PDA

View Full Version : Op zoek naar een Strat head "dingetje"



MarkV
15 februari 2007, 23:11
Ik kan het nergens vinden want ik weet gewoon niet hoe zo' ding heet.

Het trekt de twee hoogste snaren naar beneden. Ik heb nu deze:

http://www.samsmith.co.nz/images/Guitar03.JPG

Maar die is crap en zorgt voor allerlei stemproblemen. Ik zoek er nu zo een:

http://www.ricsvintageguitars.com/BR312HEAD.jpg

Ten eerste de vraag: hoe heet zo'n ding? En waar zijn die ergens verkrijgbaar?

Azrael
15 februari 2007, 23:14
Vraag me af........zou dat nou echt helpen het nog stemvaster te krijgen? Ik heb ook rollernuts enzo gezien maar zou het helpen of is het gewoon onzin?

Spitfire
15 februari 2007, 23:15
Zo'n ding heet een string guide (ik heb geen idee hoe ze in het Nederlands heten) en de lokale gitaarboer kan je er vast wel aan helpen. Anders moet je op internet even zoeken naar een winkel die (online) gitaaronderdelen verkoopt.

Edit: Vox Humana verkoopt ze
http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/index.php?cPath=64_77&sort=2a

Edit 2: maar niet diegene die jij bedoelt....


En over of het wel of niet helpt, mij lijkt het sterk dat die dingen de oorzaak zijn van stemproblemen.

MarkV
15 februari 2007, 23:20
Vraag me af........zou dat nou echt helpen het nog stemvaster te krijgen? Ik heb ook rollernuts enzo gezien maar zou het helpen of is het gewoon onzin?

Het kan aan mijn crappy strat liggen, maar de mijne zorgt echt voor stemproblemen. Als ik de snaar hoger draai gebeurt er niks totdat ik de snaar 'help' door net na of voor de 'string guide' de snaar naar te beneden te drukken. Alleen daarna is de toon ook daadwerkelijk hoger. Druk ik daarna de snaar op tijdens spellen, dan is deze direct weer iets lager gestemd.

ik ga eens even zoeken. dank.

The Underdog
15 februari 2007, 23:20
Dit is een string tree en het vervangen ervan zorgt idd voor een veeeeeeeeeeeel stemvastere gitaar. Ik steek persoonlijk mijn snaren er niet meer onder en mijn strat ontstemt nooit meer, vroeger was dat om de 30 seconden.

Ic3gl0vE
15 februari 2007, 23:37
Neemt niet weg dat het ook aan je topkam zou kunnen liggen.

bert k
15 februari 2007, 23:38
Bij vox Humana hebben ze string trees van Graphtech, van carbon dus. Dat zou veel soepeler moeten gaan. Kost een eurootje of 5 . LINK (http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?cPath=64_77&products_id=486)

Hector_Tsolodimos
15 februari 2007, 23:40
Ik kan het nergens vinden want ik weet gewoon niet hoe zo' ding heet.

Het trekt de twee hoogste snaren naar beneden. Ik heb nu deze:



Maar die is crap en zorgt voor allerlei stemproblemen. Ik zoek er nu zo een:


Ten eerste de vraag: hoe heet zo'n ding? En waar zijn die ergens verkrijgbaar?
dan had je maar een USA strat moet hebben :seriousf:
nee grapje,
zijn dat geen snaargeleiders ofzo? en je kunt ze vast wel bij een gitaarspeciaalzaak krijgen
en zo nu en dan ook op marktplaats..

vulvasonic
15 februari 2007, 23:41
In het Nederlands heten die dingen 'snaargeleiders'. :)

En om het ontstemmen tegen te gaan kun je inderdaad het best de Graph Tech snaargeleiders nemen.

MarkV
16 februari 2007, 07:55
dan had je maar een USA strat moet hebben :seriousf:

Klopt. De USA modellen hebben standaard een ander type (welke me beter lijken). Maar voor die extra 5 euro....

Ik ga die Graph Tech eens bestellen.

Luigi
16 februari 2007, 08:34
Om het probleem tijdelijk op te lossen (of uit te vinden of het onstemmen door de snaargeleider komt) kan je eens wat (heel weinig!) vaseline tussen de snaar en de snaargeleider doen.

Harry
16 februari 2007, 09:22
op mijn squire strat zitten ook geleiders met een soort wieltje, ideaal! Zaten er standaard op touwens.

G.G.
16 februari 2007, 10:03
Die graphtech zijn zwart en lomp.

Kijk eens bij tonefactory, die hebben diego roller stringtrees voor nog geen 2 euro, en die zien er beter uit op een strat en werken ook nog eens prima, weet ik uit eigen ervaring.

telebart
16 februari 2007, 10:59
ik heb de zelfde stingguide als je nu op je gitaar hebt, had ook last van stem problemen, en zelfs vaak dat hij op dat punt knapte met stemmen. de oplossing: loshalen voelen of er wat scherps zit, zoja wegvijlen. dikke klodder vaseline dr in en dr weer opschroefen!!! dit wil ook goed helpen als je met tremelo werkt, smeer dan je topkam in met vaseline, onstemt hij minder snel!!!

Kim Wilson
16 februari 2007, 11:03
Ik heb dezelfde stringtree, en ik heb nergens last van. Heeft denk ik voornamelijk te maken met je topkam.

carmelo
19 februari 2007, 16:23
tip je moet het buisje wat er onder zit langer maken
heb het zelf gedaan door een stekker te slopen en zelf een buisje op maat zagen
van een stekkerpool. probeer een 2 mm langer buisje