PDA

View Full Version : white pearl purfling binding



Valoosj
14 februari 2007, 20:38
ik zie dit net op stewmac, een lekkere binding (http://www.stewmac.com/shop/Bindings,_trim/Pearl,_abalone_purflings/White_Pearl_Purflings.html)
lijkt me enorm mooi staan op de bruine les paul die ik volgend jaar ga maken. maar weet iemand hoe je dit moet installeren? en zorgen dat je niet telkens de overgang ziet? want veel info staat er niet. enkel hoeveel je nodig hebt voor een akoestische gitaar, maar niet voor een electrische.

prs
14 februari 2007, 20:59
ik zie dit net op stewmac, een lekkere binding (http://www.stewmac.com/shop/Bindings,_trim/Pearl,_abalone_purflings/White_Pearl_Purflings.html)
lijkt me enorm mooi staan op de bruine les paul die ik volgend jaar ga maken. maar weet iemand hoe je dit moet installeren? en zorgen dat je niet telkens de overgang ziet? want veel info staat er niet. enkel hoeveel je nodig hebt voor een akoestische gitaar, maar niet voor een electrische.

Het is een behoorlijk karwei om een binding mooi aan te brengen. Je zult de randen van de body moeten frezen en de binding daar als het ware inleggen (volgens mij heeft iemand dat in jouw andere topic over de superhawk G&L al eens uitgelegd aan de hand van een illustratie).
Breng de binding in ieder geval al aan voordat je gaat lakken want je zult de binding en de lak ongetwijfeld niet mooi krijgen als je dit pas in een laat stadium gaat doen.

Hoeveel je nodig hebt? Kwestie van meten denk ik en dan een beetje ruimer bestellen....

Op de website van stewmac staat het volgende over hoe je de binding aanbrengt:

These purflings can be squared and mitered with a file. For gradual curves without noticeable joints, fit straight purflings into the glue-filled channel and break them to conform to the curve. Using this method, the 125mm-diameter curved pieces will also fit slightly larger or smaller curved channels.

Valoosj
14 februari 2007, 21:18
ah, daar heb ik blijkbaar rats over gelezen.
merci om het even naar boven te brengen

ik heb het zelfbouw virus echt helemaal te pakken. mijn G&L is nog niet af, en ik droom al van mn eigen les paul te maken, en ik zoek er al vanalles over op.

Charlotte haar site is ook een zegen!

Mattia
14 februari 2007, 21:42
Ik zou je eigenlijk willen afraden om white mother of pearl te gebruiken; de overgangen tussen de delen zul je altijd vrij duidelijk blijven zien, namelijk. Bij Abalone (komt vaker voor als purfling) juist niet, omdat je de breuken makkelijk kan 'verstoppen' in de meerkleurige, gevarieerde tekening die abalone heeft. Bij parelmoer echt niet.

Valoosj
14 februari 2007, 21:50
das wel minder. sommige gibson gitaren hebben dit toch precies. het lijkt me echt mooi, maar die overgangen moeten wel weg.

Valoosj
14 februari 2007, 21:53
heeft niemand er ervaring mee? want in het engelse tekstje dat prs aanbracht staat toch iets van onopvallende overgangen...

prs
14 februari 2007, 22:08
Er zal zich ongetwijfeld nog wel iemand melden in de komende dagen die erervaring mee heeft.

In de tussentijd heb aan dit leesvoer nog wel wat:

http://www.fretnotguitarrepair.com/bindingrepair.htm

Mattia
15 februari 2007, 07:19
das wel minder. sommige gibson gitaren hebben dit toch precies. het lijkt me echt mooi, maar die overgangen moeten wel weg.

Nog nooit, never, ever een productie Gibson gitaar gezien met mother of pearl of abalone bindings, purflings, of iets anders, nee. Allemaal gewoon plastic/abs/pearloid (da's dus een soort plastic) of cellulose bindings. Dit zijn purflings, gaan naast de binding erin. Google eens op plaatjes van 'abalone purfling', zul je enorm veel vooral akoestische gitaren zien met dat spul.

fred dons
15 februari 2007, 08:00
zoals Mattia al zegt, voor een beginner is dit (haast) niet te doen, ik zou eerst een normale binding proberen aan te leggen voordat je een dergelijk ambitieus project zou willen beginnen ;)
met figured pearl strips is het nog een beetje te verbergen maar dan nog moet je ieder stripjes met de grain in de zelfde richting leggen wil je de verschillende stukken niet zien onder het licht.
daarnaast is het ook nog een ongelooflijk kostbare hobby (reken maar uit wat je voor een volledige body nodig hebt)
ik doe het zelf met paua strips (ook nogal kostbaar maar daar heb ik wat adressen voor :D) en daar ziet je de "breuken" gewoon minder

je zou ook een "fake" mother of pearl binding aan kunnen leggen en dat bestaat uit 1 lange strip kunstof

Valoosj
15 februari 2007, 12:19
ik dacht dat de customs een pearl binding hadden. je betaalt er toch in alle geval genoeg voor, voor zo'n gitaartje.

de binbdingen die gibson hebben zijn mooi genoeg voor mij. ik zal het daar dan wel bij houden. een beetje ambitie mag, maar ik ga ook wel redelijk blijven :D

Mattia
15 februari 2007, 18:36
ik dacht dat de customs een pearl binding hadden. je betaalt er toch in alle geval genoeg voor, voor zo'n gitaartje.

de binbdingen die gibson hebben zijn mooi genoeg voor mij. ik zal het daar dan wel bij houden. een beetje ambitie mag, maar ik ga ook wel redelijk blijven :D

Customs hebben gewoon plastic bindings. Alleen 9-ply (laagjes) zwart/wit/zwart/etc. ofzo. Maar ik ben geen Gibson expert ofzo.