PDA

View Full Version : Actie <=> intonatie



up-guitarman
14 februari 2007, 11:31
Ik vroeg me het volgende af:

Mijn gitaar is onlangs helemaal afgesteld (gratis extra service bij de gitaarbouwer bij het plaatsen van een nieuwe topkam), maar nu staat mijn dikke E-snaar iets te laag naar mijn zin. Als ik een beetje doormep begint het te kletteren. Een beetje kan geen kwaad maar het is net iets te veel van het goede.

De intonatie is perfect afgesteld. Nu wil ik de E-snaar ietsje hoger draaien.
Gaat mijn intonatie dan nog 100% juist staan of gaat die ook veranderen?

Greetz,
Erik

glacius
14 februari 2007, 11:33
het zal geen probleem zijn .. gewoon omhoog draaien en dan opnieuw stemmen, en ook op de 12e fret even aanspelen en op je stemapparaat kijken of hij daar ook zuiver is ..

The Underdog
14 februari 2007, 11:38
Een beetje gekletter kan geen kwaad, want je hoort dat niet door de versterker.

sinneD
14 februari 2007, 11:48
als je de snaar wat hoger zet veranderd je intonatie omdat je snaarlengte veranderd, ook al is het een klein beetje, dan veranderd de intonatie ook een klein beetje en dat kan storend zijn

zorg overigens wel dat je met nieuwe snaren intonatie checked, want ik krijg me lage E ook niet helemaal lekker geintoneerd met oude snaren terwijl die voorheen perfect stond

Kim Wilson
14 februari 2007, 11:50
Intonatie moet je ook niet afstellen met oude snaren. En als je je actie verhoogt, zul je ook even de intonatie moeten checken.

up-guitarman
14 februari 2007, 12:04
Mss ga ik toch nog maar even wachten, vermits ik de gitaar nog niet heb kunnen horen door mijn goeie amp. Die staat in het repetitiehok. Eerst eens checken of ik het op hoog volume door de amp hoor ...

OK, thanx heren !!! Ik weet genoeg !!!

Samder
14 februari 2007, 20:50
een gitaar is een instrument!! Niet je moeder!
Gewoon proberen, ik weet zeker dat je er niets van merkt

Rinze
14 februari 2007, 22:26
een gitaar is een instrument!! Niet je moeder!
Gewoon proberen, ik weet zeker dat je er niets van merkt

Bedoel je dat je moeder niet te stemmen is als ze vals is?

LaurentB
14 februari 2007, 23:44
Bedoel je dat je moeder niet te stemmen is als ze vals is?

Ik zou bijna zeggen: aan een valse moeder helpt geen lieve moeder...

frekie
15 februari 2007, 11:13
Dikke E snaar op de 3 positie indrukken, van opzij naar de snaar en de 1e fret kijken. Daar moet een papiertje nog tussen door kunnen. Als de snaar op de 1e fret ligt heeft die gitaarboer de sleuf in de topkam te diep uitgevijld, dan moet je met die gitaar teruggaan en eisen dat hij weer een nieuwe topkam erop zet. Topkam gleuven te hoog uitgevijld dan krijg je een te hoge axie, te laag dan gaat ie rammelen in de open positie. Benen of grafiet topkam nemen, geen plastic.

Buzz
15 februari 2007, 11:40
Of een miniem laagje cyanoacrylaat er opleggen, poosje laten drogen (minstens een half uur, dus geen 10 seconden), even gladmaken met een mesvijltje of een rattestaartje van 0.5-1.0 mm, en gaan maar weer.

up-guitarman
15 februari 2007, 17:27
Dikke E snaar op de 3 positie indrukken, van opzij naar de snaar en de 1e fret kijken. Daar moet een papiertje nog tussen door kunnen. Als de snaar op de 1e fret ligt heeft die gitaarboer de sleuf in de topkam te diep uitgevijld, dan moet je met die gitaar teruggaan en eisen dat hij weer een nieuwe topkam erop zet. Topkam gleuven te hoog uitgevijld dan krijg je een te hoge axie, te laag dan gaat ie rammelen in de open positie. Benen of grafiet topkam nemen, geen plastic.

Dat is dus nie het geval. De topkam is perfect uitgevijld.
Het zadeltje staat enkel wat laag.

Maar zoals ik al zei: Ik ga de gitaar eerst op mn goeie amp testen in het repetitiehok voor ik eraan begin te draaien. Als ik het niet door de versterker hoor is het niets want voor het spelen stoort het niet. En ik heb hier thuis momenteel geen amp dus jah, ff wachten tot de repetitie ...