PDA

View Full Version : help!! Ik wil echt goed worden.....what to do??!!



tj44rd de git44rm4n
31 december 2002, 00:40
Ik speel nu al zo'n 4 jaar gitaar...heel fanatiek enzo... Vaak 3 uur per dag oefenen enzo. Ik speel(de) vooral metallica in het begin... ben ook groot fan van petrucci en zijn werk... Ik haalde tablatuur van deze muziek en kon al snel veel solo's meespelen... Alleen dat begon al snel te vervelen omdat ik bij god niet wist waar ik mee bezig was. Nu ben ik begonnen me te verdiepen in de achterliggende theorie. Ik ben begonnen de modus helemaal van buiten te leren. Ook de pentatonische schaal ken ik. Ik weet wanneer ik deze dingen kan/moet gebruiken. Kortom ik heb dit onder de knie. Ik ken de standaard akkoorden, beschik over een goede techniek, kan noten lezen, ken kwinten/kwarten cirkel van buiten etc. Ik moet nu weten waar ik het beste mee verder kan gaan... Geef aub tips en maybe goede boeken die aan kan/moet schaffen ( heb om te beginnen 'de gitaar' van Denyer en 'algemene muziektheorie' van Nelleke (hier ben ik nu mee bezig))

sebass
31 december 2002, 00:51
Vast ritueel opbouwen:

warm spelen
scales
moeilijke akkoorden
solfege
improviseren
fysieke mogelijkheden trainen
afbouwen (beetje wat leuke nummers spelen)

Pee
31 december 2002, 10:58
jep zo doe ik het ook.
je kan ook doen zoals petrucci (of zoals ik :smile: ) een soort databank opbouwen. met allemaal verschillende soorten technieken en als je dan een oefening vind ivm die techniek, steek je hem erbij en na een tijdje wordt dit een heuse databank.

in mijn databank zitten volgende onderdelen:

warming-up
scales
chords
sweep picking
arpeggios
right hand tapping
songs

als ik een uurtje kan oefenen gaat het als volgt:

15 min:warming up
15 min:scales
15 min:chords
15 min:techniek naar keuze

je kan ook je databank inverdelen in verschillende stijlen (zoals ik binnenkort :smile: )

bijvoorbeeld:
Algemeen
-warming-up
-fretboard memorisatie

Rock:
-scales
-chords
-sweep picking
-arpeggios
-right hand tapping
-songs

Blues
- scales
- chords
- licks
- songs

Jazz
- scales
- chords
- arpeggios
- ...

je kan natuurlijk bepaalde onderdelen weglaten of bijvoegen.

zo dit was mijn kleine bijdrage aan dit topic

oja en niet vergeten op te warmen.

Shay
31 december 2002, 11:24
Hyperspeed pillen bij de drogist.

Of zakje hypermagie bij Mr Miyagi

:grin:

moretel
31 december 2002, 12:49
Maak een week schema,
ik oefen nu 3 uur per dag,
uur techniek
uur songs
uur nieuwe zaken
verder heb ik een lijst artikelen en oefenspul voor als ik tijd over heb,
nooit meer dat gepiel op de bank.

Vaak probeer ik de technische oefeningen te combineren met warm spelen/nieuwe toonladders etc.
Concentratie tijdens oefenen is ook erg belangrijk,

neem eens een kijkje op
http://www.guitarprinciples.com

tj44rd de git44rm4n
31 december 2002, 21:01
Op 2002-12-30 23:51, schreef sebass:
Vast ritueel opbouwen:

warm spelen
scales
moeilijke akkoorden
solfege
improviseren
fysieke mogelijkheden trainen
afbouwen (beetje wat leuke nummers spelen)

Zou je misschien iets duidelijker kunnen zijn :smile:.... Wat moet ik bijvoorbeeld onder 'fysieke mogelijkheden trainen ' verstaan? En hoe kan ik het beste met solfege aan de slag gaan? En wat zijn de scales die je ECHT moet kennen?

Pee
1 januari 2003, 11:59
scales die je echt moet kennen:

pentatonische toonladder (alle 5 de posities)
Ionisch met al zijn modes (dorisch,prygisch,lydisch,mixolydish,aeolisch en locrisch)

en misschien nog de harmonische mineur, maar als je die ionische hebt geleerd is de harm. min. niet moeilijk meer.

sebass
1 januari 2003, 15:25
Op 2002-12-31 20:01, schreef tj44rd de git44rm4n:


Op 2002-12-30 23:51, schreef sebass:
Vast ritueel opbouwen:

warm spelen
scales
moeilijke akkoorden
solfege
improviseren
fysieke mogelijkheden trainen
afbouwen (beetje wat leuke nummers spelen)

Zou je misschien iets duidelijker kunnen zijn :smile:...
Wat moet ik bijvoorbeeld onder 'fysieke mogelijkheden trainen ' verstaan? En hoe kan ik het beste met solfege aan de slag gaan? En wat zijn de scales die je ECHT moet kennen?


Fysieke mogelijkheden dat is gewoon wat je kan doen in dit geval met je handen. De akkoorden sneller leren pakken, coördinatie van linker rechter hand, bereik over de fretten vergroten, snelheid opbouwen met beide handen etc.
Scales die je moet weten heeft pee hier boven genoemd. Vanuit pentatonische ladder zou je de blues ladder kunnen leren en de majeur en natuurlijke mineur moet je ook zeker beheersen.
Solfege dat is iets wat ik in ieder geval het moeilijkst vind. Je kan scales luisteren en dan moet je zeggen welke scale het is en intervallen wat het interval is en dan heb je nog akkoorden die je dan moet benoemen (en dan niet dit is c en dit is a maar meer van een suspended akkoord een augmented). Als je dit goed gaat beheersen kun je naar muziek luisteren en meteen weten wat ze spelen. De muziek wordt heel erg helder in je hoofd volgens vai maar goed zo ver ben ik nog niet. Ik had nog wat tips van meneer vai: ga op je gitaar noten spelen bijvoorbeeld de c majeur ladder (eerst gewoon per noot) sla een noot aan en zing deze na en vervolgens tegelijk. Als dat goed gaat dan probeer je een klein melodietje en zing je dat na en dan tegelijk spelen en zingen. Houd het makkelijk het kost tijd. Als je het niet goed genoeg doet zal het niet werken. Probeer het zo precies mogelijk na te zingen en mee te zingen. Speel niets wat je niet na kan zingen. Zo krijg je een beetje gevoel in de intervallen en kun je straks componeren uit je hoofd zonder dat je je gitaar bij de hand hebt (of welk ander instrument) oftewel je wordt een soort beethoven.
Verder kun je nog een tape recorder pakken. Speel majeur en mineur intervallen en neem deze op. Na elke interval wacht je even en zeg je wat het is (inde opname). Speel zo een bandje vol en ga het daarna luisteren en benoem voordat de stem op het bandje heeft gezegd wat het is, te zeggen of het een mineur of majeur inteval is. Dit valt vies tegen kan ik je zeggen, maar oefening beloond heel erg. Later kun je ook andere intervallen nemen.
Ik denk dat dit voorlopig wel weer genoeg is. Ik ga voor mijzelf ook maar eens een goed schema maken. Dat heb ik inderdaad ook van petrucci en ook dat ik maar mappen moet maken om alle oefeningen in te delen.
Nou succes. Ik denk dat je hier wel een tijd mee vooruit kan.

tj44rd de git44rm4n
1 januari 2003, 15:35
Jow thnx mensen....kan ik weer een aantal jaartjes vooruit :razz:....

sebass
1 januari 2003, 16:52
You're welcome :smile:

tj44rd de git44rm4n
1 januari 2003, 18:39
Hey is het trouwens mischien niet verstandig om solfege gewoon op een piano te oefenen? Zo zie je misschien net iets duidelijker wat je doet denk ik.... of niet :smile:?

sebass
1 januari 2003, 19:34
Ja dat is ook het meest gebruikelijk. Dat is gewoon om de intervallen te horen en akkoorden e.d. maar met de gitaar de noten meezingen is wel handig want dan krijg je ook een beeld van hoe je de intervallen speelt op de gitaar, wat weer handig is voor het componeren.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sebass op 2003-01-01 18:36 ]</font>

dirkw83
1 januari 2003, 22:40
man als ik dit allemaal zo lees en ik zou nog niet spelen, dan zou ik er ook nóóit aan beginnen :smile: Maar goed, als je goed wil worden zal het wel nodig zijn denk ik.

Kan toch trouwens ook haast niet anders dan dat er mensen goed geworden zijn zonder dat soort rituelen uit te voeren?

sebass
1 januari 2003, 22:54
Ja sommigen denken ook dat jimi hendrix een bepaalde gave had en daarom zo kon spelen en dat soort dingen kon bedenken. Maar het feit is dat toen hij een gitaar had gekregen (een supergoedkoop ding wat bijna uit elkaar viel) alles na ging spelen wat hij hoorde. Van vogeltjes tot commercials en op deze manier de gitaar zo goed aanvoelde dat hij er van alles mee kon. Je moet bepaalde delen van je hersenen stimuleren die je anders niet gebruikt. Je bent hier trouwens onbewust ook vaak mee bezig als je gitaar speelt. Vooral nummers uitzoeken is echt een hele goede oefening, waarom denk je anders dat er zoveel tabs zijn. Die mensen tabben het niet uit omdat ze het zelf zo leuk vinden, maar omdat het ook een hele goede oefening is.

moretel
2 januari 2003, 13:54
Ik heb nog een aardig artikel over oefenen, zal ik eens scannen en op mijn site zetten als daar behoefte aan is.

tj44rd de git44rm4n
2 januari 2003, 14:00
Is behoefte aan :smile:

Schurk
24 januari 2003, 19:17
Misschien es goed wippen kan helpen,

moretel
24 januari 2003, 20:17
Dat zou ik afraden,
ik neem aan dat je van die wipkippen in de speeltuin bedoeld, gezien het niveau van de opmerking :smile:
Heb je weleens een vinger tussen die veren gehad als je je wil vasthouden om te voorkomen dat je eraf valt ?