PDA

View Full Version : zwart glanzende headstock : volgorde vraagje



Cocobolo
13 februari 2007, 21:52
Hoi,
Wat ik soms het lastigste vind met het bouwen is de volgorde van dingen! Ik heb al diverse van dat soort momenten gehad waarbij ik de hele tijd in cirkels redeneerde en alle voors en tegens liep af te wegen. De conclusie was tot nu toe telkens dat er niet 1 oplossing is maar dat het meer een kwestie is van kiezen wat de minst moeilijke weg is.

Een voorbeeld van zo'n gedachtengang van me (betwijfel of mijn gedachten te volgen zijn :-) ) "zal ik de hals zonder toets eerst in de pocket lijmen en daarna pas de toets eroverheen lijmen zodat die gelijk mooi op de top van de body plakt? Maar dan kan ik misschien beter eerst de hals hebben afgerond want anders is dat weer lastig als de body er onder een hoek aan vast zit....maar als de hals rond is dan is het klemmen van de toets weer lastiger...en doe ik de parelmoer inleg voor of na het verlijmen van de toets?....Ik heb veel boeken over gitaarbouw maar ze behandelen allemaal niet echt het volgorde probleem.


Nu heb ik weer zoiets kleins maar denk ik vraag het nu aan jullie :
Voor de headstock heb ik een plankje van een paar mm hout liggen dat op de kop van de hals komt.

Mijn 1e vraag gaat nog niet over volgorde :
1) Ik heb notenhout gebruikt als dun plankje voor de headstock, omdat ik dit had en omdat ik geen dun ebbenhout had. Ik wil de headstock uiteindelijk glanzend zwart hebben met parelmoer inleg en wit/zwart/wit binding (een beetje zoals de kop van een Les Paul Custom zeg maar). Hoe maak ik nu mijn headstock zwart zodat het er net zo uit ziet als een fabrieksgitaar? Is dat misschien van een fabrieksgitaar gewoon kunststof (het is zo nerfloos/strak en glanzend dat je het haast gaat denken!). Ik wil mijn noten dus gewoon zwart verven en hoop dat het met de blanke lak die er uiteindelijk overheen gaat aan het glanzen te krijgen is ??



Mijn 2e vraag gaat wel over volgorde :
2) Stel dat ik dus het noten zwart moet verven, welke volgorde is wijsheid :

Volgorde #1 : verlijmen parelmoer - parelmoer gelijkschuren aan rest headstock - verven (vraag : krijg ik de verf dan wel weer van de parelmoer af?!? Dringt de verf niet in het parelmoer (vanwege de structuur van het parelmoer) ? ik heb erg fijne inleg dus schoonkrabben is ook lastig denk ik. )

Volgorde #2 : parelmoer inleggen (niet lijmen) - gelijkschuren parelmoer aan rest headstock - proberen parelmoer uit de kop te krijgen (Vraag : lukt dit?? betwijfel het!) - verven - parelmoer weer inleggen en lijmen

Volgorde #3 : opnieuw beginnen met materiaal dat van zichzelf al zwart is (Ebben ? Kunststof?)

Alle sugesties zijn welkom :)

Gitaarbouwer
13 februari 2007, 22:07
Ik heb dat glimmend zwarte resultaat gekregen door een ebben fineertje flink in de lak te zetten (zie foto). Mijn doel was om het zodanig te laten lijken alsof het harstikke plastic was. Ik kreeg een tijdje later de opmerking van iemand "goh dat lijkt wel een stuk zwart plastic". Een groter compliment kon ik me op dat moment niet voorstellen :)

Dus ehhh.... optie 3 dan maar?

Groet,
Marko

http://www.xs4all.nl/~renegade/29/build_a_guitar_1/photos/rsz_76.jpg

Cocobolo
13 februari 2007, 22:21
Ik heb dat glimmend zwarte resultaat gekregen door een ebben fineertje flink in de lak te zetten (zie foto). Mijn doel was om het zodanig te laten lijken alsof het harstikke plastic was. Ik kreeg een tijdje later de opmerking van iemand "goh dat lijkt wel een stuk zwart plastic". Een groter compliment kon ik me op dat moment niet voorstellen :)

Dus ehhh.... optie 3 dan maar?

Groet,
Marko

http://www.xs4all.nl/~renegade/29/build_a_guitar_1/photos/rsz_76.jpg
Dat ziet er strak uit zeg! Precies zoals ik het ook wil :-)
Dus tja, het zou jammer zijn van al mijn werk met de inleg (het was zo mooi gelukt!) maar het parelmoer zit nog niet gelijmd dus optie 3 is nog goed te doen! ik slaap er nog een nachtje over, maar alvast bedankt voor je advies!

oknarb180
14 februari 2007, 00:13
Hey Cocobolo,

wat betreft het verlijmen van de hals zou ik eerst de hals helemaal klaar maken (tenminste, dat is wel mijn plan). Als je daarna de toets er op moet lijmen, en radiussen en fretwerk (inpersen, vooral het afschuinen!!! en vlakken) dan het je alles bij mekaar best wel e.e.a. aan risico om de body per ongeluk ernstig te beschadigen. Mocht je om wat voor reden dan ook de hals alsnog verknallen, dan kun je altijd nog een nieuwe maken, toch? (maar daar gaan we natuurlijk niet van uit!!!)

Verder, Voor het mooiste resultaat denk ik dat je ook het beste voor je optie 3 kunt gaan. Het geheel opplakken, inleg maken en strak schuren en daarna aflakken, tenminste dat lijkt mij de meest logische volgorde.

vr.gr.

Branko

G.G.
14 februari 2007, 02:46
Hey Cocobolo,

wat betreft het verlijmen van de hals zou ik eerst de hals helemaal klaar maken (tenminste, dat is wel mijn plan). Als je daarna de toets er op moet lijmen, en radiussen en fretwerk (inpersen, vooral het afschuinen!!! en vlakken) dan het je alles bij mekaar best wel e.e.a. aan risico om de body per ongeluk ernstig te beschadigen. Mocht je om wat voor reden dan ook de hals alsnog verknallen, dan kun je altijd nog een nieuwe maken, toch? (maar daar gaan we natuurlijk niet van uit!!!)


Precies. Zowel bij mijn neckthrough strat en mij setneck PRS heb ik de toets gefret terwijl de hals al in/tussen de body gelijmd was en dat heeft een hoop stress en een paar hele kleine beschadigingen opgeleverd. Volgende keer dat ik een van deze constructies maak, maak ik eerst de hals helemaal af voordat ik hem in/aan/tussen de body verlijm.

Gitaarbouwer
14 februari 2007, 09:21
Precies. Zowel bij mijn neckthrough strat en mij setneck PRS heb ik de toets gefret terwijl de hals al in/tussen de body gelijmd was en dat heeft een hoop stress en een paar hele kleine beschadigingen opgeleverd.

Bij mijn tweede akoestische gitaar precies dezelfde ervaring: een hoop stress en kleine beschadigingen. Toch heeft de methode van het achteraf fretten een groot voordeel, namelijk je hoeft de toets pas te levellen nadat hals/toets gemonteerd zijn aan de body. Je kunt de toets daardoor m.i. extra strak levellen. Idem voor de frets die je daarna monteert. Je krijgt dan een super-recht resultaat.
Had ik het andersom gedaan (eerst toets levellen, dan fretten, dan pas monteren aan de body), dan had ik de toets vermoedelijk niet zo strak kunnen krijgen omdat je ter hoogte van de 14e fret een "knik" in je toets kunt krijgen omdat ie daar aan de body komt. Er ontstaat dan als het ware een nieuwe oneffenheid in de toets. Die je dan weer moet zien weg te werken d.m.v. het levellen van je frets, die je immers al gemonteerd had. Ik weet niet of dat probleem bij een elektrische gitaar ook speelt.

Marko

Enra
14 februari 2007, 09:29
"goh dat lijkt wel een stuk zwart plastic". Een groter compliment kon ik me op dat moment niet voorstellen :)http://www.xs4all.nl/~renegade/29/build_a_guitar_1/photos/rsz_76.jpg

Als je mooi hout gebruikt wil je toch niet dat het er als plastic uitziet!!! Daar snap ik echt helemaal niets van. Ik vind het diep droevig als mensen een prachtig natuurproduct een kunststof uitstraling willen geven.

Als je plastic zo mooi vindt, gebruik dat dan!!!

oknarb180
14 februari 2007, 09:56
Als je mooi hout gebruikt wil je toch niet dat het er als plastic uitziet!!! Daar snap ik echt helemaal niets van. Ik vind het diep droevig als mensen een prachtig natuurproduct een kunststof uitstraling willen geven.

Als je plastic zo mooi vindt, gebruik dat dan!!!

Hey Enra,

En dat is dan een reactie die ik ook volledig kan begrijpen!!!
Zo had ik er nog niet naar gekeken.
Best wel grappig, wat voor de één een compliment is een ander z'n kritiek (of zoiets?)

vr.gr.

Branko

fred dons
14 februari 2007, 11:18
wat ik op mijn headstocks doe met inleg is het parelmoer na het inleggen (en lijmen + vlakken) afplakken met friskfilm wat ik dan weer bijsnij zodat alleen het parelmoer bedekt is, daarna spuit ik de kop in de kleur die ik wil hebben en verwijder de friskfilm weer, daarna doe ik de blanke lak en zo krijg ik een scherp resultaat
bij het inleggen is het vaak omvermijdelijk dat je filler moet gebruiken vanwege eventuele gaps bij het frezen, omdat je de kleur laag spuit na het inleggen kun je die filler mooi meespuiten zodat die nagenoeg onzichtbaar wordt

Gitaarbouwer
14 februari 2007, 12:52
Als je mooi hout gebruikt wil je toch niet dat het er als plastic uitziet!!! Daar snap ik echt helemaal niets van. Ik vind het diep droevig als mensen een prachtig natuurproduct een kunststof uitstraling willen geven.

Als je plastic zo mooi vindt, gebruik dat dan!!!

Nou zeg, "diep droevig" vind ik een overdreven uitspraak. Iedereen hier zet zijn spulletjes toch in de lak? Ik heb dat toevallig met een prachtig stukje gitzwart ebben gedaan. Dit was mijn allereerste lak-job ooit. En ja, dan ben ik er trots op dat iemand zegt dat het wel plastic lijkt, als je nagaat hoeveel tijd erin is gaan zitten om de sinaasappelhuid en krassen weg te schuren en polijsten e.d.

Groet,
Marko

Enra
14 februari 2007, 13:01
Nou zeg, "diep droevig" vind ik een overdreven uitspraak. Iedereen hier zet zijn spulletjes toch in de lak? Ik heb dat toevallig met een prachtig stukje gitzwart ebben gedaan. Dit was mijn allereerste lak-job ooit. En ja, dan ben ik er trots op dat iemand zegt dat het wel plastic lijkt, als je nagaat hoeveel tijd erin is gaan zitten om de sinaasappelhuid en krassen weg te schuren en polijsten e.d.

Groet,
Marko

Marko, ik vind jou lakprestatie echt subliem, laat ik dat voorop stellen. Ik vind bovendien dat de 'headstock' van je gitaar erg mooi is qua vorm. In jouw geval was het vergelijk met plastic duidelijk meer een waardering voor je prestatie.

Maar ik ben een echt 'houtmens', ik houd van de geur, van het uiterlijk, van de tekening en van de karakteristieke eigenschappen. En in dat kader zou ik er nooit voor kiezen het er als kunststof uit te laten zien.

Neem dus geen aanstoot aan mijn mening!!

Groet,
Enra

Gitaarbouwer
14 februari 2007, 13:13
Neem dus geen aanstoot aan mijn mening!!

Groet,
Enra

Och, nu leer je mij ook eens van mijn andere (lees: voel-me-snel-aangevallen) kant kennen :)
Ik ben trouwens wel benieuwd in welke volgorde jij vlakt en plakt, wat betreft toets vlakken, fretten, frets vlakken en hals/toets plaatsen op body (zie mijn posting in deze thread van 09.21u).

Groet,
Marko

Mattia
14 februari 2007, 15:11
Hoi,
Een voorbeeld van zo'n gedachtengang van me (betwijfel of mijn gedachten te volgen zijn :-) ) "zal ik de hals zonder toets eerst in de pocket lijmen en daarna pas de toets eroverheen lijmen zodat die gelijk mooi op de top van de body plakt? Maar dan kan ik misschien beter eerst de hals hebben afgerond want anders is dat weer lastig als de body er onder een hoek aan vast zit....maar als de hals rond is dan is het klemmen van de toets weer lastiger...en doe ik de parelmoer inleg voor of na het verlijmen van de toets?....Ik heb veel boeken over gitaarbouw maar ze behandelen allemaal niet echt het volgorde probleem.


Reden dat het niet wordt behandeld is dat het allemaal kan, en je meot voor jezel de voor en nadelen tegen elkaar opwegen. Voor het bovenstaande voorbeeld staat voor mij vast: toets radiussen, inzagen, taperen, inleggen. Inleggen op radius is makkelijk, inleggen op toets die gelijmd is is vragen op probelemn; stel het gaat flink mis, en je moet overnieuw beginnen. Hals: truss en CF rods verzorgen, kop afwerken, hals vastlijmen, toets lijmen, hals carven. Dan Fretten. Alhoewel ik eraan denk om eens te fretten voordat ik de toets lijm.


Mijn 1e vraag gaat nog niet over volgorde :
1) Ik heb notenhout gebruikt als dun plankje voor de headstock, omdat ik dit had en omdat ik geen dun ebbenhout had. Ik wil de headstock uiteindelijk glanzend zwart hebben met parelmoer inleg en wit/zwart/wit binding (een beetje zoals de kop van een Les Paul Custom zeg maar). Hoe maak ik nu mijn headstock zwart zodat het er net zo uit ziet als een fabrieksgitaar? Is dat misschien van een fabrieksgitaar gewoon kunststof (het is zo nerfloos/strak en glanzend dat je het haast gaat denken!). Ik wil mijn noten dus gewoon zwart verven en hoop dat het met de blanke lak die er uiteindelijk overheen gaat aan het glanzen te krijgen is ??


Fabrieksgitaren zijn of Holly hout (wittig), zwart gestaind, of zwart 'fish paper', in wezen gevulkaniseerd papier. Ik zou je noten gewoon zwart gaan stainen/beitsen, lekker donker, en daar doorzichtige lak overheen. Parelmoer kleurt met stain niet aan, dus dat is al een zorg minder. Eerst inleggen, binding erop, dan stainen en lakken.

Verder, schoonkrabben kan altijd; de inelg op de body van m'n rode PRS zat ook onder rood getinte lak. Dus...

Enra
14 februari 2007, 15:38
Ik ben trouwens wel benieuwd in welke volgorde jij vlakt en plakt, wat betreft toets vlakken, fretten, frets vlakken en hals/toets plaatsen op body (zie mijn posting in deze thread van 09.21u).

Groet,
Marko

Allereerst : Ik gebruik voor al mijn steelstrings een - naar eigen ontwerp en inzicht - aangepaste spaanse hiel verbinding. Dat heeft als consequentie dat de hals al aan de klankkast vast zit voor de toets erop gaat. Vervolgens de volgende stappen :

1) Toets op juiste afmetingen brengen LxBnutxBkastxD (dikte 7 a 7.5mm).
2) Fretsleuven inzagen (10 minuten werk, waar maakt men zich hier toch zo druk om)
3) Vier kleine gaatjes boren in de fretsleuven 1 en 12 (of 14) voor de kleine spijkertjes waarmee ik de toets stabiliseer gedurende het verlijmen.
4) Toets positioneren en verlijmen op de hals.
5) Trekstang licht aandraaien en holling in de toets aanbrengen.
6) Radius aanbrengen met radius sandingblocks. Beginnend bij 40 grit, 80, 120, 240, 400, 600, 1200.
7) Fretten, kanten afwerken, vlakken, kronen en polijsten. Fretten altijd drie frets ene zijde, dan drie frets andere zijde en naar het midden toewerken om spanningsopbouw in de toets en hals tegen te gaan.
8) Afplakken ten behoeve van het lakken.
9) Tape verwijderen na het lakken, 'kruip' lak verwijderen en eventueel nog eens licht vlakken, kronen en polijsten.
10) Olieen!!!! Ofschoon dit laatste ook kan wachten tot de set-up.

Waarom staat daar nu zo'n irritant rood koppie ipv een 8???

Cocobolo
15 februari 2007, 08:59
Allemaal heel erg dank voor de vele suggesties! Ik vind er heel veel interessante en nuttige tips bij staan en ook diverse voors- en tegens t.a.v. de volgorde van hals/toets/lijmen/fretten enzovoorts. Perfect!

Omdat ik mijn headstock al zo ver klaar had, ga ik eerst gewoon een combinatie van de adviezen doen : parelmoer eerst vlakken en lijmen, daarna parelmoer afplakken met Friskfilm (dank Fred!), daarna stainen (goed idee Mattia!) en dan kijken hoe het eruit ziet.
Als het niet bevalt, maak ik de headstock opnieuw maar ga dan gelijk voor zwart Ebben zodat ik al die problemen niet heb. De reden waarom ik toch nog even doorzet op de route van het zwart maken van het noten is het volgende : stel dat ik een volgende keer een headstock wil hebben in een dekkende kleur (bijvoorbeeld metalic blauw) maar ik wil ook parelmoer inleggen, dan moet ik sowieso deze route volgen (er is immers geen metalic blauw fineer). Dus ik ga lekker experimenteren en hiervan leren.

Met betrekking tot de hals denk ik dat ik het advies van Oknarb en anderen ga volgen : eerst maar de hals helemaal klaar maken (inclusief toets) en dan pas met de body verlijmen zodat ik, als ik het verpruts, "alleen" maar een nieuwe hals hoef te maken.

Morgen ben ik vrij dus binnenkort foto's van hoe het uitpakt :)

Iedereen bedankt voor de input!