PDA

View Full Version : ''Ebben'' zeldzaam tegenwoordig op Gibsons?



sustain_freak
16 februari 2007, 01:50
Heey,

Waarom worden er eigenlijk bijna nooit meer Gibson Les Pauls gemaakt met ebben toets? Elke standaard of classic versies whatever die ik nieuw tegenkom hebben allemaal een ''goedkope'' rosewood toets. Natuurlijk bedoel ik niet letterlijk goedkoop, maar ik vind het een beetje vreemd dat ebben niet zomaar meer voorkomt op Les Pauls. Ebben ben ik gewend, vroeger werd dit wel vaker gebruikt volgens mij en het was van goede kwaliteit, absoluut geen sprake van 'droogheid'...ook niet door de jaren heen. Denk aan oude LP Customs. Hoe langer achter elkaar je erop speelt, hoe meer het juist lijkt te 'glijden'...

Waarom nauwelijks meer ebben? Wat is hiervan de reden?
Ik zou eens een keer een nieuwe les paul standaard willen aanschaffen voor een goede prijs, zonder rosewood toets, maar gewoon ebben van hoge kwaliteit just as the good old times.

Kenners!!

renevanveen
16 februari 2007, 02:09
Van de reguliere modellen hebben alleen de Les paul customs een ebben-toets. Dit is bij mij weten altijd al zo geweest.
Een standard kan je dus niet kopen ( tenzij custom order ) met een ebben-toes.
Het tegenwoordige rosewood (pallisander ) is veel lichter van kleur dan het oude mooi donkere brazilaanse pallisander. jammer.

Orpheo
16 februari 2007, 07:35
er zijn juist steeds vaker gibsons met een ebben toets!!! denk aan de lp classic custom bv. en pallissander inferieur aan ebben? hoe kom je daar bij! Het is een extreme smaakkwestie. als pallisander zo slecht is, waarom gebruikt PRS dan uitsluitend pallisander?


effe een lijstje van gibson USA met ebben:

paar studio's (alpine white onder andere)
de hele supreme series
les paul gt
les paul goddess
les paul menace
Les paul standard limited edition
Les paul classic custom

vind ik een flinke lijst hoor...

pol
16 februari 2007, 09:13
en de witte explorers zijn ook ebben, witte V's misschien ook, maar dat weet ik niet zeker.

gerrekat
16 februari 2007, 09:18
Ebben rules! al mijn gitaren op 1 na hebben een ebben toets m.i. het beste houtsoort voor een toets. Inderdaad jammer dat dure LP standards niet worden uitgerust met ebben.

BLOK182
16 februari 2007, 09:26
Nja, die standards moeten natuurlijk wel historisch correct zijn, anders krijg je daar weer gezeur over:-)

bert k
16 februari 2007, 09:31
Brazilliaans pallissander is erg zeldzaam geworden wegens het kapverbod. Dat was vaak erg donker van kleur. Indiaas pallissander is lichter, maar heeft verder dezelfde eigenschappen.

zoon van Piet
16 februari 2007, 09:31
Het is volgens mij een trend-/smaakkwestie: De Custom heeft een ebben toets, gevolgd door nog een paar onalledaagse modellen. Alle andere - de standard voorop- hebben palissander.
Vroeger - zeventiger jaren- was de custom misschien wel de populairste versie, bijna iedere Lp bezitter wilde zo'n ding.
Tegenwoordig zie je weinig Customs meer. De Standard is zondermeer het populairste model - hoewel sommige lager geprijsde versies meer verkocht worden, natuurlijk. Dus zie je palissander toetsen overal.

Of ebben kwalitatief beter is, laat ik in het midden. Het is duurder - vooral omdat het moeilijker te bewerken is. Palissander van rio-kwaliteit is niet meer te krijgen, het bos is op. Dus kijken we inderdaad tegen bleke plankjes aan tegenwoordig, tis geen gezicht. Maar goed ebbenhout schijnt ook steeds moeilijker te krijgen te zijn, reden waarom er veel bijgeschilderd wordt in de gitaarbouw....

G.G.
16 februari 2007, 09:42
Het is al in diverse posts gezegd:

Ebben is ietsjes duurder dan Rosewood, niet beter, maar anders qua uiterlijk en klank. Hoe zwarter het ebben hoe mooier het gevonden wordt. Ebben is lastiger te bewerken. Ebben is waarschijnlijk ook lastiger in grote partijen te vinden.

Dit kunnen factoren zijn voor een fabrikant om bijv. rosewood te gebruiken. Er zijn zat andere mogelijkheden om een mooie klank uit een gitaar te halen omdat het een combinatie is van halshout, bodyhout, toetshout elementen hardware en constructie.

Ik weet weinig van LP's maar ik weet wel dat je geen ebben nodig hebt om een lekkere sound uit zo'n ding te halen. Ebben wordt vaak gestaind om het donkerder te maken, dat zou met rosewood ook moeten kunnen zodat het meer op ebben lijkt.

PS: d'r is pas geleden een bijna identiek onderwerp geweest, misschien leuk voor topicstarter om dat eens op te zoeken. Stond heel veel in.

bass blom
16 februari 2007, 09:53
ik heb bijna 10 jaar geleden een docu gezien over ebben
daar werd gezegd dat het schaars aan het worden was
was een missionaris bezig boompjes te kweken
duurt 70 jaar voor ze geschikt zijn
de boom overleeft wel een bosbrand
vooral de hobo maker, een keurige engelse lord kneep hem

bert k
16 februari 2007, 11:16
Hobo's worden ook vooral gemaakt van Grenadilla hout, wat dat dan ook moge wezen.

zoon van Piet
16 februari 2007, 11:17
Ebben wordt vaak gestaind om het donkerder te maken, dat zou met rosewood ook moeten kunnen zodat het meer op ebben lijkt.


Dat was standaard op de vroege eigen modellen van Ibanez, eind jaren zeventig: artist, musician, iceman, professional en zo. 'Ebonized rosewood' werd het genoemd. Gitaristen met zweetjatten kregen er zwarte klauwen van en soms zie je artists met merkwaardig verkleurde toetsen...

Do_Re_Mi
16 februari 2007, 15:58
er zijn juist steeds vaker gibsons met een ebben toets!!!

effe een lijstje van gibson USA met ebben:

les paul gt
les paul goddess
les paul menace.

Deze 3 Gibson versies ken ik niet en volgens mij zijn dat allemaal varianten op de standaard en custom. Vroeger had je ook standaards met ebben toets en meer keuze hierbinnen. Tegenwoordig heb je weinig tot geen keus en ben je genoodzaakt een les paul met palissander toets aan te schaffen, ik vind het ook errug zonde. Ook alleen al de kwaliteit van tegenwoordig van de palissander toetsen vergeleken met met vroeger...nu zijn ze veel lichter en droger eerder uit, helaas.

Hoe duur is eigenlijk zo'n les paul classic custom?

duckman
16 februari 2007, 16:08
dit is een standaard met ebben:

http://www.gibson.com/Products/GibsonElectric/Gibson%20Electric%20Guitars/LesPaul/Standards/Standard%20LE/

pol
16 februari 2007, 16:12
Hoe duur is eigenlijk zo'n les paul classic custom?[/QUOTE]

behoorlijk duur, stond 2800 bij Thomann dacht ik.
Wel een hele mooie gitaar.

Do_Re_Mi
16 februari 2007, 16:42
Hoe duur is eigenlijk zo'n les paul classic custom?

behoorlijk duur, stond 2800 bij Thomann dacht ik.
Wel een hele mooie gitaar.[/QUOTE]

Ja echt een mooie axe. Zo eentje zou ik wel willen met ebben toets :p
Misschien binnenkort eens naar Max Guitars in Den Haag een kijkje nemen, die hebben volgens mij heel veel les pauls te koop staan.

almarvk
16 februari 2007, 19:29
Ook deze gaat weer dicht! De reden lijkt me nu wel duidelijk voor de topicstarter.

De lol is eraf met je meerdere nicks, ga ergens anders iemand pesten. We hebben genoeg van je!

Vragen -> PM