PDA

View Full Version : gitaar spelen over bascabinet



wizzie1982
15 februari 2007, 22:23
Hoi,

ik speel gitaar over een engl 4x12 cabinet, maar omdat ik sinds kort twee bandleden mee neem naar repetitie past deze niet meer in de auto. In een andere band speel ik bas over een Hartke Transporter 4x10 welke wat kleiner is en wel in de kofferbak past.

Weet iemand of het kwaad kan om in de oefenruimte over dit bascabinet gitaar te spelen?

alvast bedankt!

groet, Sander

Robin.ke
15 februari 2007, 23:16
Kwaad zal het niet kunnen, maar ik denk dat het geluid je tegen zal vallen. Deze luidsprekers zijn ontworpen voor een ander frequentiebereik.

Schunhart
16 februari 2007, 11:24
Is het niet zo dat de speakers de hele hoge tonen niet aan kunnen? Ik weet neit wat het bereik is van de speakers en hoe dit precies zit, maar dat is het enige probleem wat ik kan vinden (en wat hierboven al gezegd is)

Braindead
16 februari 2007, 12:14
Ik heb zelf een tijdje op een bas versterker van Peavey gespeeld. Dat was er eentje met een equalizer waarmee ik er best wat hoge tonen in kon draaien. Maar frankly speaking was het gewoon een enorm thrash metal geluid dat ik eruit haalde. Ze zijn niet voor gitaar gemaakt, maar je kunt er wel op spelen.
Ik zou wel een beetje opletten dat je je versterker niet te ver opendraait

Kim Wilson
16 februari 2007, 12:15
Men speelt ook gitaar over ouwe Bassman's. Hoe zit dat eigenlijk?

sinneD
16 februari 2007, 12:23
Die speakers zijn gewoon heilig ofzo...

Serieus, ik zou het echt niet weten, heb die vraag ook al keer gesteld wat er nou met die speakers is dat ze met zowel me basgitaar als met me gitaar heerlijk klinken maar niemand die toen met een antwoord kwam.

Enige antwoord dat er was was dat een closedback meer bas weergeeft, jah dat is zo maar dan nog is dat niet de meest grote factor dat die speakers een lage B van me basgitaar op max volume aankunnen van een 50W bassman lijkt me...

wizzie1982
16 februari 2007, 13:16
ik zal het eens proberen vanmiddag... het gaat me in de oefenruimte ook niet zo zeer om prachtig geluid, als het maar een beetje klinkt. De ruimte in de auto en mijn rug vind ik belangrijker. (mijn engl cabinet zit in een flightcase omdat ik het zonde vind als hij beschadigt... is ondertussen alweer 1,5 jaar oud maar ziet er nog gloednieuw uit... die hartke heb ik een paar weken geleden 2ehands gekocht en kan wel tegen een stootje volgens mij)

Als mijn cabinet er tegen kan lijkt het me dus geen probleem...

bedankt voor de reacties!

grtz, Sander

Mr.Bluesbreaker
16 februari 2007, 13:22
Ik speel in de oefenruimte ook op een originele Blackface 60's Bassman head met bijbehorende 2*12 closed back. Kan minder!

De bass instrument ingang vind ik echter totaal niet geschikt, ik pak altijd de rechter input. Het enige wat ik heb is volume, hoge toonregeling, lage toonregeling. Overdrive ervoor een gaan met die banaan. Moet wel zeggen dat ik me in mijn funk/soul/discoband er beter mee red dan dat ik met mijn hardrockband zou doen.

wizzie1982
16 februari 2007, 14:49
hm voor alle duidelijkheid... ik gebruik wel gewoon een gitaar (engl) eindtrap... alleen de speakers zijn dus voor bas bedoeld ;)

Kim Wilson
16 februari 2007, 15:07
Volgens mij kan het geen kwaad. Let wel even op dat je er geen tweeter in hebt zitten, ik weet namelijk niet wat daarmee gebeurt. Maar ik denk dat je wel gewoon gitaar kunt spelen over een kast met 4 10" basspeakers erin.

wizzie1982
16 februari 2007, 16:33
het klinkt op zich prima... alleen een beetje metaal achtig maar dat zal wel door die aluminium conussen komen...

goed genoeg voor in de oefenruimte ;)

thnx voor de hulp!

cardinal
16 februari 2007, 23:29
Hoi,

ik speel gitaar over een engl 4x12 cabinet, maar omdat ik sinds kort twee bandleden mee neem naar repetitie past deze niet meer in de auto. In een andere band speel ik bas over een Hartke Transporter 4x10 welke wat kleiner is en wel in de kofferbak past.

Weet iemand of het kwaad kan om in de oefenruimte over dit bascabinet gitaar te spelen?

alvast bedankt!

groet, Sander

kan geen kwaad. Soms klinkt het zelfs waanzinnig.

Gisteren mijn nieuw amp een tsl 100 uitgeprobeerd op een fender bassman kast en het geluid was waanzinnig, ook de leads waren super. Echt een VET geluid.

Sommige gitaristen pakken een gitaarcabinet voor het hoog en mid en een baskast erbij voor het laag. Kan ook erg goed klinken.

Gewoon proberen en als het klinkt dan is het toch gewoon goed.

elerik
17 februari 2007, 15:19
Het Kan helemaal geen kwaat als je met gitaar over bas speakers gaat spelen.

Zelfde geld anders om.

Ik speel eigenlijk bijna alleen maar over g12h 75 hz met mijn bas, klinkt heerlijk mooi scheurend.

Het ken wel zijn tot het niet meer lekker klinkt als je over vrij nieuwe "gitaar"-speakers speelt(iets onder de 5 jaar ofzo).
Die zijn vaak nog niet zo lekker in gespeelt.

Het ken zijn tot je soms op een 15 inch of 18 inch een te weinig bereik hebt hoog en erg veel laag.

wizzie1982
17 februari 2007, 15:30
ik heb wel een keer gehoord dat je met een gitaarversterker eigenlijk geen speakers groter dan 12" moet aansturen omdat die te traag zouden zijn voor de frequentie en daardoor stuk zouden kunnen gaan... weet ook niet precies wat daar van waar is, maar gelukkig gaat het hier toch om 10" speakers ;)

Kim Wilson
17 februari 2007, 16:31
Het Kan helemaal geen kwaat als je met gitaar over bas speakers gaat spelen.

Zelfde geld anders om.

Ik speel eigenlijk bijna alleen maar over g12h 75 hz met mijn bas, klinkt heerlijk mooi scheurend.

Het ken wel zijn tot het niet meer lekker klinkt als je over vrij nieuwe "gitaar"-speakers speelt(iets onder de 5 jaar ofzo).
Die zijn vaak nog niet zo lekker in gespeelt.

Het ken zijn tot je soms op een 15 inch of 18 inch een te weinig bereik hebt hoog en erg veel laag.
Heerlijk mooi scheurend, als in oversturende speakers...

Niet zomaar zonder meer doen dus, bas over een normale gitaarset, of je moet het niet te hard zetten...

Robin.ke
17 februari 2007, 23:07
ik heb wel een keer gehoord dat je met een gitaarversterker eigenlijk geen speakers groter dan 12" moet aansturen omdat die te traag zouden zijn voor de frequentie en daardoor stuk zouden kunnen gaan... weet ook niet precies wat daar van waar is, maar gelukkig gaat het hier toch om 10" speakers ;)
Dit klopt gedeeltelijk, kapot gaan ze er niet van maar ze zijn inderdaad trager en daardoor minder in het mid- en hoogbereik. Hoe hoger de frequentie, des te sneller de conus beweegt.

elerik
18 februari 2007, 16:17
Heerlijk mooi scheurend, als in oversturende speakers...

Niet zomaar zonder meer doen dus, bas over een normale gitaarset, of je moet het niet te hard zetten...

Ik speels zelfs met een marshall superlead 71`over een 4*12 g12H 75hz cabjes heen. Nog nooit problemen mee gehad
Ook niet bij het volume van auw mijn ooren gaan pijn doen.