PDA

View Full Version : Gibson les Paul Classic



Eric_74
15 februari 2007, 16:02
Dag luitjes,

Ik heb een gibson les paul classic op het oog en wil meer ervaringen van gebruikers weten, voordat ik de gitaar aanschaf. Volgens mij heeft de gitaar 'groene' parelmoerinleg en iets anders dan de les paul standaard.
Hoe klinkt de gitaar en is de kwaliteit goed?

alvast bedankt mensen.

Peter.

BLOK182
15 februari 2007, 16:09
Op een Classic zitten andere elementen (keramische met veel output), en een slim taper 60s halsprofiel. Tis een wat rauwere, agressievere gitaar dan de standard vind ik. Ben er zelf ontzettend tevreden mee!!

Reverby
15 februari 2007, 16:15
Ik heb zelf 4 jaar op een classic gespeeld uit 1992.
Het zijn echt super gitaren en door de dunnere hals zeer fijn bespeelbaar.
Les Pauls kunnen nog wel eens boomstammen van halzen hebben maar deze is echt lekker. De mijne had pafs als elementen (niet standaard) en hij klonk geweldig.

Dude
15 februari 2007, 16:19
oeh ik wil er ook al jaren een...

zit hard te bedenken wat er uit kan voor een classic..

Eric_74
15 februari 2007, 16:19
Het gaat trouwens om de nieuwere modellen, geen oude uit 1991/1992.

LP_CL
15 februari 2007, 17:22
Ik heb een Classic '05, en ben er echt SUPER tevreden over. De groene inlays kunnen soms wat tegenvallen, maar de mijne zijn eerder wat geel-achtig, en ik vind dat persoonlijk zelfs mooier dan de witte, omdat het wel best past bij de tobacco burst. Toont wat meer vintage-achtig.
http://img403.imageshack.us/img403/9681/lespaulmm5.jpg
Ik heb voor deze classic gekozen omdat hij gewoon lekkerder speelde dan elke LP std/cl/custom shop die ik getest heb (in totaal heb ik 19 LP's getest, en daarvan was enkel een custom shop die 1300€ duurder was, nog lekkerder). Ga gewoon gaan testen, in verschillende shops, en ik ben zeker dat je jouw droom LP vindt!

Agent_Smith
15 februari 2007, 18:48
Ik heb een bijzonder goede '94 Classic gehad. De inleg was gelukkig vrijwel niet groen en '1960' was nagenoeg van de lagplaat afgesleten. Mooie ge-aded hardware. Pickups waren Duncans. Topgitaar, één van de besten die ik heb gehad. Maar ja, helaas heb ik m toch weggedaan.
Hier is ze:
http://img161.imageshack.us/img161/4705/image4smll7bj.jpg

vulvasonic
15 februari 2007, 21:29
Ik kan me een tijd herinneren dat men hier massaal riep om het hardst (bij wijze van spreken dan....) dat de Standards in alle opzichten beter waren dan de Classics.

Kwaliteit is vaak heel subjectief. Ik weet niet of de gitaar die je op het oog hebt een nieuwe gitaar is of dat je 'm van iemand kunt overkopen.
In het eerste geval zou ik je (zeker voor zulke bedragen) willen aanraden om eens een goede muziekzaak te bezoeken en alle modellen die je aanspreken uit te proberen, want...... misschien vind JIJ een dikke hals juist wel veel fijner (ik wel bijvoorbeeld).
En in het tweede geval; uitproberen. En als ie je bevalt, KOPEN! :)

Agent_Smith
15 februari 2007, 21:40
Een Classic doet absoluut niet onder voor een Std. In feite waren ze toen (begin jaren 90) nog 'vintage correcter' dan Standards ook. Enige feitelijke verschil is de dunne hals qua bouw. Daar moet je dan wel van houden.

heavy-metal-thunder
16 februari 2007, 12:56
Classic's ontlopen een standard niet zo veel. En het is echt een misterie waarom ze toch heel wat goedkoper zijn. De inlay zou wat goedkoper zijn en de top zou wat minder selectief gekozen zijn (uit esthetisch oogpunt). Ik heb het nooit geprobeerd, maar heb door een kenner ooit horen zeggen dat je een Classic met de pu's van een standard niet van een standard kan onderscheiden.

De slim taper neck kan je ook op de standard hebben.

Fenndangoband
16 februari 2007, 13:02
IK ben zelf een trotse eigenaar van een Gibson LP Classic uit 1992 (is ook mijn enigste LP)... ze hebben de "slim-taper" nek, high-gain out put(meer high gain dan 2000 series) ... Het is een droom van een gitaar, zowel qua sound, bespeelbaarheid en sexy looks. Er is een verschil met de classic begin jaren 90 en de nieuwe classic. In jaren 90 werden ze samen gebouwd met de customs en werden de beste AAA tops gebruikt. Nu wordt dit niet meer zo belangrijk geacht voor een Classic. Classics nu blijven sexy maar hebben toch wat verloren van schoonheid en sound (toch de nieuwe classics die ik bespeeld heb... een 3tal... BTW...ik heb ook op '90 Classics gespeeld die de naam Gibson niet waard zijn). Het is natuurlijk wel zo dat smaak subjectief is... zelf testen is de boodschap... als je een goede begin jaren '90 Classic kan vinden zou ik toch niet twijfelen.

Do_Re_Mi
16 februari 2007, 17:11
Nu dit topic het er toch een beetje over gaat:

kan iemand tips geven voor een les paul van rond de 2000-2500 euro?
Ik ga er 1 verkopen en wil er een nieuwe voor terug halen. Misschien een nieuwe les paul standard (plus) of premium plus? Hoe duur zijn die?

Do_Re_Mi
16 februari 2007, 17:24
Is een nieuwe Les Paul Classic beter dan een Standard Faded?

heavy-metal-thunder
16 februari 2007, 21:01
is een 59 RI beter dan CuUstom? Zo ja, dan zou toch geen enkele pro op een Custom spelen? Het is gewoon een andere Les Paul, elk met hun eigenheid.

De faded zou door zijn dunne laklaag wat openen klinken dan een Standard, de classic snijdt dan wat meer dan een Standard. ik heb ze nooit naast elkaar geprobeerd.

Maar toch één tip: laat je nooit leiden door die paar honderd euro prijsverschil tss een Standard, classic en faded. Kies gewoon die gitaar die best in je hand ligt en wiens sound je het liefst hoort. En dan, hopen dat je ze nog mooi vindt en dan pas betalen.

heavy-metal-thunder
16 februari 2007, 21:02
een jaartje terug kocht je premiums voor de prijs die je nu bijna kwijt bent voor een standard (beiden 2de hands). is trouwens algemene tendens: prijzen zijn laatste jaar toch weer de hoogte in gegaan.

Anders Destium
16 februari 2007, 21:56
Ik heb naast de eerste serie nog nooit een classic bespeeld die ik liever zou willen hebben dan een standard of studio.

Rormo
17 februari 2007, 01:06
Ik kan mij alleen maar aansluiten bij de positieve verhalen hier. Classics zijn geweldig. Beschik zelf over een studio en een Classic en de Classic is vele malen beter. Heb toen der tijd ook standards getest, maar ik vond de classic mooier en lekkerder klinken. De elementen kunnen heerlijk warm, maar ook verschrikkelijk rauw en scherp klinken. Wereld gitaar. Overigens hoefde ik tussen standard en classic helemaal niet meer te twijfelen toen ik mijn classic met zware korting kon kopen nieuw voor 1450 euro anderhalf jaar geleden. Dat is echt de deal van m'n leven tot nu toe geweest.