PDA

View Full Version : Wat is de basis om een nummer te componeren !



DTmaster
15 februari 2007, 10:55
Hallo


Ik ga vandaag ff een nummer in elkaar zetten en dat moet in 2 dagen tijd wel lukken , het enigste is dat ff ben vergeten is hoe die verbindingen ook al weer gingen , kan iemand mij dat even uitlegen

je hebt bijvoorbeeld I IV V verbinding , maar kan iemand mijn andere voorbeelden geven , en aangeven hoe je die in de pratijk gebruikt om een nummer te schrijven !!


Thanx

gorgasm
15 februari 2007, 12:31
tja je kan alles doen denk ik, je kan ook I ii V doen, of wachten met je V, of telkens verschillende V'en spelen; E dan A dan D, weer een E en dan pas beginnen met een I IV V(uit een andere cadens)

dit is natuurlijk mijn zeer bescheiden mening van mijn zeer beknopte kennis

Reel Big Fish
15 februari 2007, 13:03
... of je schrijft iets met je gevoel, omdat je het mooi vind? ;)

DTmaster
15 februari 2007, 13:10
ik zal straks me stuk wel ff laten horen !!!

Michel89
15 februari 2007, 14:45
http://www.everything2.com/index.pl?node_id=706650

Dit zijn de meest standaard Chord Progressies. Natuurlijk zit achter alles een logica, hoewel ik er nog niet mega veel verstand van heb. Mischien kun je als je echt zelf wat wilt bedenken deze pagina's kijken;

http://www.guitarlessonworld.com/lessons/lesson16.htm

http://www.guitarlessonworld.com/lessons/lesson36.htm

Tristan
15 februari 2007, 14:55
Akkoordprogressies komen voort uit de MELODIE, dus ik zou eerst een melodie schrijven en dan zijn de basnoten/akkoorden die je eronder kan leggen vaak ook wel duidelijk, daarna kan je gaan kijken naar alternatieven in sound/voicing/ligging of andere akkoorden gebruiken...
Als je een song wil schrijven vanuit de harmonie dan moet er eerst een harmonisch idee zijn, dus dan heb je in principe niets aan standaard akkoordenschema's lijkt me, omdat die standaard akkoordenschema's zoals ik al zei uit de melodie voortkomen...

-=JEROEN=-
15 februari 2007, 16:09
tja, of melodie komt voort uit akkoordprogressies

kijk maar naar de blues, de progressies zijn meer of meer hetzelfde gebleven door de jaren heen, maar telkens zijn er weer nieuwe melodieën bij verzonnen

DT, ik moest enorm lachen om je opmerking "ga vandaag ff een nummer in elkaar zetten en dat moet in 2 dagen tijd wel lukken"

ik heb nummers die ik in 5 seconden heb geschreven, en nummers die nu na tientallen jaren nog niet af zijn

tis dus geen kwestie van tijd, maar een kwestie van inspiratie, en dat laat zich niet dwingen

tuurlijk kan je ff wat akkoorden bij elkaar gooien, maar dan heb je nog geen nummer

Jimi Hendrix
15 februari 2007, 17:29
Akkoordprogressies komen voort uit de MELODIE, dus ik zou eerst een melodie schrijven en dan zijn de basnoten/akkoorden die je eronder kan leggen vaak ook wel duidelijk, daarna kan je gaan kijken naar alternatieven in sound/voicing/ligging of andere akkoorden gebruiken...
Als je een song wil schrijven vanuit de harmonie dan moet er eerst een harmonisch idee zijn, dus dan heb je in principe niets aan standaard akkoordenschema's lijkt me, omdat die standaard akkoordenschema's zoals ik al zei uit de melodie voortkomen...

inderdaad!

gorgasm
15 februari 2007, 22:15
willen de heren die dit kunnen mss even een vb uit de doeken doen?

kzeg maar iets, als je melodie C F A B D is ofzo

C F G E G(3de pos)
zoiets?

Jimi Hendrix
15 februari 2007, 22:30
willen de heren die dit kunnen mss even een vb uit de doeken doen?

kzeg maar iets, als je melodie C F A B D is ofzo

C F G E G(3de pos)
zoiets?

Hangt van 't ritme af....

OT: op 't conservatorium kreeg je als tentamen een uitgeschreven melodie en dan mag jij er een akkoordenschema bij schrijven uit 't hoofd, waarbij je 5 minuten krijgt om 't te checken op een piano.... (dat van 't checken weet ik niet meer zeker). Leuk hoor. Of reharmoniseren van kinderliedjes.

-=JEROEN=-
16 februari 2007, 01:29
willen de heren die dit kunnen mss even een vb uit de doeken doen?

kzeg maar iets, als je melodie C F A B D is ofzo

C F G E G(3de pos)
zoiets?inderdaad tempo is wel van belang, maar stel het melodietje gaat zo


1 2 3 4 1 2 3 4
c f a b d

voorbeeldje (http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/melodielijn-test.mp3)

het eerste wat bij mij opkwam was F (c f ) - G (a b d)

maar ja er kan nog veel meer: Bb - Gadd9 (G) bijvoorbeeld

en als je van de f een e maakt:


1 2 3 4 1 2 3 4
c e a b d

dan kom ik bijv uit op C - G (lekker simpel, maar heel effectief)

Jimi Hendrix
16 februari 2007, 08:43
Nog even dooretteren over dat ritme: je kunt er geen bal van zeggen zonder dat je 't ritme kent. Pas dan kun je (als je 't notenschrift machtig bent) een melodische analyse uitvoeren en zien welke noten akkoordtonen zijn en welke doorgangstonen, wisseltonen of anticipaties....

Of je doet 't op gehoor, maar ook dan is't ritme van belang.

't gaat erom dat je door 't ritme hoort welke noten een klemtoon hebben en welke minder belangrijk zijn. De beklemtoonde noten zijn dan weer van belang voor de harmonisatie. Dit geldt op microniveau (per maat) maar ook op macroniveau (per 4 maten/8 maten/16 maten etc). kop en staart zeg maar.
Bovenstaande in muziek waar die regeltjes opgaan (jazz, sommige pop, klassiek tot 20e eeuw).

Overigens lijkt veel popmuziek me juist wèl geschreven met als beginpunt een riff of akkoordending (bijv. Smells Like Teen Spirit). Jammen en dan uitwerken zeg maar.

-=JEROEN=-
16 februari 2007, 12:56
pas je theorie is toe op de medodielijn die gorgasm plaatste en het tempo dat ik plaatste (incl crappy audio vb)

ben nieuwsgierig naar waar jij op uit komt

ik gebruik een combinatie van gehoor, gevoel en kennis

gorgasm
16 februari 2007, 15:06
En Jimi, schrijf een boek! :)

Jimi Hendrix
16 februari 2007, 15:24
pas je theorie is toe op de medodielijn die gorgasm plaatste en het tempo dat ik plaatste (incl crappy audio vb)

ben nieuwsgierig naar waar jij op uit komt

ik gebruik een combinatie van gehoor, gevoel en kennis

Om er iets van een cadens van te maken:

In C:

Am - F - Dm G Cadd9

VI - IV - II V I

Ik ga nu wat rommelen met de eerste twee akkoorden:

De eerste twee akkoorden (VI en IV) kun je in dit voorbeeld (omdat de melodie erbij past) vervangen door bijv: bVI (Ab of Abmaj7) en bII (Db of Dbmaj7).

Of, wat gezochter, door #IVhalfverminderd en IVmolldur (F#m7b5 en Fm).

Of, nog veel gezochter, met een dominantketting naar de Dm:
E7b13 (de melodienoot C is dan de b13) - A7b13 (de melodienoot F in dan de b13). De A7b13 lost dan keurig op naar de Dm.

Of deze is ook mooi (chromatisch dalende baslijn):
C/E - Eb79 - Dm Db79 Cadd9

C met een E in de bas is dan I in sextligging,
Eb79 de tritonusverwante van A7
Db79 de tritonusverwante van G7

Nog eentje dan (chromatisch omhoog):
C/E - F - F#m7b5 G7 Abmaj7#11

In de tweede maat (als die D tenminste minstens 5 tellen blijft liggen) kun je nog steeds chromatisch omhoog naar het C-akkoord:
Abmaj7#11 Am711 Bb7 Bdim C69 ofzo....

:rockon: :rockon: :rockon:


Opmerkenswaardig is dat ik er een cadens van heb gemaakt, wat ook verdedigbaar is, doordat de melodietonen A en B (vooral die, leidtoon) vanzelf naar de C wijzen. Bovendien is het daarmee een afgesloten geheel geworden. Die D wil in mijn harmonisch raamwerk dan eigenlijk oplossen naar de C maar blijft liggen in de melodie. Daarmee is het een akkoordtoon geworden (Cadd9 dus).
Als je deze melodie langer zou maken begint de derde maat misschien met een noot C of E, in dat geval zou de harmonisatie weer heel anders worden omdat je dan in maat II iets van een halfslot (II-V of iets dergelijks) wilt hebben.... Context is ALLES!!!

DTmaster
16 februari 2007, 17:11
Thanx , allemaal , ik ben bijna klaar met noteren, als ik klaar ben laat ik mijn meesterwerk zien :)

-=JEROEN=-
17 februari 2007, 13:00
jimi, meer als de helft van de akkoorden die jij noemde vind ik helemaal niet klinken / passen bij deze melodielijn

kan je misschien een voorbeeld opnemen?

Jimi Hendrix
17 februari 2007, 14:12
jimi, meer als de helft van de akkoorden die jij noemde vind ik helemaal niet klinken / passen bij deze melodielijn

kan je misschien een voorbeeld opnemen?

daar heb ik de mogelijkheden hier niet toe.
tip: zoek een voicing van 't akkoord met de melodienoot als topnoot. Is ook goed voor je chord/melody-chops.
wat je niet vindt klinken/passen is waar smaak en/of muzikaal idioom erin komt (als je 't tenminste goed speelt). De meer gezochte voorbeelden klinken dissonanter, kan zijn dat je dat niet mooi vindt. Kwestie van wennen? Qua dissonantie zit ik hier in de jaren '60-jazzhoek (wayne shorter, bill evans etc) of net ervoor. Of, in de klassieke muziek, nog voor Wagner. 't lost in elk geval allemaal keurig op. Holdsworth of Bartók zouden 't vast nog veel 'minder mooi' (kunnen) maken.
't zijn puur 'technisch correcte' tonale voorbeelden van hoe je harmonisatie aanpakt (eerst cadens vinden dan vervolgens 'opvullen').

Overigens zie je in de Jazz heel vaak reharmonisaties.
Als je bijv de originele compositie van Stella by Starlight erbij pakt, zie je dat de jazzversie door oa vertweevijfing (II-V verbindingen overal van maken) een stuk 'verder' gaat dan 't origineel.

DTmaster
17 februari 2007, 16:35
ik lees aandachtig julli info ga zo door !!

-=JEROEN=-
17 februari 2007, 16:54
ik ga maar eens harmonieleer les nemen

leren componeren

ik doe nu nagenoeg alles op gehoor (hier en daar een beetje kennis)


hoe ist met dat liedje dat je ff in elkaar ging flansen, DT?

gorgasm
18 februari 2007, 03:20
tekst
ik zou zeggen kun je dit mss wat duidelijker uitleggen, maar al jouw ervaring kan je niet in enkele posts proppen.

Moest utrecht zover niet zijn, ik kwam bij je langs!

en,
Eb79=>waarom zeg je hier geen Eb9 tegen?
Db79=>zelfde geval

tritonusverwante?Kan je dit es uitleggen?(ik zoek het zelf ook wel op)

Jimi Hendrix
18 februari 2007, 09:49
Eb79=>waarom zeg je hier geen Eb9 tegen?
Db79=>zelfde geval
Kwestie van conventie, maar ik vind 't duidelijker als 79 dan als 9. 7 geeft het type aan (dominant), 9 de toevoeging.



tritonusverwante?Kan je dit es uitleggen?(ik zoek het zelf ook wel op)

In het kort is het zo dat je een gealtereerd dominant 7 akkoord (in deze voorbeelden dus A7b5 en G7b5) kunt vervangen door een dominant 7 akkoord dat een tritonus verder weg ligt. A7b5 en Eb7b5 bevatten zelfs dezelfde tonen (enharmonisch), ga maar na. In een cadens-situatie krijg je dan een extra leidtoon en wel in de bas (halfje boven de I).

Eigenlijk zijn al die moeilijke reharmonisaties die ik liet zien niet het belangrijkste wat je hieruit zou kunnen leren. 't belangrijkste blijft het vinden van de cadens, de rest kun je dan opvullen.

gorgasm
18 februari 2007, 20:10
A7b5 = a cis e g (x01223)
Eb7b5 = es g cis f ais(x6768x)
zie ik dit juist?

Edit: dit is juist
5656(55) A (a eb g f)
x6768 Eb (eb a f g)

dus geef ik Jimi gelijk :)

Jimi Hendrix
18 februari 2007, 23:44
A7b5 = a cis e g (x01223)
Eb7b5 = es g cis f ais(x6768x)
zie ik dit juist?

nee, de b5 van A is Eb, de b5 van Eb is Bbb (oftewel enharmonisch A)

-=JEROEN=-
18 februari 2007, 23:59
7b5 = 1 3 b5 b7

voicings van bijv C7b5:
8x897x (R b7 3 b5)
xx2312 (3 b7 R b5)
2x231x (b5 3 b7 R)
xx8978 (b7 3 b5 R)

DTmaster
19 februari 2007, 00:32
Ik heb vandaag me eerste take van mij demo af , ik kijk wel ff wanneer ik het post !!!

Jimi Hendrix
19 februari 2007, 09:13
7b5 = 1 3 b5 b7

voicings van bijv C7b5:
8x897x (R b7 3 b5)
xx2312 (3 b7 R b5)
2x231x (b5 3 b7 R)
xx8978 (b7 3 b5 R)

de vetgedrukte zijn dezelfde voicing: F#7b5 = C7b5, illustreert prima wat ik al eerder zei.

-=JEROEN=-
19 februari 2007, 13:34
hmm, ben ik niet met je eens

als je alle 4 de akkoorden over C speelt, heb je 4 verschillende C voicings

als je alle 4 de akkoorden over F# speelt, heb je 4 verschillende F# voicings

hangt dus van de bas (of piano enzo) af

Jimi Hendrix
19 februari 2007, 23:16
hmm, ben ik niet met je eens

als je alle 4 de akkoorden over C speelt, heb je 4 verschillende C voicings

als je alle 4 de akkoorden over F# speelt, heb je 4 verschillende F# voicings

hangt dus van de bas (of piano enzo) af

maar ze zijn wel enharmonisch 't zelfde en is daarmee de tritonus verwante dominant verklaard.

peter_heijnen
19 februari 2007, 23:33
hmm, ben ik niet met je eens
Kijk nog eens goed....

In jouw eigen voorbeeld van 7b5 bestaat het akkoord in de tweede positie, als je het bekijkt vanuit de grondtoon C, uit b5/3/b7/1. Vanwege de ligging zou de naam van het akkoord dan C7/Gb zijn. De Gb in de bas impliceert vanzelfsprekend de b5 in het akkoord.

Maar je zou precies ditzelfde akkoord ook Gb7b5 kunnen noemen, want gerekend vanuit Gb bestaat het akkoord ook uit 1/b7/3/b5. Zelfde notenmateriaal, alleen andere ligging. Gb7b5 is dus identiek aan C7b5.

In achtste positie bestaat je C7 uit 1/b7/3/b5, maar als je dat akkoord nu vanuit Gb berekent, krijg je:.......?

Een eenvoudiger voorbeeld van tritonusverwantschap: speel de Gb7b5 in de tweede positie van jouw voorbeeld (ok we weten dus dat je dat ook C7/Gb kunt noemen). Verwissel nu de bastoon Gb voor de bastoon C terwijl je de rest van het akkoord laat liggen. Het akkoord dat je nu speelt is..... een reine C7.

Gb en C liggen een tritonus van elkaar, vandaar de term tritonusverwantschap.

Je kunt het met betrekking tot dit soort zaken toch echt beter eens zijn met Jimi Hendrix, hij weet echt heel goed waar ie het over heeft.

-=JEROEN=-
20 februari 2007, 00:35
tja zo eigenwijs als ik ben, blijf ik het oneens met jullie

hij zei "de vetgedrukte zijn dezelfde voicing"

voor zo ver ik weet betekent voicing, de ligging van de tonen, de volgorde van laag naar hoog

Jimi Hendrix
20 februari 2007, 00:48
tja zo eigenwijs als ik ben, blijf ik het oneens met jullie

hij zei "de vetgedrukte zijn dezelfde voicing"

voor zo ver ik weet betekent voicing, de ligging van de tonen, de volgorde van laag naar hoog

ja en relatief gesproken (en daar hebben we het over bij voicings) zijn die hetzelfde.... maar, belangrijker lijkt me of je nu snapt waar Tritonusverwantschap vandaan komt....

Er is in tonaal opzicht trouwens één tritonusverwante 'van nature' mogelijk, op #IV, weet je nog Peter? Verhoogd Vier Dubbelverminderd In Kwint-Sextligging? hehe, heerlijk. Komt (in C) neer op Ab7b5 ipv D7 die oplost naar G7.

-=JEROEN=-
20 februari 2007, 01:13
tja dat gaat me ff te ver, omdat ik te weinig weet over tonaliteit (harmonieleer)

peter_heijnen
20 februari 2007, 07:46
..... weet je nog Peter?
Ik ben bang van niet. :)

Ik was absoluut geen grote held in de theorielessen en beperkte me daar destijds tot het strikt noodzakelijke en vond dat al moeilijk genoeg. Ik zat in die lessen niet bepaald te genieten.

Tegenwoordig kan ik wel genieten van bijv jouw kennis en uitleg in je posts.

johantipker
20 februari 2007, 10:38
ja en relatief gesproken (en daar hebben we het over bij voicings) zijn die hetzelfde.... maar, belangrijker lijkt me of je nu snapt waar Tritonusverwantschap vandaan komt....

Er is in tonaal opzicht trouwens één tritonusverwante 'van nature' mogelijk, op #IV, weet je nog Peter? Verhoogd Vier Dubbelverminderd In Kwint-Sextligging? hehe, heerlijk. Komt (in C) neer op Ab7b5 ipv D7 die oplost naar G7.

Het leuke is dat je het tritonusverhaal ook kunt suggereren, in een bijv een popliedje...

stel je improviseert over een (kampvuur) G akkoord, dan kun je in je solo, ook de Vtritonus "faken" door over dat G akkoord Abmixolydisch b5 te spelen en dan op te lossen naar een of 2 akkoordtoonen van G...ofwel het grote spel tussen spanning en ontspanning...

Jimi Hendrix
20 februari 2007, 11:17
Het leuke is dat je het tritonusverhaal ook kunt suggereren, in een bijv een popliedje...

stel je improviseert over een (kampvuur) G akkoord, dan kun je in je solo, ook de Vtritonus "faken" door over dat G akkoord Abmixolydisch b5 te spelen en dan op te lossen naar een of 2 akkoordtoonen van G...ofwel het grote spel tussen spanning en ontspanning...

ja, oftewel Ebm. werkt altijd leuk over een pedal. maar in een popliedje hoor je mij dat niet snel doen hehehe.

johantipker
21 februari 2007, 14:24
ja, oftewel Ebm. werkt altijd leuk over een pedal. maar in een popliedje hoor je mij dat niet snel doen hehehe.

waarom niet? vin ik juist kicke! (niet overdrijven natuurlijk)

Thundermane
26 februari 2007, 12:01
Wanneer ik een lied 'componeer' dan doe ik het zo:
Eerst bedenk ik de naam van het liedje en dus waar het over zal gaan.
Dit is heel belangrijk voor mij omdat ik liedjes wil maken waarbij de muziek zelf ook echt past bij het onderwerp waar het liedje over gaat.
Anders krijg je liedjes die cool klinken maar waarbij de tekst er niet echt bij past.
Dan bepaal ik of het snel of langzaam moet worden, of juist afwisseling erin (denk aan master of puppets van metallica, die heeft ook wel wat snelheids afwisseling en 'mood' verandering).
En dan pas begin ik met de eerste noten/chords/ etc.
En dan steeds chord na chord en note na note inpassen, is wel een langdurig karweitje maar dan heb ik wel een liedje waar ik zelf blij mee ben.
Meestal werk ik het ook uit in powertab.

-=JEROEN=-
26 februari 2007, 13:20
Ik heb vandaag me eerste take van mij demo af , ik kijk wel ff wanneer ik het post !!!
ff duurt wel lang bij jou :stop:

DTmaster
26 februari 2007, 13:41
zo ik hem mijn nummers af , en wat ik zei klopte ook wel ik 2 dagen nodig gehad om dit in elkaar zetten , het enigste wat nogal lang duurde was het opnemen opzich , check it out

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=88248


en als het kan een berichtje is altijd leuk !!!

gorgasm
4 maart 2007, 10:59
stel je improviseert over een (kampvuur) G akkoord, dan kun je in je solo, ook de Vtritonus "faken" door over dat G akkoord Abmixolydisch b5 te spelen en dan op te lossen naar een of 2 akkoordtoonen van G...ofwel het grote spel tussen spanning en ontspanning...
zal dit niet "slecht" klinken?

omdat je je hele toonladder n halve toon hoger zit dan je akkoord, behalve je b5, die dan weer in je akkoord valt.
of doe je dit als n tussenfase om dan in G mixo of majeur verder te gaan?

johantipker
4 maart 2007, 14:02
wat jij zegt in je onderschrift: "tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt .... " dekt in dit geval al de hele lading...

dit soort dingen, het spelen van een " vreemde " ladder over een akkoord, als je dat niet goed doet klinkt t idd apevals :D


een truc kan zijn (ik heb de wijsheid ook niet in pacht) om heel doelbewust naar een langer aangehouden stevige stabiele akkoordtoon op een sterk maatdeel te spelen, de "rare" tonen bewaar je dan voor zwakkere maatdelen
(off beat) ....

bij mij werkt t! :) 8-) (ben er wel weer een paar jaartjes mee zoet geweest) :sssh:

gorgasm
4 maart 2007, 14:26
kan je soms n vb ofzo posten?

maar kbegrijp wel wat je zegt, als je bv een maj akkoord speelt(blues) en je gooit er de bluesscale tegenaan kan je goochelen met je majeur en mineur(vn je akkoord) en je bluesscale(soms liggen die noten pal naast elkaar

hopelijk ben ik wat duidelijk :)

intGod
4 maart 2007, 14:26
willen de heren die dit kunnen mss even een vb uit de doeken doen?

kzeg maar iets, als je melodie C F A B D is ofzo

C F G E G(3de pos)
zoiets?

Pfft, dat kan allemaal. Het hangt toch af van het gevoel wat je wil creeren. Wat Jimi zei is een stuk handiger - als je een volledige melodie krijgt en daar akkoorden onder moet zetten. Dan is het waarschijnlijk ook duidelijker wat voor toonladder je inzit en kan je eventueel ook kijken of je ergens van toonsoort kan wijzigen om het allemaal wat interessanter te maken.

Van "CFABD" wordt ik niet veel wijzer. Dat kunnen allemaal verschillende toonsoorten zijn. C majeur, C melodisch mineur en de afgeleiden daarvan (A natuurlijke mineur etc). Maar afhankelijk daarvan krijg je dus andere akkoorden.

Voor C zou je als akkoorden C, Dm, Em, F, G, Am, B krijgen (laatste officieel als dim).
Voor Cmin zou je krijgen Cm, Dm, F, G, A, B (twee laatste eigenlijk dim)

Dat scheelt toch een hoop qua gevoel. Als het een metal nummer is dan zou ik bijna kiezen voor een D mineur pentatonische toonladder. Is het een popnummer zou ik kiezen voor A harmonisch mineur of zo, voor een vrolijk nummer zou je C majeur kunnen kiezen ...

Het hangt er maar van af, dus ...

johantipker
4 maart 2007, 14:44
kan je soms n vb ofzo posten?

maar kbegrijp wel wat je zegt, als je bv een maj akkoord speelt(blues) en je gooit er de bluesscale tegenaan kan je goochelen met je majeur en mineur(vn je akkoord) en je bluesscale(soms liggen die noten pal naast elkaar

hopelijk ben ik wat duidelijk :)


ok, bij deze... een lekkere vage lick:
---------------------------------------------------------------
------------------9-11-10-9-8---------------------------------
--T---7-8-10-11----------------9------------------------------
--A------------------------------------------------------------
--B------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------

speel de tonen vlot achter elkaar en hou de laatste toon lang aan...

klinkt goed over C akkoord...

als t goed is hoor je een beweging van spanning naar onspanning...

gorgasm
7 maart 2007, 15:24
Tritonusverwant.dan zijn Am 7 en C6 tritoniusverwanten?
of gaat het hier niet op omdat het geen dominanten zijn?

Komt (in C) neer op Ab7b5 ipv D7 die oplost naar G7.
dit herken ik, maar dan Am 7 b5 naar een D7, das volgens mij in G de ii die naar een V gaat, want in t stukkie dat ik leer gaan ze dan idd terug naar een Gm:hippie:

je vb vind ik wel raar johan :)

Tristan
7 maart 2007, 16:06
Nee, Ami7 en C6 zijn geen tritonusverwanten, het is in principe gewoon een andere naam voor hetzelfde akkoord, alleen bepaalt de functie van het akkoord de naam...
Ami7: a c e g
C6: c e g a - kan ook zijn: Ami7/C
C6 is dus een omkering van Ami7, een andere rangschikking van de noten waardoor de grondtoon niet in de bas ligt maar de terts...

De naam Ami7/C zal je eerder gebruikt zien worden als het akkoord een doorgangsakkoord is, bijvoorbeeld in een sequens met dalende baslijn...
Ook kan deze naam gebruikt worden als er sprake is van een C pedalbass waarop verschillende akkoorden gespeeld worden...

De naam C6 suggereert meer dat het een tonica akkoord is, dus een rustpunt in plaats van een doorgangspunt...
Dat is een beetje het algemene verhaal, uitzonderingen komen natuurlijk wel voor...


Ami7b5 - D7 - Gmi7 = II V I in G mineur
Wat Jimi Hendrix bedoelt is dat je om een vloeiendere baslijn te creeeren de D7 kan vervangen door Ab7, dit is de zogeheten tritonusverwantschap of tritonus substitutie...
Ami7b5 - Ab7 - Gmi7 = II Vtrit I in G mineur

D7(b5): d fis as c
Ab7(b5): as c eses ges enharmonisch: as c d fis (het zijn dus dezelfde noten)

Het komt eigenlijk van deze ladder vandaan:
as beses b/ces c d/eses fes ges enharmonisch: gis a b c d e fis
Zoals je misschien wel kan zien is dat de melodisch mineur ladder van A:
a b c d e fis gis

Als je akkoorden bouwt op deze ladder dan kan je zien dat zowel Ab7 als D7 erin voorkomt:
Ab7(b5): as c eses ges enharmonisch: as c d fis
D7: d fis a c
Je hoeft dus maar 1 noot aan te passen van het D7 akkoord om het Ab7 akkoord te krijgen, toevallig is de noot Ab de tritonus van D, vandaar dat het ook wel de tritonusverwantschap heet...
Als je de Ab dan in de bas gaat leggen in plaats van de D dan heb je echt een Ab7(b5) akkoord in plaats van een D7(b5) akkoord...