PDA

View Full Version : buizenscheur in combi met pedalen



dePerik
13 februari 2007, 23:06
Soms weet ik niet precies hoe ik mijn geluid wil maken, vooral als het om scheuren gaat...
Ik wil graag mijn basisgeluid gewoon uit de amp halen; clean tot vette crunch op één kanaal. Dat moet wel lukken met het terugnemen van het volume op de gitaar. Maar ik wil ook een vette distortion ter beschikking hebben (zonder m'n amp op 10 te moeten zetten), dus vul ik de crunch met een pedaal aan tot..nou ja distortion dus. maar dat klinkt toch niet helemaal lekker, eerst een pedalenscheur en dan de crunch uit de amp er overheen. Té opgefokt, teveel compressie en 't giert als een gek. En bovendien kom ik in de problemen met m'n volumes.
Hoe kan ik dat nou het beste aanpakken? Wel een pedaal maar de distortion dichtzetten en alleen de boost met volume is het ook niet.

Chris Winsemius
13 februari 2007, 23:09
Marshall JMP/JCM 2204/2203 met 'n TubeScreamer d'r voor?

duckman
13 februari 2007, 23:10
Marshall JMP/JCM 2204/2203 met 'n TubeScreamer d'r voor?

+1. werkt perfect

dePerik
13 februari 2007, 23:17
Is in mijn geval Laney AOR met Boss distortion er voor. Het zal wel in het koppie zitten maar ik heb zoiets van; als het signaal door het pedaal al opgefokt de voorbuizen in komt die dan ook nog es hun werk doen, dan blijft er toch weinig over qua definitie, kleur en tone? Da's toch 'to much'?

Swan
13 februari 2007, 23:24
ik zou er n booster voorzetten, n super hard on bijv.

vulvasonic
14 februari 2007, 00:45
Is in mijn geval Laney AOR met Boss distortion er voor. Het zal wel in het koppie zitten maar ik heb zoiets van; als het signaal door het pedaal al opgefokt de voorbuizen in komt die dan ook nog es hun werk doen, dan blijft er toch weinig over qua definitie, kleur en tone? Da's toch 'to much'?

Ik denk eerder dat je het bij een goede overdrive moet zoeken. Het mooiste zou een leuke buizen overdrive zijn, maar die zijn wat duurder (Vox en EHX maken een paar hele mooie). Daarmee zou je een perfecte standaard hebben. En als je dan nog een leuke booster erbij zet voor je solowerk, dan heb je een zeer uitgebreide setup.

Deze twee hebben beide eigenschappen verenigd in 1 pedaal (139 euri p.s.):

http://www.feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/visualsound-vjh1_350_fffef1_75.jpghttp://www.feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/visualsound-rt66_350_fffef1_75.jpg


En ook de Hot Drive 'n Boost van Carl Martin zou voor jou ideaal zijn (199 euri):
http://www.feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/cm-hotdrivenboost_mk3_350_fffef1_75.jpg

Geronimo
14 februari 2007, 00:56
+1. werkt perfect

Mits je wel de Drive helemaal dichtdraait, zodat je hem gebruikt als een soort booster. Met de Level laat je dan de preamp wat meer scheuren en met de Tone heb je controle over wat je dan meer laat scheuren. Dan werkt het erg goed. Het kleine beetje overdrive wat nog uit de TS komt is nog net acceptabel en geeft een extra smaakje aan de klank. Maar te veel schiet niet op, dan wordt het ranzig.

up-guitarman
14 februari 2007, 10:21
ik zou er n booster voorzetten, n super hard on bijv.

+1 met een super hard on klinkt het een pak vetter en tegelijk ook strakker !!!

dePerik
14 februari 2007, 22:08
Ik ga experimenteren en laat wel weten hoe het uitpakken gaat! Misschien toch een ander/extra pedaaltje...

Rutger
15 februari 2007, 09:22
ja, t werkt ook niet met elk pedaal even mooi. misschien is je boss + laney gewoon niet zo'n goeie combi, en zou je het boosten ns met andere pedalen moeten proberen. de TS is een goed uitgangspunt, omdat ie met veel amps samengaat.

ateng
15 februari 2007, 10:02
Een Ibanez SD-9 gaat goed samen met een crunchkanaal. Ik heb een Laney VH100R en gebruik net als Mike Landau alleen de crunchkanaal in combinatie met mijn TS-9 en SD-9. Voor een vintage rocksound gebruik ik mijn TS-9 maar als ik wat meer gain nodig heb gebruik ik mijn SD-9.

Laatst over een ouwe Marshall Plexi gespeeld met mijn SD-9 en een Les Paul... wow wat een sound zeg!

Mitch
15 februari 2007, 10:29
't Blijft gewoon zoeken. Ik gebruik twee pedalen om te boosten, twee drives en een fuzz. Op mijn CMW klinken ze allemaal te gek, maar ik heb door verschillende sessies in oefenruimtes een paar keer alleen mijn pedalenplank meegenomen en niet mijn amp en dan valt weer op hoe ontzettend verschillend 't allemaal uitpakt. Het ene pedaal klinkt totaal niet, de andere geweldig.... het is gewoon ontzettend lastig. We kunnen je hier hooguit ideeën geven, maar geen oplossingen bieden. Het blijft altijd een kwestie van testen in je eigen setup.

dePerik
15 februari 2007, 21:52
Het gekke is dat, toen ik jaren geleden nog van niks wist, ik een Boss OD1 voor mijn Twin Reverb zette, die ik toen nog had. Ik deed er regelmatig gigs mee met een vrij vette rockband, maar vond mezelf altijd wat zieligjes want, ja, het was toch geen Marshall. Als ik nú terugdenk aan de sound die ik toen had...Kaaigaaf :rockon: Deed ik hetzelfde met een DS1 was het helemaal kut. Ibanez TS1 hetzlefde verhaal. Twins kunnen kennlijk geen distortion handelen. En ik heb het idee dat m'n Laney 'doodslaat' , maar dat kan ook heel goed de ouderdom van de buizen zijn... volgende week is ie gereviseerd, we zullen zien. Ik moet op een onbewaakte repetitieavond gewoon m'n spul aansluiten en een avond gaan testen. En testen....en testen.... En dan héb je een wereldgeluid, valt het helemaal weg als we met z'n allen spelen. Zal je altijd zien :dontgeti:

jerome
15 februari 2007, 22:27
Marshall JMP/JCM 2204/2203 met 'n TubeScreamer d'r voor?

+1
Ik had jarenlang 2 tubescreamers voor m'n JMP staan.
1 voor de heavy slag en en 1 voor de heavy solo's (volume helemaal open).
En als ik echt oorlog wilde trapte ik ze allebei aan.... :cooler: