PDA

View Full Version : Time Stretching in Cubase?



yellowsun
13 februari 2007, 20:41
Hello,

Ik ben wat aan het knoeien in Cubase. Heb een eenvoudige song opgenomen met drum, bas en gitaar. De drum is zo geprogrammeerd (met een demo-versie van Fruity Loops) dat het hele nummer door hetzelfde tempo loopt (119 BMP).

NU wil ik als outro dat alle instrumenten samen "vertragen". Ik heb Time Stretching eens geprobeerd (geen idee of dat de juiste functie is - ik ben enkel afgegaan op de naam), maar dat lukt toch niet helemaal...

Wat ik doe:
- ik knip in alle instrumenten vanaf het moment dat het zou moeten gaan vetragen
- ik selecteer de afgeknipte stukjes
- ik ga naar Time Stretch, en selecteer daar dat hij van 119 naar 105 moet gaan
- Cubase does the trick...
- het resultaat lijkt nergens naar (vertragen doet het wel, maar de instrumenten volgen elkaar niet meer)

Wat doe ik verkeerd?

Das Schaap
13 februari 2007, 22:46
Zijn je drums nog midi of zijn deze gewoon audio. Ik weet namelijk niet of je midi wel kan uitrekken op zo´n manier..... Met gewoon het tempo veranderen kan dat wel maar dat is nog steeds gewoon strak in de maat en het klinkt dan nog normaal.

yellowsun
14 februari 2007, 00:09
De drums zijn gewoon audio... denk ik.
Ik heb ze in Fruity Loops gemaakt, een Wav-file gemaakt, en dan in Cubase ingeladen op een audio-spoor.

EDIT: Ow, ik heb net wat ontdekt. Als ik de instrumenten afzonderlijk beluister (mét timestretching dus) dan merk ik dat het geluid even blijft hangen op de plekken waar ik tevoren al geknipt had.
Ik had bv helemaal op het einde geknipt bij de gitaar om het stukje te selecteren dat ik wilde laten outfaden. En het is precies op dat punt dat hij even blijft hangen.
Bij de drums bv; daar heb ik op het einde nog zitten knippen en plakken, en op elke plek waar ik dus ooit geknipt heb, blijft hij even hangen.

Wat dus alles bij elkaar die kakfonie veroorzaakt.

Iemand daar een verklaring voor?

bert k
14 februari 2007, 09:41
Nee, maar je zou wel de tracks goed op hun plaats kunnen zetten en dan alle plakken eruit halen, dus één file van maken.

yellowsun
14 februari 2007, 10:12
Hoe bedoel je precies? Na het knippen, heb ik alles weer aan elkaar gelijmd.

De echte kniplijnen (in het blauw) verdwijnen wel, maar toch blijft er een dun grijs lijntje staan (gewoon om aan te geven dat je daar ooit geknipt hebt, neem ik aan).
En het zijn die markeerlijnen die, zo lijkt het, voor problemen zorgen.

bass blom
14 februari 2007, 10:54
als je de mix klaar hebt, maak dan dmv de locaters een wavje van het eind dat je vertragen wilt.
mute de rest daar, of maak crossfade, zet de wav op een spoor op die plek en vertraag hem.

bert k
14 februari 2007, 11:18
Hoe bedoel je precies? Na het knippen, heb ik alles weer aan elkaar gelijmd.

De echte kniplijnen (in het blauw) verdwijnen wel, maar toch blijft er een dun grijs lijntje staan (gewoon om aan te geven dat je daar ooit geknipt hebt, neem ik aan).
En het zijn die markeerlijnen die, zo lijkt het, voor problemen zorgen.
Hm, ik ben bang dat het lijmen en het vertragen dan softwarematig gebeurt. De originele wav blijft dan intact. En die problemen ontstaan denk ik juist door het berekenen van de vertraging.
Zit er niet ergens een knopje om de wav te renderen? Dan heb je dus een bewerkt bestand waar niet meer aan gerekend hoeft te worden.

yellowsun
14 februari 2007, 11:44
Ok, bedankt voor de info. Ik probeer vanavond een wav-file te maken van de outro, deze opnieuw te importeren (zodat ik weer met een blokje zit zonder knip en plak-lijnen), en dan de time-stretching door te voeren. Benieuwd of het werkt.

cesco
14 februari 2007, 11:54
Je had toch heel die stukjes niet eerst hoeven te knippen, slechts selecteren is toch al voldoende? Of zie ik het dan verkeerd?

yellowsun
14 februari 2007, 12:16
De bas en gitaar heb ik op het einde geknipt om aan te geven wanneer deze moeten beginnen outfaden.
En de drums heb ik met knip en plak-werk op het einde wat willen aanpassen...

Ic3gl0vE
14 februari 2007, 19:57
je kunt het allemaal prima knippen en plakken, maar als je daarmee klaar bent moet je het bouncen.
rechtermuisknop op je geselecteerde stukjes-->audio-->bounce selection.
"Replace part" klik op replace. Er wordt dan een nieuw bestand gemaakt waarin al je knip en plak stukjes en crossfades zijn verwerkt. Staat meteen een stuk overzichtelijker in je pool

bert k
14 februari 2007, 21:22
Kijk! Dat bedoelde ik. Ik wist alleen niet hoe het heette, laat staan waar het zat... :)

yellowsun
15 februari 2007, 00:07
ALRIGHT!
Ik heb die Bounce Selection doorgevoerd, en dan opnieuw die Time Stretch geprobeerd... en nu klinkt het zoals het hoort!

Héél erg bedankt allemaal, en in het bijzonder Ic3gl0vE!

(wat een prachtig forum is dit toch)

Han S
15 februari 2007, 01:04
ALRIGHT!
Ik heb die Bounce Selection doorgevoerd, en dan opnieuw die Time Stretch geprobeerd... en nu klinkt het zoals het hoort!

Héél erg bedankt allemaal, en in het bijzonder Ic3gl0vE!

(wat een prachtig forum is dit toch)

Blijft het ook een beetje goed klinken? Ik heb wel eens nummers uitgerekt en/of getransponeerd, maar er bleef weinig geluidskwaliteit over.

Azrael
15 februari 2007, 01:10
Blijft het ook een beetje goed klinken? Ik heb wel eens nummers uitgerekt en/of getransponeerd, maar er bleef weinig geluidskwaliteit over.

In mijn ogen klinkt het altijd slecht tenzij je hele dure plugins gebruikt ervoor. Ableton Live bijvoorbeeld is geinig...leuk voor simpel werk...maar ohwee als je het voor je productie zelf wilt gaan gebruiken er blijft niks van over.

Ic3gl0vE
15 februari 2007, 14:48
Blijft het ook een beetje goed klinken? Ik heb wel eens nummers uitgerekt en/of getransponeerd, maar er bleef weinig geluidskwaliteit over.


Een kleine tempoverandering kan wel, grote sprongen zijn niet verstandig want dat gaat kraken en raar doen.

Als ik iets langzamer wil maken, laad ik het meestal in wavelab lite, daar kun je realtime de snelheid en/of de pitch aanpassen. Handig als je een nummer uit moet zoeken! Het klinkt niet meer zo goed op 50% snelheid maar het is prima bruikbaar

yellowsun
15 februari 2007, 16:16
Blijft het ook een beetje goed klinken? Ik heb wel eens nummers uitgerekt en/of getransponeerd, maar er bleef weinig geluidskwaliteit over.

In de outro gaat het van 119 naar 98 en dan naar 87... en ik merk niet echt veel kwaliteitsverlies. Het hele nummer is ook alllesbehalve prof opgenomen hoor, het gaat meer om een soort demo.

cardinal
16 februari 2007, 23:34
kan je volgens mij beter in een audio edit programma doen als soundforge of wavelab.

rjong999
19 februari 2007, 17:24
kan je volgens mij beter in een audio edit programma doen als soundforge of wavelab.
*giechel* wavelab gebruikt exact hetzelfde algorithme als cubase, het is van dezelfde bouwer