PDA

View Full Version : Barber Tone Press



Bruce
14 februari 2007, 23:49
Na lang nadenken, en veel gelezen te hebben over compressors
heb ik uiteindelijk een Barber tone press aangeschaft.
Na wat aangekloot te hebben met het ding word ik er niet echt enthousiast van.
Ik heb geen ervaring met compressors, zal het wel aan liggen.

Wie kan mij meer vertellen over het gebruik van dit pedaal?
En waar moet ik het pedaal plaatsen?

BS
15 februari 2007, 00:16
Denk dat je een beetje moet experimenteren met hoeveel van je gecompressde signaal je mengt met je droge signaal. Wat dat betrefd is dit een vrij unieke compressor met deze functie bij vrijwel iedere andere compressor werkt het effect op het totale signaal.

Overigens hoop ik niet dat je de boel echt zo hebt aangesloten want dan vrees ik dat je weinig geluid zult horen.

Edit : compressor plaats je het best als 1e pedaal in je keten. Omdat je echter een wha hebt kan je m het best direct achter je wah plaatsen.

Dirk_Hendrik
15 februari 2007, 08:38
Overigens hoop ik niet dat je de boel echt zo hebt aangesloten want dan vrees ik dat je weinig geluid zult horen.


Ik snap het ook niet helemaal..

Mitch
15 februari 2007, 11:01
Van je tekening begrijp ik niets, maar ik kan je wel wat vertellen over de Tone Press. Zet 'm in ieder geval NIET in de FX loop van je amp, maar vóór de input van de amp. Zet 'm na je wah en phase. Overdrive pedaaltjes (niet in je tekening kun je er zowel vóór als achter zetten, geeft een ander effect, meer of minder gain, meer of minder volume boost.
Maar goed: je kan 'm gebruiken om je sustain wat te verlengen, je kan 'm gebruiken om je volume wat te boosten, je kan zwel volume boosten als sustain verlengen.... wat wil je ermee en wat bevalt je niet ?
Persoonlijk vind ik het een ideale solo boost.

Bruce
15 februari 2007, 11:30
Overigens hoop ik niet dat je de boel echt zo hebt aangesloten want dan vrees ik dat je weinig geluid zult horen.
Oh..dan heb ik de fx omgedraaid.
Mijn signaal gaat gewoon van:
gitaar--wah--phase 90--tuner--signal booster--fx loop amp--delay--input amp.
Ik heb 'm iid ook in de loop gehad, en daar deet ie bijna niets.
Zal nog wel het een en ander gaan proberen.
Plaats 'm iig na de wah en phase.

Rutger
15 februari 2007, 11:42
Mijn ervaring met comps is dat je daarmee 'net dat beetje extra' aan je signaal geeft. Dus je merkt ook niet veel van een compressor, tenzij je hem zo instelt dat het je signaal afknijpt. En dat is denk ik ook weer niet de bedoeling. Toen ik er net mee begon te werken vond ik de invloed van de compressor ook lastig te definieeren, maar je moet er gewoon lekker veel mee experimenteren, dan ga je hem vanzelf leren kennen.

Een compressor geeft vaak net dat beetje meer compressie en sustain (en volume) dat je mist. Niet duidelijk aanwezig, tenzij ik een cleane '70-s funklick speel, dan gooi ik er wat meer compresie in. Zo gebruik ik 'm tenminste.

Een compressor voor of na je distortion (in jouw geval voor of na je preamp) heeft een andere invloed op je distortionsound. Gewoon mee experimenteren en luisteren wat je het mooist vind!

Mitch
15 februari 2007, 13:04
Oh..dan heb ik de fx omgedraaid.
Mijn signaal gaat gewoon van:
gitaar--wah--phase 90--tuner--signal booster--fx loop amp--delay--input amp.
.

Dan hoop ik toch dat je bedoelt:
gitaar > wah > phaser > tuner > booster > input amp
send > delay > return.

anders is het nog steeds een verbazingwekkende aansluiting ;)

BeeJee
15 februari 2007, 18:17
Als hij je blijft tegenvallen, dan geef me maar een mailtje. Ik heb wel interesse in deze compressor

artnaz
15 februari 2007, 18:30
Als hij je blijft tegenvallen, dan geef me maar een mailtje. Ik heb wel interesse in deze compressor

Mij ook een mailtje...:P

Bruce
15 februari 2007, 23:52
Dan hoop ik toch dat je bedoelt:
gitaar > wah > phaser > tuner > booster > input amp
send > delay > return.

anders is het nog steeds een verbazingwekkende aansluiting ;)
Tja, stom van me! That's the way!
Vlaag van vertandsverbijstering denk ik :)

Bruce
17 februari 2007, 18:44
Van je tekening begrijp ik niets, maar ik kan je wel wat vertellen over de Tone Press. Zet 'm in ieder geval NIET in de FX loop van je amp, maar vóór de input van de amp. Zet 'm na je wah en phase. Overdrive pedaaltjes (niet in je tekening kun je er zowel vóór als achter zetten, geeft een ander effect, meer of minder gain, meer of minder volume boost.
Maar goed: je kan 'm gebruiken om je sustain wat te verlengen, je kan 'm gebruiken om je volume wat te boosten, je kan zwel volume boosten als sustain verlengen.... wat wil je ermee en wat bevalt je niet ?
Persoonlijk vind ik het een ideale solo boost.
In de FX loop gaat idd niet werken.
Zag dat jij alle 3 knoppen volledig opengedraaid hebt, dus gebruik je 'm idd als booster.
(zorgt ie wel voor de nodige ruis he)
Kun je iets meer vertellen over blend & sustain?

Mitch
17 februari 2007, 19:17
Sustain (de compressorhelft van het pedaal dus) wordt squashy op attack van ongeveer 2 uur. Echt mooie sustain die vloeiend overgaat in feedback (e.e.a. afhankelijk van je elementen en speakers uiteraard) gebeurt echter het best wanneer je sustain vrder hebt opengedraaid, zo tussen 3 uur en max. Truuk is dan om met de blend knop zo rond de 11 uur te blijven, zodat je meer naar de boost kant zit dan op de comp kant. Het is de blend die 't 'm doet, ik blijf het een briljant idee vinden.
Overigens gebruik ik 'm zeker niet meer met alles open, met de amp die ik nu heb volstaat het al om boost op ca. 2 uur te hebben.