PDA

View Full Version : Levendige Pickups voor Strat



ruezzz
15 februari 2007, 18:47
Op mijn nieuwe amp - de HOOK Captain 100 - klinkt mijn Les Paul erg vet en dynamisch. Het karakter van de gitaar komt er mooi uit.

Mijn Strat (Standard Strat, Amerikaan) viel me erg tegen.
Ik vind em erg vlak, dun en zelfs levenloos klinken.
Terwijl ik bij v/d Haar op een strat gespeeld heb die wel vet klonk.
(Ik denk dat het een Strat van Leendert Haaksma was, met Fralins?)

Zou het aan de gitaar zelf liggen of doen de pickups echt zoveel?
Welke pickups zullen de gitaar wat 'dikker, dynamischer en levendiger' kunnen maken?

Sjel
15 februari 2007, 19:00
Hoi, misschien zaten daar gewoon "hetere" pickups in. En jouw Les Paul heeft waarschijnlijk humbuckers, die geven sowieso veel meer output.

Standaard zitten er in een Strat pickups van rond de 5.75K to 6.75K. Je kan ze evnentueel laten herwikkelen... Dit is meestal veel goedkoper dan een setje nieuwe van pakweg Seymour Duncan of Fralin.

Of als je echt van de humbuckersound houdt kan je humbuckers in single-coilformaat installeren. Hou er wel rekening mee dat je gitaar dan helemaal niet meer als een strat gaat klinken...

Tristan
15 februari 2007, 19:05
De ene pickup kan in ieder geval zeker levendiger klinken dan de andere, zeker bij single coils verschilt het nogal...
Zo vind ik de Suhr V60 Low Peaks behoorlijk doods klinken, er zit weinig dynamiek in, ze zijn gewoon heel recht, hard en schel...
Fralins hebben daar ook last van, die klinken echt ongelofelijk recht, hard en schel, maar hebben wel wat meer dynamiek dan de Suhr V60 Low Peaks...
Tegenwoordig zet Erik steeds vaker Voodoo pickups in zijn Strats, dus ik gok dat die ook in Leendert zijn gitaar zitten, die pickups klinken naar mijn idee in ieder geval al een heel stuk beter dan zowel de Fralins als de Suhrs...
Echte topklasse vind ik de Lollar pickups, de Lollar Tweed en Blackface en de Fender '54 Custom Shop pickups vind ik ook echt te gek, heel mooi warm en open met heel veel dynamiek, punch en ballen...
Zulke pickups zijn zeker weten een upgrade voor je gitaar als er nu gewoon de standaard elementen inzitten...
Luister ook eens naar je gitaar akoestisch en kijk of je dezelfde levensloosheid in de akoestische klank terughoort, als dat zo is dan nog niet getreurd, want met het afstellen van je halspen kan je je gitaar vaak ook weer wat levendiger laten klinken, het wat rechter afstellen van de hals helpt daar vaak bij en ook het terugdraaien van de elementen heeft vaak een gunstig effect op de levendigheid van de klank...

no 1 hops
15 februari 2007, 19:16
je zou voor een ultrasonic setje bij volgende winkel kunnen
http://www.backandforth.nl/Newpage.html

http://www.backandforth.nl/aanbiedingen/ultrasonicpucut.JPG
dit zijn humbuckers en wel de 'hotste' uitvoering (ref3) die gemaakt zijn
setje 90 euro

ruezzz
15 februari 2007, 19:52
Ik wil er sowieso wel single coils in hebben.
Voor het humbuckerwerk pak ik e LP natuurlijk.


Fender '54 Custom Shop pickups vind ik ook echt te gek, heel mooi warm en open met heel veel dynamiek, punch en ballen...

Daar heb ik op zich wel een goed gevoel bij, ik denk dat dat wel is wat ik zoek. En eh, die Custom Shop Texas Specials?

Wat ik zoek is meer de Peppers sound, maar de pickups moeten ook voor 'U2 doeleinden' geschikt zijn. Waarbij ze meer naar 'smerig' mogen neigen dan naar 'netjes'. Wel echte single coils dus. En qua uiterlijk de traditionele Fender look...

BLOK182
15 februari 2007, 20:13
Ik heb een paar keer met een strat gespeeld waar Kinmans in zaten, vond dat erg lekker klinken, vooral met overdrive bleven ze overeind!

Tristan
15 februari 2007, 20:42
Kinmans blijven inderdaad heel erg goed overeind bij high gain, evenals Suhrs, maar wel tegen een prijs, want ze hebben veel minder dynamiek dan traditionele single coils, de Kinmans vind ik wel veel beter klinken dan de Suhr V60 Low Peaks, veel warmer en voller, minder icepicky in het hoog, maar echt absoluut geen echte single coil sound...

Wat betreft die Peppers sound, dan zou ik eens naar die Voodoo pickups kijken, of misschien die Fender Custom Shop '69's, het zijn niet mijn favoriete pickups maar die hebben wel iets meer die ranzigheid, scherpte en punch/attack die je voor zo'n sound weer nodig hebt...
De Lollars en de '54's ademenen wat meer, klinken wat warmer en opener, maar zouden misschien iets te mooi kunnen klinken voor zo'n Peppers achtige sound...
U2 is dan wel weer te gek met dat soort pickups...
Texas Specials zou ik niet doen, de opties die ik heb genoemd klinken naar mijn idee dan echt veel beter en zijn veelzijdiger...

Heeft je Strat een rosewood of een maple toets?

Voordat je elementen gaat wisselen enzo zeker ook naar de akoestische klank luisteren en de hals en pickuphoogte afstellen, might just do the trick...

Chiel
15 februari 2007, 20:52
De soort toets maakt idd ook erg veel uit. Ik heb twee Haar strats met dezelfde Suhr PU's erin en degene met Rosewood toets klinkt imo super, degene met Maple toets heeft een enorme dip in het middengebied. Vooral live blijft er dan bijna niets over van je sound :nervous:. Wat voor'n PU's zouden dit euvel kunnen oplossen bij mijn Maple toets strat?

ruezzz
15 februari 2007, 21:05
Mijne heeft een rosewood toets.
Ik denk dat er maar es een setje '54 Custom Shop's in laat zetten...
Kijken wat dat brengt... laat ik em gelijk weer even lekker afstellen.

Orgasmocaster
15 februari 2007, 21:42
Voor 'Levendig' kun je niet fout gaan met Rio Grande's!
Ik wil zelf een setje 'Muy Grande' voor mn volgende project!

Check out de sound bites:
Rio Grande voor Strats (http://www.riograndepickups.com/2.html)

worst
15 februari 2007, 22:43
ik speel zelf met fender custom 54' pickups...

deze klinken smerig, bluesy, oud, levendig en dynamisch.

mischien zoek je deze,



ik speel zelf niet met een fender maar ze zitten in een zelfbouw strat.

MarkV
15 februari 2007, 23:05
ik speel zelf met fender custom 54' pickups...

deze klinken smerig, bluesy, oud, levendig en dynamisch.

mischien zoek je deze,

Mag ik vragen waar je deze gekocht hebt? Ik zit ineens n.a.v. dit topic te gassen op die dingen ;-)

worst
15 februari 2007, 23:34
mja, ik ze uit amerika meegenomen.

hier staan ze te koop:

http://www.spanjaardmuziek.nl/shop/product_info.php?cPath=100_94&products_id=2237&osCsid=8ed397b5361db9945d836a4d4eaf3c11

maar schik niet!!!

ik heb ze toen voor omgerekend 140 euro gekocht in de states

ruezzz
15 februari 2007, 23:56
Bij V/D Haar staan ze voor 185 euri op de site.
Bij Musik Produktiv voor 179 euri...