PDA

View Full Version : Kwestie van gitaar, gitarist, snaren of plectrum?



Jesus_etc.
30 december 2002, 20:16
Ik speel nog niet zo lang, dus vergeef me als ik wat onwetend overkom... Dat ben ik namelijk ook.

Ik speel op een Crafter D7 en op zich klinkt 'ie niet verkeerd. Ik speel voornamelijk akkoorden en die klinken redelijk 'rauw'. Ik wil nu eigenlijk een wat 'netter' geluid. Ligt dit aan mijn eigen spelen? Ligt 't aan mijn gitaar en had ik misschien een jumbo ofzo moeten kopen ipv een dreadnaught? Ligt 't aan de snaren? Of moet ik verschillende dunnere plectrums uitproberen (ik heb nu een 0.60 mm Jim Dunlop)?

Luca P
30 december 2002, 22:37
Jezus! Wat een vragen. Dit is het lot van een beginner. Toen ik begon leek het ook nergens op. Ik moest zelf uitvinden wat ik niet goed deed. Als de snaren kletterden dan ging ik uitzoeken wat ik moest doen om het beter te laten klinken.
En voila, 23 jaar later klinkt het nog steeds beroerd, ha ha!
Nee hoor, het is gewoon een kwestie van goed oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

En neem eens wat op. Dat is leuk voor later, want dan hoor je dat je wel degelijk vooruit bent gegaan.

dirkw83
2 januari 2003, 08:55
p'cies; je kunt niet denken dat je een verkeerde gitaar hebt gekocht omdat je een bepaald geluid niet kunt krijgen. LOL, ik speel bijna 2 jaar en heb nog steeds zo'n dom spaans ding van 250 gulden maar krijg er toch nog wel aardig geluid uit dacht ik zelf (ik mag het hopen!).

dus, gewoon blijven oefenen, komt allemaal vanzelf.

Marshallover
2 januari 2003, 09:34
Crafter is helle goed !!!

Aan je gitaar ligt het dus niet !!!

ikzeidegek
2 januari 2003, 19:26
Crafter D7: Leuke, goedklinkende gitaar, heb ik ook gehad.

Rauw: Waarschijnlijk bedoel je een beetje een rommelig geluid, heeft in jouw geval denk ik te maken met het nog niet goed aan kunnen slaan van de snaren met het plectrum en/of het nog niet echt goed kunnen pakken van de akkoorden.

Netter geluid: Komt meestal pas na veel oefenen op het bovenstaande. Duurde bij mij ook een hele tijd, af en toe denk ik nog wel eens van, jezus, wat was dat nou voor toon?!

Jumbo: Onzin om een jumbo te kopen, een dreadnought heeft op de jumbo na de grootste kast.

Snaren: gewoon de standaard dikte gebruiken of anders eventueel iets dunner om in het begin makkelijker de snaren te kunnen indrukken, wordt het geluid overigens wel minder van.

Plectrum: Zou ik niet dunner nemen, want de 0.60 is al vrij dun.

Dus kortom gewoon oefenen en nog eens oefenen!!!

green_day
2 januari 2003, 19:33
Op 2002-12-30 20:16, schreef Jesus_etc.:
Ik speel nog niet zo lang, dus vergeef me als ik wat onwetend overkom... Dat ben ik namelijk ook.

Ik speel op een Crafter D7 en op zich klinkt 'ie niet verkeerd. Ik speel voornamelijk akkoorden en die klinken redelijk 'rauw'. Ik wil nu eigenlijk een wat 'netter' geluid. Ligt dit aan mijn eigen spelen? Ligt 't aan mijn gitaar en had ik misschien een jumbo ofzo moeten kopen ipv een dreadnaught? Ligt 't aan de snaren? Of moet ik verschillende dunnere plectrums uitproberen (ik heb nu een 0.60 mm Jim Dunlop)?

Mijn neefje ramt op zijn gitaar, dat klinkt heel anders als dat je wat zachter speelt zoals ik.. uiteraard hebben de plectra en snaren ook invloed hoor. En een 0.60 mm vind ik niet dik

gertdm
3 januari 2003, 00:14
Doorgaan :smile: Je ontdekt vanzelf hoe je het rauwe geluid moet spelen en hoe heel clean te spelen.....ontwikkeling dus :smile:

Jesus_etc.
5 januari 2003, 23:00
Aaaahh... Bedankt voor de reacties. Ik zal blijven oefenen :smile: .