PDA

View Full Version : Tube distortion



Realeigo
14 februari 2007, 20:21
Ik heb laatst gelezen dat distortion niks anders is dan op een bepaalde frequentie het clippen van je signaal is... En dat verschillende pedalen anders klinkendoordat ze op een ander bereik werken.

Mijn vraag werkt dat ook met buizen overdrives? of zou ik op zulke tube overdrive pedalen gewoon mn bass in kunnen prikken en de lage frequenties houden. Want er bestaan volgens mij niet echt veel tube overdrives voor bass.

Lord Abortion
14 februari 2007, 21:43
Ja, in theorie kan je dat, maar sommige pedalen zijn gevoiced om bv. minder laag weer te geven. Prik je bas in een tubescreamer en je verliest meteen een massa laag. Je zoekt toch best een pedaal dat strak blijft in de lage tonen, en meestal zijn dat toch specifieke baspedalen.

Rinze
14 februari 2007, 22:19
Misschien is de Jacques Tubeblower wat voor je, het is eigenlijk een tubescreamer maar dan met een betere toonregeling. Volgens de fabrikant kun je die erg goed voor bas gebruiken:


"This is another place where the TUBEBLOWER is gaining unanimity: Bassdom !!!.
Because the TB preserves full frequency range AND dynamics,
bass players has made it their favorite for a punchier tone on stage.
Up to now, no bassist who tried it could give it back to me. Serious."


Nou heb ik geen bas dus ik weet het niet zo precies, maar er zijn ook speciale pedalen voor bas, dus vast ook wel overdrives.
Ik heb nog zo'n TubeBlower in de aanbieding, by the way :cooler:

Dirk_Hendrik
15 februari 2007, 09:58
Ik heb laatst gelezen dat distortion niks anders is dan op een bepaalde frequentie het clippen van je signaal is... En dat verschillende pedalen anders klinkendoordat ze op een ander bereik werken.

Mijn vraag werkt dat ook met buizen overdrives? of zou ik op zulke tube overdrive pedalen gewoon mn bass in kunnen prikken en de lage frequenties houden. Want er bestaan volgens mij niet echt veel tube overdrives voor bass.

Ik denk dat je of een kleine leesfout het gemaaks of een schrijffout hebt gelezen. Clippen doe je niet op een frequentie maar op een signaalnivea. Bovel een bepaald level worden de signaaltoppen afgesneden. De abruptheid waarmee dit gebeurt bepaald hoe hard er geclipped wordt.

Uiteraard kun je het clippen wel voor verschillende frequentiegebieden bevoordelen door met behulp van pre-drive EQ te zorgen dat die frequenties een hoger niveau hebben (en dus eerder op de clipgrens zitten). Zo kun je idemdito het geclipte signaal voicen met post EQ.

Rinze
15 februari 2007, 10:33
Ik denk dat Realeigo bedoelt dat vervormers vaak vrij sterk een bepaald frequentiegebied benadrukken, dat dit gebied is afgestemd op wat bij een gitaar lekker klinkt en dat die vervormers daardoor minder geschikt zijn voor bas?

Realeigo
15 februari 2007, 21:36
Dat bedoel ik ja...
Maar ik ben op zoek naar een echte tube dist pedaal niet eentje die klinkt als..
Daar zijn er nl wel genoeg van. Weten jullie misschien een paar? een preamp die je aan/bypass kunt zetten zou ook mooi zijn.