PDA

View Full Version : Meerdere tracks van hetzelfde



Gitaro
16 februari 2007, 03:11
Ik heb laatst dus een goeie manier gevonden om meuk op te nemen, maar ik heb er geen verstand van. Wat is de meest standaard manier om iets op te nemen? Nu speel ik 2× de rhythm partij in, en pan ik ze 40% links en 40% rechts. Eventuele solo's gaan in één track, zonder pan. Zo doe ik het namelijk ook in Guitarpro :seriousf:. Maar is dit ook zoals het hoort? Ik hoef echt geen perfecte opnames, maar het lijkt me wel leuk om het toch enigzins correct te doen.

Ten tweede, met een flinke bak distortion klinkt het altijd wel hetzelfde, maar als ik clean speel zit er vaak aardig wat verschil in de opnames. Is het soms de bedoeling dat je een track kopieërt en vervolgens de pan verandert?

Roman
16 februari 2007, 08:02
Ik heb laatst dus een goeie manier gevonden om meuk op te nemen, maar ik heb er geen verstand van. Wat is de meest standaard manier om iets op te nemen? Nu speel ik 2× de rhythm partij in, en pan ik ze 40% links en 40% rechts. Eventuele solo's gaan in één track, zonder pan. Zo doe ik het namelijk ook in Guitarpro :seriousf:. Maar is dit ook zoals het hoort? Ik hoef echt geen perfecte opnames, maar het lijkt me wel leuk om het toch enigzins correct te doen.
Ja hoor, waarom niet. 2x het zelfde opnemen is menselijk onmogelijk, maar je maakt hier mee wel een mooier stereo beeld. Prima dus.


Ten tweede, met een flinke bak distortion klinkt het altijd wel hetzelfde, maar als ik clean speel zit er vaak aardig wat verschil in de opnames. Is het soms de bedoeling dat je een track kopieërt en vervolgens de pan verandert?
Zie boven :)
Overigens kan dat truukje wel, kopieer de track en laat deze een x-aantal miliseconden later beginnen (delay mbt de originele track dus). Deze kanalen hard pannen en je krijgt een vet breed geluid (voor distortion erg fijn)

Gebruik je fantasie bij opename/mixen, er is geen "standaard" manier. Alles mag, niets moet.

ps. Opeth, toch?

Han S
16 februari 2007, 10:27
Klopt, er is één belangrijke regel in de muziek: er zijn geen regels.

skanky
16 februari 2007, 11:30
Klopt, er is één belangrijke regel in de muziek: er zijn geen regels.

Han's paradox van de dag!
Morgen weer een nieuwe spannende paradox van Han.

:p

Gitaro
16 februari 2007, 18:25
Ja hoor, waarom niet. 2x het zelfde opnemen is menselijk onmogelijk, maar je maakt hier mee wel een mooier stereo beeld. Prima dus.


Vind ik ook ja! Vooral op Metallica - Kill em All hoor ik het goed, 2 behoorlijk verschillende gitaargeluiden ook, klinkt lekker 'natuurgetrouw'



Zie boven :)
Overigens kan dat truukje wel, kopieer de track en laat deze een x-aantal miliseconden later beginnen (delay mbt de originele track dus). Deze kanalen hard pannen en je krijgt een vet breed geluid (voor distortion erg fijn)


Ok dan, die ga ik ook eens proberen.



ps. Opeth, toch?


Juistem :rockon:

Volgende week ga ik in de vakantiedagen eens flink aan de slag :D. Ben in ieder geval al blij dat ik me nu meer kan focussen op hoe het klinkt dan of het aan 'producingregeltjes' voldoet. :)

rjong999
19 februari 2007, 17:22
Han's paradox van de dag!
Morgen weer een nieuwe spannende paradox van Han.

:p
dat is toch geen paradox ?