PDA

View Full Version : VOX ac30/6 weer terug!



shredneck
15 februari 2007, 15:04
Yeehaw! Ik heb sinds gisteren mijn ouwe Vox ac30/6 uit 1964 weer terug van de reparateur. Deze man heeft erg goed werk verricht, want, zo bleek, er zat een "aardebeveiliging" ingebouwd. Zonder randaarde deed ie het niet.....je snapt het al...in de gemiddelde kroeg spelen is dan een probleem en het ding moest toch een revisie dus 1 + 1 = 2.

Gisteren een tijd op de ac30 gespeeld en man, dit is het beste wat ik heb, vooral met mijn strat is het enorm inspirerend. Wat me opviel, hij is enorm stil! Geen of weinig brom als ie gewoon aanstaat! Ik heb er JJ´s in laten zetten, die waren mechanisch het beste (na wat research op i-net) voor in deze mini-oven. Ik ga steevast altijd naar dezelfde reparateur
( www.acdcrepair.nl ) omdat Bram altijd vakwerk levert, echter heeft ie zichzelf dit keer overtroffen! Hulde! Mijn ac30 is nu gigready en is inmiddels geintegreerd in mijn backline. Ik wil hier niets spammen, maar dit staaltje revisietechniek is wel erg bijzonder als je weet hoe die Vox er aan toe was.
ACDC-repair is een dikke aanrader in ieder geval.

Check it out!

heavy-metal-thunder
15 februari 2007, 21:37
en wat is de reden dat hij zo stil is?

shredneck
15 februari 2007, 22:02
en wat is de reden dat hij zo stil is?


Tja, daar heb ik dus geen verstand van, ik ben een speler en niet een techneut. Ik zal het Bram eens vragen, maar voor zover ik je nu kan zeggen is ie veel stiller dan andere ac30's die ik ken.

Er zitten nu JJ's in, die zijn mechanisch sterk en de klank is wat milder dan bv Sovtek of EHX. Aanrader in ieder geval.

Ik zag dat jouw Vox erg heet wordt. In de mijne is een fan geplaatst, dat is iets wat de meeste mensen doen bij een Vox, wellicht een idee, zo'n computerfan.

heavy-metal-thunder
16 februari 2007, 12:51
ik heb het achterste paneel enkel nog vastgeschroefd op het versterkerchassis. Hierdoor kan ik heel makkelijk de versterker voor een stukje uit de behuizing schuiven (alsof ik een schuif opentrek). Dit geeft een goede natuurlijke ventilatie. Ik moet juist bij het transport opletten dat ik de achterkant niet naar beneden hou, of de boel smakt op de grond.

De mijne heeft wel wat brom. Niet abnormaal veel, maar toch wel merkelijk hoorbaar. Een kennis van me bouwt vintage Fenders na en die doet aan de binnenkant van de behuizing een koperen plaat, die hij met de versterker verbindt. Dit zou een aanzienlijke verbetering zijn tegen brom. Maar echt storend vind ik het niet, als je speelt merk je er niets van, en daarom vind ik die ingreep wat overbodig. Maar ik ben natuurlijk geïnteresseerd in "anti-brom" ingrepen.

Frits van Mourik
17 februari 2007, 00:28
Er zijn een paar simpele truukjes, die het proberen waard zijn:
-Als je een -in mijn idee "moderne"- AC30 hebt, zoeen met twee printplaatjes in het voorversterkergedeelte, dan vind je na verwijdering van het achterpaneel
op de onderste print rechts de "ontbrominstelpotmeter".
Na een kwartiertje ofzo opwarmen zou je deze eens heen&weder kunnen draaien; luister of dat uitmaakt.
- De binnenzijde van het achterpaneel bekleden met alufolie, zodanig dat het contact maakt met het chassis kan ook bijdragen aan bromreductie.
- Een slim gevouwen stukje aluminiumplaat over de zes inputs en bevestigd aan het chassis scheelt ook. Ik gebruik hiervoor plaat van 0.5 mm; is met een huishoudschaar te bewerken.

mijn 2 €cents..

heavy-metal-thunder
17 februari 2007, 22:29
dank voor de tips. Ik zou echter niet weten of ik zo'n potmeter heb. Is een ac30 van 1965 modern??

Frits van Mourik
17 februari 2007, 23:03
Wat denk je zelf ? :satisfie:
Ik denk niet, dat er in jouw VOX al printplaten zitten.
Of er in zo'n ouwe een ontbrommer zit, weet ik eigenlijk niet.
Zou ik ff in mijn VOX moeten kijken; die is zo mogelijk nòg ouder...

shredneck
20 februari 2007, 21:45
Wat denk je zelf ? :satisfie:
Ik denk niet, dat er in jouw VOX al printplaten zitten.
Of er in zo'n ouwe een ontbrommer zit, weet ik eigenlijk niet.
Zou ik ff in mijn VOX moeten kijken; die is zo mogelijk nòg ouder...


Bruut, dan kom ik nog maar even langs, meteen even mijn VOX laten horen aan je en kan ik de jouwe ook even horen! Ik ben ook wel benieuwd wat je uiteindelijk van de demo vind(niet hoe ie klinkt natuurlijk...) Hij ligt op de mat inmiddels.

Grts,

Corvin / CrowJane