PDA

View Full Version : Verschil Seagull - Simon & Patrick?



homecore
15 februari 2007, 17:45
Op mijn zoektocht naar een geschikte semi-akoestische of misschien gewoon akoestische gitaar, ben ik op Seagull en Simon & Patrick gestoten. Blijkbaar zijn ze van de zelfde overkoepelende constructeur, dus is mijn vraag: wat zijn de verschillen tussen beide merken? Vooral wat klank(houtsoorten?), prijs-kwaliteit, bespeelbaarheid en electronica betreft zou ik graag wat meer te weten komen.

GunMetalBlue
15 februari 2007, 18:02
Dit is een leuke vraag, ik zit me net hetzelfde af te vragen in net dezelfde zoektocht.

Welk budget heb je?

homecore
15 februari 2007, 18:05
Ik had mij voorgenomen ergens tussen 300 en 500€ te spenderen. Als ik het al meer laat worden, dan zal het zijn omdat het kwaliteitsverschil écht wel opvallend is.

Dylan61
15 februari 2007, 18:54
Dezelfde Godin fabriek,

S&P heeft een mooiere headstock.

24'9 inch scale en de top is echt. Ik heb er twee, een parlor en een D, spelen steengoed en geluid is ook heel erg goed.

Beste beginners gitaren ter wereld, spelen net zo goed als Taylor. Mij martin en Gibson spelen zwaarder, waarom? voordat iedereen over mij valt over afstellen en snaarhoogte.

Godin gitaren hebben de perfecte hals graden/hoek gevonden topv de body.
Lage aktie met een hoog zadel.

Snel geschreven, ik moet weg, succes.

Rinze
15 februari 2007, 21:57
Ik heb al 10 jaar een Seagull S6, prima gitaar voor het geld (700 GULDEN nieuw met koffer) en voor mijn beperkte akoestische vaardigheden ruim voldoende. Toen ook een S&P uitgeprobeerd, kwam ook prima op me over, ze zijn niet duur als je nagaat dat ze niet uit een derde wereldland komen en een massief bovenblad hebben. Ik denk dat je met beide merken goed zit, gewoon zoveel mogelijk proberen en kijken wat je het best bevalt.

Flipkoos
15 februari 2007, 22:10
Heb lang een Simon and Patrick gehad.
Werd geroemd om zijn prachtige klank, en speelde prima!
Ik vind de headstock mooier dan de Seagull, maar beiden spelen en klinken prima, zeker in die prijsklasse!!

Flipkoos
15 februari 2007, 22:15
Ik had mij voorgenomen ergens tussen 300 en 500€ te spenderen. Als ik het al meer laat worden, dan zal het zijn omdat het kwaliteitsverschil écht wel opvallend is.

Mijn Simon and Patrick heb ik tweedehands voor 200 euro gekocht. Later een Fishman Acoustic Matrix via marktplaats gekocht en in laten bouwen door een bevriende gitaarhandigerd voor een kratje bier.
En zie daar: voor 250 euries en een kratje bier een fantastische elektro-akoestische gitaar!

http://i90.photobucket.com/albums/k248/flipkoos/spk.jpg
http://i90.photobucket.com/albums/k248/flipkoos/opkop.jpg

GunMetalBlue
15 februari 2007, 22:31
Dat liedje 'guitar song' op je myspace, die gitaar ook?

Klinkt schitterend!

Flipkoos
15 februari 2007, 22:59
Haha dank je...maar da's mij Ovation...gewoon rechtstreeks in de computer met een beetje reverb erop.
Ik heb de Simon & Patrick helaas nooit opgenomen...

Flipkoos
15 februari 2007, 23:17
Er staat trouwens ook een leuke Norman B20 op marktplaats nu. Ook uit dezelfde fabriek. Voor 245 euro.
Als ik het geld op dit moment had kocht ik 'em denk ik...

kornelius
16 februari 2007, 09:00
durf het bijna niet te vragen, maar wat is het verschil tussen een norman, S&P en een seagull?

Dylan61
16 februari 2007, 10:24
Headstock (kop) en logo.

kornelius
16 februari 2007, 10:27
Headstock (kop) en logo.

lekker belangrijk :)

Dylan61
16 februari 2007, 10:29
Nee jij bent belangrijk..

S&P heeft de mooiste headstock

Pais
16 februari 2007, 10:30
Als je nou gewoon uitprobeert en de gitaar koopt dit je het meest aanspreekt, dan ben je toch bij regel het beste uit? Een beetje prima muziekwinkel heeft sowieso niets liggen waar je een grandioze miskoop aan doet, want ze bepalen zelf wat er in een winkel ligt en hebben geen baat bij troep. Wtf maakt het uit wat voor headstok of logo erop staat, van welk merk het is, uit welke fabriek het komt... Het gaat toch om de muziek, niet om wat er op het kaartje van je gitaar staat... ?? :???:

homecore
16 februari 2007, 17:21
Ja, maar informatie winnen kan nooit kwaad. Als je nog niet veel weet merk je misschien niet alles op en dan is het gewoon goed om te weten wat je in huis haalt en welke opties er zijn. Om alleen zelf te kiezen moet je al goed weten wat er zoal bestaat en kan verkeerd lopen bij een aankoop.

GetnFunky
16 februari 2007, 18:33
Seagull en S&M zijn beide goede merken met vooral een mooi prijskaartje. Probeer ze idd allebei en kies gewoon welke je mooier vind klinken, of welke je mooier vind qua uiterlijk. Een miskoop tussen deze 2 varianten kan je niet doen. Weet je het dan nog niet.. neem dan gewoon de goedkoopste. Zoals ik mijn Seagull S6 GT voor 295 heb gekocht.. :)

Pais
16 februari 2007, 18:35
Sorry ik reageerde wat overdreven :) Maar wat jij zegt kan ik me wel voorstellen hoor.
Ik speel nog niet zo lang en zal niet snel op eigen houtje een wat duurdere gitaar uitzoeken zonder er meer van te weten, maar ik ga liever met iemand erheen die er verstand van heeft, dan dat ik headstocks, logo's en fabrieken ga checken.

Laser
21 februari 2007, 12:17
Godin heeft het goed bekeken:
neem een sterk en duurzaam concept ( goed massief bovenblad, gelamineerde zij- en achterkant, stevige nekconstrutie, en overal eerlijk materiaal) en brneg het uit onder een paar verschillende namen.
Hun modellen zijn dan wel wat eigenzinnig (wijken qua vorm wat af van de standaard modellen), maar daardoor bereiken in elk model een goede eigen klank.
Let bij aankoop op een goede afstelling en actie, er kunnen nog wel eens 'maandagochtend' stukken tussen zitten. Een goede verdeler haalt die er uit voor hij ze te koop aanbiedt.
Belangrijk is het model dat je best vindt klinken: dread, folk, minijumbo?
Ik heb zelf een Seagull S6+CW met LRBaggs element, zeer goed voor versterkt spelen.
Maar acoustisch geen vergelijking met de Furch die ik 2dehands 300 euro betaalde. Die is véééél beter.
Kijk dus nog wat uit in occasies, je kan er echt een goede koop doen.

Blend
23 februari 2007, 15:13
Zelf speel ik op 'n Seagull.. Mooie klank, alleen het bovenblad is heel kwetsbaar. Verder liggen de snaren heerlijk dicht op de hals, zodat dat in ieder geval lekker speelt. Ik heb het om de klank gedaan, ik vond andere gitaren in die prijsklasse toch niet zo mooi als 'n Seagull.

Harald
23 februari 2007, 16:05
Seagull en S&M zijn beide goede merken

S&M ? vind je dat nou lekker spelen :o

kornelius
23 februari 2007, 17:23
dat verklaart dan wel weer al die putjes in de laklaag.
oh nee ander topic.

GetnFunky
23 februari 2007, 18:57
S&M ? vind je dat nou lekker spelen :o

Oeps.. ik dacht zeker aan SM toen ik dat typte 8)

homecore
13 juni 2007, 11:54
Ik heb een mailtje teruggekregen van de mensen van Godin zelf, als antwoord op mijn vraag wat nu precies de verschillen waren.
Voor de geïnteresseerden:



VRAAG
>> Recently I've been touring around guitarshops here in Belgium to find
> that one special guitar that makes me feel all warm and fuzzy inside.
> I've come very close to a decision with a few last doubts, I'm in
> doubt between Simon&Patrick and Seagull (cedar) models. Altho this is
> probably a bit of an unorthodox question marketing-wise, I was
> wondering what the main differences between the two brands are,
> according to you guys, who build these guitars?
> (For example, but please reply with a complete opinion, not only the
> answer to this example: on the Seagull website I see all kinds of
> details about the guitar construction, on the S&P website I don't.
> Does this mean Seagull is more "high end" than S&P in construction
> and quality? Or is it the other way around?)
> Thanks! I'll be awaiting your reply, it'll convince me even more that
> I should buy Godin ;-)

REPLY
>> Hi Hannes, Both Seagull and Simon&Patrick guitars are built the same way (in the samefactory!) and offer the same quality. Here's the main difference between both lines : Most Seagull models have a 1.8" nut width, all S&P models have a 1.72" nutwidth. Seagull models are available with Quantum electronics, S&P models are availablewith B-Band electronics. The back of S&P necks are slightly thinner than the backs of Seagull necks. Regards, Michel
Godin Guitars

freekick
13 juni 2007, 13:08
En welke ga je kiezen of heb je gekozen??




.

Blend
13 juni 2007, 21:41
Nee jij bent belangrijk..

S&P heeft de mooiste headstock

Precies, die van Seagull is niet zo mooi (hoewel die ook wel wat heeft).

Flipkoos
13 juni 2007, 23:15
Naar mijn weten...heb zowel de Simon and Patrick S6 cedar als de Seagull S6+ cedar geowned...heeft de SP gelamineerde mahonie sides & back en de Seagull gelamineerd wild cherry sides & back.

homecore
14 juni 2007, 14:20
Inderdaad, Flipkoos, de zij-en achterkant durft wel eens verschillen. Maar Seagull heeft nu ook de M-series, die ook uit Mahogany zij en achterkanten bestaat. Ik ga vanmiddag gaan kijken in een gitaarwinkel, ik heb m'n zinnen op een S&P gezet, omdat ik de Seagull nek inderdaad een tikkeltje groot vind.

Lexvandoef
14 juni 2007, 16:04
Ik heb toen ik mijn Tanglewood kocht ook over een paar S&P's gespeeld. Goeie gitaren, maar de klank lag mij niet echt en aan de hals kon ik echt niet wennen. Ik voelde bij alle gitaren duidelijk een soort van rechte hoeken in de hals zitten. Echt heel maf.

Maar niettemin voor het geld goeie gitaren, alleen niet mijn ding.

Laser
14 juni 2007, 17:12
Voortgaand op wat voordien is gezegd en de informatie van de fabrikant zou ik denken:
Seagull voor groetree handen, of als je gewoon was klassiek te spelen, of voor fingerstyle ( wat meer ruimte op de hals),
S&P voor als je liever een fijnere hals hebt en meer de stijl van electrische gitaar , akkoorden, gebeleiding en slagwerk wil spelen.
Beide zijn uitstekende keuze, heb zelf een Seagull S6+CW met LRBaggs element, en die klinkt ernorm goed akoestisch, en versterkt, of het nu naar akoestische versterker gaat of via DI direct naar PA.
Ik heb zelf grote handen, speel graag fingerstyle, dus de Seagull was een bewuste keuze omwille van de ruimte op de hals. Een vriend van me, hebben in groep samen gespeeld, had een S&P, ook zeer goed.

Ga vooral af op je eigen voorkeur, ongeacht het uitzicht (Seagull headstock heeft bvb voordeel dat snaren bijna rechtdoor lopen naar stemmechaniek door tapse vorm van headstock, wat makkelijker juiste stemming zou houden.

En spelen maar! vooral genieten. Je speelt tenslotte vooral voor je plezier, niet voor de naam of het uitzicht van de gitaar in je handen. Inspireert de klank je, dan speel je veel liever en veel meer. Testen dus, naast elkaar, en je tijd nemen. Bij aarzeling even uitstellen tot het 'klikt'!