PDA

View Full Version : Roland Cube 30 met welke footswitch?



Timmy
13 februari 2007, 22:26
Hey!

Ik maak op het moment gebruk van een jullie wel bekende Roland Cube 30 versterker, en lees op de site dat ik er ook een, voor mij zeer gewenste, footswitch aan kan haken.

Ik lees alleen op de roland site:

Options

Footswitch FS-5U (BOSS)
Connection cable PCS-31
Ik begrijp echter, dat de FS-5U alleen unlatched een kanaal kan wisselen, begrijp ik het goed dat ik mijn voet op het pedaal moet houden gedurende de kanaalswitch?

Om deze problemen voor te zijn, dacht ik: ah; dan neem ik toch een FS-5L, maar op de Boss site staat:

BOSS product specifies the use of an FS-5U, connecting an FS-5L won't hurt anything. However, you'll have to press the FS-5L twice to perform a foot switch-controlled operation. This is impractical for normal use, and is not recommended.

Dit lijkt mij niet ontzettend handig, zou iemand mij suggesties kunnen geven, ofwel voor een andere oplossing, ofwel een gebruikerservaring met de 5U of 5L.

Helaas, ik weet dat veel van jullie mij hierom gaan uitlachen, maar ik heb niks aan een 'ach, die bouw je toch zelf op deze (...) wijze?', daar heb ik a) de tijd en b) de technische capabiliteiten niet voor. Sorry!

Alvast bedankt voor jullie suggesties!

Nocki
14 februari 2007, 08:38
Zonder te beginnen over latching en un latching enzo... ik had aan mn cube 30 een demper pedaaltje hangen wat aan een piano hoort te hangen. dat werkte met 1 keer drukken.

het is het soort pedaaltje wat alijd uit staat tenzij je het indrukt. dus nit 1 signaal bij indrukken maar je kan m ingedrukt houden.

ik hoop dat je het begrijpt.

met dit pedaal kon ik mn cube 30 schakelen met maar 1 druk op de knop..

Nocki

piezo
14 februari 2007, 11:54
Ik begrijp echter, dat de FS-5U alleen unlatched een kanaal kan wisselen, begrijp ik het goed dat ik mijn voet op het pedaal moet houden gedurende de kanaalswitch? Nee, Roland maakt vrijwel alleen gebruik van unlatched verbreek-schakelaars. Bij indrukken onderbreek je alleen een stroompje en de schakelelectronica in de Cube zorgt dan voor het eigenlijke schakelen.
HIER (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=73434&highlight=cube) vind je trouwens een goedkopere oplossing. Posts van Doris gaan ook over de Cube.

Fuhgawz
14 februari 2007, 12:44
Ik heb een hele tijd een Roland Cube 30 gehad. Die schakelde ik toen door middel van een simpele Behringer 2-knops schakelaar. Eentje zonder LEDs. Ik heb ook ooit een Marshall 2-knops footswitch met LEDs geprobeerd, maar dat werkte niet helemaal naar behoren. Over latched en unlatched kan ik je verder helaas niks vertellen.

Timmy
14 februari 2007, 16:49
Hmmm! Hardstikke bedankt voor jullie hulp! Helaas, is het iets anders gelopen dan ik, en denk ook jullie, dacht(en).

Ik heb eerst gebeld met mijn gitaardealer; die zei dat hij een oplossing had, wel vrij kostbaar, maar hij zei ook dat hij geen goedkopere oplossing zou leveren, omdat hij alleen garantie op mijn cube 30 kán geven met de voorgeschreven boss-producten. Als ik iets anders zou inpluggen, laat staan dat hij het ook og levert, zou ik mijn garantie verliezen.

Daarna heb ik met roland (in België) gebeld, om uitleg hierover te vragen, en kreeg de technische dienst aan de telefoon, die eerst een korte uitleg gaf over latched en unlatched dingen. Naja, alles goed en wel; hij bevestigde inderdaad dat het product zijn garantie verliest als er iets anders aan komt te hangen, maar moest eerlijkheidshalve ook toegeven dat een ander object ook zou kunnen. Hij kon alleen niks aan dat garantie-verhaal doen. (Beetje vaag, maargoed; dat heb je nou eenmaal bij merken die deals met andere merken hebben)

Nogmaals met mijn gitaardealer gebeld; en daar mijn verhaal van Roland verteld; hij was het met de roland-vent eens. Ik heb nu vier keuzes; ofwel een FS-5U om de sounds aan of uit te zetten (+- 35 euro), ofwel twee FS-5U's om ook nog de effects te regelen (+- 70 euro), of een FS-6 om beiden te kunnen doen (+- 50 euro) of iets zelf gaan regelen.

Ik neig ernstig naar de FS-6 toe, kunnen jullie misschien input en/of feedback geven? :)

Nocki
14 februari 2007, 16:51
scheit hebben aan de garantie en een de,per pedaaltje van eeen keybourd halen. desnoods 2 en er een stereo plug aan solderen.

Nocki

piezo
14 februari 2007, 19:12
Nocki zegt het wat cru, maar hij heeft wel gelijk.

Timmy, doe eens het volgende proefje:
- pak een gitaarkabel
- steek hem in de schakelingang
- zet de cube aan
- pak een schaar
- verbind met de puntjes van de schaar de tip en schacht van de vrije plug
- laat los en zie wat er gebeurt (verassing! de cube schakelt)
- herhaal dat zo vaak als je wilt

MEER IS ZO'N BOSS FS-5U NIET!!!!!!
TWEE METALEN DINGETJES DIE CONTACT MAKEN EN VERBREKEN !!!

Met een oud koptelefoonsnoertje met stereoplug, 2 keukensponsjes, 2 dunne plankjes hout erop- en 1 ruim dubbel zo groot eronder gelijmd, 2 spijkers door de bovenste plankjes en iets van een metalen beugeltje waar ze bij het intrappen los van komen maak je zó je eigen dubbele FS-5U.

Ik heb mijn gitaarsynth 4 jaar lang geschakeld met 2 plastic drukknoppies op een sigarenkistje, echt waar! Sinds een jaar zitten ze op dat zwarte stalen kastje omdat dat zwaarder en steviger is, maar verder is er niets veranderd en ze doen precies hetzelfde als twee FS-5U's.

http://www.homepages.hetnet.nl/mr_8/191/d-artagnan/PLAATJESMAP/knoppies.JPG

Ernaast zie je de Behringer, die het ook doet, maar een 9 Volt batterij nodig heeft voor het relais en de lampies. Omdat zo'n ding wat lastig open en dicht te maken is en de batterij leegloopt als je vergeet de kabels eruit te trekken, heb ik aan de batterijaansluiting een 6 Volt DC adapter gesoldeerd.

outside
14 februari 2007, 20:29
In principe zou een fs-5u alleen contact maken als je je voet op het pedaal hebt en dus enkel switchen zolang je voet op dat pedaal staat. Maar dit is niet altijd zo! Bij Boss en Roland dus vaak niet. Deze aparaten switchen kanalen als ze een impuls van de footswitch krijgen. Maw: de fs-u5 gedraagt zich op een cube zoals een fs-5l zich zou gedragen op bv. een Marshall versterker. En dat de garantie zou vervallen lijkt mij zeer sterk, Roland kan onmogelijk zien dat je een andere switch hebt gebruikt aangezien die bijna allemaal standaard zijn. Ik heb zelf een footswitch gemaakt voor mijn vox ad50vt (deze werkte met latching switches) en later heb ik er nieuwe switches in gezet om op mijn boss gt-8 te gebruiken (momentary/unlatching switches)

Dat die Marshall switch er niet zo goed op werkt is logisch aangezien die "Latching" is.

bicky
27 februari 2007, 15:52
Ik gebruik zelf m'n Marshall Footswitch op m'n Roland Cube

Linkerknop om te switchen tss JC Clean en Lead Channel.

Rechterknop om te switchen tussen aan/uit van de 4 effecten (chorus, flanger, phaser en tremolo).

Werkt prima.

Het enige wat je moet weten is dat je 2 keer moet stampen om hem te gebruiken, maar verder is alles OK.

Valoosj
1 april 2007, 13:40
ik heb net mijn cube 30 gekocht, en ik wil zelf een beetje een goeie switch maken.

welke footswitches heb ik nu nodig?
http://www.musikding.de/index.php?cPath=33_43&osCsid=8cfe62c08273c0946d3803f49e234471

als je er hier eentje kan selectere, muchas gracias

Vonk
1 april 2007, 13:58
Een momentary versie. Gewoon 1PDT als je alleen wil schakelen, of 2PDT als je met een relais en een led wil werken.
Je kan ook een stereoplug en -kabel nemen en 2 1PDT's nemen om naast channels ook je FX te schakelen.

Valoosj
1 april 2007, 14:13
ik heb een kabel met aan 1 kant een stereoplug, en de andere kant 2 mono's
ik wil ledjes gebruiken, dus heb ik twee 2pdt's nodig, maar hoe zit het met dat relais?

Valoosj
1 april 2007, 19:35
enige kans op een plannetje trouwens? ik ben echt een leek op het vlak van die schakelaars :(

Ralph Nuis
2 april 2007, 13:17
Ik zag dat je ook keyboard pedaaltjes kon gebruiken om de Cube kanalen te laten schakelen.
Zou zo eentje als deze http://thehouseofmusic.nl/accessori_DP2.jpg dat doen ? Ik vraag het maar even voor de zekerheid, gaat dus om kanalen te kunnen schakelen en niet de FX.

Speeddemon
16 mei 2007, 00:20
ik heb een kabel met aan 1 kant een stereoplug, en de andere kant 2 mono's
ik wil ledjes gebruiken, dus heb ik twee 2pdt's nodig, maar hoe zit het met dat relais?
hoeft niet met relais. Enige probleem is dat je LEDjes dan niet aan blijven.
met relais weet ik niet hoe de schakeling wel moet, (werk daar nooit mee),
maar 1 behuizing, 2 mono jacks, 2 2PDT's en je kan aan de slag.
Bij beide DPDT's doe je (als je effe de 3 pooltjes van 1 zijde naast elkaar bekijkt) de Tip (signaal, of +) van de jack aan het middelste pootje, en de Sleeve van de jack (massa) aan 't linker of rechter pootje. Aan 't andere pootje doe je niks. Nu schakel je met de DPDT de + naar massa OF naar 'niks'. Aangezien ie momentary is, maak je de verbinding alleen zolang je voet op die switch staat, en dat is precies wat een cube 30 nodig heeft!

Heb jaren geleden voor m'n vriendin d'r verjaardag een heel mooi custom footswitchje voor d'r Roland Cube 30 gemaakt, met logo, mooie LEDs, kleuren en al. En ja, het feest was ineens minder toen ik erachter kwam dat je met latching switches (die ik toen alleen maar had) je 2x moet klikken EN daardoor de LEDs niet goed branden. :mad:

Geronimo
16 mei 2007, 03:41
Met relaitjes gaat niet werken. Dan zou je per functie twee knopjes moeten gebruiken, om het relais voor de led weer uit te zetten, en dat wil je niet.

Als je per se lampies erin wil heb je een flipflop nodig. Je hebt ze in IC's maar je kan ze ook zelf maken met losse torretjes zoals dit;

http://home.casema.nl/hartm294/pics/2deler.gif

Je hebt dan twee van deze schakelingetjes nodig, één per led.

Hier nog wat; en dan kap ik er mee want het is weer veel te laat.

http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/page9.htm

Valoosj
16 mei 2007, 13:23
mij is de oplossing gegeven zoals hier onder

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/engl.jpg

maar omdat ik 2 mono pluggen gebruik moet je er even een extra bij denken

Geronimo
16 mei 2007, 14:11
Dat werkt niet hier omdat ie moment schakelaars moet hebben. Van die pulscontacten. Dus dan brandt het ledje alleen even als je je voer erop hebt staan. Je moet dus een schakelingetje hebben die het ledje laat branden.

In het DIY Preamp topic en in eentje over een Mesa Mark IV footswitch zijn schakelingetjes te vinden met flipflops. Deze kunnen hier ook gebruikt worden.

Eentje had Aad bedacht, misschien leest ie dit.

En je kan de lampies natuurlijk ook weglaten, dan ben je van het hele gezever af.

Valoosj
19 mei 2007, 00:07
AAD, help ons !

laccio
20 mei 2007, 17:51
hoeveel kost die boss footswitch? ik heb ook zo een roland cube 30 en in de jhandleiding raden ze die boss FS-5U aan... maar ik weet niet wat die kost