Helaas niet schakelbaar.

De Mesa/Boogie 395 eindtrap kun je switchen van EL34+6L6 naar EL34(half power), helaas niet naar excusief 6L6.
Switchen naar EL34 met class A is trouwens ook mogelijk.

Mesa/Boogie Strategy 500 net als 395 met 6L6 en 6550.

guitarguru
18 februari 2007, 22:54
Ik denk dat ik toch gewoon voor de goedkoopste optie ga kiezen en er gewoon zo'n leuk klein Sovtek topje bij ga zoeken. :)

2 x 12 kast met die twee topjes op elkaar. Leuk setje. Of met twee 1 x 12 kastjes in een soort stereo set-up.

Thanx voor het meedenken in ieder geval.