PDA

View Full Version : Advies gevraagd ivm. vreemd geluid & geknapte snaar!



Yannos
14 februari 2007, 13:46
Hey,

Paar maand geleden besloot ik om een nieuw talent aan te kweken, namelijk gitaar spelen! Nu heb ik er al redelijk wat op gespeeld maar ben nog steeds een grote leek als het op de technische kant aankomt!

Gisteren wilde ik leren "fingerpicken" maar ik hoorde vaak een ruis-achtig geluid als ik een snaar aanspeelde (leek te komen van de kop van de gitaar, waar de stemknoppen hangen). Dus dacht ik dat de snaren niet goed gestemd waren of niet hard genoeg aangespannen. Het viel me toen op dat ik het maar niet gestemd kreeg (ik gebruik zo"n machientje om het te stemmen en hij gaf steeds D4 of E4 weer als ik de E6 snaar speelde , zelfde met de 5de snaar).

Na veel gevloek dacht ik dat het min of meer juist stond, behalve de vierde snaar die steeds hetzelde klonk dus dacht ik dat het niet goed aangespannen was. Maar toen ik die nog wat verder stemde (stond zelfs niet gespannen ofzo) knapte deze.

Dus mijn vraag is eigelijk of die "ruis getik" eigelijk normaal was (ik de snaren te hard aanspeelde of van de verkeerde hoek). En of het moeilijk is om zelf zo een snaar te vervangen (of ergens binnendoen) en hoeveel die gemiddeld kosten!

Bedankt


< ps , ik heb een Stagg akoestische gitaar van rond de 85 euro, budget dus!>

Spitfire
14 februari 2007, 14:56
Dus mijn vraag is eigelijk of die "ruis getik" eigelijk normaal was (ik de snaren te hard aanspeelde of van de verkeerde hoek). En of het moeilijk is om zelf zo een snaar te vervangen (of ergens binnendoen) en hoeveel die gemiddeld kosten!

Dat ruis/getik is waarschijnlijk het uiteinde van een snaar die tegen de kop rust. Wanneer je speelt gaat de hele gitaar vibreren, waaronder ook de kop en het uiteinde van die snaren en als die tegen elkaar aan trillen krijg je een ruis-achtig geluid.

Wat betreft snaren vervangen, het is een handigheidje. Na een paar keer snaren vervangen heb je het door en gaat het sneller en nauwkeuriger. Op internet staan genoeg manieren te vinden (google even op 'snaren vervangen' of 'restring guitar' of iets dergelijks). Kies gewoon 1 manier uit en ga daarmee aan de slag, ik kwam de eerste keer iets van 3 verschillende manieren tegen om de snaren om de stemmechanieken te winden en wist niet welke ik moest kiezen, maar ze zijn eigenlijk allemaal even goed. Snaren per set kosten zo'n 8-10 euro (je kunt ze ook los kopen volgens mij, maar ik breek nooit snaren en zet er eens in de maand nieuwe snaren op, dus ik weet niet precies hoe dat zit).

Yannos
14 februari 2007, 16:05
Hey,

alleszinds al bedankt voor je antwoord! Maar dat geruis dat ik beschreven heb, is het een normaal fenomeen of doe ik iets verkeerd? Zo niet, valt er iets aan te doen?

Bedankt

Spitfire
14 februari 2007, 16:23
Maar dat geruis dat ik beschreven heb, is het een normaal fenomeen of doe ik iets verkeerd? Zo niet, valt er iets aan te doen?
Is het wat ik bedoelde?
Dan moet je de uiteinden iets korter afknippen of het uiteinde van de snaar van de kop afbuigen. Ikzelf had dat probleem bij de brug van mijn nylon snarige gitaar.

kornelius
14 februari 2007, 19:43
als je stemmasjientje D4 zei, kan het ook zijn dat je je snaar een octaaf te hoog had gestemd? Dat verklaart meteen weer dat ie knapt :)

--=HANS=--
14 februari 2007, 20:57
Ik zou proberen de gitaar op de normale manier te stemmen op gehoor en alleen je stemapparaatje gebruiken om te finetunen. Op die manier draai je geen snaren kapot.
Als je de lage E hebt en je pakt hem voor de vijfde fret dan heb je automatisch een A, de volgende snaar dus. Dus: eerste snaar op de vijfde fret moet exact gelijk zijn aan de tweede snaar los. Zo ga je het hele rijtje naar beneden af. Alleen de G (vierde snaar) pak je niet op de vijfde maar op de vierde fret.

Succes!

kornelius
14 februari 2007, 21:09
voor de zekerheid, kijk eens op
http://www.worldguitar.com/tuner.html voor de snaar tuning.

Liefhebber
15 februari 2007, 14:45
Jouw snaarprobleem is zeer waarschijnlijk ontstaan doordat de winding van de vierde snaar is geknapt(geruis). Hij doet dat bijna altijd bij het stemmechaniek. De snaar blijft dan nog hangen op zijn kern en is uiteraard niet meer stembaar! Als je dan gaat aanspannen knalt hij op een zeker moment!Kan gewoon pech zijn , kan aan de kwaliteit van de snaar liggen(je ging toch over op vingerpicken?). Kan aan de manier van winden liggen, etc.,

Yannos
16 februari 2007, 12:23
Dat klinkt inderdaad erg plausibel! De snaren zullen dan gewoon versleten zijn. Nogmaals bedankt, ga er dit weekend eens mee langs de winkel voor nieuwe snaren.