PDA

View Full Version : pre-gain, high-gain, pfff



dePerik
13 februari 2007, 23:13
Deze is naar aanleiding van een stukkie uit het topic 'powersoakgebruikers':
Het blijft me bezighouden dus doe ik maar een (gedeeltelijke) repost:

Als eindbuizen over het algemeen helemaal niet zo opbreken (pas vanaf standje 8 of zo), is het dan niet nuttiger om superstrak cleanblijvende eindbuizen met veel headroom te gebruiken en álle oversturing te gooien op pedalen, de pre-amp, fasedraaier en wat al niet meer is, als het maar vóór de eindtrap is?
Kortom: wat blijft er dan nog over van high-gain? Het lijkt er op dat je het eerder zou moeten hebben over pre-gain. Ténzij je eindbuizen zou nemen die heel erg snel opbreken op laag volume...maar dat is dus niet de praktijk, zo blijkt het te zijn.
Ben ik een beetje duidelijk eigenlijk :confused:

Fumi SG
14 februari 2007, 00:00
Je bent niet écht duidelijk maar dat kan aan mij liggen. Even een puntje wat jou volgens mij nog niet helemaal duidelijk is. De door jou genoemde 'powersoakgebruikers' gebruiken hun soak vaak niet om de eindbuizen te oversturen, maar om überhaupt scheur te krijgen op normaal volume. Deze mensen hebben dan meestal een eenkanaalsamp zonder mastervolume die je dus helemaal open moet gooien om er scheur uit te krijgen, om dit op normaal volume te krijgen gebruiken zij een powersoak.

renevanveen
14 februari 2007, 00:25
De door jou genoemde 'powersoakgebruikers' gebruiken hun soak vaak niet om de eindbuizen te oversturen, maar om überhaupt scheur te krijgen op normaal volume. Deze mensen hebben dan meestal een eenkanaalsamp zonder mastervolume die je dus helemaal open moet gooien om er scheur uit te krijgen, om dit op normaal volume te krijgen gebruiken zij een powersoak.

Dus wel eindbuizenoversturing.

Fumi SG
14 februari 2007, 00:28
Dus wel eindbuizenoversturing.

Überhaupt oversturing staat er toch, dus niet per definitie eindbuisoversturing.

ColourofFire
14 februari 2007, 00:30
Je gebruikt de term high gain ook nogal verkeerd voor zover ik uit je post kan opmaken

vulvasonic
14 februari 2007, 00:38
DePerik; niet alle versterkers hebben een pre gain regeling. De oudere types, de klassiekers hebben dit meestal niet. Om een ouwe vox of Marshall flink te laten kotsen, moet je het kreng op 9 zetten. Alleen wil niemand dat, behalve jijzelf natuurlijk. En daarvoor is de powersoak uitgevonden. Je zet je versterker voluit, of bijna voluit en de powersoak zorgt ervoor dat je het volume (via de powersoak) toch laag kan houden.

Als je een versterker hebt met een pre gain gedeelte kun je amp makkelijker laten oversturen, maar het verschil in oversturing is merkbaar anders.

Ik heb een JCM 900 gehad waarvan ik liever de eindtrap open zette dan de voortrappen. Gevolg; een hele vunzige groffe korrel. Heerlijk!
Nou is de JCM 900 niet de meest geweldige versterker, maar je begrijpt wat ik bedoel.

Bij mijn ouwe Vox heb ik geen keus. Het ding KAN ik gewoon niet zo hard laten knallen, dan wordt iedereen boos. Vandaar dat ik 'm alleen clean gebruik. Een powersoak is in zo'n geval rete handig.

Koch maakt die dingen (andere merken ook uiteraard), maar Koch heeft ook versterkers (grijp in als ik het mis heb....) met een ingebouwde powersoak.
Koch is cool! :cooler:

vulvasonic
14 februari 2007, 00:41
Je gebruikt de term high gain ook nogal verkeerd voor zover ik uit je post kan opmaken

Klopt. High gain zul je uit een eindtrap niet halen. Denk eerder aan AC/DC. Geen pre gain, maar gewoon alles op 10. :D
Het voordeel is dat de versterker beter reageert op dat door ons allen zo geliefde vieze randje. Zachtjes aanslaan betekent clean, voluit meppen betekent POWERRRRRRR!!!!!! :cooler:

Met jouw versterker moet het mogelijk zijn om te kiezen voor een tussenweg.

Geronimo
14 februari 2007, 00:51
Dus wel eindbuizenoversturing.

Hoeft niet, als je geen mastervolumeknop hebt gaat de hele amp harder en zachter met de enige volumeknop en dat is de gainknop in de preamp. Die is dus verantwoordelijk voor eventuele voorbuisoverdrive en dus heeft FSG wel een punt. Het ligt aan het type amp, hoe die amp is afgesteld en wat voor buizen erin zitten wat uitmaakt welke buizen het eerst gaan clippen, de voor- of de eindbuizen.

En wat ts bedoelt met z'n term highgain snap ik ook niet helemaal. Loze term in dit geval, die mij eigenelijk alleen nuttig lijkt om amps te benoemen die heftige brulscheur kunnen produceren. (5150 highgainer, twin reverb nogainer) Volgens mij heeft ts een les nodig in gitaaramp-terminologie om het een en ander wat gebeurt in amps en wat daar allemaal over geschreven wordt op dit soort forums beter te kunnen begrijpen.

dePerik
14 februari 2007, 22:21
Wat nogal verwarrend gewerkt heeft, denk ik, is dat mijn hele relaas in feite los staat van het powersoak topic. Ik wam er op uit omdat minister Chris aanhaalde dat je in sommige amps een PPI mastervolume kan inbouwen om toch een goeie scheur op minder hoog volume te kunne produceren. Hierbij schreef hij dat er een potmeter voor de eindbuizen gemaakt word en dat dat niet zo erg was want ( en nou komt ie) eindbuizen breken niet zo makkelijk op, de doet de fasedraaierbuis. Pas richting standje 10 is er sprake van de beroemde eindbuizen oversturing. En dat gebeurt dus in de praktijk niet zo snel.
Dus mijn redenering: ga dan ook niet voor eindbuizen oversturing, maar concentreer alles op het maken van het scheurgeluid vóórdat het signaal de eindbuizen ingaat. En in dat geval zou het dus beter werken als je 'hi-fi'buizen hebt in je eindtrap, die zelf superclean en gedefinieerd blijven, hoe hard ook.

Ben ik nou wat duidelijker? :confused:

vulvasonic
14 februari 2007, 22:46
Ben ik nou wat duidelijker? :confused:

Niet echt....... :D

Het enige wat ik kan zeggen is dat je twee keuzes hebt; OF je geeft de voortrap flink op z'n donder, OF je laat de eindtrap over z'n nek gaan. O, de derde keuze, beide!

Het geeft een ander geluid.

Of is dit toch niet helemaal wat je........????? :chicken:

Negative K3 fan
14 februari 2007, 23:04
gewoon een versterker kopen die goed klinkt op de volumes waarop jij dat wil... preamp is niet per sé slechter dan power amp distortion.

dePerik
15 februari 2007, 21:57
............................ I rest my case............................ :eek:

Mitch
15 februari 2007, 22:56
Duidelijk is anders. Het is inderdaad zo dat een hoop amps de meeste oversturing halen uit de voortrap en da's heus niet meteen high gain. Met eindbuisoversturing krijg je nooit high gain. Hifi pre amp buizen gebruiken (so heb ik een Telefunken liggen...) hoeft niet per se cleaner resultaat te geven, dat hangt er ook maar weer vanaf hoe hard je de boel opdraait.
Een master flink opendraaien en dan je gain (voortrap minimaal open geeft nog steeds een schijtgeluid... misschien moet je een beetje van dat hele theoretische idee voortrap/eindtrap/high gain af, je koppelt echt dingen aan elkaar in een poging het te begrijpen zonder dat je door hebt hoe het eigenlijk werkt, krijg ik de indruk.

Niet lullig bedoeld of zo hoor, ik bedoel het serieus

dePerik
15 februari 2007, 23:02
Da's ook de reden waarom ik dit topic gestart was....in een poging er achter te komen of het een beetje sense maakten, mijn gedachten.
Niet dus....'s nie erg, heb ik wel vaker; dat ik op een wat meer abstract niveau probeer verbanden te ontdekken die ofwel niet bestaan, ofwel door de rest van de menschheid nog niet ontdekt zijn....

Marc Oblivian
16 februari 2007, 15:03
Een fenomeen dat in de volksmond beter bekend staat als krankzinnigheid.

Tristan
16 februari 2007, 22:02
Dat zijn toch alle gitaristen?

dePerik
16 februari 2007, 23:18
It's a thin line between complete insanity and complete maddness... somehow you're supposed to put some brilliance in between... :o

maestro_nl
18 februari 2007, 22:33
Eindtrapoversturing is ook niet je-van-het hoor!
Zet maar s een Marshall JTM45 op een powersoak: blubber-de-blubber.

Het is erg afhankelijk van het ampdesign of eindtrapoversturing bruikbaar is.
Bij moderne amps werkt het echt niet imho.

Negative K3 fan
18 februari 2007, 22:55
wat de een blubberdeblubber noemt, is voor de ander een vet geluid :) hangt natuurlijk ook van de gitaar af he, met een les paul nek element gaat dat harder dan met een tele of met van die lipstickpickups.

dePerik
19 februari 2007, 21:59
Woensdag haal ik m'n gereviseerde top op, ik zet 'm in de repetitieruimte en dan ga ik eens fijntjes de boel checken. Ik laat de hele gain discussie voor wat ie is en ga met dichte ogen voor het instellen van m'n geluid. En als dat optimaal is ga ik m'n effecten indraaien. En als dat perfect is schrijf ik 't op. En als ik dat perfect gedaan heb ga ik een biertje drinken. En als die op is....








mjah opruimen en naar huis om te slapen maar da's niet zo interessant..

Geronimo
19 februari 2007, 23:48
...of je neemt er nog een

vulvasonic
20 februari 2007, 00:05
Of een paar glazen Jack Daniels!


Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen, Perik! :)

dePerik
20 februari 2007, 22:33
Kijk dat is manne taal, mannuh!

En ja ik ben ook best benieuwd. Ik bedoel, 't kost me toch best wat flappen, dan mag het resultaat er ook wel naar zijn.